بازدید 39373

قابلیت تماس تصویری بدون اینترنت همراه اول چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

کد خبر: ۱۱۷۲۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۳ 25 April 2023

قابلیت تماس تصویری بدون اینترنت همراه اول چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

قابلیت تماس تصویری توسط سیمکارت و بدون نیاز به اینترنت توسط همراه اول در ایران راه‌اندازی شده است، در این مقاله روش فعال‌سازی و استفاده از این فناروی را به شما آموزش می‌دهیم.

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به تازگی در خبری اعلام کرد که امکان ارتباط تصویر بر پایه سیمکارت توسط یکی از اپراتورهای ایرانی فراهم شده و در دسترس عموم قرار گرفته است.

نوع ارتباط تصویری که وزیر از آن سخن می‌گفت با ارتباط تصویری که تاکنون توسط پیام‌رسان‌ها یا شبکه‌های اجتماعی مانند ایمو، اینستاگرام، واتساپ یا پیام‌رسان‌های ایرانی تجربه کرده‌اید، متفاوت است.

در این فناوری نیازی به نصب هیچ نرم‌افزاری نیست و مانند ارتباط عادی تلفنی است که از طریق سیمکارت میان دو نفر برقرار می‌شود. در این نوع ارتباط دو نفر می‌توانند با گوشی خود بدون نیاز به اینترنت با کیفیت به مراتب بالاتری، ارتباط تصویری داشته باشند.

قابلیت تماس تصویری بدون اینترنت همراه اول چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

اما با افزایش سرعت اینترنت، توسعه اینترنت همراه و فراگیر شدن استفاده از شبکه‌های اجتماعی دیگر امکان مقابله با این فناوری نبود، ضمن این که تراژدی مانند کووید 19 که بسیاری از تابو‌ها را در ایران شکست، باعث شد حتی استفاده از ارتباط تصویری در تلویزیون تبلیغ شود!

در ادامه پیش‌نیاز قانونی و فرهنگی برای این نوع ارتباط برقرار شده و وزیر ارتباطات وعده راه‌اندازی ارتباط تصویری مبتنی بر سیمکارت را داده است. اما این فناوری چیست و چگونه کار می‌کند؟

سرویس تماس تصویری بر بستر نسل چهارم یا ViLTE چیست؟

فناوری ViLTE کوتاه شده عبارت Video over LTE با ویدیو بر اساس LTE به عناون یک سرویس ویدیویی مکالمه فرد به فرد شناخته می‌شود. این شبکه در بستر زیرسامانه چندرسانه‌ای IP که پیشتر فناوری VoLTE بر روی آن فعال شده، توسعه یافته و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سرویس تحت نظارت انجمن سامانه جهانی ارتباطات سیار اداره می‌شود.

این سرویس از پروتکل SIP استفاده می‌کند و نسخه بهبودیافته VoLTE است. فناوری VoLTE یک نوع پیشرفته از ارتباط صوتی است که کیفیت بسیار بالاتری نسبت به تماس‌های صوتی کنونی دارد. در فناوری ViLTE برای ارتباط تصویری از کدک H.264 استفاده می‌شود که تاثیر بسزایی در افزایش کیفیت ارتباط تصویری دارد و نسبت به تماس‌های ویدیویی در شبکه 3G یک انقلاب در کیفیت ارتباط توصیف می‌شود.

قابلیت تماس تصویری بدون اینترنت همراه اول چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

این شبکه برای تمامی بخش‌ها از جمله اپراتور، مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تجهیزات شبکه سودمند خواهد بود. مزیت‌های این سرویس به زبان ساده شامل موارد زیر می‌شود:

  • ارتباط تصویری با کیفیت بالا و هزینه مناسب
  • امکان برقراری ارتباط صوتی و تصویری در پوشش جغرافیایی گسترده در هر لحظه
  • امکان انتخاب میان ارتباط تصویری و صوتی
  • امنیت بالا
  • افزایش درآمد برای اپراتور
  • ایجاد موقعیت‌های رقابتی و درآمدی

بررسی ارتباط VoLTE و ViLTE بر اساس آمار و ارقام بین‌المللی

تاکنون دانستیم که فناوری VoLTE برای برقراری ارتباط صوتی با کیفیت استفاده می‌شود و فناوری ViLTE نسخه جدیدتر این تکنولوژی بوده و برای برقراری ارتباط تصویری با سیمکارت و بدون نیاز به اپلیکیشن و اینترنت کاربرد دارد.

فناوری VoLTE یک فناوری قدیمی‌تر بوده و چند سالی است که در ایران و دیگر کشورهای جهان ارائه شده است. اگر‌ بخواهیم صادق باشیم، ایران در این زمینه عقب ماندگی خاصی از دیگر کشورها ندارد، تا سال 2018 خدمات صوتی VoLTE در 83 کشور جهان راه‌اندازی شده بود. همچنین بیش از 40 اپراتور در حال ارایه خدمات یا راه‌اندازی سرویس VoLTE بودند.

قابلیت تماس تصویری بدون اینترنت همراه اول چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

پوشش فناوری VOLTE در سال 2018

این فناوری تا پیش از همه‌گیری کووید 19 در کشورهایی از جمله آمریکا، بریتانیا، چین و حتی ترکمنستان، ماکائو، گرجستان، ایسلند، پرو، ایسلند، کانادا، کلمبیا، شیلی و پاناما راه‌اندازی شده بود.

اپراتورهای کره جنوبی اولین شرکت‌هایی بودند که خدمات خود را در سال 2012 راه اندازی کردند. پس از آن امریکا و ژاپن در سال 2014 و سپس اپراتورهای اروپایی در سال 2015 استفاده از VoLTE را آغاز کردند و این درحالیست که سه اپراتور چینی بین سال‌های 2015 و 2018 به استفاده از VoLTE روی آوردند.

قابلیت تماس تصویری بدون اینترنت همراه اول چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

اما در آن زمان این روند با سرعت بسیار بالایی در حال توسعه بود، براساس گزارشی که در سال 2019 منتشر شد، بیش از 194 اپراتور در 91 کشور از جمله ایران خدمات VoLTE را ارایه می‌کردند.

اما در زمینه ارتباط تصویری شرایط متفاوت است، فناوری ViLTE تا سال 2019 و پیش از شیوع کرونا، تنها در بخشی از مناطق جهان راه‌اندازی شده بود و بسیاری از کشورها در حال تحقیق و توسعه برای راه‌اندازی این سرویس بودند.

قابلیت تماس تصویری بدون اینترنت همراه اول چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

توسعه فناوری ViLTE در سال 2019

در آن زمان بیش از 90 درصد دستگاه‌هایی که از VoLTE و ViLTE پشتیبانی می‌کردند، تلفن‌های هوشمند بودند و شرکت‌های سامسونگ و هواوی بالاترین سهم را در میان این شرکت‌ها داشتند. به طور کلی این فناوری‌ها با هدف تماس بی‌سیم بر اساس تلفن همراه راه‌اندازی شده بود.

قابلیت تماس تصویری بدون اینترنت همراه اول چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

اما این توسعه همچنان ادامه دارد، بر اساس آخرین گزارشی که در میانه سال 2022 منتشر شده، انتقال از شبکه‌های سنتی به شبکه‌های مبتنی بر VoLTE به خوبی ادامه دارد و بیش از نیمی از مشترکین در سراسر جهان از VoLTE استفاده می‌کردند. در آن مقاله پیش‌بینی شده بود که تا پایان 2022 بیش از 4.6 میلیارد نفر برای ارتباط صوتی از VoLTE استفاده خواهند کرد.

نکته‌ای که باعث اوج گیری مجدد سرعت توسعه این فناوری شده، راه اندازی شبکه‌های 5G است. مدل‌های مجهز به VoLTE، به طور فراگیر در تمامی مناطق و فرکانس‌های مختلف پشتیبانی می‌کنند و در دسترس هستند. دستگاه‌هایی که با استفاده از قابلیت‌های VoLTE ساخته شده‌اند، از چیپ‌ست‌هایی بهره می‌برند که از صدای HD، صدای HD پلاس، تماس ویدیویی و SRVCC پشتیبانی کنند.

قابلیت تماس تصویری بدون اینترنت همراه اول چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

پیش‌بینی درصد کاربران جهانی که از فناروی ViLTE استفاده خواهند کرد

وزیر در خصوص ارتباط تصویری در ایران چه گفت؟

این فناوری حال به کشور ما ورود پیدا کرده و زارع‌پور در سخنان اخیر خود در خصوص راه‌اندازی سرویس ViLTE در کشور اظهار کرد: درباره تماس تصویری، تعرفه‌اش در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شده و به تصویب هیات وزیران هم رسید و به اپراتورها ابلاغ شده است.

وی افزود: اما برای راه‌اندازی این سرویس، نیازمند همراهی تولیدکنندگان گوشی هم هستیم. بعضی از تولیدکنندگان گوشی باید این قابلیت را برروی گوشی‌هایی که در ایران موجود است، فعال کنند. در حال حاضر این سرویس برروی برخی گوشی‌ها توسط یکی از اپراتورها به شکل آزمایشی راه‌اندازی شده و با تولیدکنندگان گوشی هم در حال رایزنی هستیم اما در حوزه کاری ما نیست.

به این ترتیب در حال حاضر مشکل برقراری این سرویس از سمت اپراتورها حل شده و همراه اول این اتصال را در کشورمان راه‌اندازی کرده است، اما به دلیل نو بودن این فناوری، گوشی‌های زیادی از ViLTE پشتیبانی نمی‌کنند. در بخش قبلی نسبت به توسعه و فراگیرشدن فناوری VoLTE آمارهایی را ارائه دادیم، اما این آمارها به شکل جامع در خصوص فناوری ViLTE ارائه نشده که نشان از تازه بودن این فناوری دارد.

چگونه ارتباط تصویری را در گوشی خودم فعال کنم؟

تاکنون دانستیم که هر گوشی موبایل و حتی هر سیمکارتی قادر به ارائه خدمات VoLTE و ViLTE نیست. اما چگونه می‌توانیم از این دو سرویس در ایران استفاده کنیم؟

در این بخش باید به دو فناوری VoLTE و VoLTE به صورت جداگانه بپردازیم.

برقراری تماس با صدای HD (فناوری VoLTE)

اما در خصوص گوشی‌هایی که از فناوری مورد نیاز برای تماس صوتی با کیفیت بالا برخوردار هستند می‌توان گفت که کلیه گوشی‌های هوشمند مجهز به اندروید 9 و بالاتر، قابلیت برقراری این نوع اتصال صوتی را دارند همچنین تقریبا اکثر گوشی‌های ساخت سال 2019 و جدیدتر نیز به این فناوری مجهز شده‌اند. به زبان ساده هر گوشی که از شبکه 4G و LTE پشتیبانی می‌کند، قابل استفاده برای سرویس‌های VoLTE است.

در گوشی‌های آیفون از مدل آیفون 6 پشتیبانی از VoLTE به گوشی‌های اپل اضافه شده است. همچنین تمام مدل‌های سری گلکسی A، گلکسی M و گلکسی S از سال 2019 به بعد از این فناوری پشتیبانی می‌کنند. مدل‌های تولید شده در چهار سال اخیر توسط شیائومی نیز از این فناوری پشتیبانی می‌کنند.

اما برای آن که مطمئن باشید که گوشی شما از این قابلیت پشتیبانی می‌کند، می‌توانید وارد سایت GSMArena شوید، در منوی بالا در کارد جستجو نام گوشی خود را سرچ کرده و مدل مورد نظر را انتخاب کنید.

در صفحه بعد مشخصات گوشی قابل مشاهده است، اگر در کادر NETWORK گزینه LTE وجود داشت یعنی گوشی شما از این فناوری پشتیبانی می‌کند.

قابلیت تماس تصویری بدون اینترنت همراه اول چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

حال که از پشتیبانی گوشی خود مطمئن شدید باید به سراغ سیمکارت و اپراتور تلفن همراه خود بروید. در حال حاضر در کشور همراه اول و ایرانسل امکان برقراری تماس تصویری بدون نیاز به اپلیکیشن را فراهم کرده‌اند.

برای استفاده از این فناوری با خط همراه اول باید از سیمکارت‌های USim این اپراتور استفاده کنید. یوسیم‌های همراه اول به سیمکارت‌های نسل جدید این اپراتور گفته می‌شود که از شبکه 4G پشتیبانی می‌کنند. اگر همین حالا به اینترنت 4G یا 4.5G همراه اول متصل می‌شوید یعنی سیم‌کارت شما یوسیم است. اما برای بررسی دقیق‌تر با شماره گیری شماره #0*6*10* می‌توانید از نسل سیمکارت خود مطلع شوید. اگر سیمکارت شما یوسیم نیست، با مراجعه به این صفحه می‌توانید از روش‌های تغییر سیمکارت همراه اول خود مطلع شوید.

حال باید این سرویس را در گوشی خود فعال کنید، در ادامه روش فعال‌سازی سرویس VoLTE در گوشی‌های مختلف را به شما آموزش می‌دهیم.

ابتدا بدون توجه به مدل گوشی که دارید، از خط همراه اول خود کد دستوری #2431*10* را شماره‌گیری کنید تا سرویس VoLTE از طرف اپراتور برای شما فعال شود.

پس از فعال‌سازی سرویس در اپراتور همراه اول:

اگر گوشی سامسونگ دارید: به Setting بروید -> وارد بخش Connections شوید -> گزینه Mobile Network را بزنید -> گزینه VoLTE Calls را فعال نمایید.

اگر گوشی شیائومی دارید: به Setting بروید -> وارد بخش Simcard & mobile networks شوید -> سیمکارت خود را انتخاب کنید -> گزینه VoLTE Calls را فعال نمایید.

نکته: اگر در گوشی شیائومی گزینه VoLTE Calls را مشاهده نکردید، کد دستوری *#*#86583#*#* را شماره‌گیری کنید. با این کار پیام VoLTE Carrier check was disabled برای شما به نمایش در می‌آید. حال با ریستارت گوشی این گزینه در تنظیمات گوشی شما قابل فعال شدن است.

اگر گوشی آیفون دارید: به Setting بروید -> گزینه Cellular را بزنید -> سیمکارت خود را انتخاب کنید -> وارد Cellular data options شوید -> بخش Voice & Data را انتخاب کنید -> گزینه VoLTE Calls را فعال نمایید.

اگر گوشی هواوی دارید: به Setting بروید -> وارد بخش Mobile networks شوید -> گزینه Mobile data را انتخاب کنید -> گزینه VoLTE Calls را فعال نمایید.

به این ترتیب شما می‌توانید از سرویس تماس صوتی HD در گوشی خود لذت ببرید.

برقراری تماس تصویری (فناوری ViLTE) همراه اول

در خصوص فناوری ViLTE به دلیل تازه بودن آن در کشور ما هنوز به طور دقیق نمی‌توان راهکار پیشنهاد داد. اما در گوشی‌های شیائومی و هواوی با فعال کردن فناوری VoLTE می‌توانید از ارتباط تصویری نیز استفاده کنید، البته تنها در صورتی که گوشی شما از این قابلیت پشتیبانی کند.

در این خصوص باید از یوسیم‌های همراه اول استفاده نمایید، زیرا در حال حاضر تنها اپراتور همراه اول اقدام به ارائه سرویس تماس تصویری با کیفیت کرده است.

پیش از برقراری ارتباط تصویر با سیمکارت همراه اول، به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • برای برقراری ارتباط تصویری، تنظیمات مربوط به این سرویس باید در تلفن همراه هر دو طرف تماس اعمال شده باشد.
  • تعرفه تماس تصویری همراه اول با تعرفه تماس صوتی هیچ تفاوتی ندارد و یکسان است.
  • تماس تصویری برای دریافت کننده تماس، هزینه‌ای ندارد.
  • برای برقراری تماس تصویری نیاز به هیچ گونه پرداخت اضافی به جز هزینه تماس ندارید.
  • برای استفاده از این سرویس نیازی به نصب نرم افزار یا اپلیکیشن خاصی برای هیچکدام از دو طرف تماس نیست.
  • این سرویس برای هر دو مشترکین دائمی و اعتباری قابل استفاده است.
  • امکان برقراری تماس تصویری با اپراتور دیگر ممکن نیست و تنها تماس تصویری درون شبکه همراه اول امکان پذیر است.

همانطور که گفتیم در حال حاضر تنها برخی از گوشی‌های نسل جدید شیائومی و هواوی قابلیت پشتیبانی از سرویس تماس تصویری بر بستر نسل چهارم را دارند. همراه اول وعده داده که به زودی لیست گوشی‌هایی که از این فناوری پشتیبانی می‌کنند را منتشر کند، اما اگر گوشی شیائومی یا هواوی دارید، می‌توانید با توجه به آموزش‌هایی که دادیم از این قابلیت استفاده کنید.

پس از فعال‌سازی سرویس VoLTE می‌توانید یک تماس درون شبکه‌ای همراه اول با مخاطبین خود داشته باشید. اگر گوشی شیائومی یا هواوی شما از فناوری ViLTE پشتیبانی کند، پس از برقراری تماس، گزینه دوربین در بخش تماس شما قابل مشاهده است و به این ترتیب می‌توانید تماس صوتی خود را به یک تماس تصویری تبدیل کند.

منبع/ آی‌تی‌رسان

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر