بازدید 9381
بیش از یک سال از دستور رئیس جمهور گذشت؛

آقای خاندوزی؛ چرا دستور رئیس جمهور، برای بانک‌ها یک شوخی شد؟!

بانک‌ها اعتبارسنجی را شوخی گرفته اند؛ این جدیدترین موضع گیری وزیر اقتصاد درباره یکی از مهم‌ترین اولویت‌های اقتصادی دولت در راستای تسهیل دسترسی مردم به دریافت وام از شبکه بانکی است؛ اما به نظر می‌رسد، مشکل اصلی، در اتاق مدیریت این بانک هاست که قرار نیست همراهی کنند.
کد خبر: ۱۱۷۱۷۹۳
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰ 18 April 2023

آقای خاندوزی؛ چرا دستور رئیس جمهور، برای بانک‌ها یک شوخی شد؟!

به گزارش تابناک اقتصادی؛ دولت سیزدهم در همان ماه‌های آغازین بر ضرورت رویه‌های پر پیچ و خم نظام بانکی تاکید داشت، تا جایی که رئیس جمهور در دی ماه سال ۱۴۰۰ در نشستی با مدیران عامل بانک‌ها با بیان اینکه دولت سیزدهم اصلی‌ترین وظیفه خود را ایجاد تحول در عرصه‌های مختلف و به ویژه تحول در وضع موجود نظام بانکی به سطح مطلوب می‌داند، گفت: عدالت به عنوان مسیر و مقصد حرکت، مبنای عمل دولت در ایجاد تحول در نظام بانکی است. رئیس جمهور با بیان اینکه به نتیجه رسیدن تحول اقتصادی در گرو موفقیت در ایجاد تحول در نظام بانکی است، اظهار داشت: وضع موجود نظام بانکی باید بر مبنای عدالت و به نفع مردم متحول شود.

در بخشی از آن جلسه مهم، رییس دولت سیزدهم توسعه زیرساخت‌ها و خدمات الکترونیک در بانک‌ها را باعث ارتقای شفافیت و تسهیل نظارت بر عملکرد بانک‌ها دانست و بر ضرورت توسعه جریان قرض‌الحسنه در نظام بانکی تأکید کرد و گفت: در پرداخت تسهیلات خرد به مردم اعتبارسنجی جایگزین اخذ وثیقه شود؛ بانک‌ها به مردم تسهیلات بدهند نه تضییقات.

این پیام مهم رئیس جمهور مبنی بر جایگزینی اعتبارسنجی به جای اخذ وثیقه، اتفاق مهمی بود که بسیاری از مردم را به دریافت وام‌های خرد امیدوار کرد، چون در این سال ها، دریافت وام‌های خرد با موانع بسیاری همچون ضامن رسمی دولت مواجه بوده و این اقدام کلیدی می‌توانست تحول عظیمی در این باره ایجاد کند.

در این میان، علی صالح‌آبادی، رئیس کل وقت بانک مرکزی نیز در همان سال در یکی از جلساتی که با مدیران بانکی داشت، گفته بود که انتظار می‌رود شبکه بانکی با توجه به رتبه اعتباری متقاضیان، شرایط آسانتری درباره سازوکار اعطای تسهیلات خرد به متقاضیان دارای رتبه اعتباری مناسب در نظر بگیرد.  

سرانجام با رفت و برگشت‌های مختلف در این خصوص، بانک مرکزی در شروع دومین ماه سال گذشته «دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد» را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد که بر اساس آن، شرایط لازم برای تسهیل بهره‌مندی متقاضیان از تسهیلات خرد بانکی با استفاده از نظام وثیقه‌گیری مبتنی بر اعتبارسنجی فراهم می‌شد.

این ابلاغیه مهم بانک مرکزی، حدود یک سال قبل، باعث شد تا بارها شاهد تاکید بانک مرکزی در دستورالعمل‌های ابلاغی به بانک‌ها مبنی بر استفاده از اعتبارسنجی برای پرداخت وام به مردم باشیم؛ دستوری که در همان ابتدا نیز با سنگ اندازی برخی بانک‌ها روبه رو شد و بانک مرکزی نیز در واکنش به اقدام بانک ها، از توصیه به آن‌ها برای عمل به قانون استفاده کرد.

خاندوزی وزیر اقتصاد نیز از همان آغاز توسعه‌ی اعتبارسنجی در نظام بانکی، از آن به عنوان یک دستاورد مهم بانکی در جهت تسهیل دسترسی مردم به دریافت وام‌های خرد بدون داشتن ضامن و وثیقه خبر می‌داد و معتقد بود این اقدام به ایجاد عدالت در نظام پرداخت تسهیلات منجر خواهد شد.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت نیز تیرماه ۱۴۰۱ در این باره در توییتی نوشت: ‏۴۸ ساعت پس از تاکید رئیس‌جمهور، آیین‌نامه مربوط به تسهیل پرداخت وام ازدواج ابلاغ شد. بانک‌ها مکلفند تا ده روز پس از تکمیل مدارک با اعتبارسنجی، دریافت حداکثر یک سفته یا یک ضامن یا طبق بخشنامه ضمانت وام‌های خرد، وام ازدواج را پرداخت کنند. بانک مرکزی به تخلفات احتمالی رسیدگی می کند.

همه این تاکیدات و سخنان مقامات مسئول در دولت، از یک اقدام مهم به عنوان دستاورد اقتصادی در حوزه بانکی خبر می‌داد، اما این خیال خوش به تازگی روی دیگر خود را نشان داد.  

سید احسان خاندوزی اخیرا در جلسه بررسی مباحث جاری بانکی با حضور مدیران عامل و اعضای هیات عامل بانک‌ها، با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ با یک هدف‌گذاری ویژه مواجه هستیم، اظهار داشت: بیش از ده سال است که رهبر معظم انقلاب، شعار سال را اقتصادی قرار دادند، اما این بار هدف فنی است و تقریباً هیچ سالی با چنین هدف‌گذاری تخصصی و فنی مواجه نبودیم.

وزیر اقتصاد در این جلسه مهم بانکی اظهار داشت: تجربه نشان داده که اگر اراده‌های مدیریتی شبکه بانکی کشور هم راستا نباشد، بخشنامه‌ها و ابلاغیه‌های شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی ثمری نخواهد داشت.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: مساله کلیدی این است که سال‌ها نظام مدیریت کشور ساده‌انگارانه فکر می‌کرد که با یک ماشین مواجه است، به نحوی که اگر یک بخشنامه‌ای به آن می‌دهیم، او هم عمل می‌کند؛ در حالی که نه اقتصاد مکانیکی است و نه در شبکه بانکی و نظامات مالی که به طور ویژه انگیزه‌های گریز از مرکز خیلی وجود دارد و جدی هستند، به طریق اولی اصلاً قابل اعتبار نیست.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره فروش سهام غیر بانکی و اموال مازاد، گفت: در این موضوع مشکل تاریخی مقاومت وجود دارد، چه در داخل بانک و شرکت‌ها و چه از ناحیه سهامدارانی که آن‌ها هم بیشتر منفعت خود را در یک اقتصاد تورمی می‌بینند و از ترکیب‌های ناسالمی که در بسیاری از ترازنامه‌ها وجود دارد، استقبال می‌کنند.

شوخی تلخ بانک‌ها با مردم

خاندوزی با بیان اینکه کاهش مطالبات غیر جاری در بخش ریالی آن‌چنان که توقع می‌رفت در سال گذشته محسوس نبود، خاطرنشان کرد: مساله اعتبارسنجی را بار‌ها تکرار کردم، واقعاً چند درصد از عملیات مبتنی بر این موضوع بوده است؟ در بیشتر بانک‌ها این موضوع یک شوخی است و اعتقاد جدی در لایه‌های مدیریتی برای رخ دادن این اتفاق وجود ندارد.

آقای خاندوزی؛ چرا دستور رئیس جمهور، برای بانک‌ها یک شوخی شد؟!

همان طور که دیده شد، خاندوزی در سخنان کم سابقه خود با مدیران بانک‌ها از بی اثر بودن بخشنامه‌های بانکی در برابر اراده مدیریتی در شبکه بانکی انتقاد داشته و تاکید دارد در این شرایط، مساله اعتبارسنجی بار‌ها تکرار شده، اما در بیشتر بانک ها، این موضوع یک شوخی است. این اظهار نظر وزیر اقتصاد به عنوان نهاد ناظر بر فعالیت نظام بانکی کشور، در شرایطی است که اولا پیشتر (دی ماه سال ۱۴۰۰) رئیس جمهور در نشستی با مدیران عامل بانک‌ها از پرداخت تسهیلات خرد به مردم با استفاده از اعتبارسنجی به جای اخذ وثیقه تاکید کرده و دستور داده بود تا بانک‌ها به مردم تسهیلات بدهند نه تضییقات.

دوما؛ خاندوزی به عنوان وزیر اقتصاد و همچنین به عنوان سخنگوی اقتصادی دولت، در جلسات و سخنرانی‌های مختلف، از اعتبارسنجی در شبکه بانکی به عنوان یک اقدام مهم یاد کرده بود و حالا با این اظهارات، از دستاورد اقتصادی عقب نشینی کرده است!

پرسش مهم از خاندوزی این است که به عنوان وزیر اقتصاد، چگونه تا به امروز ـ که بیش از یک سال از دستور مهم رئیس جمهور مبنی بر استفاده از اعتبارسنجی به جای وثیقه در بانک‌ها می‌گذرد ـ تازه متوجه شده که بانک‌ها به این موضوع توجهی ندارند و یک شوخی برایشان هست؟! بهتر نیست وزیر اقتصاد دولت سیزدهم به فکر در پیش گرفتن راهکار‌ها و سیاست‌هایی باشد تا حداقل در این شرایط سخت اقتصادی و معیشتی، مردمی که نیاز به وام‌های خرد دارند، از شعار اعتبارسنجی در این دولت، به معنای واقعی و عملیاتی بهره‌مند شوند؟ اینکه بگوییم «تا مدیریت بانک‌ها فعل خواستن را صرف نکنند ما در ابلاغیه و بخشنامه باقی خواهیم ماند»، پاسخگوی مطالبات بانکی مردم می‌شود؟  

بهتر است احسان خاندوزی در هفته جاری، در نشست خبری خود به عنوان سخنگوی اقتصادی دولت نسبت به این اظهارات وزیر اقتصاد و سوالات مذکور، شفافت سازی کند و پاسخگو باشد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۳۳
تیم رئیسی همگی نوبرن! این خاندوزی از همه نوبرتر!
واقعا ملت گیر کیا افتادن!!!!!!!!!!
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
به طور کلی خوددولت سیزدهم یک شوخی بی
که حوصله همه مردم را سربرده .مزه است
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
به قول مهران مدیری
اینها اشتباهی هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
ایشان فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق تهران در

رشته کارشناسی معارف اسلامی

و دکترای اقتصاد از نوع مدیران هستند !!؟؟

عملکرد و نتایج اسفبارشان در حوزه اقتصادی هم که بر

همگان روشن شده و خدایا ایکاش این جماعت دست از سر این کشور و مردم بردارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
البته وزیر ارتباطات هم
بانک ها گماشته دولت نیستند که دستورات دولت را بی چون چرا اجرا کنند بانکها سهامدار دارند و باید پاسخگوی آنها باشند درصورت ورشکست شدن بانکها دولت خسارات سهامداران و مال باختگان را پرداخت میکند؟
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
از کجا به این نتیجه رسیدی که سهامدارهای بانکها اشخاص حقیقی هستن؟
صدرا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
سپرده های بانک متعلق به مردم است. سپرده گذاران شیر هولدر یا صاحبان منافع بانک هستند و بانک در هر تصمیمی باید در درجه اول منافع سپرده گذاران را در نظر بگیرد نه فرامین این و آن. تمام دارایی بانک سپرده مردم و اعتماد مردم است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
جهت اطلاعتان تمام صندوقهای بازنشستگی کشوری و لشکری و بانکها ورشکسته هستند

و دلایل اصلی انها هم ، دادن وامهای بسیار هنگفت به

افراد خاص متصل به حلقه مافیایی قدرت و ثروت بوده

و اکثریت قاطع انها هم بدهی شان را نداده اند
بنده با حقوق ماهی 13 میلیون در اعتبار سنجی بانک ملت برای دریافت 50 میلیون تومان رد شدم زیرا فرض بر این است که به یکباره تمامی کسانی که من ضامن آنها هستم توان پرداخت قسط خود را نخواهند داشت.
دنبال تخلف و تقلب بانکها در آسمانها می گردید. فقط یک مثال ساده می زنم. ارزش بازار بانک صادرات در بیشتر زمانهای حضور این بانک در بورس ایران، بیش از 2.5 میلیارد دلار بوده است ولی بیش از 3 سال است که ارزش آن را زیر 1 میلیارد دلار نگه داشته اند. چند میلیارد دلار اموال منقول و غیر منقول و مالک بودن هزاران میلیارد از سهام شرکتهای دیگر را در نظر بگیرید. فقط یک نمونه اینکه بانک صادرات مالک 74 درصد از سهام "وسپهر" در بورس می باشد که ارزش بازار "وسپهر" به بیش از 42 هزار میلیارد تومان رسیده است. این فقط یک تخلف و تقلب و دستکاری ارزش واقعی ساده در بانکها می باشد.
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
من وشما محکوم به فقر هستیم
سید مرحومان
تنها دلیل: عدم تطابق دستورات رئیس جمهور با واقعیت های بازار
تابي جان شوخي نكن ! . شما كه مي دونيد همه كار اين دولت ، شوخي هست . پس سر به سرشون نذار . تا كيف و حال كنن . كي به كيه !
به خاندوزی نهار دادن؟
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
با هوش مصنوعی پایتون بررسی میکنم
این هم خوبه
دور هم جمع شدید و حسابی از مملکت داری خودتون لذت میبرید
مگه دستورای دیگش شوخی نبوده مثل واگزاری سهام خودروسازها که شوخی بود و انجام نشد.
کاش ایران هم بتونه یه نسخه AutoGPT بومی درست کنه. چون هوش مصنوعی میتونه همه چیز ما رو دگرگون کنه و بهبود ببخشه. ما همینطور که پیام رسان های ایتا و بله و سروش رو درست کردیم باید یه هوش مصنوعی خفن هم درست کنیم در این راه میتونیم از خور chatGPT هم استفاده کنیم. اگه همه تمرکزمون رو بزاریم رو اینکار حتما پیشرفت زیادی می کنیم
این دولت کارش شوخی و بازی با مردم بدبخت است با «دستور میدهم» که کار درست نمی شود برنامه ریزی میخواهد
در دوره احمدی نژاد هم طبق دستور ریاست جمهور وقت با ضمانتهای آبکی تسهیلات زیادی پرداخت شد که برخی از آنها هنوز معوق است ... در برابر معوقات بانک بازرسان اعزامی میفرمایند خب ریاست جمهور گفته بدهید نگفته که پس نگیرید بروید نقد کنید ؟؟؟ و تا زمان نقد شدن برخی معوقات اضافه کاری پرسنل قطع پرداخت تسهیلات کارمند با شش ماه تاخیر ، ارتقاء کارکنان ممنوع ووو
ایرانی براساس خصلت ذاتی اش همه مشکلات راباحرف زدن حل میکندآنهم درقالب توصیه ورهنمودبه دیگران وخصوصازیردستان واین خصوصیت ناشی اززمینه ادبیاتی سرشاراین سرزمین است برعکس سایرملل پیشرفته که کاری رابه سرانجام میرسانندوسپس درموردش دادسخن میدهند
این دولت کلا خودش هم شوخی است
چه بلایی بر سر این آب و خاک آوردن که یک شش کلاس سواد شده رییس جمهور یک دانشگاه موسوم به امام صادق هم که فقط مدرک سازی می کنه شده همه کاره کشور
چرا نه رسانه ها و نه مسئولین به موضوع حملات شیمیایی به مدارس نمی پردازد ؟

چرا نمایندگان مجلس ، وزیر کشور را برای اِهمال به مجلس فرا نمی خواند ؟

فقط میتوانم به خدا پناه میبرم !
دولت بیسواد نمی دونه اعتبار سنجی جایگزین ضامن نمیشه . اگه راست میگن در خصوص بعضی وام های ضروری دولت تعهد بده
چون خودش شوخی شوخی رییس جمهور شد در حالیکه حق احمدی نژاد بود
اکثر بانکهای موفق جهان بصورت قرض الحسنه اداره میشوند و با خدمات بانکی متنوع سود زیادی میبرند چه اشکالی دارد از این بانکها ما مهندسی معکوس داشته باشیم؟...
چون غیر کارشناسی شده است پس منطبق با واقعیت جامعه نبوده و جایی از اعراب ندارد
یکی مثل احمدی نژاد رو لازم داریم که طرف گوش نداد ، همونجا بحاطر عهدی که با مردم بسته ، طرف رو بی رودروایسی برکنار کنه ، مثل برکناری متکی در خارج و یا اژه ای تا دو هفته قبل از اتمام دولتش
کلا ریاست جمهوری رییسی و امثال ش شوخییه !
در قانون آمده است که که تحصیلات همگانی تا دوره دیپلم رایگان است، اما مدارس پول می‌گیرند،
دولت مصوب میکند که بجای ضامن وام گیرندگان خرد اعتبار سنجی شوند،

بنظر میرسد که دولتیان قرار است با حرف زدن مردم را دور بزنند و گرنه مدرسه ای که بودجه‌ای ندارد چگونه بچرخد و یا وام گیرندگان خرد اگر دارای رتبه اعتبار سنجی بالا بودند که میلیاردی وام میگرفتند،
نتیجه می‌گیریم که بین دولت و بانکها و سایر سازمان ها یک قانون نانوشته ای وجود دارد که ما دستور میدهیم شما اجرا نکنید.و ما هم زیر سبیلی رد میکنیم.
وجدانا رییسی باید اب بشه وخجالت بکشه وحیا کند صندلی ریاست را رها کنه در عرض دوسال ملت ومملکت را به فنا داد؟.
صد رحمت به روحانی
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی