توصیه به سهامداران حرفه‌ایی و عادی

تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به احتمال زیاد تدوام روند صعودی بورس، توصیه‌هایی به سهامداران حرفه‌ایی و عادی برای بهینه سازی سبد دارایی‌ها ارایه کرد.
کد خبر: ۱۱۷۱۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۶ 16 April 2023

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، محمد خبری‌زاد در پی تدوام روزهای مثبت بورس و ورود سرمایه گذاران جدید و افزایش طرف تقاضا با انتشار متنی با عنوان" دو راه برای پرتفوی بهینه" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: بهترین استراتژی برای بهینه کردن پرتفوها در دو بخش سهامداران عادی و حرفه‌ای قابل‌ بررسی است. رشد بازار سرمایه که از آبان و آذر سال گذشته آغاز شده در سال جدید ادامه‌دار بوده اما نمی‌توان گفت گران شده ولی در برخی از نمادها، بازار به قیمت است.

دور نمای تورم و قیمت دلار و همچنین افزایش سود شرکت‌ها ناشی از رشد قیمت فروش محصولات از دلارهای ارزان ۲۸.۵ و ۳۷.۵ هزار تومانی به ارقام بیشتر ، افق بورس را روشن نشان می‌دهد و منجر به جذابیت خرید سهام می شود.

در این شرایط P/ E  آینده نگر بسیاری از سهم‌ها از سطوح حدود ۴ به ۷ مرتبه رسیده و بهتر است سهامداران حرفه‌ای این دسته سهام را بفروشند و به سراغ سهم‌های جامانده از رشد بازار سرمایه و دارای P/ E آینده نگر پایین‌تر یا سهام متاثر از احتمال افزایش‌ تورم در ۸ ماه آینده بروند. ‌به این ترتیب سرمایه گذاران از سهام پرریسک خارج و به سمت سهم‌های با کم‌ریسک‌تر حرکت می‌کنند. 

برای سرمایه گذاران غیر حرفه‌ای هم به نظر می‌رسد استفاده از ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم مانند تشکیل سبد اختصاصی و سرمایه‌گذاری در انواع صندوق‌ها همچنان بهترین روش باشد. نقدشوندگی مهم‌ترین ریسک این گروه در مواقع ریزش بازار است اما در سرمایه گذاری غیرمستقیم به روش سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها، ریسک نقدشوندگی تقریبا صفر است و این موضوع پوشش داده می‌شود.

با توجه به رشد فعلی بورس، سرمایه گذاران می‌توانند بر اساس سطح ریسک‌پذیری، اقدام به انتخاب انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری کنند تا اولا در صورت تداوم رشد بازار از بازدهی مناسبی بهره مند شده و دوما درصورت توقف یا نزول بازار بتوانند با کمترین ضرر و دردسر از بازار خارج شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار