بازدید 3864

کاهش نرخ متولدین در کشور از سال ۱۳۹۴

سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به کاهش ۳.۷ درصدی نرخ موالید در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ گفت: نرخ موالید از سال ۱۳۹۴ به بعد کاهشی بوده اما تا زمانی که پنجره جمعیتی باز است امکان جبران وجود دارد.
کد خبر: ۱۱۷۵۵۴۴
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰ 17 May 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، دکتر صابر جباری اظهار کرد: کشور ما متأسفانه به سرعت در حال حرکت به سمت سالخوردگی جمعیت است و این ناشی از نهادینه کردن شعار غلط «فرزند کمتر؛ زندگی بهتر» در جامعه است.

وی از کاهش ۳.۷ درصدی نرخ موالید در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ سخن گفت و افزود: نرخ موالید از سال ۱۳۹۴ به بعد کاهشی بوده اما تا زمانی که پنجره جمعیتی باز است امکان جبران وجود دارد و تقریباً پنج شش سال زمان داریم.

رئیس اداره جوانی وزارت بهداشت، بحث فرزندآوری را یک موضوع مهم فرابخشی و فرامدیریتی دانست و گفت: اهمیت و ابعاد فردی و اجتماعی این موضوع باید برای مردم و مسئولان تبیین و روشن شود.

جباری که در یک مصاحبه رادیویی سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه «قانون جوانی جمعیت» برای رفع موانع فرزندآوری تصویب و ابلاغ شد، اظهار کرد: تمام مدیران دولتی و مسئولان کشوری باید به این باور برسند و با عزمی راسخ این قانون را اجرا کنند.

وی افزود: قانون جوانی جمعیت مشوق های اقتصادی و حتی مشوق های فرهنگی متعددی دارد؛ چراکه فرهنگ سازی عمومی و بهداشتی از جمله موارد ضروری است که باید در کنار این قانون دیده شود.

رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت با بیان اینکه اولین آسیب و ضرر بی فرزندی، کم فرزندی و تک فرزندی متوجه خود خانواده ها خواهد شد اظهار کرد: با توجه به اینکه جنگ های روانی و امنیتی برای ما چندان ملموس نیست لذا خیلی متوجه تبعات و آثار سوء و غیرقابل جبران این موضوع نیستیم و اگر مردم و مسئولان این موضوع را درک کنند سریع تر نسبت به رفع موانع و افزایش جمعیت اقدام خواهند کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۲
چرا ادرس غلط می دید. اصلا فرض کنیم هیچ شعار فرزند کمتر و زندگی بهتر وجود نداشت با این اوضاع زندگی که شما برای ملت درست کردید فکر میکنید مردم به فکر ازدواج و فرزند اوری می افتادند؟ ضرر فرزند کمتر خیلی بیشتر از انکه متوجه خانواده باشد متوجه امنیت کشور است. شما بهتره به فکر جایگاه خودتون در 20 سال اینده باشید و به همین خاطر درست کار کنید. ادرس درست بدهید. بس کنید دروغگویی را
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
فرزند آوری بطور طبیعی ادامه دادن خط ژنتیکی است. در شرایط نا امنی نه تنها انسانها بلکه برخی حیوانات که اندکی بهره هوشی دارند؛ کمتر تولید مثل میکنند.
یکی یه این یه اصطلاج کارشناس بگه اگر غلت نهادینه شدن شعار فرزند کمتر زندگی بهتر است، چرا کاهش موالید ناگهان از سال ۱۳۹۴ شروع شده؟ نخیر جناب، کاهش نرخ زاد و ولد غلل قراوانی دارد که یکی از مهمترین آنها وچود مدیرانی چاپلوس و ییسواد همچون شما در مسوولیتها است.
حقوق برابر با اجاره خونه شده شما دنبال فرزند هستید؟
خیلی خوبه که مردم آگاه شدند به همان شعار فرزند کمتر زندگی بهتر
من که روزی حداقل یکبار زیر کوه مشکلات وضع حمل می کنم ؛ پس چرا آمار موالید افزایش پیدا نمی کند ؟ نکند مسوولین این طفل های معصوم را عمدا حساب نمی کنند ؟ کسی هست رسیدگی کند ؟
بابا کافیه دیگه!
قیمت مسکن و اجاره بیداد میکند و مردم مجبور به چادر نشینی و کانکس نشینی یا رفتن به اطراف شهرها شده اند ولی باز هم شما میگویید فرزند بیاورید و زیاد هم بیاورید؟!
یک خانه 50 متری در مناطق معمولی تهران به قیمت حدود 5 میلیارد تومان رسیده است و اگر بر فرض محال یک فرد متوسط بتواند آن را بخرد چطور میتواند در چنین حجمی به اندازه قوطی کبریت سه تا چهار فرزند بزاید؟!؟!
در طول تاریخ ایران تا قبل از سال 1360 تعداد موالید کشور تقریبا به صورت کنترل نشده بود و هر زن به طور متوسط 6 تا 7 فرزند به دنیا می آورد حتی در دهه 50 که سیاست کنترل جمعیت و تحدید موالید اجرا می شد رشد جمعیت در مناطق روستایی کاهش پیدا نکرد و فقط در مناطق شهری تاحدودی در حد چند دهم درصد کاهش پیدا کرد.
اما در مقطع کنونی و با وجودی که نظام با تمام مشوقها تلاش برای افزایش موالید دارد موالید کشور هر سال کاهش پیدا می کند. زیرا مردم احتیاج به امید دارند مردم در تورم 50 درصد و افزایش اجاره و هزینه مسکن جرات فرزندآوری را ندارند.
جوانان امروز که تحصیلات عالیه دارند یا صاحب شغل حتی مناسب هم هستند تلاش برای مهاجرت دارند. اگر به جای تلاش برای افزایش موالید تلاش می شد شرایط برای ماندن جوانان فراهم شود وضعیت کشور خیلی بهتر از حال می شد. چه بسا موالید با همه این مشوقها تا حدودی افزایش پیدا کند اما وقتی به سن کار و تولید می رسند مجدد مهاجرت نمایند. پس شرایط افزایش موالید ایجاد امید به آینده و آرامش در کشور، سرمایه گذاری خارجی و تولید است
۷ ساله که ازدواج کرده ام و عاشق فرزند هستم ولی فرزند ندارم.
یک مراید فکسنی دارم و حقوقی که همه اش میره به اجاره خانه. بچه رو با چی بزرگ کنم؟ پروسه هزینه های بارداری خیلی زیاده چه برسه به بعد از تولد
قشر مطلع و تحصیلکرده که برای فرزندشان ارزش قائلند و آبنده فرزندشان برایشان مهم است از فرزندآوری در این فضای نابسامان از هر جهت و در رأس آن فضای اقتصادی ، خودداری میکنند .
قصد جسارت و توهین ندارم اما اغلب خانواده های که فرزند بیش از یکی یا نهایتا دو تا میآورند از قشر فقیر و گاها کم‌ سواد جامعه هستند که ارزشی برای فرزندشام قائل نیستند و فاجعه اینجاست که برخی برای یارانه و خودرو و زمین ، فرزند میآورند که اینها کاسب هستند نه پدر و مادر .
وقتی که میگید فقط 30 درصد اقتصاد در فرزندآوری موثره همین میشه
مردم هم میگن باشه ولی کسی که تو خونه 50 متری زندگی میکنه و مستاجره و شغل درست و حسابی نداره جرات نمیکنه
در آینده با کمبود کارگر و سرباز آقایان و آقازادگان به تنهایی باید داراییهای که الان با فساد به دست آوردن حفظ ککنن و تاریخ میگه که میفته دست بیگانه
خود دانید
حقوق دلاری و عالی ، هزینه های زندگی کمتر از نرم جهانی ، رفاه اجتماعی بی نظیر ، هزینه مسکن ناچیز ، پوشش بیمه ایی هزینه های پزشکی اصلا نگو دنیا تا حالا به این خوبی نداشته ، دیگه چی میخوان ملت باید هر خانواده کم کم 10 تا بچه بیاره ،
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار