بازدید 5654
۹

چرا سن مرگ‌های ناشی از سکته تا این حد کاهش یافته

حسام محمودی فقط ۳۷ سال سن داشت. چرا سن مرگ‌های ناشی از سکته تا این اندازه کاهش داشته است؟ مرگ ناگهانی جوانان به دلیل سکته قلبی، پایان زودهنگام و ناباورانه زندگی‌ است. در سکته قلبی تمام فعالیت‌های قلب، تنفس و جریان خون به‌طور ناگهانی متوقف می‌شود و در طی چند ثانیه علائم حیاتی رو به افول می‌روند.
کد خبر: ۱۱۷۳۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰ 04 May 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از آخرین خبر، در بعضی موارد، مرگ ناگهانی قلبی در جوانان به دلیل نقص‌های قلبی پنهان مادرزادی است و معمولاً این مشکلات از بدو تولد با فرد همراه بوده‌اند. اما در بسیاری موارد بالا رفتن سطح کلسترول خون، افزایش فشار خون و مصرف دخانیات و ابتلا به بیماری‌هایی مثل کووید-۱۹ در بروز این عارضه تأثیر دارند. حمله‌هایی که به دلیل مشکلات قلبی مادرزادی رخ می‌دهند یکی از دلایل اصلی مرگ ناگهانی جوانان در حین فعالیت بدنی به‌ویژه ورزش‌های رقابتی و قهرمانی است.

علت سکته قلبی در جوانان چیست؟

سکته قلبی یک وضعیت اورژانسی است که به دلیل انسداد شریان‌ها، جریان خون به قلب متوقف می‌شود. اگر بیش از چند دقیقه خون به عضله قلب نرسد سلول‌ها به دلیل کمبود اکسیژن کارایی خود را از دست می‌دهند و قلب ضربان خود را از دست خواهد داد. گاهی نیز ایست قلبی اختلال در سیگنال‌های الکتریکی عامل ازکارافتادن قلب است. قلب همانند یک پمپ طبیعی عمل می‌کند و برای فعالیت خود به منبع الکتریکی نیاز دارد.

سیستم الکتریکی متشکل از رشته‌های عصبی است که تنظیم ضربان و ریتم آن را بر عهده دارند. بنابراین زمانی که فرد دچار تپش قلب می‌شود و یا ضربان قلب نامنظم دارد حاکی از این است که سیستم الکتریکی قلب دچار مشکل شده است. هر عاملی که باعث گرفتگی عروق، فشار سنگین و ناگهانی بر قلب شود و یا سیستم الکتریکی را مختل کند فرد را در معرض سکته و ایست قلبی قرار می‌دهد. 

عوامل حتمالی حملات قلبی در جوانان نیز توسط متخصصین قلب شناخته شده و مهمترین این موارد در ادامه بیان خواهد شد :
دیابت
فشار خون بالا

استعمال دخانیات
سابقه خانوادگی سکته قلبی در جوانی
کلسترول بالا

علائم حمله قلبی چقدر طول میکشد؟

علائم حمله قلبی می تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. اگر چندین روز ، هفته یا ماه به طور مداوم درد قفسه سینه داشته اید، بعید است که به دلیل حمله قلبی باشد.

انواع رایج حمله قلبی و درمان آن ها

نوع حمله قلبی ( یا همان انفارکتوس میوکارد یا IM ) که آن را تجربه می کنید عامل اصلی در تعیین پروسه درمانی است که تیم پزشکی برایتان در نظر می گیرد.

یک حمله قلبی زمانی رخ می دهد که در عروق کرونر انسدادی وجود داشته باشد و از رسیدن جریان خون به بدن جلوگیری کند. در نتیجه بخشی از قلب نمی تواند اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت کند. این انسداد می تواند کامل بوده یا بخشی از شریان را گرفته باشد:
انسداد کامل عروق کرونر بدین معناست که شما با یک حمله قلبی از نوع STEMI مواجه هستید.
انسداد جزئی عروق به معنای بروز حمله قلبی NSTEMI است.

روش و پروسه درمان برای حمله قلبی از نوع STEMI با نوع NSTEMI متفاوت است. اما برخی از مراحل با هم همپوشانی دارند. 

بیمارستان ها معمولا از تکنیک هایی استفاده می کنند تا جریان خون به سمت بخشی از قلب که در حین حمله قلبی آسیب دیده است را دوباره برقرار کنند.

آیا می‌توان از مرگ ناگهانی در جوانان پیشگیری کرد؟

اگر جوانی در معرض خطر بیماری‌های قلبی باشد، متخصص قلب و عروق احتمالاً به وی توصیه می‌کند که از ورزش‌های رقابتی و حرفه‌ای اجتناب کند. بسته به شرایط زمینه‌ای، ممکن است دارو یا جراحی برای کاهش پیامدهای بیماری قلبی مدنظر قرار گیرد. برای مثال، در زمانی که سیستم الکتریکی قلب دچار اختلال است یک دستگاه به نام دفیبریلاتور قلبی قابل کاشت (ICD) در قفسه سینه قرار می‌گیرد تا ریتم قلب را به‌طور مداوم کنترل کند.
علاوه بر این، مدیریت سبک زندگی مؤثرترین سپر ما در پیشگیری از هرگونه بیماری قلبی است. برخوردار بودن زندگی سالم در کاهش خطر سکته قلبی بسیار مهم است. برای بهبود سلامت قلب پیروی از اقدامات زیر کمک‌کننده است:

ورزش: روزانه ۳۰ دقیقه ورزش و فعالیت بدنی برای حداقل ۵ روز در هفته به بهبود وضعیت قلب کمک می‌کند. اگر سابقه حمله قلبی یا جراحی داشته‌اید در این مورد با پزشک خود صحبت کنید

پیروی از رژیم غذایی مناسب: از مصرف غذاهای حاوی چربی‌های اشباع، نمک و شکر خودداری کنید و غلات کامل، میوه و سبزی و پروتئین‌های بدون چربی مثل ماهی و لوبیا را مصرف کنید

حفظ وزن سالم: اضافه وزن خطر ابتلا به چربی خون بالا، فشار خون و دیابت را افزایش می‌دهد

مصرف دخانیات را کنار بگذارید

چکاپ‌های روتین مانند کلسترول، فشار خون و قند خون را منظم انجام دهید و آن را مدیریت کنید

سعی کنید استرس خود را مدیریت کنید

آزمایشات غربالگری بیماری‌های قلبی برای جوانان

آزمایش سنجش میزان کلسترول خون: اگر سطح LDL یا کلسترول بد بالا باشد می‌تواند منجر به رسوب چربی در شریان‌های قلبی شده و خطر سکته را افزایش دهد

آزمایش اندازه‌گیری سطح گلوکز خون: در آزمایش FBS احتمال ابتلا به دیابت ارزیابی می‌شود. دیابت یکی از فاکتورهای خطر برای وقوع حمله قلبی است

آزمایش تعیین میزان پروتئین واکنشی C: در این آزمایش مقدار پروتئین التهابی CRP در خون بررسی می‌شود. زمانی که بدن دچار  التهاب باشد، سطوح پروتئین واکنشی C در خون افزایش می‌یابد
اندازه‌گیری فشار خون: با این روش میزان فشار وارد بر سیستم قلب و عروق ارزیابی می‌شود.

کلام آخر

حتما با دیدن اولین علائم بیماری های قلبی در خود به بهترین متخصص قلب و عروق مراجعه کرده تا زیر نظر باشید و از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و عوارض آن پیشگیری نمایید.

استفاده شده از وبسایت دکتر نادر افشاری، دکتر لیلا میرصفایی

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۹
روغن پالم
از بس كه مردم را در تنگنا قرار مي دن و از بس كه به مردم فشار روحي و رواني وارد مي كنن
مواد غذایی بی کیفیت خصوصا اکثر لبنیات شرکتی
به لطف و برکت کسانی که خود را نماینده دین میدانند اعصاب و امیدی به آینده از بین رفته و خاک مرگ پاشیده شده یک روز داریم فشار عصبی به مردم وارد نشود
بیکاری ، نگران آینده ای مبهم و سردر گم بودن جوانان و خانواده های آنان باعث افزایش مرگهای ناگهانی میشود . به لحاظ علمی همه موارددرسته ولی در ایران عوامل ذکر شده در اولویت هستند
دلیل اصلی یاس و نا امیدی است
از خوشی زیاد و استرس و دغدغه کممونه. از بس مسئولن نظام توی این44سال خجالتمون دادن داریم از شرمندگی الطاف بی پایانشون دِق میکنیم
در کشوری زندگی می کنیم که جوان 30 ساله اش سکته می کند اما ...
چون هرروز برای مردم یک سناریوی تنش زاو استرس زاایجاد میکنند که استرس خود قاتل سلامتی عروق و روان می باشد .و مردم امید به زندگی و نیز امید به اینده رو از دست دادند .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست