بازدید 4446

اولتیماتوم بهمنی به 100 تعاونی اعتباری

کد خبر: ۱۱۶۷۷۳
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۲ 28 August 2010
در حالی رئیس کل بانک مرکزی نسبت به تکمیل مراحل درخواست صدور مجوز 100 تعاونی اعتباری و احتمال تعطیلی آنها هشدار داده که تاکنون آمارهای متفاوتی از تعداد این تعاونیها اعلام شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، برنامه ساماندهی تعاونیهای اعتباری و قرار گرفتن آنها تحت نظر بانک مرکزی از زمستان سال گذشته توسط بانک مرکزی مطرح و پس از آن نیز با همکاری وزارت تعاون اجرا شد. هرچند در این طرح همه تعاونیهای اعتباری تحت شمول قانون قرار نگرفتند و برخی نیز به تعطیلی کشانده شدند، ولی اصل طرح و برنامه قابل پذیرش است.

ساماندهی تعاونیهای اعتباری از زمستان تا بهار

در واقع ساماندهی موسسات پولی و مالی جزو یکی از برنامه ای است که بانک مرکزی آن را دنبال می کند. از این رو ساماندهی تعاونیهای اعتباری فعال در سراسر کشور از مسائلی بود که توسط بانک مرکزی و همکاری وزارت تعاون دنبال شد، هرچند به گفته مسئولان بانک مرکزی در زمان اجرای طرح ساماندهی فعالیت بیشتر آنها بدون مشکل بوده است.

بر اساس این گزارش، در مقطع زمانی اجرای طرح که می توان دوره آن را از زمستان 88 تا خرداد و تیر ماه سالجاری دانست، همواره مقامات بانک مرکزی و وزارت تعاون بر تجمیع سرمایه تعاونیها و تشکیل بانکهای تعاونی غیردولتی تاکید داشتند ولی واقعیت این است که این موضوع به حقیقت نپیوست و تعاونیها ترجیح دادند هر کدام به صورت مستقل اقدام به درخواست مجوز و ادامه فعالیت دهند.

تمایل تعاونیها به حفظ استقلال

نحوه افزایش سرمایه تعاونیهای اعتباری، کاهش نرخ سود تسهیلات مطابق ضوابط شورای پول و اعتبار و فعالیت در چارچوب قوائد بانک مرکزی از مسائلی بوده است که مسئولان تعاونیهای اعتباری با محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی مطرح کرده بودند.

متاسفانه در زمینه آمارهای واقعی تعاونیهای اعتباری بانک مرکزی و وزارت تعاون آمارهای متفاوتی ارائه کرده اند به نحوی که تعداد تعاونیها از کمتر از هزار تا 1900 مورد نیز اعلام شده است. این موضوع بررسی روند دریافت مجوز توسط تعاونیها و قرار گرفتن در چارچوب قوانین بانک مرکزی را سخت می کند و از شفافیت کار می کاهد.

آمارهای ضد و نقیض از تعداد تعاونیها

آخرین اظهار نظر در خصوص تعداد تعاونیهای اعتباری مربوط به رئیس کل بانک مرکزی است که وی تعداد تعادنیهایی که موفق به دریافت مجوز شده اند را 817 مورد، تعاونیهای تعطیل شده را 17 مورد و تعاونیهایی که مراحل دریافت مجوز خود را نیمه کاره رها کرده اند را نیز 100 تعاونی اعلام کرده است.

البته بهمنی به تعاونیهایی که مراحل دریافت مجوز خود را نیمه کاره گذاشته اند، هشدار داده که هرچه سریعتر نسبت به تکمیل مراحل دریافت مجوز خود اقدام کنند چون در غیر این صورت تعطیل خواهند شد. مجموع تعاونیهایی که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است، به 934 مورد می رسد.

اولتیماتوم آقای رئیس کل

در واقع 934 تعاونی اعلام شده با 1900 تعاونی اعتباری که قبلا توسط یکی دیگر از مقامات بانک مرکزی اعلام شد حدود هزار تعاونی تفاوت دارد که متاسفانه اخبار درستی از وضعیت آنها ارائه نشده است. ظاهرا هشدارهای بانک مرکزی مبنی بر تعطیلی تعاونیهای فاقد مجوز پس از سپری شدن مهلت قانونی درخواست نیز نه تنها جدی گرفته نشد بلکه خود بانک مرکزی نیز در این رابطه خیلی مصمم نبود و کار فقط به تعطیلی چند تعاونی اعتباری کوچک در شهرستانها انجامید.

در حالی که بانک مرکزی به دنبال ساماندهی تعاونیهای اعتباری بوده است، برخی مسئولان وزارت تعاون نیز اعلام کرده بودند که برخی تعاونیها با حمایت و پشتیبانی و انتساب خود به برخی ارگانها و اشخاص به دنبال مقاومت در برابر طرح ساماندهی هستند. وزارت تعاون حتی تعداد شعبات برخی از این تعاونیها را بیش از 200 شعبه اعلام کرد.

عباسی: ادامه ساماندهی تا آخرین تعاونی

بعد از آن نیز وزیر تعاون از درخواست مجوز توسط 95 درصد از تعاونیهای اعتباری سخن گفته و افزوده است: کسی فکر نکند ما از این کار خسته می شویم بلکه اجرای طرح را تا آخرین تعاونی ادامه خواهیم داد.

نادر هوشمندیار کارشناس ارشد بخش تعاون در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه در زمینه فعالیت پولی و مالی، مواد قانونی، تبصره ها و آئین نامه های روشنی وجود دارد که همه موسسات و حتی تعاونیها نیز باید به آن پایبند باشند، گفت: واقعیت این است که هر موضوعی که با پول سروکار دارد باید طبق قوانین بانک مرکزی فعالیت داشته باشد.

وی با اظهار تاسف از اینکه برخی تعاونیهای اعتباری با انتساب خود به برخی اشخاص و مجموعه ها سعی دارند تا از نوعی فشار استفاده کنند و به فعالیت بدون مجوز و رعایت قوانین بانکداری ادامه دهند، افزود: غیر از چند مورد از تعاونیهای اعتباری بزرگ، مابقی تعاونیها حاضر به پذیرش چارچوب بانک مرکزی نیستند.

هوشمندیار ادامه داد: باید برنامه ساماندهی به نحوی باشد تا بانک مرکزی این نوع فعالیتها را تایید نکند، بانکها نیزاز پذیرش آنها خودداری کنند و هرگونه فعالیت خارج از قواعد بانک مرکزی غیرقانونی تلقی شود.

وی تاکید کرد: شیوه عملکرد برخی از تعاونیهای اعتباری پرداخت تسهیلات کلان به برخی افراد است در حالی که هدف تعاون برقراری عدالت اجتماعی و برخورداری اقشار پایین جامعه از منابع است، این مسائل به وظیفه ذاتی تعاونیها لطمه می زند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی