بازدید 3137
۴

خاندوزی: ماه آینده به عربستان می روم

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: صادرات غیرنفتی کشور در سال گذشته ۵۳میلیارد دلار ثبت شد و این عدد بدون احتساب صادرات برق است که ۹.۷درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد داشته و بالاترین عدد صادرات غیرنفتی در سال‌های گذشته است.
کد خبر: ۱۱۷۰۸۴۴
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۸ 11 April 2023
خاندوزی: ماه آینده به عربستان می روم

 

 

به گزارش تابناک به نقل از دانشجو، سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری خود ضمن ابراز تسلیت ایام شهادت حضرت امیرالمؤمنین (ع)، اظهار داشت: سرمایه شرکت‌های بورسی در سال گذشته بدون تجدید ارزیابی‌ها ۲۹۴ هزار میلیارد تومان افزایش داشته که در مقایسه با این میزان در سال ۱۴۰۰ می‌بینیم که ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رشد کرده است.

وی افزود: انتشار اوراق بخش خصوصی در بورس به‌معنای تأمین مالی شرکت‌ها هم از ۳۵ همت در سال ۱۴۰۰ به ۱۳۵ هزار میلیارد تومان در سال گذشته افزایش یافت که نشان‌دهنده انضباط مالی دولت است.

سخنگوی اقتصادی دولت هم‌چنین خاطرنشان کرد: ما موفق شدیم بدون استقراض از خزانه بابت منابع عمومی بودجه از بانک مرکزی کل سال ۱۴۰۱ را پشت‌سر بگذاریم که رخداد مهمی است. سهم منابع عمرانی از کل پرداخت‌های دولت در دهه ۹۰ کاهش یافته بود، اما دولت سیزدهم کل بودجه عمرانی دولت را از ۱۲.۷ درصد به ۱۷ درصد افزایش داد، این افزایش کل سهم عمرانی بالاترین عدد محقق‌شده بعد از سال ۹۱ است، هم‌چنین میزان تحقق درآمد‌های مالیاتی و گمرکی و منابع حاصل از نفت و فرآورده‌های نفتی قابل توجه بوده است.

خاندوزی بیان کرد: صادرات غیرنفتی کشور در سال گذشته ۵۳ میلیارد دلار ثبت شد و این عدد بدون احتساب صادرات برق است که ۹.۷ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد داشته و بالاترین عدد صادرات غیرنفتی در سال‌های گذشته است. ۵۹ میلیارد دلار واردات در کشور صورت گرفت که ۱۲.۵ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۱ است و توانستیم ارز آن را تأمین کنیم.

وی گفت: رشد نقدینگی در سال گذشته کاملاً محسوس کاهش یافته است و میزان رشد ۲۸.۲ درصد برای نقدینگی از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا ۱۸ اسفند سال گذشته مشخص شده است، این عدد کمترین میزان رشد نقدینگی بعد از سال ۱۳۹۷ است که حاکی از این است که دولت در کنترل نقدینگی موفق عمل کرده است.


 ماه آینده به عربستان سفر خواهم کرد

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه سخنان خود در پاسخ به سؤالی درباره احتمال تأسیس اتاق بازرگانی ایران و عربستان اظهار داشت: در سال‌های گذشته ۷ کمیسیون مشترک بین ایران و عربستان را برگزار کردیم و ۲۰ سند همکاری و تجاری بین دو کشور مبادله شده است. سقف تعاملات اقتصادی رکورد ۸۰۰ میلیون دلار را ثبت کرده و با توجه به اراده جدی دو طرف برای افزایش تعاملات، مسئله اتاق بازرگانی ایران و عربستان در دستورکار است و سازمان توسعه تجارت در حال تهیه نقشه راه توسعه روابط اقتصادی با عربستان است که نهایی خواهد شد. طبق هدف‌گذاری انجام‌شده و ظرفیت‌ها در گام اول، احیای روابط تا یک میلیارد دلار است.

خاندوزی عنوان کرد: در برخی سال‌های گذشته تبادل تجاری صفر را با عربستان داشته‌ایم و سال گذشته ۱۵ میلیون دلار صادرات داشتیم و واردات نیز انجام نمی‌گرفت و امیدواریم میزان تعامل یک میلیارد دلار در گام اول به سرانجام برسد. بنده اواخر اردیبهشت‌ماه به عربستان سفر خواهم داشت و امیدوارم بتوانیم از ظرفیت‌های کشورمان استفاده کنیم.


 تورم سال گذشته ۴۶.۵ درصد بود

وی در پاسخ به سؤال تسنیم درباره میزان تورم سال گذشته و پیش‌بینی برای سال جاری عنوان کرد: تورم ۱۲ ماهه سال گذشته ۴۶.۵ درصد اعلام شده و این عدد از جمله اعدادی است که نسبت به سال قبل و با هدف‌گذاری دولت نامطلوب است و مورد قبول نیست، ولی امیدواریم برای امسال به‌جهت کاهش عوامل برون‌زا و تلاش‌ها و تدابیر دیپلماسی کشور و هم‌چنین کنترل موتور‌های تورمی از جمله کسری بودجه، ایجاد انضباط و کنترل نقدینگی برای امسال شاهد عدد پایین‌تری باشیم و جزییات آن را بانک مرکزی اعلام خواهد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
برو و همونجا بمان
اگر وزیر بودی برو بسلامت
آقای خاندوزی چه عالی
برا مشورت دادن ؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی