بازدید 2405
از کره صبحانه تا کیک عصرانه و سفره شام !

یک روز کامل با روغن دانه‌های آفتابگردان

روغن آفتابگردان یکی از روغن‌های خوراکی پرکاربرد است که مانند روغن زیتون از دانه‌های گیاه تهیه می‌شود؛ 20درصد تولید روغن گیاهی در جهان مربوط به روغن آفتابگردان است.
کد خبر: ۱۱۷۴۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴ 09 May 2023

 یک روز کامل با روغن دانه‌های آفتابگردان

چربي‌ها درتمام سلول‌ها و بافت‌هاي بدن وجود دارند و نقش حياتي در غشاي سلولي ايفا مي‌كنند.از طرف ديگر چربي‌ها تامين كننده اصلي انرژي در بدن هستند به طوري كه استفاده از رژيم هاي نادرست ، حذف و يا محدود كردن مصرف بعضي انواع روغن‌ها، سلامت انسان را با مخاطره مواجه مي‌سازد.

روغن آفتابگردان یکی از روغن‌های خوراکی پرکاربرد است که مانند روغن زیتون از دانه‌های گیاه تهیه می‌شود؛ 20درصد تولید روغن گیاهی در جهان مربوط به روغن آفتابگردان است.

افزایش تمرکز مردم بر سلامت و تناسب اندام، منجر به تقاضای زیاد برای جایگزین کردن غذاهای سالم در وعده‌های روزانه شده و پیش بینی می‌شود به دلیل خواص ضد التهابی و ترکیب بالای چربی‌های غیر اشباع در روغن آفتابگردان، این روند رو به رشد، بیشتر از گذشته هم بشود.

کره یا کره، فرق در میزان و نوع چربی است!

برعکس کره و روغن حیوانی که از مشتقات شیر و چربی بدن حیوان تهیه می‌شوند و غیرقابل تغییر در ساختار هستند، کره‌های گیاهی با انجام تغییراتی در فرآیند تولید و فرمولاسیون، می‌توانند برای افراد مختلف با نیازهای مختلف تهیه و تولید شوند، این موضوع در درصد چربی، عطر و طعم ،غنی سازی با ویتامین‌ها،افزایش اسیدهای چرب غیر اشباع ، کاهش اسید چرب ترانس به کمتر از 0.5 درصد، تنوع در انتخاب روغن‌ها و... قابل اعمال است.

مگر گیاه هم کره دارد؟

با این مقدمه کوتاه اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که تا به حال فکر می‌کردید که " مگر می‌شود از  گیاه، کره گرفت"، حالا بهتر است بدانید که کره در اصل بافتی (امولسیونی) متشکل از چربی و شیر است، که در نوع حیوانی خود بالای 80% ترکیب را چربی تشکیل داده است ولی در تولید نوع گیاهی می‌توان میزان کنترل شده‌ای از چربی حاصل از انواع دانه‌های گیاهی استفاده کرد؛ چربی موجود در کره‌های گیاهی از 50 تا 80 درصد می‌باشند.

بیاید یک بار برای همیشه مرور کنیم؛ کره گیاهی محصولی متشکل از روغن دانه‌های گیاهی از جمله روغن آفتابگردان است که قابلیت کنترل میزان چربی آن برای مصرف کنندگان مختلف وجود دارد و در تمامی وعده‌ها و میان وعده‌های غذای قابل استفاده است.

اگر نمی‌دانستید که چرا روغن آفتابگردان به این میزان در جهان تقاضا دارد، بهتر است ادامه این مطلب را بخوانید:

ما در طول شبانه روز بطور مکرر در حال استفاه از روغن‌های گیاهی هستیم، اما چطور؟

صبحانه نیمرو دارید؟ با چی نیمرو را آماده می‌کنید؟ روغن گیاهی!

میان وعده برانچ را با یک کیک پف کرده و خوش بر‌و رو می‌گذارنید؟ اما برای پخت یک کیک خوشمزه از چه چیزی استفاده می‌شود؟ درست حدس زدید، کره گیاهی.

وعده نهار، عصرانه یا شام چه سالم خور باشید چه رژیمی، به هر حال از روغن‌های گیاهی مثل آفتابگردان و زیتون برای پخت و پز استفاده می‌کنید، حتی اگر خودتان هم درست نکنید وقتی از بیرون چلو سفارش می‌دهید، حتما در کنارش یک کره گیاهی برای شما گذاشته‌اند.

بصورت مکرر و روزانه در حال استفاده از روغن گیاهی در مواد غذایی خود هستید و بطور میانگین هر شخص در روز  30  گرم روغن بصورت کره و یا پخت و پز استفاده می‌کنند.

حال سوالی که پیش می‌آید، این است که : آیا کره گیاهی بخوریم یا نخوریم؟

جواب شما بی شک بله است. کره گیاهی ترکیبی خوش خوراک از یک یا چند نوع روغن گیاهی ( از جمله روغن آفتابگردان) است که بدلیل ذائقه‌های مختلف، با انواع میزان چربی و طعم‌های مختلف همانند زعفرانی، ترکیبی و غیره عرضه می‌شود.

تهیه کره گیاهی

همانطور که گفتیم یکی از فرآورده‌های روغن‌های گیاهی ، کره گیاهی است که ترکیبات عمومی آن به این شکل است: روغن گیاهی ( آفتابگردان) ، طعم دهنده‌ها، شیرخشک و آب؛

با توجه به اینکه کره گیاهی محصولی فناوری شده است، لذا تولیدکنندگان مختلف، فرمول‌های متفاوتی برای تولید آن بکار می‌برند که مسلما برندهای شناخته شده و با سابقه بیشتر، ترکیبات غنی‌تری و متنوع‌تری را عرضه می‌کنند.

فواید روغن آفتابگردان و کره گیاهی

از نظر طعم و مزه تفاوتی با کره حیوانی نداشته و با دارا بودن انواع امگا ۶ و امگا ۹، علاوه بر وعده‌های صبحانه، می‌تواند در آشپزی، پخت کیک و شیرینی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

امروزه اکثر کره‌های گیاهی به کمک تکنولوژی‌ و دانش روز فاقد اسید‌های چرب ترانس بوده و با توجه به درصد پایین اسید‌های چرب اشباع و نسبت مناسب اسید‌های چرب غیر اشباع، بهترین انتخاب در رژیم غذایی روزانه به شمار می‌آیند.

رمز یک سرآشپز در پخت کیک

جدای فایده ذکر شده در بالا، یکی از کاربردهای کره گیاهی (تهیه شده از روغن آفتابگردان) در تهیه کیک و شیرینی‌پزی است.
کره گیاهی به دلیل میزان کم چربی‌های اشباع، دارای ویژگی‌هایی است که موجب بهتر شدن طعم و برشته شدن شیرینی می‌شود.
رمز تردی شیرینی و اسفنجی شدن کیک، دقیقا همین کره گیاهی است.

سخن پایانی

در سال‌های ورود کره گیاهی به بازار، از آن به عنوان یک محصول غذایی سالم‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر نسبت به روغن‌های حیوانی یاد می‌کنند و حتی از مارگارین در جهت حفظ تناسب اندام مصرف می‌کنند؛ اما به یاد داشته باشید با پیشرفت تکنولوژی و زندگی ماشینی، استفاده از هر نوع ماده غذایی نیاز به رعایت میزان مصرف براساس سبک زندگی شما دارد. لذا باید دقت داشت که میزان مصرف کره و روغن در طول روز، به وزن، سن و سلامت فرد بستگی دارد ولی بطور کلی کره گیاهی می‌تواند انتخاب هوشمندانه‌تری برای صبحانه، پخت کیک و مصارف دیگر باشد.

در ایران کره گیاهی ( مارگارین ) حدود ٢۵ سال است که با برندهای معتبر درحال تولید و عرضه است اخیرا هم در بسته بندی‌های متنوع مانند فویلی، کاسه‌ای و ظروف IML و همین‌طور طعم‌های مختلف مانند زعفرانی و غنی شده با ویتامین دی در بازار موجود است.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل