بازدید 3097
۲

ساختار آموزش و پرورش برای تحول، نیاز به تغییر دارد

سرپرست آموزش و پرورش در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: ساختار فعلی آموزش و پرورش نمی‌تواند نقشی مؤثر در اجرای برنامه‌های جدید خود ایفاء کند، بنابراین باید ساختار تازه‌ای تعریف کرد.
کد خبر: ۱۱۷۴۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۷ 06 May 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رضامراد صحرایی با تبریک هفته گرامیداشت مقام معلم و گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای معلم از جمله شهیدان مطهری، رجایی، باهنر و بهشتی و تمامی شهدای انقلاب و شهدای دانش‌آموز، گفت: آموزش و پرورش در هر کشوری دستگاه آینده‌ساز و انسان‌ساز است. هر تصویری که برای آینده ایران داریم، باید در آموزش و پرورش ساخته شود.

تربیت معلم اصلی‌ترین اولویت آموزش و پرورش است

صحرایی با بیان اینکه تربیت معلم از اصلی‌ترین برنامه‌های آموزش و پرورش است، گفت: معلم خوب تضمین کننده آینده خوب خواهد بود، بنابراین باید بهترین فارغ التحصیل‌های آموزش و پرورش به دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت معلم بروند.

وی با بیان اینکه سیمای امروزِ آموزش و پرورش، آینده ایران را نشان می‌دهد، گفت: بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری؛ اگر۲۰ سال قبل به مدرسه توجه می‌کردیم، امروز آموزش و پرورش و کشور بهتری داشتیم.

مدرسه تنگه احد انقلاب اسلامی است

صحرایی با اشاره به اینکه مدرسه تنگه احد انقلاب اسلامی است، عنوان کرد: شرط ایران قوی، معلم، مدرسه و آموزش و پرورش قوی است، پس شرط رسیدن به آینده قوی تقویت آموزش و پرورش است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان این که کار‌های بزرگی در آموزش و پرورش انجام می‌شود، اظهار کرد: آموزش و پرورش از نظر حجم و اندازه معادل نیمی از دولت است. هر اتفاق بزرگی برای کشور اگر در آموزش و پرورش شروع شود، پیش‌بینانه و پیگیرانه خواهد بود. برای مثال اگر مسائلی مانند آسیب‌های اجتماعی را در کشور داریم، شرط حل آن این است که در آموزش و پرورش کار‌ها و فعالیت‌های مربوط به رفع آن انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه در روز‌های سخت کرونا دانش‌آموزان تحت تاثیر قرار گرفتند و فقط از آموزش مجازی بهره‌مند بودند، عنوان کرد: امروز باید بگوییم چه برنامه‌ای برای نسلی داریم که فقط با آموزش مجازی سر و کار داشتند. با توجه به تحولات سریعی که درحال رخ دادن است، باید برنامه داشت و باید مراکز خود را برای ساختار جدید آماده کنیم.

ساختار آموزش و پرورش برای تحول نیاز به تغییر دارد

صحرایی با بیان اینکه ساختار فعلی آموزش و پرورش نمی‌تواند نقشی مؤثر در اجرای برنامه‌های جدید خود ایفاء کند و باید ساختار تازه‌ای تعریف کرد، گفت: برنامه‌ها بسیار است؛ از جمله اصلی‌ترین آن‌ها تربیت معلم است. معلم خوب تضمین کننده آینده خوب خواهد بود و باید بهترین فارغ التحصیلان مدارس به دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت معلم بروند.

معلمان در طول خدمت به طور مداوم باید صلاحیت‌ها و شایستگی‌های حرفه‌ای شان ارزیابی شود

وی ادامه داد: همچنین باید نظام پایش کیفیت آموزش و پرورش متحول شود و معلم در طول خدمت خود به طور مداوم باید از نظر احراز صلاحیت عمومی، علمی، دانشی و اخلاقی سنجیده شود.

صحرایی تقویت اساسی دانشگاه فرهنگیان را یکی دیگر از برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش برشمرد و اظهار کرد: اگر دانشگاه فرهنگیان از روز تأسیس خود به همان میزان که معلم بازنشسته می‌شدند، نیروی انسانی جذب می‌کرد، وضعیت بهتری داشتیم. دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم مانند کبد در بدن انسان برای آموزش و پرورش هستند و باید همواره خون تازه به آموزش و پرورش تزریق کنند، پس سال آینده کنکور اختصاصی تربیت معلم برگزار خواهد شد که گامی بزرگ برای تقویت دانشگاه فرهنگیان است.

معلم اصلی‌ترین سرمایه آموزش و پرورش است

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان که معلمان سرمایه‌های اصلی آموزش و پرورش هستند، افزود: باید به طور مداوم معلمان آموزش‌های ضمن خدمت ببینند تا دانش آنان به روز شود، اما این اتفاق در سال‌های گذشته نیفتاده است. پس برنامه‌ریزی خواهیم کرد تا امسال به بهترین نحو و در بهترین حالت ممکن این دوره‌ها برگزار شود.

در اجرای سند تحول باید بر مدرسه تمرکز کرد

وی در مورد ضرورت اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: در اجرای سند تحول بنیادین به‌جای تمرکز بر مدرسه، بر اتاق وزیر تمرکز کردیم، در صورتی‌که تحول از مدرسه شروع می‌شود. مدرسه مساله امروز ما است، شاهد هستید که دشمن به چه نحوی در پی مدرسه‌هراسی است. در نتیجه باید قبل از هر چیزی به مدرسه پرداخت. مدیر مدرسه در اجرای سند تحول بسیار مهم است و ضوابط انتخابش باید از انتخاب هر مدیرکلی بالاتر باشد. مدیران مدارس که در تنگنا مدرسه را تحویل می‌گیرند و در شرایط سخت مدرسه را اداره می‌کنند.

 ۵۰ هزار مدرسه معاون پرورشی ندارند

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد:۵۰ هزار مدرسه معاون پرورشی ندارند، چطور می‌شود یک مدرسه۵۰۰ نفره، مربی و معاون پرورشی نداشته باشد؟ باید این نیرو‌ها تامین شود و به مدارس بروند.

صحرایی با بیان این که تربیت امری پیچیده و چند وجهی است، اظهار کرد: براساس سند تحول بنیادین؛ مدرسه، مسجد و خانواده تضمین کننده تربیت اصلی هستند و در همین راستا با کمک شهردار انقلابی شهر تهران تفاهم نامه‌ای منعقد شد تا پیوند بین۳۵۰ مدرسه با۳۵۰ مسجد انجام شود.

وی سند تحول بنیادین را یک سند ملی برشمرد، و گفت: آموزش و پرورش مجری این سند ملی است، همه دستگاه ها، نهاد‌ها و مردم باید برای اجرای این سند مشارکت داشته باشند، اما متاسفانه آموزش و پرورش در این میدان تنها مانده است. سند تحول بنیادین باید به یک دغدغه ملی و آموزش و پرورش به مساله اصلی کشور تبدیل شود. نگاشت نهادی، حقوقی، رسانه‌ای و مدرسه‌ای برای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به‌زودی انجام خواهد شد و در برنامه هفتم درج خواهد شد.

حمایت مقام معظم رهبری اصلی‌ترین سرمایه آموزش و پرورش است

سرپرست وزارت آموزش و پرورش حمایت‌های مقام معظم رهبری را اصلی‌ترین سرمایه آموزش و پرورش دانست و ابراز کرد: ریاست محترم جمهور، توجه جدی به مسائل آموزش و پرورش دارند و سازمان برنامه و بودجه نیز رویکردی متفاوت را اتخاذ کرده است، رویکردی که براساس آن آموزش و پرورش را اصل می‌داند لذا از این رویکرد جدید ریاست محترم جمهور نهایت تشکر را دارم.

رئیس محترم جمهور، توجه جدی به مسائل آموزش و پرورش دارند

صحرایی با بیان اینکه تمامی مدارس به مربی پرورشی نیاز دارند، بیان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند اگر جسم و روح را یک اندازه مهم بدانیم که البته روح مهم‌تر است، عقل حکم می‌کند که به اندازه جسم به روح نیز توجه داشت.

توجه به هویت اسلامی ایرانی مساله مهم آموزش و پرورش است

وی مساله مهم دیگر آموزش و پرورش را هویت خواند و گفت: هویت اسلامی- ایرانی دارای ارکانی است که باید در تمامی سطوح آموزش و پرورش به آن توجه شود. در صدر آن‌ها دین اسلام است که جزئی ازهویت ما می‌باشد، حجاب، عفاف و حیا، حب وطن، ایران دوستی، احترام به پرچم، مقاومت و پایداری نیز از دیگر ارکان هستند که تمامی سطوح آموزش و پرورش برای این موضوع باید بجنگند.

آموزش و پرورش قوی، ایران قوی خواهد ساخت

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: آموزش و پرورش باید به اولویت اول کشور تبدیل و نباید آموزش و پرورش سیاسی اداره شود. نباید اجازه دهیم آموزش و پرورش وارد حاشیه شود. آموزش و پرورش قوی، ایران قوی خواهد ساخت و مسیر هر کار بزرگی برای کشور از آموزش و پرورش عبور می‌کند.

تقویت آموزش‌های فنی حرفه‌ای در اولویت آموزش و پرورش است

صحرایی درخصوص نگاه فرایندی و سازگار به امر تعلیم اظهار کرد: تربیت از کودکستان تا دانشگاه مسئله اصلی آموزش و پرورش است، پس باید براساس فرمایش مقام معظم رهبری دانش آموزی که از آموزش و پرورش فارغ التحصیل می‌شود دارای مهارت باشد و آموزش و پرورش به مسیری برای اهداف دانشگاه تبدیل نشود. چرا اجازه نمی‌دهیم مدرسه تبدیل به دالان بازار شود؟ به همین دلیل تقویت فنی‌حرفه‌ای در اولویت ما قرار گرفته است.

وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش گفت: همه باید در این خصوص کمک کنند تا از این کمبود عبور کنیم و درگیر مسائل جزئی نشویم و به تعلیم و تربیت بپردازیم.

صحرایی در پایان گفت: پروردگار متعال را شاکریم به‌خاطر نعمت، ولی و ولایت؛ از رهبر معظم انقلاب برای فرمایشات گهربار، حکیمانه و الهی که در دیدار با فرهنگیان داشتند نهایت تشکر و قدردانی را دارم. ان‌شاءالله در تربیت معلم خوب کوشا باشیم.

پیش از شروع خطبه‌های نماز جمعه تهران، گروه سرود دانش‌آموزی "نور دانش" سازمان دانش‌آموزی، سرود‌های انقلابی اجرا کرد و در بین دو نماز، از معلمان نمونه شهر تهران قدردانی شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
اگه آقایون بهشون بر نمی خوره و کمشون نمیاد
فقط حرف و شعار
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها