بازدید 3530

نخستین جراحی مغز جنین در آمریکا

وقتی پزشکان از بیماری خاص جنین آگاه شدند، بهتر دیدند برای حفظ جان کودک در آينده، او را پیش از به دنیا آمدن جراحی کنند؛ میزان فوت اين دسته از کودکان چهل درصد بيشتر است.
کد خبر: ۱۱۷۳۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲ 05 May 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما از شبکه تلویزیونی سی ان ان، نخستین بار در آمریکا عمل جراحی مغز جنین بیمار در رحم یک مادر باردار در بوستون انجام گرفت.

وقتی پزشکان از بیماری خاص جنین در معاینه‌های دوره‌ای مادر باردار آگاه شدند‏، بهتر دیدند که برای حفظ جان کودک در آينده، او را پیش از به دنیا آمدن جراحی کنند.

معاینه دوره‌ای که در هفته سی ام بارداری مادر انجام گرفت، وجود مشکل اساسی و کابوس مانند را برای پزشکان و خانواده روشن کرد.

کنیاتا کولمن، مادر، گفت: در دیداری که با پزشک داشتیم، او به من گفت که ایرادی در بخش مغز جنین‏، و همچنین قلبش وجود دارد. 

دکتر سانجی گوپتا، گفت: موضوع نگران کننده این بود که این توده رنگین در مغز جنین دیده و شناسایی شده بود. این رگ (و توده) نباید وجود داشته باشد. این رگ، مقدار فراوان خون را به سرعت به مغز می‌رساند.

به گفته دکتر دارن اورباک، رادیولوژیست بیمارستان کودکان بوستون، با وجود ورود این مقدار خون به مغز، این رگ همانند وجود یک اتصالی در مدار برق عمل می‌کند و (خون) به قلب برمی گردد.

معمولا نوزادان گرفتار این عارضه پس از به دنیا آمدن زیر تیغ جراحی برده می‌شوند. در بیشتر وقت ها، جراحی در این دوره، بسیار دیرهنگام (و بی فایده) است.

دارن اوربَک، رادیولوژیست، گفت: ۵۰ تا ۶۰ درصد از همه کودکان دچار این ضایعه بلافاصله پس از به دنیا آمدن، بسیار بیمار و ناخوش دیده می‌شوند. برای این دسته از نوزادان و کودکان، میزان فوت چهل درصد بالاتر است.

اوربک و گروه همکارانش به پدر و مادر دنور پیشنهاد تازه‌ای دادند‎ - فرصتی برای درمان دنور پیش از به دنیا آمدن او‏، آن هم در رحم مادرش.

دکتر گوپتا گفت: به یاد داشته باشید که جراحی در رحم، همواره به این معناست که در هنگام جراحی، دو بیمار به اتاق عمل برده می‌شوند. 

پزشکان در این روش، با استفاده از یک لوله و سوزن ویژه، به مغز جنین راه پیدا کردند. چنین کاری در جریان جراحی بسیار حساس است‏، چرا که احتمال آسیب وارد آمدن به مغز جنین وجود دارد.

گوپتا افزود: جنین در رحم طوری قرار داشت که پشت سرش به سمت دیواره‌های رحم و به سمت شما جراحان بود. سوزن با عبور از رحم مادر‏‌‎، به جمجمه جنین وارد شد و پزشکان توانستند این رگ را پرکنند این عمل جراحی، نزدیک به بیست دقیقه زمان برد و درست دو روز پس از این جراحی، دنور به دنیا آمد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار