چراغ سبز دولت برای واردات خودروهای کارکرده / لایحه دولت به بن بست هیات عالی نظارت می خورد؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ امروز (چهارشنبه) لایحه دو فوریتی واردات خودروهای کارکرده در هیات دولت تصویب شد و در اولین جلسه مجلس شورای اسلامی مطرح میشود؛ این خبری است که ساعتی پیش فاطمی امین وزیر صمت در جمع خبرنگاران اعلام کرد و افزود: بازار خودرو دچار آشفتگی تقاضای مازاد است، البته عرضه سال گذشته و امسال به لحاظ تولید روند خوبی داشته است. به دلیل اینکه خودرو نقش سرمایهای دارد و افراد برای حفاظت اموال خود در برابر تورم خودرو میخرند، کسری تقاضا به تقاضای کاذب سوداگرانه نیز اضافه شده و تنشی ایجاد کرده است. راهحل سریع تنش بازار خودرو این است که واردات خودرو را اولویت دهیم. برای این منظور در دولت لایحه دو فوریتی واردات خودروهای کارکرده تصویب شد و در اولین جلسه مجلس مطرح میشود و امیدواریم به سرعت در مجلس تصویب شود. وی اظهار داشت: واردات خودرو را با هماهنگی بانک مرکزی تا حدی ادامه میدهیم که شکاف عرضه و تقاضا از بین برود.
صحبت های امروز فاطمی امین در شرایطی است که روز گذشته، وی در نامه ای به معاون اول رئیسجمهور، لایحه دوفوریتی واردات خودروی کارکرده را برای طی تشریفات قانونی به هیات دولت ارسال کرده بود.

در این نامه، در توجیه لایحه دوفوریتی واردات خودروی کارکرده و اصلاح مصوبه واردات خودرو آمده بود: با توجه به تقاضای بالای خودرو در کشور و ضرورت تنظیم بازار این کالا که مدتی است نقش کالای سرمایهای را پیدا کرده، وزارت صمت نسبت به برنامهریزی و بسترسازی برای افزایش تولید، تکمیل خودروهای ناقص قبلی و افزایش به بازار اقدام کرده و خوشبختانه طی سال ۱۴۰۱ بیش از یک میلیون و ۳۴۰ هزار دستگاه خودرو با رشدی معادل ۳۹ درصد کامل تولید و روانه بازار شده است.
در ادامه نامه تاکید شده بود: این میزان تولید و عرضه خودروی داخلی جوابگوی نیاز بازار در اوضاع کنونی نبوده و ضرورت دارد ضمن تنوعبخشی به واردات خودرو، شرایط واردات (اعم از نو و یا کارکرده) نیز تسهیل شده و محدودیتهای قانونی مرتفع شود. از همین روی، پیشنویس لایحه دوفوریتی واردات خودروی کارکرده و پیشنویس لایحه اصلاح مصوبه واردات خودرو (موضوع مصوبه شماره ۹۵۲۴۰ مورخ ۳/۶/۱۴۰۱) به منظور تنوعبخشی و افزایش واردات خودروی نو جهت طی فرایند قانونی تقدیم میشود.
لایحه دولت به بن بست هیات عالی نظارت می خورد؟
این پرسشی است که با توجه به حذف واردات خودروهای سواری کارکرده از لایحه بودجه ۱۴۰۲ با نظر هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت، برای بسیاری مطرح شده است، به گونه ای که در آخرین واکنش این هیات به انتقادات در خصوص حذف واردات خودروی کارکرده از بودجه اعلام کرده بود: «مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص واردات خودروهای کارکرده که شامل انواع کشنده ها، کامیون، اتوبوس، مینی بوس، ون و سواری، در هیات عالی نظارت مورد بررسی قرار گرفت و صرفاً واردات خودروهای کارکرده «سواری» به دلیل مغایرت با بندهایی از سیاست های کلی «حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی»، سیاست های کلی «اقتصاد مقاومتی» و همچنین سیاست های کلی «برنامه هفتم» با مخالفت هیات عالی نظارت مواجه شد که مجلس محترم شورای اسلامی، مصوبه خود را با حذف خودروهای «سواری» از فهرست خودروهای کارکرده وارداتی، اصلاح نمود.»
امروز خبرنگار تابناک اقتصادی برای اطلاع از روند لایحه مورد اشاره دولت و احتمال مخالفت دوباره هیات عالی نظارت با موضوع واردات خودروهای کارکرده، از یک مقام آگاه در وزارت صمت پرسید که وی اظهار داشت: این لایحه، اصلاحیه قانون ساماندهی صنعت خودروست، در نتیجه هدف این لایحه برای اصلاح قانون قبلی است تا بتوان خودروی کارکرده وارد کشور شود. در حالی که مخالفت اخیر هیات عالی نظارت به دلیل مغایرت با قانون ساماندهی صنعت خودرو بود؛ بنابراین پیش بینی می شود، با بررسی لایحه مصوب دولت در صحن مجلس، ایرادات قانونی برطرف شود و هیات عالی نظارت نیز مخالفتی نخواهد داشت.
به بیان دیگر، با توجه به اینکه در آیین نامه سال گذشته برای واردات خودرو، فقط خودروی نو برای واردات موضوعیت داشت و خبری از خودروی کارکرده نبود، به نظرم می رسد با این لایحه، دولت اولا قانون قبلی را اصلاح می کند و دوما بند جدید برای واردات خودروهای کارکرده مدنظر قرار خواهد داد.
روز گذشته نیز سخنگوی وزارت صمت در خصوص جزئیات لایحه دوفوریتی واردات خودروی کارکرده گفته بود: در پیشنهاد وزارت صمت، هر شخص حقیقی میتواند بدون داشتن کارت بازرگانی نسبت به واردات خودرو اقدام کند. وی افزود: اما خودرویی که وارد میشود تابع قوانین گمرک است و باید استاندارد سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست را پاس کند. همچنین به گفته این مقام مسئول، عمر خوروها باید در محدوده پنج سال باشد.
______________
چرا دولت اجازه میدهد تا خودرو سازها خودرو های چینی را که در دوبی پانصد میلیون تومان هستند و را اینجا تا پنج برابر قیمت به مردم فلکزده ایران میفروشند؟
و قطعا یا مافیای خودرو اجازه ورود خودروی دست دوم را به مردم نمیدهند
و یا اینکه انرا هم در انحصار خودشان نگه داشته
و به ۴ و یا ۵ قیمت به مردم فلکزده میفروشند
اینکار در شان ملت بزرگ ایران میست
حاضر نیست هواپیمای مسافربری بدهد چه انتظاری دارید. در ضمن کارکرد این خودرو ها زیر پنج سال است و قراضه نیستند
این صحبت های شما بوی حمایت از مافیای خودرو میده. نکنه شما نسبتی داری با ایشان؟
همه میدونن که یک خودرو 5 ساله ژاپنی یا کره ای یا اروپایی از نظر کیفیت و امنیت و سواری و مصرف سوخت و استهلاک و آلودگی هوا و آپشن و هر نظر که حساب کنید از بهترین خودروهای تولید داخل بارها بهتر و به صرفه تر است
ماشین 50 هزار دلاری لوکس نیست اصلا معنی لوکس را میفهمی خودروهای، ماشین لباسشویی و ظرفشویی و جاروبرقی و مبلمان خانه و فرش ماشینی و وسایل آشپزخانه اینها لوکس نیستند ابزار زندگی هستند همه مردم حق دارند با عزت بهترین ها را داشته باشند
دولت های قبلی و دولت فعلی کوچکترین قدمی در جهت رفاه حال قشر ضعیف و متوسط بر نمیدارن و بارها این موضوع رو ثابت کردند و فقط به فکر منافع خود و قشر ثروتمند جامعه هستند
اقا دست دوم بیارید ملت میذارن رو چشماشون
یه حساب کردم دیدم اگر نصف قیمت خودروی مصرف کننده بعنوان عوارض و سود به دست دولت برسه، و بنزین هم 1 دلار باشه، باز هم دولت در پرداخت یارانه مبلغی حدود دو سوم سودی که میبره باید یارانه بنزین رو بده.
یکی از مشکلات ما در زمینه قیمت خودرو؛ بنزین ارزانه.
اگر بنزین به قیمت منطقه عرضه بشه قیمت خودرو میاد پایین.
یه آمار بگیر ببین چقدر درخواست گواهینامه زیاد شده.
یک خودرو هر سال وارد کند و هم کمک هزینه تحصیلی اش بود و هم بهترین بنز و بی ام و و شورلت و امثالهم را وارد میکردند
ایکاش مدل و نوع و کیفیت خودروهای دست دوم از طرف دولت رسما اعلام شود تا دانشجویان و افراد مقیم کشورهای خارجی و حتی مسافران بتوانند
یک خودروی خارجی مناسب را برای مصرف شخصی خودسان وارد کنند
خارج با ۲ الی ۳ هزار دلار ماشین خریدم. آخرین آن یک مزدا ۵ سال کارکرد ۳ هزار دلار بود، خریدم
متاسفانه بوی فریب و رانت و دزدی به مشام میرسه








