مقایسه عرضه‌های اولیه سال ۱۴۰۱

بازار سهام در سال ۱۴۰۱ با عرضه اولیه سهام ۱۹ شرکت به کار خود پایان داد. ارزش بازاری سهام فغدیر در انتهای سال به ۲۹ هزار و ۸۲۰ میلیارد تومان رسید که می‌توان این عرضه را بزرگترین عرضه اولیه فرابورس در سال ۱۴۰۱ و دومین عرضه اولیه بزرگ سهامی سال دانست.
کد خبر: ۱۱۶۸۹۵۸
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹ 26 March 2023

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، بازار سهام  در سال ۱۴۰۱ با  عرضه اولیه  سهام ۱۹ شرکت به کار خود پایان داد. عرضه‌های اولیه سهامی سال ۱۴۰۱ از اردیبهشت ماه شروع شد و در این ماه سهام دو شرکت سیمان آبیک و انتقال داده‌های آسیاتک در بورس تهران و سه شرکت فروسیلیسیم خمین، حمل و نقل گهرترابر سیرجان و داروسازی دانا در بازار فرابورس  عرضه شدند.

در میان این ۵ شرکت، نماد ددانا (داروسازی دانا) بیشترین ارزش بازاری را با ۸ هزار و ۸۵۶ میلیارد تومان در انتهای سال ۱۴۰۱ داشته است. از سوی دیگر نماد آسیاتک (انتقال داده‌های آسیاتک) در میان این ۵ نماد، بیشترین بازدهی قیمتی را با گذشت یک ماه از عرضه به ثبت رساند. قیمت سهام آسیاتک یک ماه پس از عرضه اولیه  ۱۳۳.۴۸ درصد افزایش یافته بود که این رشد قیمتی نه تنها در میان ۵ نماد عرضه شده در اردیبهشت ماه بلکه در میان ۱۹ عرضه اولیه  ۱۴۰۱ بی سابقه بوده است.

خرداد ماه ۱۴۰۱ سهام سه شرکت آهن و  فولاد  غدیر ایرانیان، پیشگامان فن‌آوری و دانش آرامیس و فرانسوز یزد در بازار فرابورس ایران عرضه شد. ارزش بازاری سهام فغدیر در انتهای سال به ۲۹ هزار و ۸۲۰ میلیارد تومان رسید که می‌توان این عرضه را بزرگترین عرضه اولیه  فرابورس  در سال ۱۴۰۱ و دومین  عرضه اولیه  بزرگ سهامی سال دانست. از سوی دیگر کوچک‌ترین  عرضه اولیه  سال نیز به عرضه سهام کایزد تعلق گرفته که ارزش بازاری آن در انتهای سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۶۱۱ میلیارد تومان بود.

عرضه اولیه سهام شرکت  فولاد  شاهرود در تیر ماه ۱۴۰۱ انجام شد، اما با برگزاری مجمع و بسته شدن سهام در بازار، این نماد همچنان تا نهایی شدن افزایش سرمایه خود متوقف است. نماد گلدیرا نیز شرایطی مشابه فرود دارد. سهام شرکت صنایع گلدیران، شهریور ۱۴۰۱ در  فرابورس  ایران عرضه شد، اما مجالی نیافت و تا روز ۲۳ اسفند ماه متوقف بود.   فرابورس  ایران در شهریور ماه میزبان  عرضه اولیه  سهام درازی (پخش رازی) نیز بود.


سهام شرکت سوژمیران و شرکت سرمایه‌گذاری اقتصاد شهر طوبی مهر ماه ۱۴۰۱ در بازار  فرابورس  عرضه شدند. فسوژ و وطوبی به ترتیب ۷.۹۷ و ۳.۶ درصد تا یک ماه پس از  عرضه اولیه  رشد قیمت داشتند و از عرضه‌های سهامی سبک سال به شمار می‌رفتند.

دی ماه ۱۴۰۱ سهام شرکت سیمان اردستان در بازار  بورس تهران  و سهام شرکت صنایع فروآلیاژ ایران در بازار  فرابورس  ایران عرضه شدند. نماد اردستان از جمله عرضه‌های اولیه امسال بود که بازدهی قیمتی مناسبی را به همراه داشت و طی یک ماه نزدیک به ۷۲ درصد رشد قیمت داشت.

فرابورس ایران در بهمن ماه میزبان  عرضه اولیه  سهام غدانه، ثجنوب و انتخاب بود. قیمت سهام غدانه تا یک ماه پس از عرضه ۷۷ درصد رشد داشت و قیمت سهم انتخاب که اواخر بهمن ماه عرضه شد، تا اواخر اسفند نزدیک به ۴۵ درصد رشد یافت. ارزش بازاری سهام انتخاب (گروه انتخاب الکترونیک آرمان) در انتهای سال ۱۴۰۱ به ۲۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید که سهام این شرکت را به سومین سهام سنگین عرضه شده سال ۱۴۰۱ تبدیل کرده است.

اسفند ماه ۱۴۰۱ سهام وکغدیر که مدت‌ها بود از عرضه اولیه آن صحبت می‌شد؛  در بازار  بورس  تهران عرضه شد. این عرضه اولیه با ارزش بازاری ۳۱ هزار و ۵۹۸ میلیارد تومانی بزرگترین عرضه اولیه سال به شمار می‌رفت.  این سهم طی سه روز معاملاتی که از عرضه تا انتهای سال معامله شد؛  ۱۵.۶۸ درصد رشد قیمت داشته است./اقتصادنیوز

مقایسه عرضه‌های اولیه سال ۱۴۰۱ | بزرگترین و کوچکترین عرضه اولیه سال ۱۴۰۱
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار