بازدید 1226
اقتصاد در گذر زمان

از «تشکیل کارگروه تحقق شعار سال ۹۹» تا «سیگنال انقباضی به بازار طلا»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سومین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۱۷۱۲۲۴
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۴ 23 March 2023

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سومین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

3 فروردین ۱301، حوزه علميه قم توسط حاج شيخ عبدالكريم حائري يزدي تأسيس شد.

3 فروردین ۱325، والاس موري سفير امريكا در ايران در تلگرافي به وزارت خارجه كشورش گفت: قوام نخست ‌وزير همزمان با قرار تشكيل شركت مختلط نفت ايران و شوروي، به دولت امريكا نيز قول داده كه استخراج نفت بلوچستان را به آن دولت بسپارد.

3 فروردین ۱۳42، بازار تهران به نشانه اعتراض نسبت به جنايات حكومت در به خاك و خون كشيدن مدرسه فيضيه قم تعطيل شد.

3 فروردین 1355، نلسون راكفلر سرمايه دار مشهور امريكايي و معاون رئيس جمهور اين كشور امروز وارد جزيره خارك شد و با محمد رضا پهلوي ملاقات كرد .

3 فروردین 1391، دولت هند از توافق ابتدایی با ایران برای صادرات سه میلیون تن گندم به ایران خبر داد.

3 فروردین 1392، واردات انواع خودروی سواری به کشور در 11 ماهه سال 1391 با رشد 8.1 درصدی به 38 هزار و 399 دستگاه رسید.

3 فروردین 1396، کشتی حامل نخستین سفارش نفتی خریداری شده بلاروس از ایران شامل 80 هزار تن (600هزار بشکه) در بندر اودسا در جنوب اوکراین لنگر انداخت و به طرف قرارداد بلاروسی تحویل شد.

3 فروردین 1398، با تشدید نگرانی‌های سرمایه‌گذاران در مورد کندتر شدن اقتصاد جهان به دنبال چشم‌انداز محتاطانه فدرال‌رزرو در هفته گذشته و داده‌های اقتصادی ضعیف جهان، شاخص‌های سهام وال‌استریت سقوط کردند.

3 فروردین 1399، پس از نام‌گذاری سال ۹۹ از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال «جهش تولید»، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی دستور تشکیل کارگروه ویژه «جهش تولید» را صادر کرد.

3 فروردین 1401، طلا در روزی که گذشت نسبت به روز‌های هفته گذشته نوسان زیادی نداشت و مجموعا در حدود ۳ دلار نوسان کرد. قیمت هر اونس فلز زرد تا ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه به وقت تهران در حوالی مرز ۱۹۲۰ دلار در حال نوسان بود. دلیل اصلی کاهش قیمت طلا در روز سه شنبه صحبت‌های جرومی پاول رییس فدرال رزرو درباره چشم انداز اقدامات بانک مرکزی آمریکا در ادامه سال بود. جرومی پاول در این باره سیگنال انقباضی را به بازار‌ها مخابره کرد؛ موضوعی که به هیچ وجه به سود قیمت طلا نخواهد بود. طلا به شدت به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو حساس است، زیرا با افزایش نرخ بهره هزینه فرصت نگهداری طلا افزایش پیدا می‌کند و سطح تقاضا در این بازار کاهشی می‌شود.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و تابناک

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی