بازدید 10446
بی توجهی دولت به مصوبه شورای عالی بیمه؛

ابلاغ تعرفه پزشکی ۱۴۰۲ با یک ماه تاخیر و انبوه پرسش‌های بی پاسخ!

سرانجام مصوبه‌ای ابلاغ گشت که در آن تاکید شده، «تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی در سال ۱۴۰۲» در جلسه مورخ ۶ فروردین ماه ۱۴۰۲ به تصویب رسیده است! مصوبه‌ای که به تاریخ ۲۹ فروردین ابلاغ گردیده، در ۳۱ فروردین در سایت دولت اطلاع رسانی شده، در یکم اردیبهشت توسط وزیر بهداشت رسانه‌ای شده و هنوز روند اجرای آن در بسیاری از مناطق کشور طی نشده است!
کد خبر: ۱۱۷۲۵۰۳
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۶ 24 April 2023

ابلاغ تعرفه پزشکی ۱۴۰۲ با یک ماه تاخیر و انبوه سوالات بی پاسخ!رشید مجدد- نرخ تعرفه پزشکی امسال به مانند سال گذشته با تاخیر زیاد ابلاغ شد؛ رویدادی که ابهامات پیرامون آن بسیار است.

به گزارش «تابناک»؛ از جمله نرخ‌هایی که در آغاز هر سال تغییر می‌کند، تعرفه خدمات پزشکی و پرستاری است که بر اساس قانون سازوکاری مشخص برای تعیین آن اندیشیده شده و در نهایت، با تصویب دولت نهایی و ابلاغ می‌گردد؛ تصمیمی که نه در وزارت بهداشت، که در بالاترین سطح قوه مجریه یعنی در هیات وزیران گرفته می شود و به نوعی، از متفاوت‌ترین افزایش قیمت‌های سالانه در کشورمان است.

علم به همین نکته کافی است تا بدانیم با پدیده‌ای خاص مواجهیم که صرفا ابعاد فنی و اقتصادی ندارد و موارد دیگری را هم شامل می‌شود؛ از تورم گرفته تا ملاحظات ریز و درشت دیگر که موجب می‌شود این افزایش تعرفه به شکلی متفاوت با دیگر افزایش‌های سالانه پی گرفته شود و در نهایت به نتیجه‌ای منجر شود که ابهام و سوال، جزیی جدایی ناپذیر از آن است و در موارد متعدد به نارضایتی گروهی از افراد متاثر از آن منجر می‌گردد؛ مثل اتفاقی که امسال رقم خورده و البته به نوعی تکرار اتفاق سال گذشته است؛ اینکه این افزایش تعرفه‌ها ـ که باید در روز‌های پایانی سال اتخاذ و اعلام گردد ـ به فاصله طولانی بعد از شروع سال جدید اتخاذ و ابلاغ می‌گردد و هیچ توضیحی در خصوص این تاخیر ارائه نمی‌شود. اینکه تعرفه‌های پیشنهادی شورای عالی بیمه سلامت خیلی پیشتر از پایان سال ۱۴۰۱ تهیه شده و در اختیار دولتمردان قرار گرفت، اما فروردین ماه ۱۴۰۲ به پایان رسید و تعرفه‌ها تصویب و ابلاغ نشد.

نکته قابل تامل ماجرا آنجاست که در نهایت مصوبه‌ای توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ و در آن تاکید شده، «تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی در سال ۱۴۰۲» در جلسه مورخ ۶ فروردین ماه ۱۴۰۲ به تصویب رسیده است؛ مصوبه‌ای که به تاریخ ۲۹ فروردین ابلاغ شده، در ۳۱ فروردین در سایت دولت اطلاع رسانی شده، در یکم اردیبهشت توسط وزیر بهداشت رسانه‌ای شده و هنوز روند اجرای آن در بسیاری از مناطق کشور طی نشده است!

البته این تاخیر تنها نکته عجیب ماجرا نیست و شاید مهم‌ترین نکته ماجرا، تصویب تعرفه‌هایی در هیات وزیران است که اختلاف زیادی با تعرفه مصوب و پیشنهادی شورای عالی بیمه سلامت دارد که به طور میانگین، افزایش ۴۰ درصدی تعرفه‌ها را تصویب کرده بود؛ افزایشی که در هیات وزیران به ۲۵ درصد کاهش یافته و از این روی مورد اعتراض پزشکان قرار گرفته است؛ اعتراضی که مهم‌ترین رکن آن، متناسب نبودن میزان افزایش با نرخ تورم سالانه در کشور است.

ابلاغ تعرفه پزشکی ۱۴۰۲ با یک ماه تاخیر و انبوه سوالات بی پاسخ!

اعتراضی که صرف نظر از جزییات و حتی ماهیت، از این منظر قابل توجه است که یکی از کلان پروژه‌های به اجرا درآمده در کشورمان، طرح جامع نظام سلامت است که بر مبنای آن باید سهم پرداختی بیماران کاهش یافته و به سهم پرداختی بیمه‌ها افزوده شود و در ادامه، شرایطی فراهم آید که برنامه‌هایی نظیر پزشک خانواده به اجرا درآید و توجه در حوزه سلامت در کشور از درمان به سمت بهداشت (پیشگیری) سوق پیدا کند.

مسیری که بی شک یکی از مقدمات گام برداشتن در آن، توجه به ارکان سلامت (از جمله جامعه پزشکی، پرستاری و...) و رفع حاشیه‌های موجود در ساختار بهداشت و درمان کشور است که بی تعرفه گذاری صحیح ممکن نخواهد بود. تعرفه گذاری به نحوی که سیاست‌های ضد تورمی تنها در امثال افزایش تعرفه‌ها لحاظ نگردد و عوارضی مانند تشویق کادر درمان به مهاجرت یا تخطی از نرخ مصوب را به دنبال نداشته باشد و به جایش، تلاش گردد با اندیشیدن تدابیر لازم در بخش بیمه، کاهش پرداختی مردم در دستور کار قرار گیرد.

نکته‌ای کلیدی که تا کنون در دستور کار مسئولان قرار نگرفته و در نتیجه آن، شاهد بروز انواع و اقسام ناهنجاری‌ها در این حوزه هستیم؛ از ویزیت‌هایی که به جای ۱۵ دقیقه، تنها در چند دقیقه به انجام می‌رسد و شکافی بزرگ میان مردم و پزشکان پدید آورده تا رواج پدیده‌های شومی مانند زیرمیزی و فرار مالیاتی و در نهایت ساختاری که به تعبیر برخی کارشناسان، به رغم صرف هزینه‌های هنگفت، چندان به رضایت بیمار و کادر درمان منجر نمی‌شود و مدام نیازمند اصلاح است.

وضعیتی که تغییر نخواهد کرد، مگر آنگه شفاف سازی در خصوص اموری مانند چرایی بی توجهی هیات وزیران به مصوبه شورای عالی بیمه سلامت ـ که ترکیب اعضای آن عمدتا دولتی است! ـ یا تاخیر قابل توجه در ابلاغ مصوبه و اموری از این دست در دستور کار مسئولان قرار گیرد و این مهم مد نظر قرار گیرد که نمی‌شود نظام بهداشت و درمان در کشور را بهبود داد مگر آنکه همه ارکانش را دید؛ از پزشک و پرستار و مجموعه‌های شاغل در حوزه درمان و بهداشت که مدعی هستند، هر سال بیشتر از قبل از تورم جا می‌مانند تا مردمی که هزینه هایشان افزایش می‌یابد و سطح خدماتی که دریافت می‌کنند، نزولی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۲۷
باز خوبه تعرفه پزشکان با تاخیر یک ماهه ابلاغ شد .
تعرفه خدمات مهندسی ، نظام مهندسی اعلام نشده است و مهندسین مجبورند با تعرفه سال گذشته کار کنند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
مهندسان نیاز به تعرفه ندارن،مثل بعضی پزشکان زیر میز بگیر،،ا
حق ویزیت پزشک عمومی معادل یه پیتزا
پزشک متخصص یه پیتزا باضافه سیب زمینی
و فوق تخصص یه پیتزا باضافه ییب زمینی و سالاد فصل !!!
نتیجه صعودی تر شدن شیب مهاجرت پزشکان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
روزی چند تا پیتزا می خوری، دل درد نشی
ناشناس
| Canada |
۲۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
من پر حال حاضر کانادا زندگی میکنم و اپرتمانم رو اجاره دادم
از وکیلم خواستم به نمایندگی از من زیر اجاره نامه دوخط بنویسند که این اجاره نامه یکسال دیگر تمدید میشود
بنگاه برای همین دوخط که دو دقیقه هم طول نمیکشه یک میلیون تومان طلب کرد تازه اشنای مستاجرم بود و تخفیف داد !!!
حالا مقایسه کنید حق ویزیت یک پزشک تحصیلکرده را با درامد یک بنگاهی که تحصیلات دانشگاهی هم نداره ا
ا‌لی برای ده پانزده دقیقه ویزیت ومعاینه صدهزارتومان میگیره دومی برای نوشتن دوخط ومهر زدن ان یک میلیون طلب میکنه !!!
این چیزیه که هرروز تعداد بیشتری از پزشکان را برای مهاجرت ترغیب میکنه
همه ساکن این کشتی هستیم و تورم و فشار اقتصادی را باید متناسب با درآمدهایمان تحمل کنیم . نمی شود گفت که چون تعرفه خدمات دولتی و تورم بالا رفته ، من هم باید درآمد بیشتری داشته باشم و دیگران باید از دولت سهم خواهی کنند . از لحاظ شرعی و عرفی هم شایسته هست که کسانی که درآمد نجومی در کشور دارند فشار اقتصادی بیشتری هم متحمل شوند . بسیاری از پزشکان توان تامین اجاره مطب و خانه را ندارند و عده ای ارقام درآمدشان در ماه 19 رقمی هست .
قانون نباید برای همه اهالی این صنف یکسان باشد و تبعیض آمیز . پزشکی که تجربه و درآمد بیشتری دارد طبق قانون می تواند 15 درصد حق الوزیت بیشتری بگیرد . در عین حال مالیات و هزینه هر دو گروه هم یکسان هست .
سلام بیمارستانها همین الان هم ورشکسته هستند با این تورم و تعرفه ه که نابود میشندا. همین الان هم به زور سرپاهستند قطعا خدماتشون از این هم بدتر خواهد شد وهمه روسای بیمارستانها در حال استعفا هستند تورم در حیطه کالاهای پزشکی بیشتر از زندگی عادی است مگه اینکه خدا خودش کمک کنه
تعجب ندارد تصمیم گیران نا آگاه هستند وقتی از اول سال چند بار قیمت همه چیز بالا رفته به زور میگه باید این آزمایش ۲۵درصد بالا بره!!!؟؟؟
پس این کارمندای بد بخت چی 20 درصد اضافه کردن اینا نباید متناسب با تورم باشه مالیاتم جرینگی از کارمند میگیرم پزشکا حداقل مالیات نمیدن جالبه همه اشون پول نقد میخوان همه هم میدونن هیچ کسیم از دولتو اداره مالیات براشون مهم نیست مملکت نیست که
ابلاغ تعرفه پزشكي سال ١٤٠٢
------------------------
--- آقا لطفي شكر خدا به حقوقت ٢٠ درصد اضافه شد ، ... حالا درسته كه متناسب با تورم نيست ، اما خب ! كاچي بهتر از هيچي ! ... مگه نه ؟
-- درسته ! ... به حقوقم ٢٠ درصد اضافه شد ، اما به خودم كه اضافه نشد !
-- پس به كي اضافه شدآقا لطف الله ؟
-- معلومه ! به اكبر آقا سوپري اضافه شد ! به اطباو پزشكان اضافه شد ! ..به مش غلوم حسين قصاب اضافه شد ! به ميوه فروش سر خيابون ... به مرغ فروشي محله ... به سبزي فروش ... ! به داروخونه ... تازه اگر دارو هم داشته باشه بهم بده ! ... اوسا قدرت كفش دوز چهار تا ميخ كوچولو زده ته كفشم با يك دست واكس ! ميگه كه قابل نداره سي هزار تومن ! ميگم اوسا قدرت انصاف داشته باش ! .. از خدا بترس ! اوسا قدرت ميگه گرون حساب نكردم ،پول دوتا پفك نمكي گرفتم ! ...نه برادر ! چيزي به لطفي اضافه نشده ... حالا كه حساب و كتاب دقيق ميكنم مي بينم در واقع با اين نرخ هاي جديد نسبت به اسفند ماه هم يك چيزي ازم كم شده ... قدرت خريدم كاهش پيدا كرده ! ولو اين كه ٢٠ درصد به حقوقم اضافه شده باشه ! .. هي ي ي ي ي ي ي روزگار بي وفا !!
-- به هر حال دعا مي كنم آقا لطف الله تنت سالم باشه و سايه ات بر سر اهل و عيال !
-- بد نبيني برادر ... خدا براي شما هم خوش بخواد !
حقوق کارمندان ۲۱درصد افزایش پیدا کرده ، پزشکان ۴ درصد بیشتر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
حقوق کارمندان حقوق خالص است.ویزیت پزشک شامل حقوق منشی عوارض شهرداری شارژ مطب وسایل مصرفی کرایه مطب و .... هم هست و ناخالص می باشد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
درست بود مي نوشتيد دريافتي مصوب 25 درصد افزايش يافت كه قرار است از اين دريافتي ، اجاره بهاي افزايش يافته مطب و پرسنل هم داده شود مضاف بر اينكه ماليات گيرندگان گمان مي كنند كه درآمد پزشكان بسيار زياد است كه در واقع اينطور نيست . و ديه و شكايتها را هم كه سال به سال بشتر مي شوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
همین سیستم درصدی باعث این تفاوت فاحش شده
همه چیز ۲۰۰-۳۰۰درصد گرون شده تعرفه های پزشکی ۲۵ درصد!!!!!قطعا اینجوری نمیشه
همه چیز باید متوازن وهماهنگ باشه،،دولت از همه چیز شکست خورده انتقامشو میخواد از نظام سلامت بگیره،اگه راست میگید از پس خودرو وگوشت ومرغ وتخم مرغ و .....بربیایید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
ببخشید 25 درصد تعرفه پزشکی بدون مالیات و .... می شه میلیونها تومن در صورتی که در همان دانشگاههای علوم پزشکی اعضای هیات علمی دارای مدرک دکتری تخصصی با رتبه های استاد تمام (پروفسور) یک حقوق ثابت با مالیات پلکانی می گیرند که گاها از درآمد مشاغل ساده تری مثل داشتن یک مغازه کوچک هم کمتره. خیالتان راحت نظام پزشکی و سیستم پزشک سالار وزارت بهداشت نمی گذاره حقی از پزشکان ضایع شود
مگر درآمد اقشار جامعه چقدر افزایش یافته است که 25 درصد برای پزشکان کم است؟ برای همین قیمت ها هم خیلی از مردم توان تامین ندارند و در صورت بیمه نبودن یا عدم پوشش بیمه به خود درمانی یا عدم مراجعه روی می آورند.
40درصد افزايش تعرفه جالبه
امروز رفتم دكتر ارتوپد تست عصب نوشت رفتم جواب تست رو دادم دكتر،دكتر هم شروع به مشق نوشتن كرد تجويز دكتر يه پلاستيک قرص و كپسول شد به قيمت يک ميليون دو آمپول هم خودش تزريق كرد براى اونم پانصد هزا ر تومن گرفت هنوز تست و ويزيت با بيمه محاسبه شد وگرنه يک دكتر معمولى بالاى3ميليون
یازنشسته فلک زدن 20%
تورم برای همه است چرا وقتی حقوق ها ی کارمندان 25 درصد افزایش یافت چیزی نگفتید ایا دل شما برای افراد مرفه جامعه میسوزد یا برای کامندان و بازنشستکان هیهات از شما!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
کجا 25% بود. برای کارمندا 20% برای کارگرا 21%
چرا نمیفهمند که باید کسری بودجه را کم کنند؟
امسال بهتر از پارسال بود ، پارسال حقوق از اول فروردین ۵۰ درصد افزایش داشت و تعرفه از اواخر اردیبهشت ۲۵ درصد ، عملا مراکز درمانی که بیش از ۸۰ درصد هزینه هاشون پرسنلی است متضرر شدند ،
امسال از نظر تناسب با افزایش حقوق و زمان اعلام تعرفه بهتر از پارسال بود ،
گرچه در مجموع مثل سایر امور کشور تناسبی با شرایط جاری کشور ندارد ، از نظر درآمدی برای پزشکان مطلوب نیست و از نظر هزینه برای بیماران ،
دوست عزیزی که میگه ویزیت ۵ دقیقه ای میشه پول یک پیتزا ،، حتما میدونه ۸ ساعت کار اکثر مردم جامعه هم به زحمت میشه ۳ تا پیتزا .
اقا تورم رو کنترل کنین که این همه مصیبت برای کشور درست نشه
اصل مشکل اینه که در کشور ما مبلغ پوشش بیمه ای مناسب نیست لذا همیشه تلاش می شود تعرفه ها به نفع بیمار و از جیب پزشکان تنظیم شود.اگر پوشش بیمه اصلاح میشد نه پزشک متضرر میشد و نه بیمار تحت فشار قرار میگرفت.همین تعرفه های فعلی که بنظر بعضی زیاد میاد پاسخگوی حتی نرخ کرایه مطب هم نیست....ضمنا تعرفه درامد خالص پزشک نیست بلکه برای تمام هزینه های اداره مطب است و قابل مقایسه با حقوق کارکنان نیست که بطور خالص و بدون هزینه منشی.... اب برق گاز ....اجاره مطب عوارض... شارژ مطب و مواد مصرفی .... پرداخت می شود.
هزینه های بخش خصوصی. لطفا کارمندان با خودشون قیاس نکنن چون دولتی هستند.
۱. قیمت آرایشگر مردانهمعمولی. ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان ۲۰ دقیقه
۲ قیمت آرایشگر زنانه کوتاهی مو معمولی ۲۵۰ تا ۴۰۰
قیمت بوتاکس صورت از ۷۰۰ تا ۱۲۰۰
قیمت لوله بازکنی هر متر فنر ۵۰ هزار تومان حداقل ۵۰۰ هزار تومن ۱۵ دقیقه
قیمت یکساعت معلم خصوصی دبیرستان ۱ میلیون
قیمت یکساعت کارگر معمولی ۱۵۰
قیمت یکساعت استاد بنایی ۴۰۰
قیمت ویزیت پزشک متخصص ۱۵۰
لطفا کدام میتونه در زندگی یک انسان موثر تر باشه. و نبود کدام حرفه تاثیر گذارتره
کدام تحصیلات و تخصص بیشتر می‌خواهد. ..... سپاس از ملت قدر شناس
فقط بگویم دولت می‌خواهد هزینه درمان رایگان را بر عهده پزشک بگذارد که این در هیچ جای دنیا روال نیست هزینه پزشکی بالا است ولی دولت هزینه اش را می‌دهد نه مردم و بیمار
من پيشنهاد مي كنم مركزي براي ثبت نام پزشكاني معرفي كنيد كه حاضرند نصف مبلغ اعلام شده را دريافت كنند و در مقابل دولت هزينه اجاره مطب و حقوق پرسنل آنها را بدهد .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی