بازدید 6372
۲

چگونه با پرخوابی مقابله کنیم؟

پرخوابی، که اشاره به خواب آلودگی بیش از حد روزانه یا زمان بیش از حد را در خواب گذراندن دارد، در واقع وضعیتی است که در آن فرد در طول روز به سختی بیدار می‌ماند.
کد خبر: ۱۱۶۹۰۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۹ 28 March 2023

چگونه با پرخوابی مقابله کنیم؟

به گزارش «تابناک»، افرادی که پرخوابی دارند می‌توانند در هر زمان به خواب بروند – به عنوان مثال، در محل کار و یا در حالی که رانندگی می‌کنند. آنها همچنین ممکن است مشکلات دیگر مرتبط با خواب، از جمله کمبود انرژی و مشکلات تمرکز را به وضوح داشته باشند.

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

دلایل پرخوابی:

چندین علت بالقوه پرخوابی وجود دارد، از جمله:

  • اختلالات خواب نارکولپسی (خواب آلودگی در روز) و آپنه خواب (قطع تنفس در طول خواب)
  • خواب کافی در شب نداشتن (محرومیت از خواب)
  • اضافه وزن داشتن
  • مصرف مواد مخدر یا الکل
  • آسیب به سر یا بیماری عصبی، از قبیل مولتیپل اسکلروز یا بیماری پارکینسون
  • داروهای تجویزی مانند آرام بخش یا آنتی هیستامین
  • ژنتیک (سابقه خانوادگی پر خوابی)
  • افسردگی

تشخیص پرخوابی

اگر به طور مداوم در طول روز احساس خواب آلودگی کنید، با پزشک خود صحبت کنید. در تشخیص پرخوابی پزشک از عادات خواب شما سوال می‌کند، چه مقدار در شب می‌خوابید، آیا در طول شب بیدار می‌شوید، یا در طول روز احساس خواب آلودگی می‌کنید. پزشک همچنین می‌خواهد بداند که آیا شما دچار مشکلات عاطفی هستید یا داروهایی را مصرف می‌کنید که ممکن است در خواب شما اختلال ایجاد کنند.

پزشک همچنین ممکن است برخی از تست‌ها را انجام دهد، از جمله آزمایش خون، اسکن کامپیوتری (CT) و یک آزمایش خواب به نام پلی سومنوگرافی. در برخی موارد، الکتروانسفالوگرافی (EEG) که فعالیت الکتریکی مغز را اندازه گیری می‌کند، مورد نیاز است.

درمان پرخوابی

اگر پرخوابی در شما تشخیص داده شود، پزشک می‌تواند داروهای مختلفی برای درمان آن، از جمله محرک‌ها، داروهای ضد افسردگی و چندین داروی جدید (مانند Provigil و Xyrem) تجویز کند.

اگر با آپنه ناشی از خواب تشخیص داده شود، پزشک شما ممکن است یک درمان شناخته شده به عنوان فشار مداوم مثبت راه هوایی یا CPAP را تجویز کند. با CPAP، در حالی که در خواب هستید، ماسک روی بینی خود می‌گذارید. دستگاهی که جریان پیوسته هوا را به مجرای بینی هدایت می‌کند، به ماسک وصل می‌شود.

فشار هوا از طریق مجرای بینی باعث می‌شود مسیرهای هوایی باز شود. به علاوه اگر دارویی مصرف کنید که موجب خواب آلودگی شما می‌شود، با پزشک خود در مورد تغییر آن به دارویی که خواب آوری کمتری دارد مشورت کنید.

شما همچنین می‌توانید قبل از خواب به رختخواب بروید تا خواب بیشتری را در شب داشته باشید، همچنین از مصرف الکل و کافئین اجتناب کنید.

منبع: دکترتو

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
والله ما یه همسایه مریض داریم اونقدر سروصدا میکنه که کم خواب هم داریم!
من بیماری نارکلوپسی دارم و دستگاه سی پپ برام تجویز شده اما متاسفانه به خاطر وضعیت مالی خیلی بد ۱۱ ماه نتونستم این دستگاه را تهیه بکنم من ریه هام هم ژنتیکی کوچیک شده بودن . هرماه ۵ میلیون پول داروهامه بخدا دیگه از بس پول قرض کردم دیگه از دست طلبکارا همیشه قایم میشم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل