بازدید 5725

پرستاران فقط وعده شنیدند

پرستاران از وعده ها خسته شده اند. از عدم بازگشت به کار پرستاران طرحی دوران کرونا تا عدم پرداخت کارانه های تعرفه پرستاری؛ باعث شده نیروهای پرستاری از متولیان امر ناامید شوند.
کد خبر: ۱۱۷۱۰۰۸
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵ 13 April 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، جامعه پرستاری همواره در خط مقدم خدمت به مردم و بیماران حاضر بوده است و همین موضوع باعث شده تا خیلی از پرستاران قبل از رسیدن به سن بازنشستگی، دچار آسیب‌های شغلی شده و از کارافتاده شوند. همچنین، سختی‌های حرفه پرستاری، باعث می‌شود برخی پرستاران تغییر شغل بدهند.

در واقع، سختی‌های حرفه پرستاری باعث شد تا سرانجام قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری برای حمایت از پرستاران، در تابستان ۱۳۸۶ به تصویب برسد. اما، جامعه پرستاری برای اجرایی شدن این قانون، بیش از ۱۵ سال انتظار کشید و در نهایت، سال گذشته این قانون؛ شکل اجرایی به خود گرفت تا پرستاران امیدوار باشند که به حقوق از دست رفته خود برسند.

بر اساس آنچه برای پرداخت کارانه از محل اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در نظر گرفته شده بود، قرار بود این پرداختی از سه ماهه زمستان ۱۴۰۰ اعمال شود.

در همین حال، وزارت بهداشت تلاش کرد همزمان با روز پرستار، از محل اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، پرداختی داشته باشد. اما، آنچه در عمل شاهد بودیم، پرداختی علی الحساب بود که نتوانست پرستاران را راضی کند.

این وضعیت باعث شد تا محمد میرزابیگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری، در روزهای پایانی سال گذشته در بیانیه‌ای، نسبت به این موضوع واکنش نشان بدهد.

وی در بخشی از این بیانیه عنوان داشت: هیچ گونه پرداختی؛ حتی یک ریال بر مبنای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به پرستاران صورت نگرفته است.

از سوی دیگر، موضوع عدم به کارگیری پرستاران طرحی و قراردادی در بیمارستان‌ها، یکی دیگر از گلایه‌هایی است که توجه چندانی به آن نشده است؛ به طوری که رئیس کل سازمان نظام پرستاری، در همین ارتباط عنوان داشت که حتی یک نفر از پرستاران جوان دهه هفتاد و مدافعین سلامت طرحی و تمدید طرح ایام کرونا با هیچ ضابطه‌ای به کارگیری نشده‌اند.

به گفته رئیس کل سازمان نظام پرستاری، ۱۷ هزار پرستار طرحی و قراردادی، بعد از فروکش بحران کرونا در کشور، از کار بیکار شده اند و بیمارستان‌ها با آنها تمدید قرارداد نکرده اند.

در همین حال، عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت، در واکنش به بیانیه میرزابیگی، مدعی شد که این بیانیه در راستای تبلیغات انتخاباتی بوده است. زیرا، انتخابات نظام پرستاری در راه است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: بیانیه رئیس سازمان نظام پرستاری، رفتاری نمایشی در آستانه انتخابات نظام پرستاری و فرار به جلو برای گریز از پاسخگویی به پرستاران و کتمان بی عملی خود است.

وی افزود: دستاوردهای دولت را از یک سو تخریب کرده و اندک جلوه دهد و همزمان از سوی دیگر تعرفه گذاری خدمات پرستاری را که کمترین نقشی در فرایندهای حقوقی و اجرایی آن نداشته، به نام خود فاکتور کند. میرزابیگی پس از ۱۵ سال سکوت در قبال اجرا نشدن «قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری» –که اتفاقاً وی در این ۱۵ سال یا معاون پرستاری وزارت بهداشت و یا رئیس سازمان نظام پرستاری بوده– و با آنکه عملکرد مؤثری در احقاق حقوق پرستاران نداشته؛ همزمان با اجرای قانون مصوب سال ۱۳۸۶ در سال ۱۴۰۱ توسط وزارت بهداشت دولت سیزدهم، ادعای میانداری دارد.

در همین حال، کمبود ۱۰۰ هزار نیروی پرستاری در کشور، وزارت بهداشت را مکلف می‌کند تا شرایط جذب و استخدام نیروهای پرستاری را فراهم کند. به طوری که گفته می‌شود ۲۵ هزار نیرو به زودی از طریق آزمون، به استخدام وزارت بهداشت در می آیند که گفته می‌شود سهم نیروهای پرستاری از این استخدام، کمتر از ۵ هزار نفر است.

به نظر می‌رسد پرستاران باید به عادت خود برای وعده شنیدن، ادامه دهد. زیرا، معلوم نیست که سرانجام کارانه آنها از محل اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، چه زمان عملیاتی شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
من رفتم بخیه کشیدم از من تعرفه پزشک گرفتند درصورتی که پزشک از اتاقش بیرون نیامد و بخیه ها را پرستار کشید
والله فقط پرستار و پزشک در بیمارستان کار میکنه بقیه کادر درمان اصلا در نظر نمیگیرند در ضمن من خودم شاهدم پرستارها تعرفه دریافت کردند
]چه خبره اینهمه بودجه از بیت المال به عنوان حقوق و دستمزد می دهین . این چه عدالتی است که فقط از کارمند و بازنشسته و حقوق بگیر حمایت می کنین . شغل ازادیها جز ایرانیها نیستند . دامدار . کشاورز . کسبه خرد . راننده و ... هیچ حمایتی ازشون نمیشه
صحبت های انتخابی هم اگر باشه، واقعا حقیقت گفته های اقای میرزابیگی و تعرفه ها معلوم نیست به جیب کدوم مسول بالادستی رفته
فوق لیسانس پرستاری گرفتم دو مقاله دارم و کتاب هم نوشتم اما وقتی وارد بیمارستان شدم دیدم نسبت تعداد پرستار به بیمار کمه، حقوق کمه، شیفت زیاده، تعطیلات ندارم، خدمات و امکانات نیست که به بیمار ارائه بشه و تمام جر و بحث ها تو سر منه پرستار خالی میشه. امتحان استخدامی هم قبول شدم ولی انصراف دادم و برای همیشه از دنیای پرستاری خدافظی کردم
لطفا ظرفیت رشته های پزشکی و پیراپزشکی را افزایش دهید
کاش یه برنامه دقیقتر برای کمک پرستاران داشتید که میتونن در کنار ‌پرستاران باشندحجم کار پرستاران کمتر میشد بجای اینکه هر کار میکنن جز کمک پرستار بودن
تعرفه پرستاری بنام پرستار به کام همه بجز پرستار

فقط وعده دروغ سهم پرستاران

از وزارت پزشکان انتظار بیش از این نمیشه داشت

جیب پزشکان سوراخ است و اصلاً پر نمیشه
واقعا به این فکر کردن چرا با وجود کمبود پرستار چند هزار پرستار ماهر از کشور مهاجرت م کردند و چرا سیستم سلامت ما پزشک سالاری شده و ۹۹ درصد پزشکان نخبه از کشور میروند
امروز به ما اعلام کردند اون مقدار تعرفه ای که گرفتین،زیاد بوده ،باید برگردونید!!!!!!
تا زمانی که حقوق معلم و پرستار همین چندرغاز باشه ، نه پیشرفتی در جامعه میبینیم نه خدمات بهتر در حوژه سلامت.
متاسفانه مردم هم بیشترین انتظار رو ازاین دوقشر زحمتکش دارند ولی از شرایط زندگیشون بااین حقوق و مزایا بی خبرند.
والله صبح تا شب شب تا صبح بدون تعطیلی خاص .چه برف بیاد چه باد و باران چه هر مریضی و بلایا دیگه فقط پرستار شب قدر هم همه ساعت 10 یا 9میرن سر کار ولی پرستار ....؟ حقوق هم با 9سال سابقه کار 8 میلیون دریافتی؟؟؟ عدالت یعنی همین
من یک بهیارم تودرمانگاه کار میکنم کارم کار پرستاره ولی علی الحساب پول تعرفه ای که واریز شد یک قرون به ما ندادن!! آیا غیر اینه که هرچی به پرستارای بیمارستان میدن حق من بهیاری که تو درمانگاه کار میکنم هم هست؟
تمام خدمات پرستاری که هست ماهم تو درمانگاه انجام میدیم ولی دریغ از یه نیم نگاه به بهیاران قسمت بهداشت!!!
سالهاست که خدمات پرستاری رو پرستار و زیرمجموعه پرستار انجام میدن ولی پولش به جیب پزشک میره!!!
همش همینجوریه کار و پرستارو زیر مجموعه اش انجام میدن پولش به جیب پزشک میره لازم است مسئولین محترم به این موضوع ورود کرده و مرهمی بر روحیه تضعیف شده پرستاران باشند.
پرستارا دیگه خیلی پر رو شدن. سرم زدن و فولی گذاشتن و،،،، وظیفشون هست.
حق تعرفه گذاری دیگه چیه؟
مگه بابت این کارا حقوق و کارانه در یافت نمی کنن؟
از روز پرستار به اینور ۲تاپرداختی داشتن هر بار ۹میلیون
آقای عباس عبادی بهتره بدونید آقای میرزا بیگی همیشه از پرستاران دفاع کردند.
ابشون گفتند حتی یک ریال بر مبنای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به پرستاران صورت نگرفته است نه اینکه اصلا پرداخت نکردند. بنده خدا راست گفتند چه جوری به یک پرستار برای سه ماه با وجود این همه شیفت ۲میلیون و اندی پرداخت می کنید بعد خوشحال هم هستید که تعرفه پرداخت کردید؟
چرا تکنسینی که در واحد csr بیمارستان کار میکند و با انواع آلودگی و خون و عفونت و سرپا ایستادن، سروکار دارد با مسیول بهبود کیفیت و کارشناس ایمنی که پشت میز هستند و بیماری نمی‌بینند در یک رده قرار دادید هر دو غیر مستقیم.
اگر تکنسین csr که با انواع آلودگی سروکار دارد غیر مستقیم حساب کردید باید بهبود کیفیت و ایمنی ذوغ غیر غیر غیر مسقیم حساب کنید.
تصمیم پشت درهای بسته خروجی بهتر از این نباید داشته باشد ما عادت داریم.
فقط نمیدونم چه جوری میخواهید در قبال مسیولیتی که قبول کردید جواب بدید.
خدا به دادتون برسه
هر وقت پرستار مرد به تعداد پرستار زن ت بیمارستانها استخدام کردید فکر تعرفه بکنید. اقا من به مرد هستم دوست دارم وقتی کارم به بیمارستان رسید پرستار مرد کارم برسه.تا عکس از پرستار میه پرتیتار زن و اورژانس بمارستان بیمارمرد میذارنتو تلوییون روزنامه ...شورش در اوردید. جمع کنید این تفکرات فمینیستی ت بیمارستانهارو
به عنوان یک سرپرستار با بیشتر از سی سال خدمت ، متأسفانه باید بگویم که قانونی مانند تعرفه گذاری چندان راه درستی برای ترمیم دریافتی پرستاران نیست، حتی پرداخت به ازای هر خدمت توسط پزشک نیز باعث خدمت تراشی و تحمیل هزینه های اضافی به بیمار و بیمه ها شده‌است، ، ما باید به تجربه کشورهای پیشرفته در این مورد نگاه کنیم ، استفاده از تعرفه گذاری به عنوان مبنای پرداخت در هیچ کجای دنیا اجرا نمی‌شود ، مهمترین مسئله بنظر من انجام رده بندی شغلی و پرداخت حقوق مکفی بر مبنای نوع کار و سختی بخش محل کار باید باشد ، هم اکنون در بسیاری از کشورهای پیشرفته از روش DRG (گروه های تشخیصی مرتبط) بجای نظام قدیمی تعرفه گذاری fee for service استفاده می‌کنند ، سعی کنیم از حرکتهای عوام‌پسند (پوپولیستی) خودداری کنیم هدف باید ارتقاء کیفیت خدمات و افزایش بهره‌وری باشد ، در صورت عدم پرداخت مناسب بازار کار بین المللی خوبی برای پرستاران فرآهم است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار