بازدید 3881

ورود قوه قضائیه به موضوع مرغ لاین آرین

رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: گزارشات دریافتی از نهادهای نظارتی نشان از قصورهای متعدد برخی سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی و به‌طور خاص وزارت جهاد کشاورزی در اجرای تکالیف خود در خصوص برنامه‌های مرتبط با صنعت مرغ لاین آرین دارد.
کد خبر: ۱۱۶۸۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۲ 18 March 2023

به گزارش تسنیم به نقل از مرکز رسانه و ارتباطات دادگستری کل استان تهران، علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان تهران در نشست اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دادگستری استان تهران با موضوع بررسی آخرین وضعیت تقویت و ارتقای مرغ لاین آرین که با حضور نمایندگان دستگاه‌های متولی و مسئول در این حوزه برگزار شد، با تشریح علل اهمیت مساله تقویت و ارتقای مرغ لاین آرین گفت: از جمله مصادیق مقاوم شدن اقتصاد، کاهش وابستگی به خارج از کشور، ارزآوری و تامین امنیت غذایی شهروندان، موضوع تقویت و ارتقای مرغ لاین آرین است؛ اما متاسفانه به‌‎رغم پیگیری‌های به‌عمل آمده در ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان تهران و مراجع نظارتی تاکنون اقدام شایسته‌ای در این حوزه صورت‌نگرفته و این مساله همچنان مغفول مانده است.

رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه اهمیت تقویت و ارتقای مرغ لاین آرین و نقش آن در پایداری امنیت غذایی کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: در سال 1362 با ورود گله‌های مرغ از کشور هلند، دانش فنی مرغ لاین وارد کشور شد و در ادامه با پیگیری‌های انجام شده و تلاش متخصصان داخلی، دست‌یابی به مرغ لاین داخلی از نوع نژاد آرین با هدف محافظت و نگهداری کامل از این دانش فنی از یک طرف و تامین حداکثری بازار داخلی از نژاد آرین از طرف دیگر، یک مجموعه صنعتی مرتبط با تولید، تکثیر و ارتقاء نژاد مرغ آرین در مجموعه بابلکنار با وسعت هزار و 130 هکتار تاسیس شد.

کاهش 65 درصدی سهم مرغ لاین آرین به دلیل کوتاهی مسئولان

وی در ادامه تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده در دهه هفتاد، حدود 75 درصد از نیاز بازار داخلی کشور از نژاد آرین تامین می‌شد؛ اما به‌دلیل کوتاهی‌های فراوان از جانب دستگاه‌های متولی، سهم بازار داخلی از نژاد آرین به حدود 10 درصد کاهش یافته است.
ضرورت اصلاح و ارتقاء نژاد مرغ لاین آرین

القاصی در ادامه با اشاره به اینکه صنعت احیاء مرغ لاین آرین دارای دو بُعد است، گفت: بُعد اول، اصلاح و ارتقاء نژاد مرغ لاین آرین است؛ به‌نوعی که علاوه بر تامین بازار داخلی، به‌عنوان یک مرکزیت برای این صنعت در بازار کشورهای منطقه ایفای نقش کند.

رئیس کل دادگستری استان تهران ادامه داد: بُعد دوم؛ افزایش سهم بازار داخلی از نژاد آرین به حداکثر میزان ممکن با تکثیر مرغ اجداد و مرغ مادر از نژاد ارتقاء یافته آرین است تا وابستگی صنعت مرغ به خارج از کشور در بدو امر کاهش یافته و در نهایت قطع شود.

گزارش دستگاه‌های نظارتی از قصور جهاد کشاورزی درباره مرغ لاین آرین

وی تصریح کرد: گزارشات دریافتی از نهادهای نظارتی  نشان از قصورهای متعدد برخی از سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی و به‌طور خاص وزارت جهاد کشاورزی در اجرای تکالیف خود در خصوص برنامه‌های مرتبط با صنعت مرغ لاین آرین دارد.

القاصی اظهار کرد: به‌رغم اینکه وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان سازمان متولی مستقیم در گزارش خود برنامه زمان‌بندی تامین گوشت مرغ کشور از محل نژاد داخلی آرین را اعلام کرده بود؛ اما تاکنون برنامه‌ای اجرایی و عملیاتی مرتبط با این موضوع را ارائه نکرده است که جای تامل دارد.

عقب‌ماندگی قابل تامل در حوزه سهم بازار نژاد آرین با توجه به هدف‌گذاری انجام شده

القاصی اذعان کرد: به‌موجب این برنامه زمان‌بندی، در سال 1401 سهم نژاد آرین در بازار داخلی باید 30 درصد می‌رسید و در سال آتی، این رقم باید به 40 درصد برسد؛ این در حالی‌است که در حال حاضر، شش درصد از نیاز کشور از این سویه داخلی تامین می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه عدم تفکیک وظایف و شناسایی ماموریت‌های نهادها، دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف در اجرای صنعت مرغ لاین آرین را مورد اشاره قرار داد و گفت: در حال حاضر روش‌های حمایتی و بسته‌های پشتیبانی تشویقی-ترویجی برای توسعه مرغ آرین، برنامه اجرایی ندارد و با مشکلات و موانع متعددی رو به رو است. 

وی تصریح کرد: در کنار این موضوع، پیرامون نوسازی و ارتقاء سطح تاسیسات و تجهیزات آزمایشگاه‌ها و کارخانجات جوجه‌کشی و تهیه خوراک مرکز بابلکنار اقدامات و برنامه‌های عملیاتی خاصی در دستور کار قرار نگرفته است.

القاصی در ادامه با اشاره به کمرنگ شدن جاذبه‌های مرغ لاین آرین در بازارهای داخلی به‌دلیل عدم اصلاح و ارتقاء نژاد آرین و سوق پیدا کردن رغبت بازار به سمت سویه‌های خارجی اذعان کرد: متاسفانه اطلاع‌رسانی عمومی از نژاد مرغ آرین به‌درستی انجام نمی‌شود و بر همین اساس، فرهنگ مصرف عموم مردم به سمت و سوی مرغ داخلی آرین هدایت و متمرکز نمی‌شود.

ضرورت ارائه برنامه مشخص از سوی وزارت جهاد کشاورزی به‌منظور حمایت از نژاد مرغ آرین

رئیس کل دادگستری استان تهران با تاکید بر ضرورت ارائه برنامه راهبردی مشخص از سوی وزارت جهاد کشاورزی به‌منظور حمایت از نژاد مرغ آرین از طریق تامین نیاز بازار داخلی اظهار کرد: در همین راستا؛ ضرورت دارد تا از جانب وزارت جهاد کشاورزی حمایت‌های مالی و برنامه‌های عملیاتی برای جبران خسارت به مرغ‌دارانی که با نژاد آرین در امر جوجه‌ریزی، تولید مرغ و تخم مرغ فعالیت دارند، تعریف و عملیاتی شود.

در ادامه این نشست، نمایندگان دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی از جمله وزارت جهاد کشاورزی در حوزه اقدامات انجام شده پیرامون تقویت و ارتقای مرغ لاین آرین توضیحاتی ارائه دادند و علل عدم دست‌یابی به برخی از اهداف تعیین شده را تشریح نمودند.

القاصی در بخش دوم این نشست ضمن استماع اظهارات دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی باید در اسرع وقت برنامه عملیاتی خود به‌منظور اصلاح و ارتقاء نژاد مرغ لاین آرین و تکثیر آن را به سازمان بازرسی کل کشور، سازمان برنامه و بودجه، مراجع نظارتی و دادگستری کل استان تهران ارائه کند، گفت: در همین راستا، ضرورت دارد تا سازمان بازرسی و وزارت اطلاعات بر عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در اجرای این صنعت مهم نظارت‌های لازم را داشته باشند.

دو راهبرد مهم و مشخص به‌منظور تقویت و ارتقای مرغ لاین آرین

رئیس کل دادگستری استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود «ارتقاء نژاد لاین آرین و رقابت‌پذیر کردن آن در بازارهای جهانی» و «تکثیر مرغ آرین با هدف تامین حداکثری نیاز داخلی از این نژاد» را دو راهبرد مهم و مشخص به‌منظور تقویت و ارتقای مرغ لاین آرین عنوان کرد و گفت: بدون ارتقاء نژاد آرین داخلی، نه تنها اقبال عمومی در بازارهای جهانی به‌دست نمی‌آید، بلکه در داخل کشور نیز تقاضا در خصوص آن افزایش نخواهد داشت و بر همین اساس ضرورت دارد تا این دو راهبرد در پروژه اجرای مرغ لاین آرین مد نظر قرار گیرد.


وی در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه اصلاح نژاد مرغ لاین داخلی آرین در طول سال‌های گذشته انجام نشده و اقبال عمومی از جانب مرغ‌داران داخلی جهت جوجه‌ریزی از نژاد آرین کاهش یافته است؛ لذا پیشنهاد می‌شود تا به‌منظور اطمینان‌بخشی به مرغداران و حمایت از آن‌ها، برنامه خرید تضمینی مرغ از مرغ‌داران توسط وزارت جهاد کشاورزی در اسرع وقت تدوین و ابلاغ شود.

وی در ادامه بر ضرورت تدوین و ابلاغ سیاست واردات سویه‌های خارجی مرغ لاین با محوریت حمایت از سویه داخلی آرین به‌منظور افزایش سهم حداکثری این سویه در بازار داخلی از سوی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد و گفت: ضرورت دارد تا سیاست پایدار وزارت جهاد کشاورزی در تامین نیاز مرغ کشور از لاین داخلی، به موجب یک سند راهبردی توسط دولت تدوین و جهت اجرا به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شود تا مرغ‌داران کشور از بلاتکلیفی در خصوص اینکه ترکیب بازار داخلی از سویه‌های خارجی و داخلی چگونه خواهد بود، رها شوند و حداقل برای یک دوره چهار ساله، سیاست مشخص و منسجم تدوین و به مرغ‌داران ابلاغ شود.

بدون توجه به مشارکت بخش خصوصی‌پروژه احیاء مرغ لاین آرین به نتیجه نمی‌رسد

القاصی با تاکید بر ضرورت تشریک مساعی دستگاه‌ها و نهادهای سیاست‌گذار در حوزه تقویت و ارتقای مرغ لاین آرین با مرغ‌داران گفت: به‌منظور تسریع، تداوم و پایداری پروژه احیاء مرغ لاین آرین تشریک مساعی میان دستگاه‌ها و نهادهای سیاست‌گذار در حوزه تقویت و ارتقای مرغ لاین‌آرین، مرغ‌داران، اصناف و اتحادیه مرغ‌داران امری ضروری است؛ چرا که بدون توجه به مشارکت بخش خصوصی، این پروژه به‌سر منزل مقصود نخواهد رسید.

رئیس کل دادگستری استان تهران ضرورت تسهیل فرایند اعطاء تسهیلات لازم به تولیدکنندگان مرغ آرین از جمله تسهیل فرایند تامین نهاده‌های دامی مورد نیاز و تسهیلات بانکی را مورد اشاره قرار داد و گفت: لازم است تا با هم‌افزایی و تعامل با بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه بسته‌های تدریجی-تشویقی توسعه مرغ لاین آرین در اسرع وقت از جانب نظام بانکی و وزارت جهاد کشاورزی عملیاتی شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر