بازدید 12963
سخنگوی شورای نگهبان در نشست با خبرنگاران مطرح کرد

واکنش به اظهارات لاریجانی درباره «خالص سازی»/چرا مصوبه خودروهای کارکرده در بودجه ۱۴۰۲ رد شد؟/جزئیات نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و دولت/اصل ۵۹ نمی‌گوید که در همه مسائل باید همه‌پرسی کرد

طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که برای تحقق فرمایشات چهارگانه رهبری در برگزاری انتخابات  برنامه‌تان چیست؟ گفت: تلاش ما این است منویات و راهبردهای مورد تاکید رهبری را دنبال کنیم، اما باید توجه داشت که مخاطب سخنان رهبری همه دستگاهها دخیل هستند که در این بین برخی از مسائل به شورای نگهبان بر می‌گردد
کد خبر: ۱۱۷۵۱۰۶
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰ 13 May 2023

واکنش به اظهارات لاریجانی درباره «خالص سازی»/چرا مصوبه خودروهای کارکرده در بودجه ۱۴۰۲ رد شد؟/جزئیات نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و دولت

 

تابناک _ سخنگوی شورای نگهبان آخرین نظرات این شورا درباره مصوبات مجلس، دولت را اعلام کرد.

طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز شنبه (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲)، نظرات شورای نگهبان در خصوص مصوبات مجلس شورای اسلامی و اساسنامه‌های دولت را تشریح کرد که متن کامل آن به شرح زیر است:

طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا کسور بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی و تجمیع سوابق بیمه‌ای اشخاص

که با اصلاحاتی در جلسه مورخ یازدهم اردیبهشت ماه یکهزار و چهارصد و دو به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است؛ در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۱۳ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری

که با اصلاحاتی در جلسه مورخ دهم اردیبهشت ماه یکهزار و چهارصد و دو به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است؛ در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۱۳ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

لایحه سند الحاقی (پروتکل) اصلاحی موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری عراق به منظور اجتناب از أخذ مالیات مضاعف و تبادل اطلاعات در مورد مالیات‌های بر درآمد و سرمایه

که با اصلاحاتی در جلسه مورخ دوازدهم اردیبهشت ماه یکهزار و چهارصد و دو به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است؛ در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۰ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

لایحه سند الحاقی (پروتکل) تمدید موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و دولت‌های عضو

مصوب جلسه مورخ دوازدهم اردیبهشت ماه یکهزار و چهارصد و دو مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۰ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

طرح بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

که با اصلاحاتی در جلسه مورخ بیست و نهم فروردین ماه یکهزار و چهارصد و دو به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است؛ در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۱۳ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده به‌شرح زیر اعلام‌نظر می‌گردد:

۱_ در تبصره ۲ ماده ۴، ایراد سابق مذکور در بند ۲-۳- نظر اخیر شورا کماکان به قوت خود باقی است.
۲_ در ماده ۹، ابهام سابق مذکور در بند ۵ نظر اخیر شورا کماکان به قوت خود باقی است؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.
۳_ در ماده ۱۸، با توجه به اصلاح به‌عمل‌آمده اطلاق «تصمیمات»، مغایر بند ۱۰ اصل سوم قانون اساسی شناخته شد.
۴_ در ماده ۲۲،
۱_۴_ در جزء ۱ بند (الف)، از این جهت که آیا مقصود از «مشورت»، پیشنهاد است یا خیر، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.
۲_۴_ در بند (ح)، ایراد سابق مذکور در بند ۲-۷- نظر اخیر شورا، نسبت به محکوم‌علیه، کماکان به قوت خود باقی است.
۳_۴_ در بند (ث)، ایراد سابق مذکور در بند ۳-۷- نظر اخیر شورا، با توجه به اصرار مجلس شورای اسلامی، کماکان به قوت خود باقی است.
۴_۴_ در بند (ر)، ایراد سابق مذکور در بند ۴-۷- نظر اخیر شورا، با توجه به اصرار مجلس شورای اسلامی، کماکان به قوت خود باقی است.
۵_ در ماده ۳۴، ایراد سابق مذکور در بند ۲-۱۰- نظر اخیر شورا، مبنیاً بر ایراد مذکور در بند (ح) ماده ۲۲، کماکان به قوت خود باقی است.
۶_ در ماده ۳۵، بند (ج) الحاقی، از این جهت که آیا اشخاص مذکور امکان مراجعه به هر دو مرجع رسیدگی را دارند و یا صرفاً در هیأت داوری موضوع قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، حق طرح دعوی خواهند داشت، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.
۷_ در ماده ۶۶، ایراد سابق مذکور در نظر اخیر شورا، با توجه به اصرار مجلس شورای اسلامی، کماکان به قوت خود باقی است.
۸_ با عنایت به نظر هیأت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام درخصوص طرح فوق، مصوبه در موارد مذکور در نامه این هیأت، مغایر بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی شناخته شد. به پیوست نظر این هیأت به شماره ۰۱۰۱/۱۰۳۹۲۲ مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۱۶ درخصوص این طرح عیناً جهت اقدام لازم ارسال می‌گردد.

تذکرات:
۱_ در ماده ۱،
۱_۱_ در بند (ر)، واژه «قرادادی» به «قراردادی» اصلاح گردد.
۲_۱_ در بند (ص)، پیش از عبارت «در بستر»، واژه «صرفاً» اضافه گردد.
۲_ در ماده ۳۱، با توجه به اصلاح شماره اجزای بند (ب)، در اصلاحات بندهای ۴ و ۵ مصوبه جدید، به این اصلاح شماره اجزا توجه گردد.
۳_ در ماده ۳۲، در بند (ت)، عبارت «اعضای هیأت سرپرستی» به عبارت «اعضای موقت هیأت سرپرستی» اصلاح گردد.
۴_ در ماده ۶۰، پس از اصلاح انجام‌شده، علامت «» بعد از «و» زائد است و حذف شود.

طرح حمایت از مالکیت صنعتی

که با اصلاحاتی در جلسه مورخ دهم اردیبهشت ماه یکهزار و چهارصد و دو به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است؛ در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۱۳ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده به‌شرح زیر اعلام‌نظر می‌گردد:
_ در تبصره ۲ ماده ۴۰ و مواد ۷۱ و ۸۲، با توجه به اصرار مجلس شورای اسلامی بر مصوبه سابق خود، ایرادات پیشین این شورا کماکان به قوت خود باقی است.

طرح حمایت از گزارشگران فساد

مصوب جلسه مورخ بیست و هفتم فروردین ماه یکهزار و چهارصد و دو مجلس شورای اسلامی در جلسات شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که به‌شرح زیر اعلام‌نظر می‌گردد:
۱_ در ماده ۱،
۱_۱_ در تبصره جزء (پ) بند ۱، «فساد مهمی که موجب اخلال در نظم و امنیت عمومی شود»، از این جهت که شامل مواردی غیر از رفتارهای مذکور در ماده ۲ نیز می‌شود یا خیر، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.
۲_۱_ بند ۶، از جهت رعایت تناسب درجه‌های ارث مذکور با احکام این مصوبه، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.
۲_ ماده ۲، از جهت مستند قانونی در بعضی از رفتارهای ارتکابی در بندهای مذکور، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.
۳_ ماده ۷،
۱_۳_ با توجه به تعیین مهلت برای درخواست اعمال حمایت‌های مذکور، از جهت روشن نبودن تکلیف مواردی که خطرها و تهدیدهای مورد نظر، پس از مهلت تعیین‌شده ایجاد شود، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.
۲_۳_ تبصره ۱، از جهت عدم تعیین تکلیف نسبت به مواردی که رسیدگی فوری لازم است، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.
۴_ ماده ۱۵، از این جهت که رفتار مذکور از جهات دیگری غیر از افترا یا جرم موضوع ماده ۶۹۸ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی قابل رسیدگی است یا خیر، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

تذکرات:
۱_ در ماده ۱،
۱_۱_ در بند ۳، به جهت رعایت سیاق واحد، واژه «دادستان‌ها» به واژه «دادستانی‌ها» اصلاح گردد.
۲_۱_ در بند ۴، عبارت «اشخاص وابسته» به عبارت «افراد وابسته» اصلاح گردد.
۲_ در ماده ۴، بعد از واژه امارات، واژه «(نشانه‌ها)» حذف شود.

طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل

که با اصلاحاتی در جلسه مورخ دهم اردیبهشت ماه یکهزار و چهارصد و دو به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است؛ در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۰ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده به‌شرح زیر اعلام نظر می‌گردد:

۱_ با توجه به اصلاح به عمل آمده در تبصره ۱ و حذف پیش‌بینی جزای نقدی ذیل بند اول این تبصره، منظور از «منابع حاصل» در بند دوم تبصره ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.
۲_ در تبصره ۳، حکم به هزینه‌کرد اعتبارات مربوطه «با تأیید سازمان پدافند غیرعامل کشور»، مغایر بند ۱۰ اصل سوم قانون اساسی شناخته شد.

تذکر:
_ در تبصره ۱، عبارت «چنانچه از کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری باشند» با توجه به اصلاح به عمل‌آمده زائد است و حذف گردد.

اصلاح اساسنامه صندوق ضمانت سپرده‌ها

که با اصلاحاتی در جلسه مورخ نهم بهمن ماه یکهزار و چهارصد و یک به تصویب هیأت وزیران رسیده است؛ در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۰ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

اصلاح اساسنامه سازمان توسعه و بهره‌برداری فناوری‌های نوین آب‌های جوی

مصوب جلسه مورخ بیست و سوم بهمن ماه یکهزار و چهارصد و یک هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۰ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

اصلاح اساسنامه شرکت بازآفرینی شهری ایران

مصوب جلسه مورخ بیست و یکم اسفند ماه یکهزار و چهارصد و یک هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۰ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

اصلاح اساسنامه شرکت عمران شهرهای جدید (مادرتخصصی)

مصوب جلسه مورخ بیست و یکم اسفند ماه یکهزار و چهارصد و یک هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۰ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

اصلاح ماده (۷) اساسنامه بانک سپه

مصوب جلسه مورخ بیست و یکم اسفند ماه یکهزار و چهارصد و یک هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۰ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

اصلاح اساسنامه‌های سازمان مناطق آزاد تجاری - صنعتی بانه - مریوان، مهران، بوشهر، سیستان، قصرشیرین و اینچه برون

مصوب جلسه مورخ بیست و هشتم اسفند ماه یکهزار و چهارصد و یک هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۰ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

اصلاح اساسنامه شرکت سهامی برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان

مصوب جلسه مورخ نهم فروردین ماه یکهزار و چهارصد و دو هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۰ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

اصلاح اساسنامه شرکت شهرک‌های کشاورزی

مصوب جلسه مورخ دهم اسفند ماه یکهزار و چهارصد و یک هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۰ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که به‌شرح زیر اعلام‌نظر می‌گردد:
_ جزء (ط) بند ۴ مصوبه، از این جهت که آیا سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی رعایت می‌شود یا خیر، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان از ایراد شورای نگهبان به طرح حمایت از گزارشگران فساد خبر داد.

 هادی طحان نظیف در نشست خبری امروز گفت: در این مدت ۸ طرح و لایحه ارسالی از مجلس و ۸ اصلاح اساسنامه از طرف دولت و ۸ استعلام صورت گرفته از سوی دیوان عدالت را بررسی کردیم.

وی ادامه داد: طرح حمایت از گزارشگران فساد یکی از طرح‌هایی بود که از مجلس دریافت کردیم و بررسی شد. این طرح ۱۷ ماده دارد که شورا نسبت به ۴ ماده ابهاماتی را مطرح کرد. مثلا یکی از ایرادات این بود که شورای نگهبان در خصوص حیطه رفتارها ابهاماتی داشت. عمده ابهاماتی که شورای نگهبان نسبت به طرح حمایت از گزارشگران فساد داشت در جهت حمایت از این عزیزان بود. این موارد را به مجلس اعلام کردیم و اگر اصلاح کنند مجددا مورد بررسی قرار می دهیم.

وی هم‌چنین گفت: طرح نقل و انتقال سوابق بیمه با کسور بازنشستگی بین صندوق های بازنشستگی چند بار بین مجلس و شورا در رفت و آمد بود که با اصلاح یک مورد باقیمانده این طرح مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

قانون؛ معیار ضوابط رفتارهای انتخاباتی

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که با توجه به نشست مشترکی که پیش از این با وزارت کشور داشتید، در خصوص بهتر برگزار شدن انتخابات چه برنامه‌ای دارید؟ گفت: در این نشست با رویکرد آسیب شناسی انتخابات در ادوار مختلف در خصوص انتخابات پیش رو و اصلاح قانون انتخابات بحث و در همین جلسه بر اجرایی شدن آن تاکید شد.

وی افزود: در خصوص انتخابات هر دستگاهی وظایفی دارند و برخی اقدامات مشترک است و ما اواخر سال گذشته همایش آموزشی در خارک داشتیم. بطور کلی ما ۴ همایش ملی با حضور مسولان استانی برگزار کردیم و بحث موضوع ناظران شورای نگهبان را داشتیم و ‌شورا با ۳۰۰ هزار ناظر همکاری دارد که هیچ کدام کارمند شورای نگهبان نیستند. شورا آموزش‌هایی به این افراد می‌دهد تا بتوانند وظیفه‌شان در انتخابات را که صیانت از آرای مردم است انجام دهند.

وی در خصوص این‌که در زمینه تحرکات انتخاباتی برنامه ای دارید؟ گفت: هنوز زمان زیادی تا انتخابات مانده است و بطور کلی ضوابط رفتارهای انتخاباتی در قانون آمده و اگر در چارچوب قانون باشد ایرادی ندارد.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که برای تحقق فرمایشات چهارگانه رهبری در برگزاری انتخابات یعنی مشارکت، سلامت، امنیت و رقابت برنامه‌تان چیست؟ گفت: تلاش ما این است منویات و راهبردهای مورد تاکید رهبری را دنبال کنیم، اما باید توجه داشت که مخاطب سخنان رهبری همه دستگاهها دخیل هستند که در این بین برخی از مسائل مستقیم و برخی غیر مستقیم به شورای نگهبان بر می‌گردد که شورای نگهبان تمام تلاش خود را برای محقق شدن راهبردها و منویات مقام معظم رهبری به کار خواهد بست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که مصوبه مجلس چه میزان سیاست‌های کلی انتخابات را تامین می‌کند؟ گفت: مصوبه مجلس هنوز به تصویب نهایی نرسیده اما فهرست مصوبه را نگاه می‌کنیم هرچند کار خوبی در حال انجام است اما تامین کننده همه موارد سیاست‌های کلی انتخابات نیست.

وی در پاسخ به سوالی درباره استعفای مسئولین برای شرکت در انتخابات گفت: قانون جدید فرصت شش ماهه را برای استعفا در نظر گرفته است اما این قانون منتظر تصویب در مجلس است. بند ۱۰-۴ سیاست های کلی انتخابات بر کاهش ممنوعیت های مقابل داوطلبان برای شرکت در انتخابات تاکید دارد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره انتخابات الکترونیک نیز گفت: موضوع یکی از کارگروه‌های مشترک شورای نگهبان و وزارت کشور انتخابات الکترونیک است.

چرا مصوبه خودروهای کارکرده در بودجه ۱۴۰۲ رد شد؟

وی در پاسخ به سوالی درباره این‌که آیا شورای نگهبان در خصوص فروش خودرو خارج از ضابطه ورود کرده است؟ گفت: ما هنوز در این زمینه چیزی دریافت نکردیم؛ لذا اظهارنظری نداریم ولی اگر خلافی صورت گرفته باشد در بررسی‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی مبنی بر این‌که چرا مصوبه خودروهای کارکرده در بودجه ۱۴۰۲ رد شد؟ گفت: شورای نگهبان مستقلا به این موضوع اشکالی نداشت اما هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی ایراداتی داشت که بر این اساس مصوبه به مجلس ارجاع داده شد. الان هم گویا مصوبه‌ای در مجلس شورای اسلامی درحال تصویب است که پس از تصویب و دریافت آن، اعلام نظر خواهیم کرد.

لایحه تجمعات در مجلس تصویب شود اظهار نظر می‌کنیم

وی درباره لایحه برگزاری تجمعات و راهپیمایی ها گفت: من محتوا را ندیدم ولی موضوع مهم است و در این ایام راجع به اصل ۲۷ قانون اساسی اظهارنظرهای زیادی شده است. اجازه دهید اگر در مجلس به تصویب رسید و رسما به ما ارسال شد نظر نهایی را می‌گویم‌.

واکنش به اظهارات لاریجانی

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات لاریجانی درباره خالص سازی و ارتباط آن با عملکرد شورای نگهبان گفت: مفهوم چنین تعابیری اساسا روشن نیست و در قانون که مبنای کار شورای نگهبان است، نیامده است. تاریخ جمهوری اسلامی گواه این است که شورای نگهبان جناحی عمل نمی‌کند و همواره قانون شاخصه تصمیم گیری های شورا بوده است.

طحان نظیف درباره تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی، گفت: هنوز لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس تصویب نشده و صرفا فوریت آن به تصویب رسیده است. اصل ۷۵ و بار مالی درباره این لایحه صدق نمی‌کند، مگر این‌که در مجلس بار مالی جدیدی به این لایحه اضافه شود. باید منتظر ارسال مصوبه مجلس باشیم و بعد نظر شورای نگهبان را می‌دهیم.

اصل ۵۹ نمی‌گوید که در همه مسائل باید همه‌پرسی کرد

وی درباره رفراندوم گفت: بهتر است بگوییم همه پرسی و همه پرسی تاکنون سه بار در کشور ما انجام شده است. قانونگذاری باید از سوی نمایندگان انجام شود و راه اصلی تقنین از طریق نمایندگان مجلس است. در متن اصل ۵۹ قانون اساسی نیامده است که در همه مسائل باید همه‌پرسی کرد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۷
بله درست می فرمایند. همه چیز قانونی است. از سر تا ته همه چیز در این کشور از سوی مسئولین مربوطه قانونی است. مشکل مردم هستن. ببخشید مردم خوبی برای شما مسئولین قانون مدار نبودیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
شنبه امد وبورس همچنان در مدارسقوط است
وبرخلاف گفته عشقی هیجانات !!! خالی نشد
ناشناس
| Norway |
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
صنایع ناکارآمد اگر زیان ده نباشند سود چندانی ندارند و همین اندک سود بخاطر رانت انرژی و فروختن محصولات در داخل و خارج به قیمت جهانی است اگر حمایت دولت نباشد وضعیت بمراتب بدتر میشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
دولت و مجلس شریف اجازه ساخت و ساز در منطقه یک و دو و سه تهران را ممنوع کند
nader
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
اصل ۵۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه‌پرسی و مراجعه مستقیم به آراء مردم صورت گیرد. درخواست مراجعه به آراء عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد.
در دروغگویی هیچ خیری نیست
علی ع
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
فعلا که دروغ هست همه چیز هم هست
بسیار صادقانه فرمودند
خصوصا راجع به تصمیم‌گیری غیر جناحی شورای نگهبان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
فرایندهای تایید کاندیداها توسط شورای نگهبان یکی از مصادیق مبهم است که هیچ دستورالعمل مشخصی برای ارزیابی کاندیداها ندارد

و همین موضوع می‌تواند تمایل جناحی اعضا را محتمل کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
مردم همه چبزو می بینند احمق که نیستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
باید شورای نگهبان چک لیستی داشته باشد که براساس آن
کاندیداها بررسی شوند و آن چک لیست باید به جامعه یز ارائه
. شود
در غیر اینصورت برخورد شخصی و سلیقه ای امکان پذیر است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
چک لیست که توش گفته عدم التزام و برای برخی چک می خورد بر چه اساسی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
اصلا برخورد شخصی و سلیقه ای میخواد بکنه. چک لیست داشته باشه! این همه آقای دکتر علی لاریجانی گفت من راضی هستم دلیل رد صلاحیت من رو اعلام کنید من آبروم نمیرهاز نظر من هیچ اشکالی نداره... گفتند نه.... ما آبروی مردم برامون مهمه ما نمی کنیم...
چک لیست داشته باشه چجوری میتونه این کار رو بکنه؟!
مردم مثل یک بشکه پر از باروت شدند. دست از سر بورس و سرمایه مردم بردارید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
این مردم بشکه باروت زده هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
باروت نم زده
ناشناس
| Sweden |
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
بورس در همه جای دنیا محلی است برای خالی کردن جیب مردم
مرتضی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
کبریت بی خطر هم نیستند
محسن
| Belgium |
۱۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
توی این زمان هر کس در بورس ضرر می کند حقش است،؟چون می خواهد از بورس مرده هم سود ببرد؟
دقیقا زیر خبر ماه گذشته تابناک با کد خبر: ۱۱۷۱۷۷۶ عینا این کامنت را گذاشتم: خواهیم دید که تشریفات قانونی هیأت دولت چند سال طول بکشد و خودروسازان چقدر ننه من غریبم بازی در بیاورند و اگر کارساز نشد میرسلیم وارد شود و اگر باز هم کارساز نشد مافیا همه چیز این لایحه را به نفع خودش تغییر میدهد.
امیدی به بهبودی نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
احسنت
چقد شما مسولین ناز هستید
پاسخ ها
hvhn
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
دقیقغا ...اصل 59 هم میگوید همه پرسی کنید مسیولین ناز هستند یا گل؟ و لاغیر
ما هم قبول داریم که جناحی عمل نمیشه هرکی اعتراض داره مشخصات کاملشو اعلام کنه ارشاد بشه
جناحی عمل نکردن شورای نگهبان را فکر کنم خود ایشان هم قبول ندارد
فقط نمیدونیم چطور به زبان می آورد!!!!!!
بسیارکارخوبی کردندکه لایحه ورود اتومبیلهای فرسوده وکهنه خارجی راردکردندوگرنه امروز اتومبیلهای کهنه خارجی واردمیشودفردا لبسهای کهنه خارجی ها وسایر مرده ریکهای آنها مشخص نیست چه کسانی ازوروداتومبیلهای دست دوم (فرسوده) خارجی منتفع میشوند آنهم بقیمت ازدست دادن حیثیت وآبروی کشورمان اخرخارجی هاازماوشماخسیس ترهستند وتااتومبیلشان جان داردخودشان استفاده میکنندووقتی بدردنخورشدآنرابمامیفروشند اگرکارخانه های اتومبیل سازی داخلی اتومبلهای بیکیفیت میسازند دمارازروزگارشان درآوریدبجای ریختن ابروی کشورومردممان گویاغیرت دربین خیلی ها فراموش شده وجای آنراپول کثیف گرفته
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
از نمايندگان مجلس كه شاسي بلند گرفته!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
اول برو کمی تایپ کردن یاد بگیر بعد داستان بنویس.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
الحمدالله این کشور هنوز صاحب دارد و اجازه نمیدهد واردات خودروهای کارکرده و سایر طرحهای خائنانه به نتیجه برسد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
مگر خودروهای خارجی مثلاً بیست سال پیش الآن با چند برابر همان خودروهای صفر کیلومتر خارج از کشور برابر نیست؟
این چه اظهار نظر غیر منطقی است که می کنی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
لطفا از صاحب این مملکت بخواهید که به تابوت سازها،بفرمایند دست از سر مردم بردارند!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
عقل کل این اقتصاده کل کل و روکم کنی نیست با همه میخوای دست به یقه بشی کم نیاری. خائن کسیه که جون مردم براش مهم نیست. همون ماشین های دست دوم که مال 5 سال پیش هست رو الان دارن برای 2010 و 2015 رو چند برابر قیمت معامله می کنند و این مردم بدبخت و حقیر شده براش دست و پا مشکنند. الان چون خارجی ها توش نشتند که کخ شده؟ حقیقت وضعیت ما اینه! اونم بخاطر توهم خود بزرگ بینی. وگرنه 10 سال پیش مدیرای بازنشته تویوتا و میتسوبیشی رو آورده بودیم تو ایران خودرو الان وضع خیلی بهتر بود.
تاریخ جمهوری اسلامی گواهه که شورای نگهبان تاکنون جناحی عمل نکرده . حاضره در هر دادگاهی هم شهادت بده .....
امیدوارم در پیشگاه عدل الهی هم گواه و حجت داشته باشید . ..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
خخخخ. اینا فکر کردن با همین تبصره و دور زدن ها و کلاه شرعی درست کردن ها، سر خدا رو هم میتونن شیره بمالن.
اقای سخنگوی محترم :

اتفاقا برای ملت هم به گواه تاریخ حال و ایند همچون خورشید درخشان هست

که شورای جناحی عمل کرده یانه
تاریخ جمهوری اسلامی گواه این است که شورای نگهبان جناحی عمل نمی‌کند

اتفاقا تاریخ گواه این است که بیشترین عملکرد جناحی در تمام ارکان کشور در شورای نگهبان بوده است
توقع داشتی بگوید تا حالاجناحی عمل میکردیم و معذرت بخواهد. وجه تمایز این افراد گفتن .... در کمال اعتماد به نفس است. مثل گوبلز آلمان نازی
دولت و مجلس سوپر انقلابی میدانی مقاومتی جهادی استشهادی خالص سازی شده در آستانه تقطیر سازی شدن ناهار خورده
حال و روز مملکت را به این روز انداخته اند .
این از سیاستمون
اینم از اقتصادمون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
به امثال شما که ساختار انتخابات در ایران را قبول ندارید، ربطی ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
ناشناس ۱۶:۱۶
شما مانند بقیه ، شهروند ایران هستی و هیچ برتری نداری که بخوای به دیگران با چنین لحنی توهین کنی

ایران از آن همه مردم ایران است ، چه مخالف چه موافق
شورای نگهبان فوق العاده جناحی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
بسیار موافقم
می دانید که چرا بنیادی فر در دقایق آخر بازی پرسپولیس و پيکان پنالتی گرفت ؟؟؟؟
برای اینکه تیم مقابل فرصت جبران نداشته باشد
آقای لاریجانی خالص سازی نیز اینگونه است
بدبختی ما شده یا کنش و یا واکنش یکی یک چیزی میگه یکی جواب میده هردو هم با صداقت درستی و صفا و صمیمیت در جهت خدمت به خلق اقدام می کنند ملتی با این مسئولین پر ریخته سعادتمند تر وجود ندارد
شوربای نگهبان آش خیلی شوری درست کرد
شورای نگهبان جناحی عمل نمی کند؟گرفتید ما را؟
مردم خیلی تنها هستند هیچ غمخواری ندارند تنها غم خوار این مردم رنج کشیده بی گناه فقط خداوند است او حامی مظلومآن و دشمن ظالمانه است
"تاریخ جمهوری اسلامی گواه این است که شورای نگهبان جناحی عمل نمی‌کند و همواره قانون شاخصه تصمیم گیری های شورا بوده است."
بله تاریخ رو گواه هست چون که فعلا و در این برهه زمانی شما دارید تاریخ رو مینویسید! ولی آیا خدا را هم گواه هست؟!
اتفاقا سخنان جناب دکتر لاریجانی بسیار شفاف و صحیح ست این شورا نگهبان ست که چندین بار ست که فرا قانونی وسلیقه ایی عمل میکند!
آن نماینده هایی که اینقدر به تولید ملی بی اعتقادند که تن به حقارت واردات خودروی مستعمل خارجی و به تعطیلی کشاندن تولیدات داخلی و بیکاری جوانان میدهند را باید شناسایی و برای همیشه از نمایندگی و مدیریت در ایران حذف کنید.
پاسخ ها
شوت زاده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
میرسلیم خودتی/؟
مازیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
خدایی تو یکی از این ملت هستی پیام دادی ؟
من که شک دارم ؟
تاریخ جمهوری اسلامی گواه این است که شورای نگهبان جناحی عمل نمی‌کند......ما که همواره خلاف این دیدیم.
از نتایج تصمیمات غیر جناحی در انتخابات رئیس جمهوری همین بس که از سمت اصلاح ظلبان 2 نفر تونسن از فیلتر شورای نگهبان رد بشه و از جناح اصول گرایان 5 نفر
اینجاست که ریاضیات به چالش کشیده میشه و 5 = 2 می شه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
ضمناً اگر پیرو هیچ یک از این جناحها نباشد که دیگر که هیچ جایگاهی در سیستم ندارد .
من رای نمیی دهم چون قدرت تحلیل مسایل را ندارم
مسلما اگر مسولین نخواهند که مسایل کشور حل شود بله هرگز نیازی به رای مردم نیست
چون این همه انتخابات آخرش به اینجا رسیده
انقلاب همیشه ریزش و رویشهایی دارد و اسم پیاده کردن منحرفین از قطار پیشرفت و انقلاب خالص سازی نیست ما در سال 402 با فتنه جچاب و عفاف روبرو هستیم و رویشهای انقلاب از افراد در میدان که با بی حجابها مبارزه می کنند شناسایی می شوند و واداده ها و لیبرالهایی که نشانه هایی از سازش با استکبار جهانی داشته باشند به زباله دان تاریخ می روند
اقا شما بگويدد چي بايد رفراندوم بذاريد
قشنگ مشخصه که یه نفر باچند کامنت از واردات خودرو مخالفت کرده، اقا کمی شرف داشته باش ، غیرت در منع واردات نیست غیرت در این است که یک مرد ۴۰ ساله ، زن و سه کودکش رو سوار بر موتور نکند در سرمای زمستان و گرماتابستان، موتور بهتراست یا خودروی ۱۰سال کارکرده خارجی؟؟؟؟والله خودروی ۱۵ساله خارجی شرف داره به دنا و شاهین و کوفت داخلی
آقای نظیف چرا مغلطه می‌فرمائید چه کسی گفته در همه مسائل رفراندم شود شما و سایر مسئولان برای فرار ازجواب صورت مسئله را عوضی بیان می کنید و باهمان فرض غلط اصل موضوع را انکار می کنید حرف مردم اجرای اصل مهم قانون اساسی است که می‌گوید در مسائل مهم رفراندم انجام شود الان هم مردم برای بعضی از مسائل مهم مثل اجرای برجام ی رفع تحریم‌ها و ... تقاضای رفراندم دارند نه در همه مسائل صادقانه نظر خود وشورای نگهبان را نسبت به این مسائل بیان کنید و به کلی گویی مسخره بسنده نکنید
همه مسایل نخواستیم در چند سال اخیر یک مورد هم برگزار نشده ،
مهم نیست شورای نگهبان چه می کند . مهم خود ما مردم هستیم که در انتخابات شرکت نکنیم .
لاریجانی دستت دیگه رو شده
جالب هست سخنگو شوراي نگهبان ميگه شوراي نگهبان جناحي عمل نميكنه؟!؟!
قرار نیست در همه مسایل همه پرسی بشه تنها در مسایل مهم و چالش برانگیز طلق قانون باید همه پرسی برگزار بشه
با سلام .. حقوق بازنشستگی به من ۲۴۰۰٫۰۰۰
دادند، چون قانون حقوق دوسال آخر را محاسبه میکنه و انزمان من ماهی یک میلیون معادل ۱۰۰۰ دلار آنزمان حقوق میگرفتم
بنده ۱۵ سال استاد دانشگاه بودم و حالا با این حقوق آیا من و امثال من می‌توانند زندگی کنند
آیا این انصاف است که حقوق را بر اساس نرخ روز محاسبه نمیکنند ولی مهریه و موارد دیگر بر اساس نرخ روز محاسبه میشود، قابل توجه مسئولین سازمان تامین اجتماعی
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
وب گردی