بازدید 4193
در گفتگو با تابناک اقتصادی مطرح شد؛

فاصله گرفتن از خام‌فروشی صنعتی و توسعه زنجیره ارزش با اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه/ اعتبار مالیاتی از معافیت مالیاتی مشروط تر و سودمندتر است

از آنجائیکه اعتبار مالیاتی نسبت به معافیت مالیاتی مشروط‌تر است، می‌تواند بیشتر موثر باشد. زیرا در معافیت مالیاتی شرکت‌ها می‌توانند بخشودگی مالیاتی را در هر زمینه‌ای که می‌خواهند، هزینه کنند. اما در اعتبار مالیاتی باید مبالغ مورد نظر فقط در بخش تحقیق و توسعه هزینه شود و این نکته‌ی مثبتی است.
کد خبر: ۱۱۷۴۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۳ 10 May 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ سیاست اعتبار مالیاتی که قرار است به اجرا گذاشته شود و هزینه های تحقیق و توسعه ی صنایع را به عنوان اعتبار مالیاتی برای آن ها در نظر بگیریم، یک ابزار تشویقی است و به زعم بسیاری از کارشناسان می تواند اثرگذار باشد. به کارگیری ابزارهای تشویقی به منظور سوق دادن صنایع به سمت توسعه ی زنجیره ی ارزش محصولات شان مثبت ارزیابی می شود. الان شرایط به گونه ای است که به صنایع انرژی و خوراک ارزان قیمت می دهیم و آن ها حاضر نیستند ارز حاصله را به دولت تحویل دهند و یا محصولاتشان را در داخل به فروش برسانند.

باید سیاست گذاری ها را به سمتی سوق دهیم که توسعه ی زنجیره ی ارزش برای صنایع نسبت به خام فروشی سود بیشتری داشته باشد. در این شرایط، می توانیم از ابزارهای تشویقی مانند اعتبار مالیاتی که اثرگذاری بالایی هم دارد، استفاده کنیم. لازم است به انحای مختلف به بررسی اهمیت اجرایی شدن سیاست «اعطای اعتبار مالیاتی تحقیق‌وتوسعه» تحت ماده 11 قانون جهش تولید دانش‌بنیان جهت ورود تحقیق و توسعه به صنایع کشور بپردازیم. سیاستی که به یکی از مسائل اصلی و جدی اکوسیستم فناوری کشور یعنی تامین مالی فناوری برای ورود به صنعت کشور اقدام کرده است.

نظرات جعفر خیرخواهان را به عنوان یک کارشناس اقتصاد سیاسی در خصوص اجرای سیاست اعتبار مالیاتی که قرار است طی آن هزینه های بخش تحقیق و توسعه ی صنایع به عنوان اعتبار مالیاتی برایشان در نظر گرفته شود، جویا شدیم که در ادامه می آید.

خیرخواهان در ارتباط با این موضوع که صنایع کشورمان درگیر خام فروشی شده اند و به واردات محصولات نهایی می پردازیم، تصریح کرد: موضوعی در عرصه ی جهانی در ارتباط با زنجیره ی ارزش وجود دارد. هر کدام از کشورها تلاش می کنند بخشی از این زنجیره را برعهده بگیرند و با توسعه ی زنجیره ی ارزش محصولات شان از مزیت هایش بهره ببرند. لازمه ی این امر این است که کشورها بتوانند تعهداتی را که برعهده گرفته اند، انجام دهند و نقشی در زنجیره ی تأمین جهانی داشته باشند. تمام کشورهایی که در این زنجیره ی تأمین دخیل هستند از منفعت های آن بهره مند می شوند.

وی در ادامه گفت: با توجه به مزیت های توسعه ی زنجیره ی ارزش محصولات، نیاز است با اعمال سیاست هایی به این سمت حرکت کنیم و سهمی در زنجیره ی تأمین جهانی برعهده بگیریم. کشورهای شرق آسیا در این زمینه پیشتاز هستند. به طور مثال، چین توانسته است در زنجیره ی تأمین صنایع سبک و پوشاک نقش مهمی در جهان برعهده بگیرد و از مزیت های آن بهره مند شود. لازمه ی توسعه ی زنجیره ی ارزش محصولات صنعتی کشور این است که از صنایع پیشرفته و با فناوری بالا بهره مند باشیم و به برندسازی بپردازیم.

خیرخواهان خاطرنشان کرد: در حال حاضر، سرمایه گذاران رغبتی به انجام کارهای تولیدی ندارند و فرار سرمایه ها را شاهد هستیم. در راستای جذب این سرمایه ها باید سیاست هایی را به اجرا بگذاریم. متاسفانه الان راحت ترین کار این است که به برداشت مواد خام و فروش آن ها بپردازیم. اما توسعه ی زنجیره ی ارزش محصولات و تولید محصولات نهایی در درازمدت برایمان منفعت زاست. فروش مواد خام جایی است که درگیری های مربوط به تأمین اجتماعی، نیروی کار و... وجود ندارد و سود تضمین شده ای داریم. به همین دلیل، تمایل به فروش مواد خام بیشتر است و کارهای تولیدی طرفدار زیادی ندارد.

وی ادامه داد: سیاست هایی مانند اعتبار مالیاتی در کشورهای دیگر مورد استفاده قرار گرفته و اثرگذاری خودش را نشان داده است. در مثبت بودن این قوانین هیچ شکی نیست و اگر به درستی اجرا شوند می توانند نتایج خوبی برای کشور داشته باشند. مهم است که در عمل مراقبت های لازم را به عمل بیاوریم و این طور قوانین را به درستی پیش ببریم. باید به ایجاد زیرساخت های مناسب برای سوق دادن صنایع به سمت تحقیق و توسعه بپردازیم. در این ارتباط موضوع پژوهش و تولید محصولاتی که در عمل قابلیت استفاده داشته باشند، مطرح است.

این کارشناس اقتصاد سیاسی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان واقعی باید از اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه بهره مند شوند و به سمت توسعه ی زنجیره ی ارزش محصولات گام بردارند. اعتبار مالیاتی قانون خوبی است و اگر به درستی اجرا شود، می تواند نتایج مثبتی داشته باشد. لازم است بسترسازی های لازم برای اجرای این طور قوانین صورت بگیرد تا جامعه از نتایجش بهره مند شود.

به گفته ی این کارشناس اقتصاد سیاسی، از آنجائیکه اعتبار مالیاتی نسبت به معافیت مالیاتی مشروط تر است، می تواند بیشتر موثر باشد. زیرا در معافیت مالیاتی شرکت ها می توانند بخشودگی مالیاتی را در هر زمینه ای که می خواهند، هزینه کنند. اما در اعتبار مالیاتی باید مبالغ مورد نظر فقط در بخش تحقیق و توسعه هزینه شود و این نکته ی مثبتی است. سیاست اعتبار مالیاتی یک سیاست بسیار مناسب جهت فاصله گرفتن از خام فروشی صنعتی و حرکت به سمت توسعه زنجیره ارزش است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها