بازدید 2238

سرور مجازی یا سرور ابری کدام را بخریم؟

سرور مجازی برای کاربرانی مناسب است که قصد راه‌اندازی سایتی با ترافیک ثابت را دارند و قصد دارند تا از محدودیت‌های سرور اشتراکی فراتر روند. درحالی‌که سرور ابری شما را تقریبا به منابع نامحدودی وصل می‌کند که امکان انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری بالایی برای سایت رقم خواهد زد.
کد خبر: ۱۱۷۱۶۰۰
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷ 17 April 2023

سرور مجازی یا سرور ابری کدام را بخریم؟

تفاوت سرور مجازی و سرور ابری به‌عنوان راهی برای انتخاب بهترین راه‌حل میزبانی سایت‌ حائز اهمیت است. در این زمین، عوامل مختلفی از جمله عملکرد، امنیت، قیمت، مقیاس‌پذیری و سفارشی‌سازی سرور اهمیت دارد. براساس گزارش‌های ارائه شده از سایت‌هایی که توسط سرورهای مجازی پشتیبانی می‌شوند، این نوع سرور اغلب برای مشاغلی کاربرد دارد که به دنبال کاهش هزینه‌های مربوط به IT هستند. درمقابل، طبق آمار، سرور ابری برای سایت‌های رو به پیشرفتی مناسب بوده که جهت رشد و گسترش وب‌سایت، ترافیک روبه‌رشدی را پیش‌بینی می‌کنند. به این ترتیب امکان اضافه کردن منابع بیشتر به سرور وجود دارد. اساسی‌ترین فاکتورهای مهم در تعیین تفاوت سرور ابری و سرور مجازی شامل موارد زیر است:

تفاوت سرور مجازی و سرور ابری در عملکرد و آپتایم؛ سرور ابری برنده رقابت

یکی از مهم‌ترین عواملی که در خرید سرور ابری یا سرور مجازی باید در نظر گرفت، عملکرد سرور است. اگر قصد دارید سایتی داشته باشید که همیشه فعال باشد و به‌جای شمردن ثانیه‌ها در لود صفحات، به‌سرعت بارگذاری شود، به سروری با عملکرد قدرتمند نیاز دارید.

سرور مجازی با دراختیار داشتن منابع مشخص و جدا از هم، سرور کاربر را درگیر عملکرد سایر سرورها نمی‌کند. البته زمانیکه چندین وب‌سایت پرترافیک روی یک سرور با درخواست‌های متوالی قرار بگیرد، سرور ممکن است محدیت‌هایی در عملکرد خود داشته باشد. محدودیت عملکرد وی پی اس برای کسانی که روی سرور مجازی خود فقط یک سایت دارند، تقریبا امر محالی است.

از آن‌جایی که سرور ابری، نیاز همه وب‌سایت‌های شبکه را بین سرورهای مختلف پخش می‌کند، نوید علمکرد و آپتایم بالایی خواهد داد. به این ترتیب، بار ترافیک روی یک سرور قرار نمی‌گیرد. به‌همین خاطر از سرور ابری برای ترید استفاده می‌کنند.

نتیجه:

در مقایسه تفاوت سرور مجازی و سرور ابری می‌توان گفت سرورهای مجازی زمانی عملکرد خوبی خواهد داشت که فقط از یک سایت میزبانی کند. درحالی‌که برای برنامه‌ و وب‌سایت‌های بالاتر از حد معمول، سرور ابری عملکرد بهتری خواهد داشت.

مقایسه امنیت در سرور مجازی و سرور ابری؛ امتیاز مثبت برای سرور مجازی

امنیت در فضای مجازی یک مسأله نگران‌کننده است. احتمالاً شما هم بارها راجع‌ به امنیت، هک شبکه و سرورهای مختلف شنیده باشید. در برقراری امنیت وب‌سایت‌، سرور فقط بخشی از موارد امنیتی بوده که باید در نظر بگیرید. در بررسی تفاوت هاست مجازی و هاست ابری در زمینه امنیت، می‌توان گفت که هاست مجازی به اندازه هاست اختصاصی ایمن نیست؛ اما به راحتی از مقایسه امنیت با هاست اشتراکی سربلند بیرون می‌آید.

سرور مجازی، عملکردی مستقل از سرور مجازی سایت‌های دیگر دارد و آن را از دسترسی غیرمجاز حفظ می‌کند. با این حال، در استفاده از سرور مجازی این امکان وجود دارد که امنیت ضعیف سایت‌های دیگر، روی عملکرد سایت شما تأثیر بگذارد. در بررسی امنیت سرور ابری می‌توان گفت که تقریبا خیالتان راحت است. اگرچه محیط میزبانی سایت شما از سایر کاربران جدا خواهد بود، اما همچنان در هاست‌ مبتنی بر وب، احتمال حملات سایبری و هک وجود دارد.

نتیجه:

اگر یک هاست معتبر انتخاب کنید، خیالتان از بابت امنیت بین هر دو نوع سرور راحت است. با این وجود در مواقع حساس، هاست مجازی نسبت به هاست ابری عملکرد قوی‌تری در حوزه امنیت از خود نشان می‌دهد.

قیمت مقرون به صرفه؛ رقابت پایاپای هردو سرور

در بررسی قیمت سرور مجازی و ابری می‌توان گفت هردو مقرون‌به‌صرفه‌تر از سرورهای اشتراکی هستند؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت که در هر دو سرور، بابت امکاناتی پرداخت خواهید کرد که بیشتر از یک ارائه‌دهنده سرور اشتراکی یا اختصاصی باشد. اینکه کدام یک از سرور مجازی یا ابری هزینه بیشتری دارد، بستگی به جزییات پلنی دارد که انتخاب می‌کنید.

نتیجه:

در مقایسه هزینه و بررسی تفاوت سرور ابری و سرور مجازی، به جزییات هر پلن توجه کنید. در برخی موارد ممکن است پلن‌های سرور ابری براساس میزان ترافیک در یک ماه محاسبه شود؛ درنتیجه اگر ترافیک بالایی مصرف می‌کنید، سرور ابری ممکن است هزینه بیشتری برایتان داشته باشد.

تفاوت سرور مجازی و سرور ابری در مقیاس‌پذیری؛ امتیاز مثبت سرور ابری

تفاوت سرور مجازی و سرور ابری چیست؟ برخی از سایت‌ها معمولا نیاز ماهانه ثابتی به منابع سرور دارند. درحالی‌که بعضی دیگر از سایت‌ها، براساس تغییرات فصلی، محتواهای خبری ویروسی یا تغییرات ماه به ماه، نوسانات و ترافیک‌های بزرگی را تجربه می‌کنند. مانند گران شدن ناگهانی دلار و هجوم ترافیک به سایت‌های صرافی و معرفی نرخ ارز. این عامل باعث می‌شود که قابلیت مقیاس‌پذیری برای چنین سایت‌هایی از عوامل مهم انتخاب سرور باشد.

سرور مجازی یا سرور ابری کدام را بخریم؟

سرور مجازی مقیاس‌پذیرترین راه‌حل نیست. زیرا منابع مشخصی ارائه می‌دهد و عملکردش تا زمانی خوب است که به اندازه منابعی که در ابتدا خریداری کردید، مصرف کنید.

اما سرور ابری در قابلیت مقیاس‌پذیری خود می‌درخشد. در انتخاب سرور ابری، یک شبکه کامل دراختیار دارید که محدودیتی برای ذخیره یا پذیرش ترافیک اضافه ندارد. ضمن اینکه با امتیاز مثبتی که در بخش عملکرد و آپتایم به‌دست آورده است، خیالتان را برای روزهای پربازدید سایت راحت می‌کند. علاوه‌بر این، اگر مشکلی در سرور پیش بیاید، سرور سایت به‌سرعت تغییر سرور می‌دهد.

نتیجه:

در این بخش از رقابت، احتمالا سرورهای ابری درخشش بیشتری از خود نشان دهند. اگر ترافیک و انتظارات غیرقابل پیش‌بینی برای سایتتان دارید، سرور ابری در این زمینه خوش درخشیده است.

قابلیت سفارشی‌سازی؛ برگ‌برنده در دستان سرور مجازی

برای کسانی که ایده خاصی برای راه‌اندازی سایت خود دارند و دنبال استفاده از نرم‌افزار‌های خاصی هستند، به‌خصوص برنامه‌نویسان و طراحان سایت، قابلیت سفارشی‌سازی سرور اهمیت بسیاری دارد.

بدون هیچ بحث اضافه، سرور مجازی را می‌توان به‌راحتی سفارشی‌سازی کرد. این سرور، شبیه به سرور اختصاصی است که شما به منابع، نرم‌افزار و سیستم عامل آن کنترل دارید. ضمن اینکه محدودیت‌های سرورهای فیزیکی اختصاصی را ندارد.

سرور ابری گزینه‌های میزبانی سفارشی مناسبی ارائه می‌دهد. با این‌ حال، ممکن است به علت زیاد بودن تعداد سرورهایی که تنظیمات را بین آن‌ها توزیع می‌کند، محدودیتی در سفارشی‌سازی آن ایجاد کند. ضمن اینکه پیکربندی تنظیمات میزبانی برای حداکثر کارکرد، نیاز به دانش تخصصی دارد.

نتیجه:

اگر در بخش مقیاس‌پذیری، سرور ابری واقعا درخشید، در بخش سفارشی‌سازی، برنده این بخش از رقابت  سرور مجازی است. از بین این دو سرور یعنی سرور مجازی و ابری، فقط سرور اختصاصی است که در زمینه سفارشی‌سازی بهتر عمل می‌کند. البته قیمت بالاتری نیز دارد. اگر سفارشی‌سازی برای شما یک نکته مهم در انتخاب بین سرور مجازی و سرور ابری است، سرور مجازی را انتخاب کنید.

سرور مجازی یا سرور ابری کدام را بخریم؟

سرور مجازی برای چه کسانی مناسب است؟

در بررسی تفاوت سرور مجازی و سرور ابری، می‌توان گفت سرور مجازی یا VPS برای کاربرانی مناسب است که از برنامه میزبانی مشترک استفاده کردند و حالا قصد خرید یک سرور مجزا را دارند. میزبانی سرور مجازی خصوصی برای کاربرانی کاربرد دارد که با مهارت فنی و دانش تخصصی، قصد کنترل بیشتر و سفارشی‌سازی سرور را دارند. به‌طور کلی، سرور مجازی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد اگر:

  • قصد راه اندازی یک سایت با پیچیدگی و تخصص‌های مربوط به برنامه‌نویسی را دارید و قصد دارید آن را براساس نیاز خود سفارشی‌سازی کنید.
  • از پهنای باند موجود در یک‌ سرور اشتراکی، سایتتان ترافیک بیشتری خواهد داشت. با این حال، میزان ترافیک سایت، مقدار ثابتی در ماه است.
  • یک یا چندین نوع برنامه نرم‌افزاری خاصی دارید که نیاز است آن را براساس انتظاراتتان روی سرور پیاده کنید. ضمن اینکه قصد دارید به‌صورت مستقیم خودتان نگهداری و کنترل این نرم‌افزارها را به‌ دست گیرد.
  • قصد اجرا کردن اسکریپت، قالب یا افزونه‌های سفارشی خودتان را روی سایت دارید.

سرور مجازی یک ابزار مدیریتی بسیار کاربردی، با دسترسی‌های بیشتر از یک‌هاست اشتراکی می‌باشد. خرید VPS یک گزینه مناسب است چراکه می‌توانید یک سرور با سیستم‌عامل لینوکس یا ویندوز را در موقعیت ایران و خارج تهیه فرمایید.

درصورتی که جز‌و یکی از دسته‌های بالا هستید، سرور مجازی می‌تواند انتخاب مناسبی برای سایت شما باشد.

سرور ابری برای چه کسانی مناسب است؟

علاوه‌بر افزایش عملکرد و پهنای باند برای ترافیک بالا، برای صاحبان سایت که به دنبال یک سرور انعطاف‌پذیر هستند، سرور ابری گزینه مناسبی خواهد بود. سرور ابری می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد، اگر جزو یکی از دسته‌های زیر هستید:

  • میزان ترافیک سایت به‌صورت ماه به ماه یا با جریانات مختلف سیاسی، اقتصادی یا موارد دیگر، به‌طور ناگهانی افزایش پیدا می‌کند. مانند سایت‌های خبری، اقتصادی یا فروشگاه‌های آنلاین فصلی.
  • رشد زیادی را برای سایتتان در سال‌های آینده پیش‌بینی می‌کنید و قصد دارید از یک برنامه میزبانی استفاده کنید که همراه با سایت شما قابلیت رشد و گسترش داشته باشد. معمولا استارتاپ‌هایی که با استراتژی‌های تعیین شده رشد می‌کنند، سرورهای ابری را ترجیح می‌دهند.
  • قصد دارید فقط برای آن‌چه که نیاز دارید هزینه کنید و از این طریق در دراز مدت صرفه‌جویی کنید. یعنی با صورتحساب‌های متناقض ماهیانه مشکلی ندارید.

سرور ابری (Cloud Server) مجموعه‌ای از سرورهای اختصاصی و مجازی است که روی زیرساخت ابری قرار می‌گیرند. این سرورهای میزبانی، خدمات پرسرعتی را به کاربران ارائه می‌کنند و امکان ارتقا یا کاهش منابع سخت‌افزاری در لحظه برای‌شان فراهم است.

درصورتی‌که جزو یکی از دسته‌های بالا هستید، در این زمینه، هاست ابری برنده رقابت با هاست مجازی خواهد بود.

سرور ابری یا مجازی؛ کدام گزینه برای من مناسب است؟ 

سرور مجازی برای کسب‌وکارهای کوچکی مناسب است که نیاز به پیچیدگی خاصی ندارد. مثلا برای راه‌اندازی یک سایت شرکتی با تعداد کارمندانی حدودا ۱۰ تا ۱۵ نفره، که به‌صورت دورکاری فعالیت می‌کنند، سرور مجازی تا زمانی که بار ترافیکی نسبتا پایدار و ثابتی داشته باشد، گزینه مناسبی خواهد بود.

سرورهای ابری اغلب برای سایت‌های بزرگی مناسب است که پیچیدگی‌های فنی و تخصصی خاصی لازم دارند و می‌خواهند سایت را مطابق با نیاز کسب‌وکار سفارشی‌سازی کنند،. برای مثال، مشاغل فصلی که ترافیک‌های ناگهانی و غیرثابتی را تجربه می‌کنند، مفید خواهد بود. ضمن اینکه کاربران ابری می‌توانند منابعی از سرور را که استفاده نمی‌کنند، غیرفعال کرده و در هزینه خود صرفه‌جویی کنند.

جمع بندی

تفاوت سرور مجازی و سرور ابری براساس عوامل مختلف سنجیده می‌شود. سرور مجازی برای کاربرانی مناسب است که قصد راه‌اندازی سایتی با ترافیک ثابت را دارند و قصد دارند تا از محدودیت‌های سرور اشتراکی فراتر روند. درحالی‌که سرور ابری شما را تقریبا به منابع نامحدودی وصل می‌کند که امکان انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری بالایی برای سایت رقم خواهد زد. نظر شما در این زمینه چیست؟ در بررسی تفاوت سرور ابری و سرور مجازی چه دلایل دیگری را می‌شناسید که در این مقاله بررسی نکردیم؟ برایمان در انتهای مطلب بنویسید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس