بازدید 12547
رئیس کل بانک مرکزی؛

تقویت ریال اولویت باشد تا مردم نگران ارزش پول خود نباشند/ تشدید تحریم‌ها، نقل و انتقال ارز را مشکل کرده است

فرزین گفت: در مقابله با فساد جدی هستیم و با هرگونه تخلف و فساد از سوی فعالان بازار ارز اعم از صرافی‌های بانکی و غیر بانکی، واردکنندگان و صادرکنندگان برخورد می‌کنیم.
کد خبر: ۱۱۷۴۸۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸ 11 May 2023

اولویت سیاست گذار، تقویت ریال باشد تا مردم نگران ارزش پول خود نباشد/ تشدید تحریم‌ها نقل و انتقال ارز را مشکل کرده است

به گزارش تابناک اقتصادی؛ رئیس‌کل بانک مرکزی در دیدار بی‌واسطه با جمعی از صادرکنندگان، واردکنندگان و تولیدکنندگان ـ که به منظور بررسی مشکلات حوزه تجارت خارجی کشور برگزار شد ـگفت: موضوع ارز از جمله موضوعات اساسی اقتصاد کشور است و بخش عمده‌ای از تلاش ما در بانک مرکزی و دولت، معطوف به ایجاد آرامش در این بازار است تا بتوانیم ثبات را در اقتصاد کشور ایجاد کنیم.

محمدرضا فرزین با بیان اینکه پیش بینی پذیر کردن آینده اقتصاد و بازار برای فعالان اقتصادی از اولویت‌های اصلی بانک مرکزی است، تاکید کرد: با توجه به شعار سال، قطعا سیاست‌هایی در پیش خواهیم گرفت تا مشکلات کمتر و موانع رفع شود.  

فرزین در ادامه به تشریح اقدامات اخیر بانک مرکزی در بازار ارز پرداخت و گفت: اجرای سیاست ارز کالا‌های اساسی و دارو از محل ارز‌های دولت که تاکنون اجرا شده، یکی از اولین اقدامات بانک مرکزی در دوره جدید بود که ثبات را به بازار برگرداند و مانع از افزایش هیجانی نرخ شد.

رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: همچنین برای عرضه و تامین ارز مورد نیاز صادرکنندگان و واردکنندگان، مرکز مبادله ارز و طلا ایجاد شد که این مرکز محور سیاست‌های ارزی کشور به شمار آمده و برای گسترش این مرکز، برنامه‌های متنوعی از جمله راه اندازی سلف ارزی، سوآپ ارزی و استفاده از سایر ابزار‌های متداول در دنیا را  در نظر داریم که در آینده اجرایی خواهد شد.  

فرزین با بیان اینکه مرکز مبادله ارز و طلا نهال نوپایی در اقتصاد کشور محسوب می‌شود که به تدریج توسعه پیدا خواهد کرد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه از زمان راه اندازی این مرکز، اقدامات خوبی انجام شده و نرخ ارز مبادله شده در این مرکز از زمان راه اندازی تاکنون بین ۳۶ تا ۳۹ هزار تومان بوده است.  

رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: با ساز و کار تدارک دیده شده و همکاری دستگاه‌های ذیربط، ارز‌های خدماتی مورد نیاز مردم نیز در این مرکز تامین شده و تمام تلاش ما این است که کلیه ارز‌های مورد نیاز مردم و فعالان اقتصادی را در این مرکز تامین کنیم.

دکتر فرزین ادامه داد: در خصوص اسکناس ارز نیز این مهم به شبکه بانکی محول شد و افراد می‌توانند از طریق ایجاد حساب ارزی نیاز‌های خود را تامین کنند و تاکنون نیز افرادی که  از این مسیر درخواست ارز داشته‌اند، توانسته اند بدون مشکل ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند و دست دلالان و سفته بازان از این مسیر کوتاه شده و دیگر شاهد تشکیل صف‌های طویل برای دریافت ارز مقایل صرافی‌ها نیستیم؛ البته باید توجه داشته باشیم که پول ملی ما ریال است و تقویت ریال باید اولویت سیاست گذار باشد تا مردم نگران ارزش پول خود نباشند.

وی با بیان اینکه تشدید تحریم‌ها نقل و انتقال ارز را مشکل کرده است، گفت: اما خوشبختانه حجم مبادلات ارزی ما کم نیست و میزان مبادلات ارزی کشور در سال گذشته، بالغ بر ۱۸۰ میلیارد دلار بوده است؛ لذا دنیا نمی‌تواند به راحتی ما را کنار بگذارد و مسیر رشد کشور با وجود تمام موانع محدود نخواهد شد.

دکتر فرزین افزود: پارسال تا بیستم اردیبهشت ۱۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار تخصیص ارز و ۵ میلیارد و ۹۴۴ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفته بود، در حالی که امسال در همین بازه تاکنون ۱۳ میلیارد  و ۸۶۴ میلیون دلار تخصیص و ۷ میلیارد و ۲۸۱ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفته است؛ بنابراین، تامین ارز ما در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است.

رئیس‌کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بخش عمده‌ای از تامین از طریق صادرکنندگان اعم از پتروشیمی فولادی‌ها و ... تامین شده است به برخی مشکلاتی که منجر به طولانی شدن زمان تامین ارز می‌شود اشاره کرد و گفت: برای کوتاه‌تر شدن زمان تامین ارز از این به بعد بانک مرکزی با حذف واسطه‌ها ارز را مستقیم از صادرکننده‌ها خریداری کرده و با نرخ مشخص به وارد کننده‌ها خواهد فروخت تا هم هزینه‌ها کمتر شده و هم زمان تامین ارز کوتاه تر شود.

رییس شورای پول و اعتبار با اشاره به برخی تخلفات در بازار ارز که زمینه ساز بی ثباتی و عدم تعادل در بازار می‌شود، از فعالان تجاری خواست هرگونه تخلف و فساد را به بانک مرکزی گزارش دهند و تاکید کرد: در مقابله با فساد جدی هستیم و با هرگونه تخلف و فساد از سوی فعالان بازار ارز اعم از صرافی‌های بانکی و غیر بانکی، واردکنندگان و صادرکنندگان برخورد می‌کنیم و در این زمینه، کمیته ویژه‌ای در بانک مرکزی ایجاد شده که موارد تخلف را دقیق بررسی کرده و مورد پیگیری قرار می‌دهد.

رئیس‌کل بانک مرکزی، با تاکید بر ضرورت رعایت قوانین مربوط به کارمزد نقل و انتقال ارزی گفت: هم اکنون صرافی‌های بانکی و غیربانکی سهمیه ارزی می‌گیرند و محدودیتی برای صرافی‌های غیر بانکی در خصوص حواله ارز ایجاد نشده است.

فرزین تاکید کرد: در چارچوب منافع ملی تولید کننده و صادر کننده‌ای که با ارز مصوب تولید و صادر کرده و هزینه‌های خود را با نرخ رسمی مصوب پوشش می‌دهد، نباید ارز خود را با نرخ آزاد و قاچاق به فروش برساند.

رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین در خصوص درخواست‌های مطرح از سوی تولید کنندگان در مورد بازنگری در لزوم مسدودسازی ریالی برای ثبت سفارش واردات گفت: هدف ما از این موضوع، کاهش ثبت سفارش‌های غیر واقعی و کوتاه کردن صف دریافت ارز برای تولید کنندگان و واردکنندگان واقعی بوده است،؛ اما امکان بازنگری در این ضابطه وجود دارد و در تلاشیم راهکار لازم برای این موضوع را ارائه دهیم تا محدودیتی از این لحاظ برای تولید کننده و وارد کننده واقعی ایجاد نکنیم؛ لذا از هر گونه پیشنهاد و راهکار در این زمینه استقبال خواهیم کرد و در این زمینه نیز برای بخش دولتی و غیردولتی تفاوتی قائل نیستیم و اگر راهکار مناسبی پیدا کنیم، در این خصوص تبعیض قائل نخواهیم شد.

رئیس‌کل بانک مرکزی در پایان ابراز امیدواری کرد، با مجموعه تدابیر اندیشیده شده، ثبات و آرامش به بازار ارز برگشته و نگرانی راجع به بازار ارز کاهش خواهد یافت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۵۱
تحریم مملکت از بی لیاقتی شما مسعولیت است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
مسئولین
ناشناس
| Canada |
۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
رییس بانک مرکزی: تقویت پول ملی باید اولویت باشد
مسولین بهذاشت: سلامتی مردم باید در اولویت باشد
مسولین مسکن: تامین مسکن مردم باید در اولویت باشد
مسوولین اموزش وپروش : پرورش صحیح کودکان باید در اولویت باشد !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
خوبه دموکرات ها سر کارند و حرف از تحریم می زنید. اگر ترامپ مانده بود چه می گفتید؟
اگر ترامپ مجدد بیاید و می گویید مشکلات ناشی از تحریم هاست چه می کنید؟
اگر قرار بود از این حرف ها بزنید برای چه رییس جمهمور هنگام کاندیداتوری وعده می داد مشکلات را به تحریم گره نمی زند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
ارز با توجه به تورم باید رشد تدریجی داشته باشد اینکه ۶ ماه یا یک سال ارز ثابت باشد بعد در ظرف چند روز قیمت ارز ۲ برابر شود و شوک به اقتصاد وارد شود این ثابت بودن ها بدرد نمیخورد
در اثر سیاستگذاریهای غلط سفره مردم کوچک شده و پدران شرمنده خانواده ها شده اند از خواب بیدار شوید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
بقیه سهام عدالت ما را آزاد کنید میخواهیم بفروشیم پول لازم داریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
این پدران چرا تن به کار نمی دهند؟
هیچ صنعتگری مثل ادم کار نمی کند
فرزین جون اگه یه آدم عاقل رو رئیس ساختمان به اون خوشگلی بکنن ساکت و آروم میشینه ریاستشو میکنه واز اون بالا تهرون تماشا میکنه واذت میبره. پس بجای این حرفها از زندگی بذت ببر.
تحریم مگه اثر داره؟؟ مگه مشکل ارز از فشل بودن دولت روحانی نبود؟ باشین تا ترامپ بیاد تا بدونین تحریم با دولت روحانی چه کرد، فعلا که از جناب رئیسی و معاونین و وزرا تا مجلس انقلابی، از سرداران تا جناب شهردار زاکانی، از برادر حسین و کیهان نشینان تا ثابتی شبکه ی افق میگن نفت می‌فروشیم پولشم میاریم داخل و مشکلی نیست، شما چرا میگین انتقال پول سخته؟؟؟ البته مردم بهتر از همه درک میکنن مشکل از کجاست
پاسخ ها
بابک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
لذت ببرید از نعمت تحریم ها...
برخورد دوگانه با دولت ها،،نتیجه ش،،همین میشه..خدا نگهدار دکتر ظریف و تیم ش باشه..چقدر شفاف و امین بود...
بانک مرکزی مسبب اصلی این نابسامانی هاو تبعیض و اختلاف طبقاتی و هد رفتن سرمایه ریالی مردم و فرار مغزها و افت جایگاه شرافتی مردم است.بانک مرکزی افغانستان بهتراست
واقعا اقای رٸیس بانک مرگزی از اینکه حرفهای بچگانه می زنی خجالت نمی کشی؟شرم نمی کنی همین هم سال تورا گذاشتن سر این پستها مملکت را به اینجا کشاندید.
ما که قاطی کردیم بالاخره نفهمیدیم این تحریم ها نعمت هست یا نغمت؟
البته برای ما مردم عادی که حتماً نغمت بوده ولی شاید برای آقایون نعمت باشد
دوماه از شعار سال نیگذره و تازه دنبال اتخاذ سیاست های جذید هستین.
بزارین باشه بعد با شعار سال این ه یکجا یه چیزی اتخاذ کنین.
تقویت ریال اولویت باشد
قیمت مسکن بشدت افت خواهد کرد
خواهدشد
انجام میشود
بزودی
انشاالله
در اینده نزدیک
تقویت ریال اولویت باشد!!!!!! اولویت کی؟ مگه شما رئیس بانک مرکزی نیستی؟ متاسفانه تمام صحبت های مسئولین ما از همین دست هست! فقط شعاری و تو خالی. یکی میگه اقتصاد باید درست شود!یکی میگه گرانی باید درست شود!تورم باید کم شودتولید داخلی باید افزایش یابد! و ........ هزاران هزار تا از این دست شعارهای پوچ و توخالی و بی ارزش! بابا مگه شما مسئول نیستی؟ خوب چرا هیچ تلاشی نمی کنی! چرا تا حالا ختی یک مسئول اجرایی تو این مملکت اسعفا نداده؟ چرا یه بار یه نفر نیومد روبروی مردم بشینه و بگه اهاییی مردم ایران به این دلایل من نمی تونم کارم رو درست انجام بدم و مشکلات رو برطرف کنم و به همین دلیل استعفا میدم. درد ایران ما اینه که همه می دونن که نمی تونن کاری انجام بدن و صرفا برای پر کردن جیب خود و اطرافیان به کارشون ادامه میدن.
شیخ ما عسل خورد و گفت ، به - به ، عسل شیرین است ! عجب ، پس مردم که هجوم می برند و ریال را تبدیل به ارز - سکه - طلا و خودرو می کنند ، نگران کاهش ارزش ریال هستند !!! فکر می کردیم ، برای تفریح و سرگرمی و از روی بیکاری است ! باز جای شکرش باقی است ، ریاست محترم بانک مرکزی زود متوجه شدند و سرمایه و اموالشان به فنا نرفت و ملت را از اشتباه خارج کردند !!!
تقویت ریال
واقعا مسوولین ما کجا زندگی میکنند چرا راحت به شعور مردم توهین میکنید پولی که چاپ میکنید چهار صفرش محو شده کدام تقویت ریال
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
مگر ارزشی هم برای ریال مانده تا تقویت بشه؟
شما که فعلاً در حال خالی کردن جیب یا نگه داشتن مال مردم پیش خودت هستی.
اول دست از اینکارات بردار بعد ادعای دوستی با مردم و حفظ ارزش پولشون کن.
کی می خواهین بفهمین؟ رئیس کل بانک مرکزی نباید حرف بزنه. دوباره گند میخوره به نرخ ارز.
برادر اقتصاد ما مثل یک ادمی هست که وسط رینگ بوکس رفته و از طرف کشورهای مغرور داره مشت میخوره(تحریم) مربی هم که کاری نمی کنن ( مسولین بی خیال) دلال هایی هم که دارن از کتک خوردن اقتصاد سود می کنن هم شخص رو هل میدن وسط بازی بوکس. خلاصه اینکه تحریم، بی خیالی مسئولین و سود دلال ها باعث شده... بشه تو اقتصاد کشور.
صدتا فرزین هم بیاد اقتصاد راه خودش را می رود و دلار تا اسفند 300 هزار تومان را رد می کند. باید با صاحب دلار ایالات متحده رابطه برقرار کرد.
طبق اعلام منابع معتبر هزینه ی برنامه هسته ای و تحریم های ناشی از آن برای ایران بالغ بر عدد نجومی2000میلیارد دلار میباشد.این مبلغ برای یک نیروگاه 1000مگاواتی که نهایتا برق یک شهر 1میلیون نفری را تامین میکند!
این نمونه ای از هزینه کرد های بی فایده که یکی از خروجی های آن تضعیف پول ملی میباشد. ارزش ریال امروز هم به پشتوانه ی فروش منابع نفتی و گازی کشور است وگرنه تا الان باید با مبادله کالا به کالا روزگار میگذراندیم
شب دراز است، نتیجه کارهای شما را هم خواهیم دید، قبل از شما هم از این حرفها فراوان زده شده ولی نتیجه اش چه شده؟ حیف، اگر برای حرفهای مفت امثال شما مجازات سنگین اعمال میشد هرگز مسئولیت قبول نمی کردید چه برسد که حرفهای بی پایه بزنید.
اومدین دلار 38 بود الان بالای 50 مونده اونوقت از سیاست گذاری اقتصادی حرف میزنید ؟؟؟ روال رشد جنابعالی از یک بانک خصوصی و بانک ملی و ریاست بانک مرکزی ریشه در سوابقتان با احمدی نژادیها دارد و نه توانایی های علمی
آقای رییس کل زمانی ۲۰۰ هزار دلار سرمایه زندگیم بود به تومان تبدیل ۲۰۰ میلیون تومان و اوراق مشارکت مهار آبهای مرزی را خریدم که کمکی به مملکت باشه، بعدش یکسال بعد بلطف الفاظ احمدی‌نژاد تومان چهار برابر سقوط کرد و یکسال بعد فکر کردم سود اوراق مشارکت ربا هستش پس پول را در سال اول دوره حسن و دوستان زرنگش به بورس انتقال دادم دادم و با نبوغ حسن و دوستان در کمتر از یکسال صد میلیون تومان از سرمایه به باد رفت از باقی مانده پول ۹۰ میلیون تومان را دوباره به بانک برگرداندم ، دلار ۳۵۰۰ تومان بود، اکنون با این ۹۰ میلیون میتونم کمتر از ۲۰۰۰ دلار بخرم، آیت‌الله علم الهی میگه کسی که دلار در خانه نگهداری حرام اما حاضر نیست بگه دولتی که ۲۰۰ هزار دلار سرمایه یک عمر زندگی یک شهروند را تبدیل به ۲۰۰۰ دلار کرده عمل حرام انجام داده، حالا به نظر شما آیا با وجود نابغه ترین و نخبه ترین متخصصان بانکی اگر بر بانک و خزانه ایران حاکم گردند، ملت می‌توانند باور کنند در کشور ایران ارزش پول ثابت باقی مانده و احساس آرامش کنند؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
هیچ دولتی و هیچ مقامی از خون دل و اشک این ملت در املن نخواهد بود . آه این ملت ذلتی سخت برای آنها تدارک دیده است.
ما مردم متوجه نشدیم دم خروس ببینیم یا قسم حضرت عباس رو آقایان مدام میفرمایند تحریم ها فقط ۲۰ در صد مشکلات هست بقیه ش موهبت االهی هست که در تحریم ها خدا نثار ملت ایران کرده
اقتصاد ما درون زاست و تحریم هیچ اثری بر معیشت مردم نداشته، ندارد و نخواهد داشت.
مگه تحریم ها نعمت نبود مگه دولت تان اعلام نکرد تحریم ها شکست خورده و ...
این حرف رو که میزنه یعنی تقویت پول ملی رو احمدی نژاد هم یک شب اومد تو تلویزون گفت....دقیقا معکوسش رو منطورش بود...این بابا هم بخاری ازش در نمیاد...احتمالا دلار قراره باز بره بالا....
آقای فرزین ، حرف باد هواست بزرگتر از تو هم دانش تقویت ریال را ندارند اقتصاد علم است و شما چیزی از آن درک نکرده اید قبل از تو هم نتوانستند تو هم نمی توانی !
سهام عدالت را آزاد کنید
اقتصاد!
کلمه ای غریب در جامعه ی ایران و برای ایرانی
وقتی تحریم را نعمت خوانده و قرار شد از سوزن چرخ خیاطی تا هواپیما را خودمان تولید کنیم و نهایتا نه توانایی ساختن سوزن را داریم نه هواپیما
عامل بی ارزشی. پول مردم اولا دولت هست ثانیا تصمیمهای نادرست بانک مرکزی هست خدایا به سرتون بیاد هربلایی که به سر مردم میارین
جناب فرزین
شماها به مرگ گرفته اید که من شهروند ایرانی ، به تب راضی باشم!!!
من بعنوان یک شهروند ، این نرخ؟فعلی ارز اعلامی توسط دولت را هم نوعی اقتصاد دستوری و اجحاف مشهود میدانم
تنها راهی که صداقت شماها رو در ارتباط با قیمت ارز تضمین خواهد کرد
تعیین دقیق قیمت تعادلی درست و علمی قیمت دلار است
هرچه از قیمت تعادلی فاصله بگیرید ،عدم تعادل را درصادرات و یا واردات و همچنین درپائین امدن و یا بالا رفتن نرخ تورم برحسب مورد ، عینا و به وضوح مشاهده خواهید کرد
برای اطلاع ان دسته از سرورانی که با نرخ تعادلی مانوس نیستند به استحضار میرساند که قیمت چند کالای مهم را در یک سبد از اجناس انتخاب شده بطریق علمی ، در کشورهای دیگر در نظر میگیرند و ان قیمت ها را با قیمت اجناس مشابه در داخل کشور خودمان مقایسه میکنند تا نهایتا به نرخ تعادلی کلیه ارزها در مقایسه با پول ملی خودمان منتج به نتیجه گردد
مثلا :
چنانچه شما یک کالائی را درایران به قیمت ۳ میلیون ریال میتوانید بخرید و قیمت همان کالا مثلا در چند کشور اروپائی یا امریکائی، معادل ۴۰ دلار است
معنی تعادل اینست که ۳ میلیون ریال شما معادل ۴۰ دلار، قدرت خرید دارد
پس،، قیمت تعادلی یک دلار ، از تقسیم ۳ میلیون ریال بر عدد ۴۰ دلار بدست میاید که حدود ۷۵۰۰۰ ریال خواهد شد
فوق قضیه اینست که این محاسبات را میبایست در ارتباط با یک سبد قابل قبول از کالای مختلف انجام دهند و میانگین موزون نتایج بدست امده را نرخ تعادلی دلار بنامند و یا اگر هیچ دخالتی هم در قیمت دلار نکنند و سیستم عرضه و تقاضا را ازاد بگذرانند و سوبسیدها را هم از روی کالاها بردارند
نرخ تعدلی بصورت خودکار بر عرصه تبادلات ارزی حاکم خواهد شد
ولی دولتی که میخواهد تا کسری بودجه های دولتی خود را آرام آرام و گاهی تند تند ،فقط از جیب صاحبان مملکت بردارد
عملا :
راهی جز گران کردن تنها کالای اصلی نزد خود که همان دلاراست را ندارد
کسی که فقط بوئی از اقتصاد برده باشد
میداند که نرخ تعادلی چیست و چگونه باید به دست بیاید
لطفا خودتان :
دلیل این بی توجهی را بیان فرمائید
از کرامات شیخ ما عجب است
پنجه را باز کرد و گفت وجب است
بنظر من جهان برای مبادلات جهانی باید به طلا بازگشت کند یعنی کشورها اولویت اولشان باید تهاتر باشد و در مرحله بعد طلا باشد و یک سیستم جایگزین الکترونیکی جهانی بر اساس طلا ایجاد کنند

چون پول هر کشوری که مبنای معاملات جهانی شود امکان سوء استفاده آن کشور از جهان وجود دارد و ممکن است بسیاری از کشورها زیر بار آن نروند
دلار را اگر نگاه کنید ابزاری در دست آمریکا شده است که بتواند تورم خودش را به جهان تحمیل و نیازهای خودش را با کمترین قیمت از جهان تامین و در دیگر کشورها دخالت کند

یقینا ابرقدرت ها تمایل ندارند که مبادلات جهانی بر اساس طلا و یا ابزارهای مبتنی بر طلا انجام شود

خوبی طلا این است که همه کشورها آنرا قبول دارند و همواره یک ارزش ثابت دارد و بهترین وسیله برای مبادلات مالی جهانی است

کشور ما و روسیه و چین و ... و حتی اروپا که از لحاظ مالی با آمریکا مشکل دارند می توانند شروع کننده باشند

اروپا شاید در ظاهر با آمریکا و دلار مخالفت نکند اما همینکه دنبال صدرنشینی یورو است و یورو را در مبادلات داخلی خودش استفاده می کند به معنای مخالفت با دلار است
امیدوارم جهان تا دیر نشده است و گرفتار گرداب ناشی از سقوط دلار بر اثر اشباع نشده است زودتر به این موضوع پی ببرد
تحریم های ایران یک نعمت الهی بود و مزیت آن این بود که مردم تفاوت ادعا و عمل را بهتر درک کردند و خدا ملتی را که دوست داشته باشد به او دانش و معرفت و فهم و درک (خیر کثیر) می دهد

انصافا در جریان تحریم مردم خوب فهمیدند که چه کسی عرضه حکومت داری دارد و چه کسی ندارد و فهمیدند که با حرف و ادعا نمی شود کشور را به جلو برد
فهمیدند که چه کسی واقعا صادق و درستکار است و چه کسی فقط حرف انرا می زند
فهمیدند که چه کسی امانت دار و به وعده اش عمل می کند و چه کسی برای پست و مقام وعده می دهد
ما در تحریم هستیم اما باور کنید اگر ترامپ رئیس جمهور شود همین دلار دوبرابر می شود
من متوجه نمی شوم آیا آب از سر گذشت چه یک وجب و چه صد وجب با هم تفاوتی دارد
پس چرا کشوری که تمام عیار تحریم است مگه با ورود ترامپ چه تحریم دیگری می خواهد انجام شود

کشور ظاهر دچار یک بیماری لاعلاج اقتصادی است که نه دکتر متخصصی بالای سر آن است و نه اجازه می دهند دکتر متخصص او را معاینه کند

از یک طرف پشت سرهم پول چاپ می کنند از آنطرف می خواهند جلوی بالارفتن دلار را بگیرند
مثل آدمی می ماند که در قسمت بیرونی شاخه درخت نشسته و در حال بریدن شاخه درخت است که با بریدن آن هم شاخه و هم خودش سقوط خواهد کرد و اصرار دارد که نخیر خودش سقوط نخواهد کرد
عه نه بابا. خوب شد گفتی. هیچکس اینا رو نمیدونست. تو حیفی ها
بنظر من اختصاص دلار به افراد از طریق کارت ملی و واریز آن به حساب ارزی در صورتی درست است که افراد بتوانند هنگامی از آن استفاده کنند که قصد سفر به کشور خارجی داشته باشند
باید راه های دلالی دلار را در کشور مسدود کرد

کسانی هم که در دلار سرمایه گذاری می کنند مثل این است که در آمریکا پولشان نقد باشد و ترجیها هیچ آمریکایی با تورم ۵ درصدی که در آمریکا وجود دارد پولش را نقد نگه نمی دارد و یا در بورس سرمایه گذاری می کند یا در ملک و یا طلا
و همانطور که می دانیم رشد طلا و مسکن در ایران بیشتر از آمریکا نباشد (که هست) حداقل با آمریکا یکسان است
من موندم این اراجیف تحریم چی میگه کشور آمریکا بالاترین بدهکاری را داره اکثر بانک ها ورشکسته واکثر کشورها لاچین برای دلار زدایی اقدام کردند انتقال قدرت از غرب به شرق داره میاد چین حرف اول داره میزنم آنقدر دروغ نگید
تقویت ریال ؟؟؟؟ مگه ریال ارزشی داره که بخاد تقویت بشه؟
تقویت ریال اولویت باشد تا..‌‌...
چشم . اگه امر دیگه ای نیست مرخص بشیم !!
خوب از لحظه ای که تشریف آورده اید سیاست تقویت پول ملی با جدیت دنبال می شود آثارش هم که پیدا است. وقتی شما دلار دارید و هزینه هایتان به ریال است چگونه می توانید ریال را تقویت کنید؟ سال ها است که بخشی از کسری بودجه به اعتبار همین کاهش ارزش پول ملی سر به سر می شود. گمان کردید مردم هالو هستند نمی فهمند دول مختلف چه بازیی می کنند و چه بلایی به سر مردم می آورند؟
اگر اقتصاد با این شعار ها راه می افتاد زمان احمدی نژاد راه افتاده بود . و نیاز به گدایی مذاکرات و برجام نبود .
لپتاپ که در وبسایت سازنده با همون مشخصات فنی 1000 دلار قیمت داره الان همون عینا توی ایران دارن میفروشن 125 میلیون تومن! یعنی معادل 2500 دلار! در مورد کامپیوتر و قطعاتش همین همین مشکل هست. دارن دوبرابر میفروشن! اینم مثل قضیه ی تولید دروغین خودرو الکی میگن داریم لپتاپ میسازیم اخه دردمون رو به کی بگیم؟!
چرا روی قیمت اجناس وارداتی الکترونیکی مثل لپتاپ و کامیپوتر نظارت اصلا نیست؟
تنها راه تقویت ریال توقف خلق ریال توسط دولت است بقیه حرفها داستان است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی