بازدید 11924
یک ماه از سال ۱۴۰۲ گذشت؛ اما...!

به جای واریز عیدی معلولان، نقص قانونی برای حذف همیشگی‌اش یافتند!

متولیان سازمان بهزیستی کشور و امثال کمیسیون معلولان مجلس شورای اسلامی، به جای پیگیری این مساله عجیب و تاریخی، سکوت را ترجیح داده اند؛ سکوتی کر کننده و سوال برانگیز که در روز‌هایی اتخاذ شده که اوضاع اقتصادی بسیاری از مردم خوب نیست و گزارش‌های رسیده حکایت از آن دارد که بهزیستی در پرداخت برخی کمک هزینه‌های دیگر هم مشکلاتی جدی دارد.
کد خبر: ۱۱۷۱۸۶۰
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۰ 18 April 2023

به جای واریز عیدی معلولان، نقص قانونی برای واریزش یافتند!تقریبا یک ماه از سال ۱۴۰۲ گذشته و بساط عید و تبریک سال نو به کل جمع شده؛ اما هنوز عیدی مستمری بگیران بهزیستی واریز نشده است!

به گزارش «تابناک»؛ ظاهرا واریز نشدن عیدی و دستمزد گروه‌هایی از مردم، رسم نوبنیادی است که قرار است توسعه بیابد؛ اتفاقی که یکی از نمونه‌های تاسف بارش، واریز نشدن عیدی مستمری بگیران سازمان بهزیستی است که نه تنها مسئولان را مجاب به پاسخگویی در این باره نکرده، که تلاش‌هایی برای تکرار آن در آینده در دستور کار قرار گرفته است.

شروع ماجرا به اسفندماه سال قبل باز می‌گردد که گروه‌هایی از معلولان و مستمری بگیران سازمان بهزیستی، از واریز نشدن عیدی در موعد مقرر هر ساله گلایه داشتند و چشم انتظار اظهار نظر مسئولان در خصوص واریز عیدی‌ بودند که معادل یک ماه دریافتی ایشان است؛ همان دریافتی‌ که با افزایش‌های چشمگیر در یکی دو سال اخیر، هنوز از چند صد هزار تومان فراتر نمی‌رود.

وضعیتی که تا آخرین روز سال ادامه یافت و به رغم تذکر مکتوب یکی از نمایندگان مجلس به رئیس جمهور در این خصوص و برخی واکنش‌های مشابه، به سال جدید منتقل شد و عجیب اینکه هنوز هم رفع نشده است! انگار نه انگار که بحث واریز نشدن حق و حقوق گروه‌هایی خاص از جامعه مطرح است که آسیب پذیرتر از دیگران هستند و حمایت از ایشان ضرورت بیشتری دارد.

به جای واریز عیدی معلولان، نقص قانونی برای واریزش یافتند!

ماجرا زمانی قابل تامل‌تر می‌شود که می‌بینیم متولیان سازمان بهزیستی کشور و امثال کمیسیون معلولان مجلس شورای اسلامی، به جای پیگیری این مساله عجیب و تاریخی، سکوت را ترجیح داده اند؛ سکوتی کر کننده و سوال برانگیز که در روز‌هایی اتخاذ شده که اوضاع اقتصادی بسیاری از مردم خوب نیست و گزارش‌های رسیده حکایت از آن دارد که بهزیستی در پرداخت برخی کمک هزینه‌های دیگر هم مشکلاتی جدی دارد.

اما اگر فکر می‌کنید اوضاع از این بدتر نمی‌شود، متاسفانه اشتباه می‌کنید، چون به گفته کامران عاروان، مدیر عامل جامعه معلولین ایران «وقتی از مسئولان  درباره چرایی واریز نشدن عیدی پیگیری می‌کنیم، پاسخ می‌دهند که سازمان برنامه و بودجه اعتباری به این امر اختصاص نداده است. امسال متأسفانه بخش اعظمی از بودجه بهزیستی را ندادند و حاصل چنین اقداماتی عدم پرداخت عیدی مددجویان است.»

امروز وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری حاضر شد تا پاسخگوی چند تماس تلفنی با مردم در سراسر کشور باشد و یکی از این تماس‌ها از جانب فردی با معلولیت چشمی شدید بود که نسبت به پرداخت نشدن عیدی معلولان گلایه داشت؛ گلایه‌ای که وزیر در پاسخ به آن تلویحا تاکید کرد: فعلا خبری از واریز عیدی نیست!
پاسخ سیدصولت مرتضوی به گلایه این معلول را بخوانید: «حمایت دولت از معلولان در حد مستمری و کمک هزینه است و براساس قانون در صورت تحقق منابع دولت در این زمینه هزینه می‌کند. دولت سال قبل همین مستمری را دو بار در سال، یک بار ۲۰ درصد و یک بار ۳۰ درصد افزایش داد و موضوع عیدی هم در صورت تحقق منابع حتما تقدیم جامعه معلولان خواهد شد.»

بدین ترتیب مشخص می‌شود که اساسا ردیف بودجه‌ای برای پرداخت عیدی مستمری بگیران بهزیستی در نظر گرفته نشده و در نتیجه عجیب نیست که این اتفاق رقم نخورده است! وضعیتی که این سوال را به دنبال دارد که چگونه چنین امر مهمی در قانون بودجه سالانه کشور از قلم افتاده است؛ آیا این قصور قابل اغماض است یا باید با عامل یا عوامل رقم زدنش برخورد کرد و پیش از آن، ترتیبی داد که عیدی مستمری بگیران به سرعت به دستشان برسد؟

سوالاتی که ظاهرا مسئولان به جای تلاش برای پاسخ دادن به آنها، ترجیح داده اند ماجرا را جور دیگری پی گرفته و اساسا منکر همه چیز شوند؛ اینکه مدعی شوند پرداخت این عیدی اساسا مبنای قانونی نداشته و ندارد! پاسخی که مدیر عامل جامعه معلولین ایران بعد از پیگیری‌های زیاد دریافت کرده و تاکید دارد «چگونه بعد از ده، پانزده سال واریز عیدی مستمری بگیران می‌گویید که این کار مبنای قانونی ندارد؟ چرا این کار را قانونی نکردید؟ چرا بهزیستی، برنامه و بودجه و مجلس این کار را پی نگرفتند؟ اصلا چرا غیرقانونی بودن این ماجرا را بر سر معلولین می‌زنید؟!»

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳۶
خدا وکیلی خدا وکیلی لطفا به رییسی لقب حامی محرومان ندهید چون در بدترین شرایط فشارش فقط به محرومینه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
سید مرحومان بیشتر برای ایشان شایسته است
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
عوضش بودجه صدا و سیما بدون کاربرد و مکان و موسسات مذهبی افزایش چشم گیری داشتند
بهزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
متاسفانه متاسفانه همش به ساده لوحی خود مردم بر میگرده. همیشه نمایندگان اصولگرا از انجا که میدانند با حرفهای اصولگرایانه قادر به جذب ارای مردمی نیستند از روشهای پوپولیستی استفاده میکنند و شعارهای دهن پر کن میدهند تا در انتخابات پیروز بشن. بعدش مییینیم که کلا راهشون از مردم جداست و به اولویتهای خودشون میپردازند . نمونش رو در این بودجه و بودجه سالهای قبل و حتی در دولت احمدی نژاد دیدیم. اما چه فایده که مردم محروم جامعه حافظه سیاسی درستی ندارند و باز هم هنگام انتخابات با چهارتا بنر و پوستر و سخنرانی و حتی با یک وعده مهمانی به صرف شام به همون اشخاص مجددا رای میدن.
بیچاره معلولین دست شان که از همه جا کوتاه شده نگران دولت و مجلسی ها و گران شدن خودرو هست یک آدم با غیرت در سطح مسئولآن کشور پیدا نمی شود بدا.د مردم برسد
#واقعا_سخته_میدونم #برای_یک_معلول_مسعولان_محترم_سازمان_بهزیستی وووو_
فقط برای خودم متاسفم که تو ایران بدنیا آمدم
یک معلول جسمی همراه با درد و زجر و هزینه درمان سرکوفت و زخم زبان مردم و نگاه های تحقیر را نیز باید تحمل کند و همیشه باید در حسرت یک زندگی معمولی باشد
نمونه روشنی از نحوه اداره مملکت .
به جای این که هر ساله بیشتر به معلولین عیدی بدهند همونم ازشون دریغ می کنند اون دنیا بد جوری تاوان پس میدی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
اون دنیا ! باشه .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
شما به اون دنیا اعتقاد داری مسئول نه
#واقعا_سخته_میدونم #برای_یک_معلول_مسعولان_محترم_سازمان_بهزیستی وووو_
آقای حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی عزیز رئیس جمهوری محترم ایران اسلامی بفرمایید این هم از سازمان های تحت امر شما خواهشا به وعده های خود درباره محرومان جامعه عمل فرمایید و حق این قشر مستمند شریف جامعه ایران اسلامی را بجا بیاورید بسم الله...
باسلام خدمت مسولان درسال 97درمجلس قانون حداقل دستمزد ای معلولان به تصویب رسید اماازان وقت تاالان اجرایی نشده ک هیچ روزبروزفقیرترشدهایم طوری دیگرسفره ای برایمان باقی نمانده ای مستمری نهکفاف داروخونه نگهداری مارا می‌دهد ایا فریاد رسی است
همش دروغ میگوید سازمان بهزستی مستمری مابدبختا نصفش واریز کرد
پاسخ ها
الهام
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
فک کنم خدا بخواد اونی که واریز کردن عیدی بود همون ۲۷۳ تومن چون تو سامانه زده هزینه عیدی خداکنه درست باشه
والا هرسال و همیشه پرداخت میشد ولی انگار در دولت انقلابی مردان خدا بشدت حامی محرومان و مستمندان این قشر بفراموشی سپرده شدند
بیچاره ما معلونان نه کار هست برامون نه حقوق درستی دولت میده مکه ما اهل این کشور نیستیم چرا برای خودشون بوجودجه هست ولی برای مانیست اونم از مستعمری که میدن پول یه کیلو گوشت هم نمیشه بچه خودشون هم بود این کارومیک دن
سلام. عجب مسؤلین از خدا ترسی داریم. دروغ می‌گویند بهتر راست.
ایا به عنوان یک انسان حق دارم از تین وضع متنفر باشم
خداکنه همین غیرقانونی بودنه عیدیه معلولان باعث بشه عیدیه کساییکه تو مجلس هستن هم غیرقانونی بشه.
اما کودتا میکنن اگ یکروز باتاخیر بهشون عیدی واریز بشه
عیدی که بماند هنوز مستمری فروردین ماهم واریز نشده واقعا با این اوضاع اقتصادی زندگی برامون خیلی سخت شده
بله نصفش واریزشد دیروز
چرانصف شده چون گرونی بیشترشده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
اونیکه دیروزریختن کمک معیشتی برای عیدفطرریخان
فکر کنم اونی که واریز کردن عیدی بود همون ۲۷۳ تومن
سلام .آیا یک فردمعلول درجامعه می‌تواند مثل یک فرد سالم زندگی کند شما رابه خدا ای اونای که درمجلس ودرارگانها هستید این قشر ازجامعه به کمک شما وقلم شمانیازمند است.
باید از اردوغان یاد بگیرند رییس جمهور و وزرای ایران ترکیه برای هر معلول حداقل حقوق کشور رو میده تازه به خانم‌های که طلاق میگیرند تا موقع ازدواج بعدی 2000 لیره هر ماه میده با اینکه نه نفت داره نه گاز نه طلا نه مس و غیره ایران خدایی اگه در‌وغگوها نبودند در دنیا کشور دوم یا سوم هست که همه چیز داره اما خودشان آنقدر میخورند که به یک معلول نمیرسه وای بر شما سید مظلومین
سیستم اسلامی
هزینه کل عیدی معلولین به اندازه اختلاس یک نفرنمی شود
خیر و شر هر عمل کز آدمی سر می زند .
مزد آن کارش به زودی پشت در ، در می زند .
مشکل اول کشور بی حجابی است نه مشکلات اقتصادی که کمر مردم رو شکسته!
خدایا تو جای حق نشستی
الان 30برج من یک معلولم که دوتا دانش آموز محصل دختر دارم با زنی مریض احوال تنها منبع درآمدم مستمری بهزیستی یارانه هست که الان پول نون خالی ندارم نمیدونم به کجا داد کنیم
آقای قادری لطفا به کارتابل معاون توانبخشیت هم یک سری بزن
در انجا یک معلول جسمی دانشجوی مقطع دکتری از مهر ۹۹ لغایت بهمن ۱۴۰۱ کا شهریه اش ۹۶ میلیون شده فقط بابت یک ترم به او شهریه دادا اید و چهارترم برایش واریزی نداشته اید .
این حکم انتصابت را وقتی بر روی سرت گذاشتی برای چه بود ؟
دوندان معلولین پی حقوق قانونی شان
یا انجام کارتان بدون له کردن حق معلولین
شماره تماس و کد ملی ام را به مسیول دفتر معاونت توسعه مدیریت منابع داده ام . کارنامه عملکردتان را خودتان ارزیابی کنید و نمره تان را به همگان اعلام کنید .
از نظر ما شما رفوزه هستید !!!!
چراحق پرستاری فروردین ماه بهزیستی واریزنشده بابایی جواب بده
این دولت هر کاری می کنه تا کسری تودجه کم بشه. منتها زورش فقط به مردم عادی میرسه والسلام
حقوق بگیران دولتی با ماهیانه حداقل ۱۰۰۰۰۰۰۰تومن و مددجویان کمیته و بهزیستی باماهی حداکثر ۵۰۰ تومن با افزایش ۲۰ درصد حقوق تقدیم به اقتصاد ندانان در مجلس و دولت سیزدهم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار