رئیس سازمان برنامه باید به جای نوری می‌رفت

خسارتی که وزارت صمت به مردم، معدن و صنعت ما زده اصلا قابل قیاس نیست.آمارهایی که آقای وزیر صمت می‌دهند آمارهای نادرستی است و آقای رئیس جمهور باید عنایت کنند و به آمارهای آقای وزیر توجه نکنند.این آمارها ساختگی و غلط است که به دولت داده می شود.
کد خبر: ۱۱۶۹۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۷ 03 April 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرآنلاین، اواخر آذر سال گذشته بود که رتبه‌بندی معلمان به‌تصویب رسید. وزیر آموزش و پرورش هم به معلمان نوید افزایش حقوق داد؛ اما آن‌زمان نوری نمی‌دانست که پشت این خبر مُفرح، اندوهی، شب عیدِ معلمان را فرا خواهد گرفت و خود وی نیز قربانی این اندوه خواهد شد. چرا که علی‌رغم وعده و وعیدها در مورد موعد پرداخت، وعده‌ها محقق نشد، یوسف نوری که خواهان چنین چیزی نبود، ضمن عذرخواهی از فرهنگیان وعده ساعات پایانی روز را داد که آن نیز سرانجامی نداشت که البته نمی‌توان نقش بی‌بدیل سازمان برنامه را نیز در این بین کتمان کرد. هرچه بود بعد از گزارش مخبر، امروز نوری تن به استعفا داد و رئیسی هم با کمال میل پذیرفت و دکتر رضا مراد صحرایی رئیس دانشگاه فرهنگیان را با حفظ سمت به‌عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش انتخاب کرد. ازخود گذشتگی وزیر مستعفی ستودنی است ولی آیا این عبرتی برای سایر وزرای ناکار آمد رئیسی خواهد بود؟ سوال اساسی این‌که چرا رئیسی علی‌رغم وعده‌های خود در مورد ترمیم کابینه و انتقادهای نمایندگان و سیاسیون به کابینه در پی برکناری برخی وزرای بی‌تجربه خود نیست. «خبرآنلاین» در گفت‌و گو با لطف‌الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع مجلس یازدهم به این موضوع پرداخته است.

امروز وزیر آموزش و پروش پیش‌دستی کردند و قبل از این‌که در مدار استیضاح قرار بگیرند استعفا دادند، چرا برخی وزرای ناکارآمد دیگر رئیسی مجاب به این موضوع نمی‌شوند و استعفا نمی‌دهند؟

اولا این‌که خود وزیر درخواست استعفا کرده‌اند، قابل تقدیر است و من از آقای نوری تشکر می‌کنم. ایشان وزیر خوبی بود و بیش از حد با دولت همکاری می‌کرد. به‌نظر من باید دونفر درخواست استعفا می‌کردند که آقای نوری پیش‌قدم شدند. نفر دوم که باید قبل از ایشان به‌عنوان نفر اول استعفا می‌کرد، آقای میرکاظمی بود. اگر قرار بر استعفا باشد باید هر دوی اینها استعفا می‌دادند. بیشترین مقصر این داستان آقای میرکاظمی است، میرکاظمی در دادن بودجه‌ها به استان‌ها ضعیف عمل کرده است، سال تمام شد و ما هنوز چیزی گیرمان نیامده است. واقعا سازمان مدیریت تعطیل است. آقای نوری به‌دلیل همکاری خوب خود با دولت و برای این‌که سرو صدایی در نیاید و دست دولت رو نشود، ملاحظه دولت را کرد و آسیب دید. در اصل باید سازمان مدیریت محاکمه می‌شد و در کنار آن آقای نوری. در مجموع کار آقای نوری خوب بود و بنده از ایشان تشکر می‌کنم ضمن این‌که از کاری که برای معلمان صورت گرفت و درعید جمع زیادی از معلمان خسارت دیدند و دچار مشکل شدند از همه معلمان پوزش می‌خواهم. آن‌ها آینده‌سازان ما هستند و نبایدبرای آن‌ها این اتفاق می‌افتاد.

بهتر نیست این امر به برخی وزرای ناکارآمد و ضعیف رئیسی نیز تسری پیداکند؟

شرایط در بعضی از وزارتخانه ها مساعد نیست، مثلا در مورد وزارت صمت که من بر آن اشراف دارم باید بگویم این وزارتخانه به‌مراتب اصلا با وزارت آموزش‌و پرورش قابل قیاس نیست. خسارتی که وزارت صمت به مردم، معدن و صنعت ما زده اصلا قابل قیاس نیست. آمارهایی که آقای وزیر صمت می‌دهند آمارهای نادرستی است و آقای رئیس جمهور باید عنایت کنند و به آمارهای آقای وزیر توجه نکنند. این آمارها ساختگی و غلط است که به دولت داده می‌شود. ما در صنعت هستیم و به جاهای مختلف می‌رویم و می‌بینیم. این آمارها اگر درست باشد باید در زندگی مردم تاثیر بگذارد و بخش بازرگانی وزارت صمت کلا تعطیل است و هیچ حضوری در بازار ندارند؛ نه روی قیمت‌ها و نه روی کیفیت کنترل ندارند. در باب معدن هم همین‌طور. من در استیضاح ایشان هم گفتم کدام معدن احیا شده است؟ صنعت مس می‌تواند کشور ما را اداره کند و نیازی به نفت، گاز و امثالهم نداریم؛ فقط مس. دنیا به سمت الکترونیک شدن است و به مس نیاز دارد، مس دومین فلز گرانیها بعد از طلاست. ما معدن مس و رشته کوه‌های مس را از شمال غربی تا جنوب غربی داریم .

برای ترمیم کابینه به جز استیضاح چه راه‌کاری پیشنهاد می‌کنید؟

به‌نظر من قبل از این‌که بقیه وزارتخانه‌ها هم دچار چنین مشکلی شوند، از آقای رئیسی و دولت خواهش می‌کنم که در مورد وزارتخانه‌هایی که ضعیف هستند از مجلس آمار بگیرد. مجلس واقعا در این مدت سر همکاری با دولت، حیثیت خود را دچار بحران کرده است، ضمن این‌که من از همکاران خودمان در مجلس هم گله دارم. ما نباید آنقدر با تعارف کشور را اداره کنیم و نباید آنقدر مماشات کنیم؛ همکاری یک حدی دارد. همکاری به‌معنای این است که با هم تفرقه نداشته باشیم، نه این‌که چشم‌مان را بر ضعف‌ها و مشکلات بپوشانیم. این دیگر همکاری نیست و اداره کردن کشور با تعارف است و نمی‌شود برای حفظ دوستی به مردم و کشور خسارت بزنیم. دولت نیاز به بازسازی دارد و حتما باید تعدادی از وزرای دولت عوض شوند و آقای رئیسی هم بدانند بهترین مشاور ایشان مجلس است. همه نقد ما بخاظر کمک به آقای رئیسی است.آقای رئیسی انسان وارسته و بااخلاص و دلسوز کشور هستند. اما کابینه ایشان همراه او نیستند، نه این‌که همراه نیستند بلکه بلد نیستند و تجربه ندارند. نقطه قوت رئیس جمهور است که بتواند نقاط ضعف را بر طرف کند.

یعنی شما فکر می کنید وزرایی مثل آقای فاطمی امین یا آقای خاندوزی که از دوستان آقای رئیسی هستند به حرف ایشان جهت دادن استعفا گوش خواهند داد و مجاب به اینکار می‌شوند؟

در باب وزیر صمت باید بگویم ایشان به شدت به پست وابسته هستند و بعید است آن را از دست بدهد. چون با کارهایی که ما در مجلس کردیم و ایشان به مجلس آمد و فضا را دید باید همان موقع استعفا می‌داد.باید از اینها پست را گرفت چون این‌ها پست را به‌راحتی از دست نمی‌دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار