بازدید 10952
تایید پیش بینی تابناک اقتصادی

اجازه مجلس به دولت برای یارانه ترکیبی جدید / کالابرگ الکترونیک جدید علاوه بر یارانه نقدی ۳۰۰ هزار تومانی در سال آینده

در حالی که در روز‌های گذشته در گزارشی بیان شد، شنیده‌ها حاکی از پیشنهاد ارائه کالابرگ همراه با یارانه نقدی (۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی) در دستور نمایندگان مجلس است، امروز این موضوع تایید و منبع مالی آن نیز مشخص شد.
کد خبر: ۱۱۶۶۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰ 07 March 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در روز‌هایی که نمایندگان مجلس مشغول بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ هستند، ساعتی قبل در صحن علنی مجلس، نمایندگان به دولت اجازه دادند، برای جبران کاهش قدرت خرید دهک‌های پایین درآمدی علاوه بر یارانه نقدی و معیشتی، کالابرگ الکترونیکی به مشمولان اختصاص دهد. این در حالی است که هشتم اسفندماه، تابناک اقتصادی در گزارشی با تیتر "ترکیب یارانه و کالابرگ کلید می‌خورد؟ " از  پیشنهادی در مجلس برای ارائه کالابرگ همراه با یارانه نقدی خبر داده بود.


بنابراین، نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه ۱۶ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، با الحاق یک بند به تبصره (۱۴) ماده واحده این لایحه موافقت کردند. بر اساس بند الحاق شده به تبصره (۱۴) ماده واحده، دولت مجاز است از محل منابع تبصره (۱۴) و ردیف‌های اعتباری ۱۹-۵۳۰۰۰۰۰ جدول شماره (۹) این قانون به منظور جبران کاهش قدرت خرید دهک‌های پایین درآمدی ناشی از افزایش قیمت کالا‌های اساسی در سال ۱۴۰۲ علاوه بر یارانه نقدی و معیشتی در قالب کالابرگ الکترونیک به خانواده‌های مشمول پرداخت کند.

آیین‌نامه اجرایی این بند شامل نحوه تعیین خانوار‌های مشمول با اولویت ۵ دهک پایین درآمدی به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان مسئول و وزارتخانه‌های امور اقتصاد و دارایی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه به تصویب هیأت وزیران برسد.

سید محسن دهنوی به عنوان پیشنهاد دهنده این بند الحاقی گفت: دولت را برای جبران کاهش قدرت خرید دهک‌های پایین از طریق ارائه کالابرگ الکترونیکی مازاد بر یارانه فعلی کمک معیشتی در سال آینده مجاز خواهیم کرد تا با اولویت دهک‌های پایین این پرداخت را انجام دهد. با توجه به تورم سال گذشته، قدرت خرید مردم کاهش یافته؛ لذا برای جبران حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تأمین مایحتاج خانواده‌ها به دولت تکلیف نکردیم بلکه به دولت اجازه دادیم که نسبت به این موضوع اقدام کند. آیین‌نامه را هم خود دولت خواهد نوشت.

عضو هیأت رئیسه مجلس افزود: در واقع با همکاری دولت و مجلس تلاش خواهیم کرد کالا‌های اساسی مردم به نحوی تأمین شود که کسی در کشور مشکلی در این زمینه نداشته باشد. سال گذشته به دولت تکلیف کردیم، اما اجرا نشد، لذا برای سال آینده ضمن اینکه منابع لازم آن را در نظر گرفتیم به دولت اجازه دادیم این کار را انجام دهد.

بیشتر بخوانید:

 

بررسی خبرنگار ما نشان می‌دهد در این مصوبه، علاوه بر یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی فعلی، کالابرگ الکترونیک جدید از محل افزایش نرخ ارز نیمایی فروش ارز دولت برای دهک‌های مختلف با اولویت دهک‌های پایین به تصویب رسیده است؛ بنابراین، منبع مالی این مصوبه از محل افزایش نرخ ارز نیمایی فروش ارز دولت است.

سیدمحسن دهنوی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ پیش از این در توئیتی نوشته بود: هم‌زمان با این نابسامانی‌های اقتصادی و فشار‌های ارزی، حفظ معیشت قشر‌های آسیب‌پذیر، مهم‌ترین اولویت کشور است. دولت باید علاوه بر یارانه نقدی، به مردم کالابرگ بدهد تا تامین حداقل نیاز‌های سفره این قشرها، آسیب نبیند.

سال آینده؛ ترکیب یارانه نقدی و کالابرگ

همان طور که اشاره شده، با مجوز مجلس به دولت، سال آینده علاوه بر یارانه نقدی ـ که در حال حاضر توسط دولت پرداخت می‌شود ـ با اولویت ۵ دهک پایین درآمدی به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه، کالابرگ جدید هم در نظر گرفته می‌شود. این به معنای آن است که اگر خانواری در حال حاضر یارانه نقدی ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کند، در سال ۱۴۰۲ علاوه بر دریافت این یارانه، در صورت تایید سازمان برنامه، کالابرگ الکترونیک جدیدی هم دریافت خواهد کرد. این در شرایطی است که در روز‌های اخیر، اجرای سراسری کالابرگ الکترونیک آغاز شده  و افرادی که یارانه نقدی دریافت می‌کنند، می‌توانند به میزانی که در نظر دارند از طریق فروشگاه‌های مشخص شده، کالا‌های مشمول کالابرگ را به قیمت مصوب شهریور ۱۴۰۰ دریافت کنند. در نتیجه سال آینده با مجوزی که مجلس به دولت داده است، افراد مشمول یارانه و کالابرگ جدید، همزمان واریز یارانه نقدی و کالابرگ الکترونیک خواهند داشت و می‌توانند استفاده کنند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۴
آخه الان که حقوق یه کارگر ساده ۷ میلیون هستش دو تا ۳۰۰ هزار تومن میخاید به هر نفر بدید که تا یکماه باهاش زندگی کنه ؟!!! اونم تازه برای سال دیگه :-)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
هدف نهایی این طرح ها اینه ک ملت رو وابسته کنن و مردم از ترس از دست دادن این دوزار برن رای بدن .
کارت ملی نمیدین کالا برگو چطوزی میخواین بدین؟
پاسخ ها
هومان
| Germany |
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
باید برگردی ایران تا کارت ملی جدید بگیری
از آمریکا نمیشود
سال دیگه رو ول کن ما الان نان نداریم بخوریم با 6800مستمری با 4تا بچه شدم دهک 4 .مستاجرم .3ساله لباس نخریدیم به فکر الان باشید یارانه نوروز وماه رمضان به مردم بدید حداقل لباس برای بچه ها بخریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
وای بر ما چیکار کردن با ما که مردم یک مملکت ثروتمند به این روز اتادن!!!
نمیدانم این افراد نالایق چی فکر میکنند . دارند تمام مردم را محتاج به دولت میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
وقتی دشمنان خارجی به علاوه مزدوران داخلی آنان وضع معیشت مردم را با تحریم و بازی با ارز هدف گرفته اند دولت باید به کمک مردم بیاید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
با ناشناس 13:52 موافقم.
باید ببینیم چه گروهی از تحریم ملت نفع میبرن و خوشحالند. کیهان را بخوانید متوجه می شود
بازی با ارز هم با حدف تامین کسری بودجه دولت بود.
یارانه ترکیبی یعنی جنگ ترکیبی با معیشت مردم
مسولین به جای رونق دادند به اقتصاد تمام مردم را وابسطه به جیره دولت میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
تنها چیزی که برای این مسولین مهم نیست اقتصاد و رونق اقتصادی است
اخیرا" کلمه ترکیبی خیلی ارزشی شده یارانه ترکیبی ، تورم ترکیبی ، جنگ ترکیبی ، ارز ترکیبی، مشاغل ترکیبی، پستهای ترکیبی و .... مردم ترکیبی
نمكداني نمك بر زخم خانواده هايي كه به دهك دهم رانده شدن و تازه كردن زخم آنها !!!!!!!!!!
دولت باید با مقابله با حقوق های نجومی و کارانه های نجومی جلوی تورم را بگیرد نه با پول چاپ کردن و پخش کردن بدتر کند.
هر دفعه یک چیز من درآوردی خلق می کنند تا پدر مردم را در آورند.
گداپروری مدرن
فقر، فساد، گرونی.................
به نظرم کار درستی چون اگه خود یارانه افزایش پیدا کنه تورم زا می شه و دوباره قیمت ها بالاتر میرن اما اگر کمک به قشر ضعیف در قالب کالا برگ باشه دیگه تورمی ندارد
گرانی ها که کار دشمنه، تورم کار دولت روحانی، مسمومیت ها هم توهم، رشد وحشتناک قیمت مسکن و ملک و دلار و خودرو و پیاز و... هم بخاطر عربستانه و شبکه های اجتماعی اونطرف آبی... عجیبه نه؟؟؟!!!! چون دولت خودی شد همه اینها ناشی از توهم شده و همه چی گل و بلبله و ما چون داغیم نمی فهمیم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
دولت روحانی خیلی گل و بلبل بود
بهتره یارانه رو زیاد کنید جای این بازیها و رانت خواریها
به 45سال پیش خوش آمدید
شب عیدی آرد آزادپزها را گران کردید چرا؟
نان لواش نانوایی که خدا زیاد کند سفید گچی و هر روز آب میرود.
لواش بسته ای آردش مثلا بهتر 3 تا نان 4000 تومان بود شد 5000 تومان.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار