بازدید 2884
۱

چرخش مثبت انگلیس در قبال چین

دولت انگلیس پس از یک دوره روابط پر تنش با چین و لغو قراردادهای سنگین تجاری با این کشور در پی دنباله‌روی از سیاست‌های دولت ترامپ، در یک چرخش آشکار دوباره خواستار توسعه روابط تجاری با چین شده است.
کد خبر: ۱۱۷۲۶۸۵
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۱ 26 April 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، جیمز کلورلی وزیر امور خارجه انگلیس در سخنانی در لندن با فاصله‌گرفتن از مواضع ضد چینی برخی از اعضای ارشد حزب حاکم محافظه‌کار، تصریح کرد که مایل است با چین، خواه به‌صورت دوجانبه و خواه چند جانبه تعامل کند و از روابط باز، سازنده و باثباتی که اهمیت جهانی چین را منعکس می‌کند، بهره‌مند شود.

وی افزود: ما به یک رابطه تجاری و سرمایه گذاری مثبت در حالی که از وابستگی در زنجیره‌های تامین حیاتی اجتناب می‌کنیم، اعتقاد داریم بنابراین از شرکت‌های بریتانیایی می‌خواهیم که در چین تجارت کنند - درست مانند شرکت‌های آمریکایی، آسه‌آن، استرالیا و اتحادیه اروپا - و از تلاش‌های آنها در این زمینه حمایت خواهیم کرد و برای ایجاد شرایط برابر و رقابت عادلانه‌تر تلاش می‌کنیم.

وزیر امور خارجه انگلیس سیاست تعامل با چین را حائز اهمیت دانست و مدعی شد که در غیراینصورت ما در انجام وظیفه خود برای حفظ و شکل‌دهی به نظم بین‌المللی شکست خواهیم خورد. وی خاطر نشان کرد که فاصله گرفتن از چین نشانه قدرت نیست بلکه نشانه ضعف است.

کلورلی اما در بخش دیگری از اظهارات خود اتهامات علیه چین را تکرار کرد و مدعی شد که توسعه روابط تجاری به چین به معنای سکوت در برابر آنچه او دخالت در نظام سیاسی، سرقت فناوری یا جاسوسی صنعتی نامید، نیست.

وی همچنین موضع چین در قبال جنگ اوکراین را به‌ چالش کشید و از این کشور خواست که در طرفداری از اوکراین، علیه روسیه موضع‌گیری کند.

او در حالی این مطلب را بیان کرد که روابط لندن با پکن در سال‌های اخیر در نتیجه پیروی انگلیس از سیاست‌های آمریکا تیره شده است. نخست وزیر انگلیس چندی پیش در نشست با حضور مقام‌های بین‌المللی و کارشناسان حوزه سیاست خارجی، چین را به اقتدارگرایی متهم و اعلام کرد که عصر طلایی روابط با پکن پایان یافته است.

انگلیس چین را به نقض ارزش‌های حقوق بشری در هنگ‌کنگ و سین کیانگ و همچنین جاسوسی متهم می‌کند و تعدادی از قراردادهای سنگین تجاری با این کشور را فسخ کرده است.

سیاستمداران تندرو و دنباله‌رو کاخ‌سفید در انگلیس از جمله لیز تراس نخست وزیر سابق این کشور، کاهش روابط لندن با پکن را خواستار هستند و دولت را به اتخاذ مواضع معتدل در قبال چین متهم می‌کنند.

با این حال به‌نظر می‌رسد که دولت لندن به تازگی به دنبال بازنگری در سیاست‌ها و روابط خود با چین است. کلورلی هفته پیش در گفت‌ وگو با نشریه گاردین، چین را یک کشور مهم تاثیرگذار در عرصه بین‌الملل توصیف کرد که قطع رابطه با آن به نفع لندن نخواهد بود.

وی عنوان کرد: درک می‌کنم که چرا تعدادی از همکاران من موضع مثبتی نسبت به چین ندارند اما این به نفع آن‌ها، به نفع من یا هر کس دیگری نیست که رابطه با چین را قطع کند زیرا چین به مسیر خود، خواه ما با آنها تعامل داشته باشیم یا خیر ادامه خواهد داد.

کلورلی تصریح کرد: چین یک کشور بزرگ، تأثیرگذار و مهم است. این کشور نقش فوق‌العاده مهمی در مسائل زیست‌محیطی و اقتصادی دارد و بنابراین ما باید تعامل نزدیک و منظم با چین داشته باشیم زیرا انجام ندادن این کار واقعاً نتیجه معکوس خواهد داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
روباه پیر با سیاست عمل می کنه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار