بازدید 7892
۶
سفر مهم و امنیتی دبیر شورای عالی امنیت ملی به عراق

توافقنامه امنیتی میان ایران و عراق امضا شد/ دیدار و رایزنی شمخانی با نخست وزیر عراق/ شمخانی: تحرکات ضدامنیتی و شرارت بار علیه ایران در اقلیم کردستان باید پایان یابد/الاعرجی: اجازه نمی دهیم از خاک عراق علیه ایران اقدامی انجام شود

دریابان علی شمخانی در ادامه سفرهای منطقه ای به برخی کشورهای عربی، صبح امروز به بغداد پایتخت عراق سفر کرده و مورد استقبال قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی نخست وزیر عراق قرار گرفت.
کد خبر: ۱۱۶۸۴۱۶
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۴ 19 March 2023

شمخانی: تحرکات ضدامنیتی و شرارت بار علیه ایران در اقلیم کردستان باید خاتمه پیدا کند/الاعرجی: اجازه نمی دهیم از خاک عراق علیه ایران اقدامی انجام شود

بین الملل تابناک: دریابان علی شمخانی در ادامه سفرهای منطقه ای به برخی کشورهای عربی، صبح امروز به بغداد پایتخت عراق سفر کرده و مورد استقبال قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی نخست وزیر عراق قرار گرفت.

دیدار و رایزنی شمخانی با نخست وزیر عراق
۱۴۰۱/۱۲/۲۸ - ۱۸:۲۱

دریابان علی شمخانی ظهر امروز - یکشنبه ۲۸ اسفند ماه- با محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره آماده کمک به توسعه امنیت، ثبات و پیشرفت در عراق است، گفت: عراق متحد، یکپارچه و قدرتمند وزنه ثبات در منطقه است.

وی تاکید کرد: بدون شک عراق با عبور از مشکلات سیاسی و امنیتی که طی سال‌های گذشته به این کشور تحمیل شده، ضمن بازیابی نقش و کارکرد تاثیر گذار خود در جهان عرب و دنیای اسلام به جایگاه تاریخی خود به عنوان بازیگری مهم در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بازخواهد گشت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: هرگونه تنش و بحران در مناطق مرزی مشترک ایران و عراق مخل امنیت و آرامش مردم و عاملی بازدارنده در توسعه شهرهای مرزی است لذا باید با هرگونه عوامل تنش‌زا و بحران آفرین داخلی و خارجی با قاطعیت برخورد کرد و ریشه آنان را خشکاند.

وی با بیان اینکه پایان دادن فوری به شرارت عناصر و گروه‌های مزدور و مسلح ضدانقلاب و تهدیدات نظامی و جاسوسی نیروهای آمریکایی مستقر در عراق در همین ارتباط حائز اهمیت است، گفت: نباید اجازه دهیم منافع دو کشور قربانی شیطنت‌های آمریکا و مزدوران تروریستش شود.

شمخانی پیگیری و اجرای سریع توافقات میان دو کشور به ویژه فعال‌سازی پروژه‌های اقتصادی مشترک و بالاخص طرح راه آهن شلمچه - بصره ضروری است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: از تلاش‌های صادقانه دولت عراق در میزبانی پنج دور گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران و عربستان تشکر می‌کنم. اقدامات انجام شده از سوی بغداد در فراهم شدن زمینه دست‌یابی تهران و ریاض به توافق جدید بسیار ارزشمند بود.

دولت و ملت عراق همواره قدردان حمایت‌هابرادران ایرانی است

محمد شیاع السودانی نیز در این دیدار گفت: دولت و ملت عراق همواره قدردان حمایت‌ها و کمک‌های برادران ایرانی خود به ویژه در روزهای سخت بوده و خواهد. شهیدان سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس نمونه دیگری از کنار هم بودن دو ملت ایران و عراق هستند.

وی افزود: امضاء توافقنامه مهم امنیتی میان تهران و بغداد نشان می‌دهد که از نظر مسئولین ایران و عراق امنیت دو کشور از یکدیگر جدا نیست. دولت عراق بر اساس قانون اساسی این کشور و تعهدات متقابل به هیچ طرفی اجازه نخواهیم داد که از خاک عراق برای خدشه دار کردن امنیت ایران استفاده کند.

توافقنامه امنیتی میان ایران و عراق امضا شد
۱۴۰۱/۱۲/۲۸ - ۱۸:۱۸
بعداز ظهر امروز طی مراسمی با حضور محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق، توافقنامه همکاری های مشترک امنیتی ایران و عراق از سوی دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی نخست وزیر عراق به امضاء رسید.
 
به گزارش شورای عالی امنیت ملی،‌ توافق دو کشور در زمینه آماده سازی و امضاء این موافقتنامه که روند تهیه آن چندین ماه ادامه داشته، تاثیر تعیین کننده ای در کاهش و مدیریت چالش های امنیتی ناخواسته میان دو کشور که ریشه در شرارت گروههای ضدانقلاب حاضر در اقلیم کردستان دارد، به دنبال خواهد داشت.
 
شمخانی: تحرکات ضدامنیتی و شرارت بار علیه ایران در اقلیم کردستان باید خاتمه پیدا کند/الاعرجی: اجازه نمی دهیم از خاک عراق علیه ایران اقدامی انجام شود
۱۴۰۱/۱۲/۲۸ - ۱۴:۵۸

دریابان «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان که صبح امروزبه دعوت رسمی قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق به این کشور سفر کرده است؛ پیش از ظهر امروز با همتای عراقی خود دیدار و گفتگو کرد.

شمخانی در این دیدار با اشاره به تلاش های مشترک دو کشور طی ماه‌های گذشته برای تنظیم و نهایی سازی توافقنامه امنیتی جامع که تضمین کننده  ثبات و بهبود شرایط امنیتی در مرزهای دو کشور خواهد بود. تصریح کرد؛ با اجرای دقیق مفاد این توافق‌نامه علاوه بر کاهش قابل ملاحظه تهدیدات تروریستی و جلوگیری از ایجاد ناامنی های مرزی، زمینه های توسعه همه جانبه روابط دو کشور در ابعاد سیاسی،اقتصادی و امنیتی، بیش از پیش فراهم خواهد شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران منشاء اصلی ناامنی در منطقه و عراق را ناشی از سیاست ها و اقدامات بحران زای آمریکا می داند، خاطر نشان کرد: شیطنت های آمریکا همچنان ادامه دارد و تداوم این روند که مخل امنیت و ثبات در منطقه است قابل تحمل نمی باشد.

شمخانی؛ ترور فرماندهان مقاومت، شهیدان «حاج قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» را نمونه بارزی از سیاست های بحران زای آمریکا دانست و گفت: پیگیری محاکمه و مجازات آمرین و عاملین این جنایت تروریستی از اولویت‌های اصلی همکاری‌های امنیتی دو کشور است و نباید این مهم دچار مرور زمان شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان؛ تحرکات ضد امنیتی وشرارت بار عوامل ضدانقلاب و تروریست در منطقه اقلیم و شمال عراق را از دیگر مولفه های ناامنی در منطقه دانست و بر لزوم اجرای دقیق توافق نامه امنیتی میان دو کشور که می تواند به اقدامات شرورانه این گروه‌ها به طور کامل و اصولی پایان دهد، تاکید کرد.

شمخانی با تقدیر ازنقش موثر و مساعدت بی دریغ دولت عراق در زمینه دستیابی ایران و عربستان سعودی به توافق‌ اخیر گفت: بطور قطع کشورهای منطقه می توانند در سایه گفتگو و همکاری های دوجانبه و چند جانبه مشکلات و بحران های مشترک را بدون حضور و مداخله بیگانگان حل و فصل نمایند.

قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق نیز در این دیدار طی سخنانی با ابراز خرسندی از سفر دریابان شمخانی به عراق گفت: بدون شک، توافق دو کشور برای از میان بردن چالشهای امنیتی تحمیل شده بر روابط ایران و عراق منافع دو کشور دوست و برادر را بدنبال خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: بغداد، تمام تلاش خود را برای اجرای کامل این توافقنامه بکار خواهد گرفت و به هیچ گروه یا کشوری اجازه نخواهد داد که از خاک عراق برای ایجاد ناامنی در ایران استفاده کند.

وی، دستیابی ایران و عربستان سعودی به توافق بسیار مهم برای از سرگیری روابط دو جانبه را به دریابان شمخانی تبریک گفت و افزود: دولت عراق چون گذشته برای کمک به تحقق هر چه سریعتر توافقات حاصل شده میان تهران و ریاض که نفع دو کشور و افزایش ثبات و امنیت در منطقه را بدنبال خواهد داشت، آمادگی کامل دارد.

الاعرجی در ادامه، دولت عراق را متعهد به اجرای قانون پارلمان در خصوص خروج نیروهای نظامی بیگانه عنوان کرد و افزود: دستگاه های ذیربط در عراق با دقت، اجرای قانون پارلمان را در دستور کار خود دارند و تاکنون بخش مهمی از آن را نیز به مورد اجرا گذارده اند. 

مشاور امنیت ملی عراق تصریح کرد: با توجه به خسارت‌های عظیمی که ناامنی های سالهای گذشته بر عراق و منطقه تحمیل نموده باید با تلاش مشترک ضمن از میان بردن زمینه های شکل گیری ناامنی مجدد، برای توسعه همکاری های اقتصادی، تجاری، صنعتی و... و ایجاد رفاه و آسایش برای مردم تلاش نماییم.

در جریان سفر شمخانی به عراق، سند همکاری‌های مشترک امنیتی که چندین ماه در مورد تهیه آن گفت‌وگو و تبادل نظر شده نیز به امضای مقامات عالی امنیتی دو کشور خواهد رسید. امضای این سند که تقویت کننده مسئولیت پذیری و تعهد متقابل برای حفاظت فعال از حسن همجواری و حراست از امنیت مرزهای مشترک است، نقش تعیین کننده ای درپایان دادن به حضور غیر قانونی ضد انقلاب مسلح و عناصر وابسته به رژیم صهیونیستی در مرزهای شمال‌غرب ایران خواهد داشت.

عراق دومین شریک تجاری ایران است و حضور پر رنگ مقامات بانکی و اقتصادی در این سفر، نشان می دهد که دولت سیزدهم ضمن تلاش فعال برای مدیریت چالش های سیاسی و امنیتی در روابط خارجی بر توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با همسایگان متمرکز است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
بنده خدا عبداللهیان، دلم براش کبابه
منم موافقم، وزارت خارجه کار اصولگرا ها نیست
پس وزیر امور خارجه چیه؟
یکی جلوی شمخانی رو بگیره پس فردا یهو دیدی با اسراییل هم تفاهم نامه امضا کرد ... جدا از شوخی کارش خیلی خوبه
کی با شهروندان مبخواهید گفتگو کنید ،؟؟؟
همین که متوجه اشتباهات سیاست با همسایگان شدند خودش مسیر درستی هست امیدواریم در سیاستهای تنش زای داخلی هم تجدید نظر بشه و از ایجاد دو قطبی خطرناک و رو در رو قرار دادن مردم به بهر دلیلی خودداری شود
افراد و جریانات راست افراطی حیات و کاسبی خودشون رو تو بحران میبینن و از هر توافق ایران با هر کشوری ناراحت هستن.
خدا همشون رو به راه راست هدایت کنه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر