بازدید 2817

گوترش:توقف اقدامات محدودکننده حقوق زنان افغان

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در آستانه نشست دوحه درباره وضعیت افغانستان تاکید کرد اقدامات محدود کننده حقوق زنان افغان برای کار، باید متوقف شود.
کد خبر: ۱۱۷۳۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۲ 30 April 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز شنبه به وقت محلی در آستانه نشست دوحه درباره وضعیت افغانستان گفت: توقف تمام اقداماتی که حقوق زنان برای کار را محدود می کند، برای دسترسی به میلیون ها نفر در افغانستان که به کمک های بشردوستانه نیاز دارند، اهمیت دارد.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: افغان ها به کمک های فوری نیاز دارند. زنان برای اطمینان از ارائه این کمک ها ضروری هستند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نشستی پیرامون افغانستان با خضور نمایندگان ویژه کشورهای مختلف در روزهای اول و دوم ماه می (۱۱ و ۱۲ اردیبهشت ماه) در دوحه قطر تشکیل خواهد داد.

بر اساس اعلام سازمان ملل، هدف از نشست دوحه، «تقویت مجدد تعامل بین‌المللی حول اهداف مشترک جهت دستیابی به مسیر پایدار رو به جلو در مورد وضعیت افغانستان» است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل نیز گفت که هدف اجلاس دوحه با موضوع افغانستان بررسی یک راه و رویکرد مشترک در خصوص افغانستان به خصوص مساله زنان و دختران و مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر است.

سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از طالبان برای شرکت در نشست دوحه دعوت نکرده است و به رسمیت شناختن آنها نیز در این اجلاس مطرح نیست.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد عصر پنجشنبه به وقت محلی (۲۷ آوریل /۷ اردیبهشت ماه )با اجماع به قطعنامه ای رای مثبت دادند که اعمال محدودیت ها و ممنوعیت ها از سوی دولت طالبان بر زنان افغانستان را محکوم کرده است.

قطعنامه پیشنهادی را اگرچه امارات و ژاپن ارائه کردند و مورد حمایت آمریکا و دیگر کشورهای غربی بود اما بیش از ۹۰ عضو سازمان ملل از این قعطنامه حمایت کردند.

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل اعمال محدودیت بر زنان افغان و ممنوعیت کار آنان برای سازمان ملل متحد در افغانستان را محکوم کرده و از دولت طالبان خواسته است که این اعمال محدودیت ها و ممنوعیت ها را "به سرعت" متوقف کند.

در این قطعنامه آمده است که ممنوعیت کار زنان افغان برای سازمان ملل متحد "حقوق بشر و اصول بشردوستانه را تضعیف می کند."

وزارت خارجه دولت طالبان در واکنش به قطعنامه اخیر سازمان ملل در محکومیت حکومت افغانستان به دلیل ممنوعیت کار زنان در سازمان های بین المللی، این ممنوعیت را "یک امر داخلی" خواند.

اما لانا نصیبه، سفیر امارات در سازمان ملل هنگام تصویب قطعنامه شورای امنیت گفت که این محدودیت ها "می تواند عملیات سازمان ملل متحد در افغانستان را به طور کلی به خطر بیندازد" و شورای امنیت نمی تواند در این خصوص سکوت کند.

سفیر و نماینده دائم امارات متحده عربی در سازمان ملل با بیان اینکه بیش از ۹۰ کشور از این قطعنامه حمایت کردند، گفت: این حمایت، پیام اساسی امروز ما را با اهمیت تر می سازد و جهان ساکت نخواهد نشست تا زنان افغانستان از جامعه حذف شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل