بازدید 27445

نتیجه سفر گروسی به ایران چه خواهد بود؛ احیای برجام یا تاخیر بحران و مرگ برجام؟

روز جمعه، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران سفر و با مقامات کشورمان از جمله رئیس سازمان انرژی، وزیر امور خارجه و رئیس جمهور دیدار و گفتگو کرد؛ سفری که دو طرف آن را نسبی مثبت ارزیابی کرده اند؛ با این حال، هنوز ابهاماتی در رابطه با جزئیات وجود دارد و به رغم توافق انجام شده، طرفین تفاسیر متفاوتی ارائه می‌دهند که تردید‌ها را بیشتر کرده است.
کد خبر: ۱۱۶۶۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴ 05 March 2023

نتیجه سفر گروسی به ایران چه خواهد بود؛ احیا، تاخیر یا مرگ برجام؟

بین الملل تابناک: روز جمعه، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران سفر و با مقامات کشورمان از جمله رئیس سازمان انرژی، وزیر امور خارجه و رئیس جمهور دیدار و گفتگو کرد؛ سفری که دو طرف آن را نسبی مثبت ارزیابی کرده اند؛ با این حال، هنوز ابهاماتی در رابطه با جزئیات وجود دارد و به رغم توافق انجام شده، طرفین تفاسیر متفاوتی ارائه می‌دهند که تردید‌ها را بیشتر کرده است.

تکذیب سه ادعا از سوی ایران

نخستین تفسیر متفاوت از توافق، به دسترسی به افراد مربوط می شود که ایران آن را تکذیب کرد. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، برخی ادعاها مبنی بر دسترسی به افراد در جریان سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران را رد کرد.

بهروز کمالوندی در گفت‌‌وگو با ایرنا در مورد برخی ادعاها پیرامون اعطای دسترسی به افراد در گفت‌ وگوهای ایران و آژانس گفت: طی دو روزی که آقای گروسی و هیات همراه در ایران بودند، هیچ گاه بحث دسترسی به افراد مطرح نشد و هیچ متنی هم حاکی از این موضوع نوشته نشده است. البته حتی اگر چنین درخواستی مطرح می‌شد، قطعا با آن مخالفت می کردیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در مورد نصب دوربین‌های جدید در تاسیسات هسته‌ای نیز تاکید کرد، در مورد نصب دوربین ها صحبت یا توافقی نشده است. وی در مورد ادعای افزایش ۵۰ درصدی بازرسی‌های آژانس از مکان‌های هسته‌ای ایران گفت: از آنجایی که برای نخستین بار در مجتمع فردو، غنی سازی ۶۰ درصد آغاز شده بود و بر اساس رویکرد پادمانی بازرسی‌ها باید افزایش پیدا می‌کرد، زیرا اصولا با افزایش سطح غنی سازی و یا ورود مواد حساس تر به موسسه، میزان بازرسی‌ها با توافق طرفین افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین، تعداد بازرسی‌های فردو پیشتر از هشت مورد بوده که با توجه به سطح غنی سازی بالاتر به ۱۱ مورد افزایش پیدا کرده است. 

بیشتر بخوانید

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین در واکنش به برخی اخبار مبنی بر توافق با آژانس برای دسترسی به سه مکان ادعایی بر اساس میزان‌ درخواست آژانس گفت: هیچ بحثی در مورد میزان دسترسی به سه مکان ادعایی مطرح نشده و با توجه به دسترسی قبلی به این مکان‌ها اصولا لزومی به دسترسی بیشتر دیده نمی‌شود و آژانس نیز تا کنون چنین درخواستی نداشته است.

وی همچنین در مورد دسترسی به نقشه جامعه هسته‌ای کشور گفت: آنچه مهندس اسلامی در طول مذاکرات یک نسخه از آن را تحویل طرف مقابل داد، چارچوب برنامه ملی همکاری‌های فنی (سی پی اف) بود که نوع همکاری‌های آژانس و ایران در حوزه‌های کمک‌های فنی و توسعه ای را مشخص می‌کند. این چارچوب، بر اساس برنامه جامع بیست ساله هسته‌ای تهیه شده است.

کمالوندی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا این تفاهمات مغایر قانون با راهبردی مجلس شورای اسلامی است، گفت: این تفاهمات صورت گرفته، هیچ گونه مغایرتی با قانون راهبردی مجلس نداشته و کاملا در راستای این قانون دنبال خواهد شد.

حل موضوع غنی سازی ۸۴ درصد

رحمان قهرمانپور، کارنشاس مسائل هسته‌ای در گفت‎وگو با تابناک اظهار داشت: درباره غنی سازی ۸۴ درصدی معلوم شد، آنچه یافت شده ذرات غنی شده تا ۸۴ درصد بوده و ایران ذخیره اورانیوم ۸۴ درصد ندارد. این ذرات هم در نتیجه متصل کردن دو آبشار غنی سازی ۶۰ درصدی توسط سانتریفیوژ‌های IR-۶ بوده است. گروسی نیز در اظهارات خود در وین، این موضوع را از نظر آژانس حل شده دانست.

قهرمانپور در توییتی نوشت: یک نکته فنی مهم دیگر در گزارش آژانس این است که ایران در دو سال گذشته اورانیم کمتر غنی شده LEU زیر ۵ درصد را به جای ذخیره کردن تبدیل به اورانیوم ۲۰ درصد و ۶۰ درصد کرده است؛ ضمن اینکه به موازات آن ساخت و استفاده از سانتریفیوژ‌های پیشرفته را سرعت بخشیده است. همه این‌ها حکایت از افزایش سرعت و دامنه فعالیت‌های هسته‌ای ایران دارد که می‌تواند یک تصمیم سیاسی برای گرفتن امتیاز بیشتر در مذاکرات سیاسی باشد؛ روشی که در گذشته هم بار‌ها استفاده شده است. اما هنوز معلوم نیست ارزیابی طرف غربی از این فعالیت‌ها چیست؟ آیا آن را تصمیم سیاسی بازگشت پذیر می‌داند یا نه؟


قهرمانپور افزود: معنای سیاسی این حرف آن است که احیای برجام به شکل سابق بسیار دشوار و تقریبا ناممکن است. بر اساس گزارش جدید زمان گریز هسته‌ای برای ایران از نظر فنی به کمتر از یک ماه رسیده و لذا فرض برجام ۲۰۱۵ درباره افزایش زمان گریز هسته‌ای ایران در عمل باطل شده است. حال باید دید گام بعدی چیست؟ توافق با ایران برای توقف آن در نقطه کنونی یا افزایش فشار‌ها برای کنار گذاشتن گزینه گسترش فعالیت‌های هسته ای؟ خلاصه از نظر فنی به نقطه تصمیم گیری بزرگ برای ایران و غرب نزدیک می‌شویم. در نتیجه قابل پیش بینی است سه ماه آینده، بسیار حساس و پر از تنش سیاسی بین ایران و غرب خواهد بود.


این کارشناس مسائل بین الملل به تابناک گفت: بعید است توافق ایران و آژانس بتواند کمکی به زنده ماندن برجام بکند و صرفا می‌تواند بحران را به تاخیر بیندازد.


وی همچنین عنوان کرد: این حرف انریکو مورا که برای اروپا نقش ایران در جنگ اوکراین بسیار مهم‌تر از احیای برجام است، حرفی است که باید جدی گرفت و گویای تفکر حاکم در راهرو‌های قدرت در اروپا درباره ایران است. تهدید هسته‌ای ایران برای اروپا تهدیدی دور، ولی تهدید موشکی، تهدیدی نزدیک است.

 
امر فنی و سیاسی به یکدیگر گره خورده است

رضا نصری، تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به این سوال آقای گروسی در نشست مطبوعاتی خود گفتند که قول می‌دهند تا از آژانس به عنوان یک ابزار سیاسی برای فشار به ایران استفاده نشود. از نظر شما این وعده تا چه میزان قابل صحت‌سنجی است و آیا می‌توان امیدوار بود، در صورت بازگشت گروسی شاهد یک نظر دقیق از سوی آژانس به نفع کشورمان باشیم، گفت: آژانس یک کارکرد «فنی» دارد، اما از هیچ‌کس پوشیده نیست، در عین حال در یک فضای «سیاسی» به ایفای وظایف خود می‌پردازد؛ یعنی امر «فنی» و امر «سیاسی» به یکدیگر گره خورده است و نمی‌شود با هیچ‌یک کاملاً مستقل مواجه شد. این وعدهٔ آقای گروسی که اجازه نخواهد داد از آژانس به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده شود، در لحن، موضع‌گیری‌ها، جمله‌بندی‌ها، انتخاب واژه‌ها و جنس گزارش های او قابل راستی‌آزمایی خواهد بود. از نشست مطبوعاتی او در وین هم به نظر می‌رسد دارد در این مسیر گام برمی‌دارد. این بار لحن و جمله‌بندی‌های او در مورد ایران بسیار سنجیده و دیپلماتیک بود و حتی در برخی مواقع به صراحت در برابر گمانه‌زنی‌های جهت‌دار برخی رسانه‌های موضع گرفت؛ برای نمونه، در برابر پرسش یک خبرنگار در مورد احتمال تحقق وعده‌های ایران تاکید کرد، دست خالی از تهران برنگشته و در برابر پرسش دیگری در مورد «زمان گریز» ایران به سمت سلاح هسته‌ای، تاکید کرد که قصد ندارد آژانس را به این قبیل نیت‌خوانی‌ها مشغول کند و از ترمینولوژی‌های خارج از چارچوب وظایف این نهاد استفاده کند. در مورد مباحث مربوط به ذرات غنی‌شده ۸۴ درصد نیز - که این روز‌ها سوژه هراس‌افکنی برخی رسانه‌ها و محافل سیاسی شده است - تاکید کرد، ایران هیچ «تولیدی» (production) در این زمینه نداشته و حتی به اختصار توضیحاتی نیز در مورد چگونگی ایجاد تصادفی چنین ذراتی در فرایند غنی‌سازی با غنای کمتر داد. این لحن و رویکرد نشان می‌دهد ملاقات‌ها و بازدید از ایران در مجموع مثبت بوده است.

نصری در پاسخ به این که پیش‌بینی و سناریو‌های قابل طرح در مورد دستاورد این سفر چیست و تا چه میزان به توافق با آژانس نزدیک خواهیم بود، گفت: آنچه از بیانیه مشترک ایران و آژانس و همچنین اظهارات مدیرکل آژانس در دو نشست مطبوعاتی استنباط می‌شود، این است که طرفین در مورد یک نقشه‌ راه ملموس و دقیق به توافق رسیده‌اند و به زودی جزئیات اجرایی این توافق نیز توسط تیم‌های فنی طرفین در تهران معین خواهد شد. آقای گروسی در نشست مطبوعاتی خود در وین به برخی جزئیات این توافق نیز - که در گزارش مشترک مطرح نشده بود - اشاره کرد که نشان می‌دهد دامنه توافق فراتر از یک «چارچوب کُلی» یا یک موافقت اصولی بوده است. از جمله اینکه تاکید کرد بنا شده دوربین‌های آژانس در سایت‌های مورد نظر دوباره فعال شود که این خود موضوع بسیار حساس و مهمی است که بسیاری پیش‌بینی می‌کردند در این مقطع حل‌وفصل نخواهد شد. در نتیجه، به نظر می‌رسد، طرفین در یک مسیر مثبتی گام‌های جدی برداشته باشند.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در پاسخ به این که از نظر شما تاثیر گزارش آژانس در نتیجه مذاکرات برجامی تا چه اندازه است و در آن صورت آمریکا چه تصمیماتی خواهد گرفت، گفت: پیش از تعلیق مذاکرات، «اختلافات ایران و آژانس» به عنوان مانع اصلی پیش‌برد مذاکرات مطرح می‌شد. امروز به نظر می‌رسد، راهی برای برطرف کردن این مانع تدبیر شده است. حداقل کارکرد برطرف‌سازی این «مانع» نیز این است که ایران می‌تواند نشان دهد، مقصر عدم احیای فرآیند مذاکرات نیست و امروز دوباره توپ در زمین قدرت‌های غربی افتاده است؛ یعنی ایران می‌تواند از این توافق «فنی» یک اهرم مهم «سیاسی» استخراج کند و مسئولیت بازگشت به میز مذاکره را به دوش طرف مقابل بیندازد. حال، باید دید واکنش عملی کشور‌های غربی به این توافق چیست و این موضوع نیز تا حدود زیادی در جلسه آتی شورای حکام و خروجی آن مشخص می‌شود.

گام بعدی برای رسیدن به توافق چیست؟

نصری در پاسخ به این که بعد از مشخص شدن نتیجه سفر آقای گروسی به تهران، گام بعدی برای رسیدن به توافق چیست، گفت: گام بعدی فعلاً جلسه شورای حکام است. پیرو آن طرفین می‌توانند به رایزنی‌های دیپلماتیک و سیاسی برای احیای مذاکرات مبادرت کنند.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در پاسخ به این که آقای گروسی به گرفتن تضمین از سوی ایران اشاره کردند؛ چقدر ضرورت دارد، در طرف مقابل یعنی آژانس نیز این تضمین داده شود که در نتیجه گزارش خود علیه ایران موضع سیاسی نگیرد، گفت: آقای گروسی نمی‌تواند تضمینی در مورد خروجی جلسه شورای حکام ارائه دهد. خروجی جلسات شورای حکام بر عهده‌ٔ دولت‌هاست؛ اما قطعاً آقای گروسی می‌تواند بر فضای حاکم بر جلسه به طرز قابل ملاحظه‌ای تاثیر بگذارد و تا اینجا به نظر می‌رسد، قصد دارد این تاثیرگذاری مثبت باشد.

نصری در پاسخ به این سوال با توجه به اینکه آقای گروسی از درز اطلاعات ابراز گلایه داشتند، از نظر شما این اظهارات از سوی فردی که در راس یک نهاد بین‌المللی است، عجیب به نظر نمی‌رسد؛ چه اقداماتی باید در این زمینه انجام شود، گفت: معمولاً اطلاعات آژانس به دولت‌ها منتقل می‌شود و از آن پس مدیرکل آژانس کنترل چندانی بر «حفاظت» از آن اطلاعات ندارد. یعنی این قدرت و اختیار را ندارد که مانع درز عمدی، سهوی یا مغرضانه برخی اطلاعات به بیرون شود. این مشکلی است که شامل حال همه اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌شود و مختص ایران نیست. در واقع، در سازوکار‌های بین‌المللی خلل‌ها و کاستی‌ها و مشکلات فراوانی وجود دارد و نباید تصور کرد «ایران» مسئول برطرف کردن همه آن‌هاست، یا اینکه رفع مشکلات کشور را معطل رفع این مشکلات کلان ساختاری کرد. باید یاد گرفت چگونه - علیرغم نواقص موجود در سازوکار‌های فرایند‌های بین‌المللی - به بهترین شکل از منافع ملی دفاع کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که به تازگی دیده شده، آژانس به جای پرداختن به مسائل فنی بیشتر به دنبال پرداختن به ادعا‌های سیاسی مخالفان سیاسی است چقدر ضرورت دارد که در این زمینه آژانس فقط به مسائل فنی توجه داشته باشد، گفت: همانطور که ذکر شد، نمی‌شود مسائل فنی و سیاسی را کاملاً از هم تفکیک کرد. موضوع «فعالیت هسته‌ای» در همه دنیا موضوعی است که در آن هر دو عنصر فنی و سیاسی پررنگ وجود دارد. تاریخچه مذاکرات برجام نیز این ادعا را تایید می‌کند. هر موقع ایران تلاش کرد به این دو مقوله جداگانه بپردازد، یک جا در فرآیند مذاکرات به بن‌بست رسید و هر جا تلاش کرد این دو مقوله را در کنار هم و در قالب یک مجموعهٔ «هم‌بسته» حل‌وفصل کند، به نتیجه رسید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۷۹
این سفر هیچ ربطی به برجام نداشته و فقط برای بازرسی های آژانس بوده که آقایون پارسال در بوق و کرنا کردند که دیگر تعهدات مان را کاهش میدهیم
اقای اسلامی متاسفانه فقط ادعا میکرده پارسال تا الان

بزرگترین نتیجه سفر دیروز رییس آژانس کاهش دستوری دلار و طلا امروز است و برای مردم همین خوبه
والسلام
پاسخ ها
shahram
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
مشکل حل نشدن کلیه مشکلات کشور از برجام تا ... این است که مسئولین کشور ما وقتی که باید امتیاز بگیرند ناز میکنند و وقتی که باید محکم باشند شل میشوند.
زمان ترامپ به راحتی این مشکل حل میشد ولی مسئولین قهر کردند که نتیجه آن شهید شدن سردار سلیمانی شد.
این موضوع در جنگ ایران و عراق هم اتفاق افتاد سال اول جنگ کل دنیا آمدند که ایران به شما غرامت هم میدهیم فقط جنگ را تمام کن ولی مسئولین فرمودند ما باید در فرات وضو بگیریم و در بیت المقدس نماز بخوانیم و آخرش همان شد که دیدید جوانان شهید و جانباز و مفقود الاثر .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
شهرام خان
با شما کاملا مخالفم.
مسئولین ما کاملا درست عمل می کنند.
حرف های خنده داری نوشتی.
زمان ترامپ مسئولین قهر کردند؟؟؟؟؟؟!!!!!!
بعد از خروج ترامپ از برجام ایران تا یک سال برجام رو اجرا می کرد بدون هیچ کم و کاستی. حالا منظورتون از اینکه مسئولان قهر کردند چیه؟؟؟؟ یعنی باید یک دسته گل هم به ترامپ برای خروج از برجام می دادند؟؟؟؟؟
اگر شما همون اول شل بگیری همین قدری هم که امتیاز گرفتی بهت نمی دهند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
آقا شهرام احسنت !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
بابا بس کنید طرف غربی دشمن است مگه از دشمن هم خیری میرسد؟
مرتضی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
تیم مذاکره کننده فعلی قدرت تصمیم گیری ندارد.وبادیپلماسی نرم وزیرکانه آشنایی نداردمیز مذاکره را بامیدان جنگ اشتباهگرفته
ربنا
| Brazil |
۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
خدا را شکر که طبق گفته آقای ریسی هفت درصد تورم پایین آمده ، یعنی با توجه به این اعدادی که ایشان فرمودند.۸/۹ رسیده به ۸/۲
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
یادم میاد نوجوان بودم و رسانه ها آقایان جلیلی، کوفی عنان ،آمانو و ....رونشون میداد الان هم شده گروسی ، عبداللهیان ومن دارم میانسالی رو رد می کنمو هیچ روزی نبوده که بهتر از روز گذشته باشه و وعده درست شدن این وضعیت ناهنجار رو هر روز در سانه میدن شما مقایسه کنید شرایط فعلی الانمون رو با کشورهای منطقه در مورد چی دارید مذاکره میکنید که از اینی هم که هست بدبخترمون کنید
ناشناس
| Canada |
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
دیگه حالمون از شنیدن نام برجام بهم میخوره
لطفا تمام کنید این بازی را
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
کسانیکه به تیم جدید مذاکرات هسته ای به ریاست باقری کنی و مرندی امید بسته اند

بدانند که این تیم دقیقا از امام صادق و دوستان و همفکران جلیلی هستند که پس از چند سال مذاکرات

عجیب و غریب و باور نکردنی در آخر ۷ قطعنامه تحریمی و بردن کشور ذیل بند ۷ منشور ملل را گرفت

و صدها میلیارد دلار به کشور خسارت زد و آنها را کاغذ پاره بی اهمیت نامید

از اظهارات دو پهلوی گروسی در ایران هم زیاد خوشحال
نباشید و جوجه های او را در اروپا و نشست سران حکام

و قطعنامه های تحریمی جدید ، باید شمارش کرد!!!؟
فقط تاخیر بحران
دلت خوش هست. کدوم برجام. ترامپ که اومد اون وقت حساب کار میاد دستتون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
ترامپتون را هم ديديم!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
رئیسی شما رو هم دیدیم
سلام
برجام مدتهاست مرده است و بی خاصیت شده است
ولی شما هر وقت احساس فشار می کنید دوباره یادش می افتید و یه ظاهر آن را احیا می کنید
یادتانه پارسال دوربین ها را باز کردید و انداختید دور و گفتید گروسی جاسوسه
بیچاره از حرص داشت سکته می کرد
الان چی شد یاد گروسی افتادید و شد آدم خوب؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
از میکروفون صدا و سیما همش حرفهای زیبا و قشنگ می زنه یا مترجمش می زنه
وقتی برمی گرده آژانس، همش خبرهای ناخوشایند و نگران کننده می زنه
موندیم کی راست می گه و
البته می دنیم کی راست می گه
بیچاره مردم باید فشارش را تحمل کنند و تاوانش را بدهند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
مجید جان
اون دوربین با این دوربین فرق داره.
ناشناس
| Australia |
۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
آره دلبندم فرق داره
اون د‌وربین از دور میبینه
این دوربین از نزدیک هم نمیبینه
هر یک ماه یکبار گروسی را بیارید ایران و هر دفعه ام که میاد و میره هزارتومان از قیمت دلار بیفته بعد 51 ماه حدودا چهار سال دلار میشه 1000 تومان تازه خرج گروسی از ی هیئت دولت تو چهار سالم کمتره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
ولی وقتی برگست اروپا و تحریم های جدید و جدی تر

برامون چاق و کلفت کرد ده هزار تومان روی دلار و صد

هزار تومان روی قیمت گوشت قرمز خواهد رفت !!؟
بیش از 20 سال است وضعیتی جهنمی تر از یک کشور جنگ زده را داریم.برجام را تمام کنید و دور بریزید وضعیت جنگی از این وضعیت خیلی بهتراست
من برم دلار بخرم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
آره غیرتت رو بفروش به جای دلار بخر
فرضا هم اگر مرگ برجام اعلام نشود نهایتا اروپایی ها همان امتیازات قبل از زمستان سخت به ایران بدهند.و تازه دولت بایدن هم بیشتر عمر خود را سپری کرده.اگر توافق زودتر انجام می شد منطقی تر بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
توافق قبلا انجام شده بود ولي هيچ خاصيتي نداشت.
گروسی نماینده اژانس است نه اعضای برجام
کی دارید گول میرنید
این دو هیچ ربطی به همممممممم ندارد
تحریم تهدید غربگیدا هرگز اثر ندارد حتی اگه شب و روز جنگ روانی بارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
یا یک دنباله روی ساده و خوش دل و کم اطلاع هستی

و یا یکی از وابستگان کاسبان تحریم و آغازاده های ساکن کانادا و آمریکا و اروپا؟ ؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
فک کنم روان خودت مشکل داره
کجا زندگی میکنی
هیچ و دیگر هیچ. میگی نه از کیهان‌بپرس
برای برداشتن تحریم باید در ابتدا کشف کنیم که چرا آمریکا و اروپا بر علیه ایران تحریم هایی را وضع کرده اند

از کلیات و مسائل حاشیه ای و تهمت ها باید پرهیز کرد

اولین تحریم زمانی بود که ایران سفارت آمریکا را اشغال کرد

اشغال کردن سفارت از لحاظ مسائل انسانی و الهی و قراردادهای بین المللی کار درستی نیست و مثل این است که شما سفیر را دستگیر کنید و او را زندانی کنید
سفیر تا وقتی حکم سفیر بودن را دارد اجازه دستگیری او را ندارید و مصونیت سیاسی دارد

با این تفاصیل برای جبران این نوع تحریم ها ایران باید به اشتباه خود پی ببرد و اقرار کند و این موضوع هیچ منافاتی با مسائل انسانی و الهی ندارد

دومین تحریم ها به مسائل هسته ای و موشکی باز می گردد که بنظر می رسد حق با ایران باشد و غرب باید در این موضوع کوتاه بیاید بخصوص اینکه ایران ایجاد سلاح اتمی را نفی و خلاف مبانی الهی می داند

اما برداشتن این نوع تحریم ها باید نه در سایه مجادله ها و نزاع های توهین آمیز بلکه بر اساس جدال احسن و توافق نامه های منطقی و گفتگو های سازنده باشد و اساسا اشکالی هم ندارد که در کنار حل مشکلات هسته ای مشکلات دیگر هم حل شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
شما درست می فرمائید اشغال کردن سفارت از لحاظ مسائل انسانی و الهی و قراردادهای بین المللی کار درستی نیست اما وقتی این حضرات داخل سفارت به امر جاسوسی می پردازند و اهرم کنترل ضمامت یک کشور دیگر را با اتکا به تکنولوژی های ارتباطی پیشرفته آنروزشان در دست میگیرند آیا این کار درست و انسانی و الهی ایی است آیا این جز قراردادهای بین المللی است که سفرا جاسوسی کنند؟ هرگز بنابراین آمریکایی ها باید عصبانی باشند و از این عصبانیت بمیرند ، همون که آقای بهشتی گفت .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
شاید یک عده بگویند که سفارت یک لانه جاسوسی بوده است اما باز هم دلیل نمی شود و اگر بفرض اینکه لانه جاسوسی است شما باید غذر آنها را می خواستید و آنها را اخراج می کردید و درب سفارت را می بستید نه اینکه آنرا اشغال کنید و سفیران را تا ۲ سال زندانی کنید
برجام مرده. از موقعی که ترامپ ازش خارج شد مرد. البته ترامپ زود دست به کار شد وگرنه نقشه اونا همین بود که بعد از مدتی بازی در بیارن چون بندهای غروب توی توافق بود که به نفع اونا نبود و هم وقت می خریدن. بهترین کار همینه که ما دهن آژانس رو ببندیم و برجام هم معلق در هوا باقی بمونه. چون اروپا با وضعیت فعلی علاقه ای به استفاده از مکانیزم ماشه نداره ولی آمریکا بدش نمیاد یه کره شمالی دیگه درست کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
برجام به دوره ترامپ نرسيد و در همان زمان اوبام مرد، جنازه اون را ترامپ انداخت دور
اون که تکلیفش شخصه و طرف مقابل ما هست . ما باید عاقل باشیم که تو دام انها نیوفتیم . که البته ......
برنده اصلی مذاکرات برجام ، صاحب هتل کوبورگ وین که محل برگزاری مذاکرات میباشد و بازنده این مذاکرات مردم ایران میباشد
هر نتیجه داشته باشد بنفع مردم نخواهد بود
١٥ ساله كه زندگي مردم به برجام وابسته هست
در خوشبینانه ترین حالت : مرگ برجام !!!!!!!!!
دیگه این برزخ کافیه.امیدوارم یا بمب ساخته بشه یا جنگ بشه.
اون روز که برجام امضا شد و سیل شرکتهای نفتی وغیر نفتی آمریکایی و اروپایی و شرقی به سمت ایران سرازیر شدن رو یادتونه ؟! یادتونه چرا دولت نتونست با شرکتهای آمریکایی قرارداد ببنده ؟!! یادتونه چرا علارغم سفارش چند نمونه هواپیمای مسافر بری نو از آمریکا دولت مجبور به فسخ قرارداد شد ؟! آیا می دونید اگر ما با کمپانی های بزرگ آمریکایی همون موقع چند قرارداد بزرگ بسته بودیم به دلیل خسارتی که اون شرکتها از لغو برجام متحمل می شدن‌ هرگز ترامپ نمی تونست از برجام خارج بشه ؟!! و خداییش فرض کنید ما ترامپ! آیا حاضر بودیم بشینیم نگاه کنیم که ثمره برجام رو روسیه و چین واروپا دو لوپی بخورن و ما نظاره گر باشیم و هیچ منفعت اقتصادی از برجام نبریم؟!!! اون هم آمریکا که اگر حاضر به مذاکره وشکستن تحریمها نبود هیچ کدام آن کشورها قدرت بهره برداری از برجام را نداشتند ؟!! یادتونه کدام کشور وچه کسانی در ایران بیش از همه از شکست وتوقف برجام خوشحال شدند ؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
قابل توجه ارزشی های محترم که میگن برجام جز خسارت نبود
کاسبان تحریم و تندرو ها هرگز نمی گذارند برجام احیا شود
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
برجام که توسط امریکا تمام شد و با بایدن هم زنده نشد
شرایط بین الملل کلی تغییر کرده و برجام فقط بار حقوقی برای ایران دارد
متاسفانه تیم دیپلماسی اقای احمدی نژاد قطعنامه های سنگین بسیاری گرفتند که با برجام فریز شده و هر زمان اروپایی ها بخواهند با مکانیزم ماشه انها را فعال میکنند
مدیران مدارس با همکاری حراست فقط می تونند انجام بدهند لا غیر
اولیا در درجه اول باید با تمام قدرت مدیران مدارس را به شدیدترین وجه تنبیه کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
حالت خوب نیست
سرچشمه تمام این پیچ وخم وفشارخارجیها به ایران اسرائیل هستش، باید یک جوری کاری بکارش نداشته باشید، مثل اکثرکشورهای دیگه دنیا.
این دولت در همه عرسها شکست خورده سیاست خارجی و هم مسائل داخلی.تنها راه برون رفت از مشکلات استفا دادن رئیسی و برکناری دولتش است چون همه دنیا و اکثر مردم در داخل کشور با رئیس جمهور و دولت فعلی مخالف هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
عرصه ها
برجام از سال 2015 تا سال 2025 بوده و دو سال دیگر از نظر تقویمی هم تمام می شود و بعید است برجام دوباره احیا شود و بایستی روی یک توافق جدید بحث شود
مردم دلار و طلا بخرید تا فنررا فشار داده اند.به زودی جنگ در پیش داریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
مردم مثل تو دلال غربگدا نیستن غیرت دارن رو اقتصاد و کشورشون
جان مادرتان از خر شیطان بیاد پایین ما که عمرمان در تحریم و بدبختی و بیچارگی و نداری گذشت بزارید لااقل بچه ها مون یه چیزی از زندگی کردن بفهمند.ما که از این دنیا چیزی نفهمیدیم .تمام عمرمون در جنگ و تحریم و نداری گذشت.گیرم که بعد از این پراید بشه یه میلیون .سکه بشه صد هزار تومان .جوانی ما که دیگه برنمی‌گرده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
حالا مثلا خوشبخت و پولدار گذرانده بودیم جوانیمون برمیگشت؟
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
طرف جواب داده که اگه خوش بخت و پولدار بودیم جوانیمون برمی‌گشت
دقیقا مشکل ملت ما امثال همین آقایون هستند که حتی نامی هم ازشون نیست و بصورت ناشناس پیام میزارن و خط
میدن و هیچ وقت هم هم پاسخگو نیستن
نتيجه سفر گروسي چه خواهد بود ؟ ... احياي برجام يا تاخير بحران و مرگ برجام ؟
-------------------
به هر حال اميد است كه انشا الله تعالي گرهي كه به آساني مي تواند با دست باز شود ، نخواهيم يا نخواهند كه با دندان باز شود و يا گره با دندان كور شود !! ... گفته اند كه : « فرصت ها چون ابر در گذرند » و شاعري هم گفته « ناگهان چه زود دير مي شود » ! ... و البته و صد البته هر گرهي با دست تواناي « سياست » باز شدني است ! ... سياست مشگل گشاي كل مشكلات و معضلات است !! در سياست كار « نشد » ندارد !!
ديروز به آميرزا محمد كه دوستدار سباست است و اهل اخبار و دنبال كردن جريانات روز ، گفتم :
--- اين سفر گروسي خيلي مهم است ،خيلي اهميت داره مگه نه آميرزا ؟
آميرزا محمد سرش را پايين انداخت و تبسمي كوچك كرد و گفت :
-- البته اين سفر گروسي مهم است ، اما بايد ملتفت بود كه كرامت انساني من من نوعي مهمتر ! ... كرامت انساني آقا لطفي بازنشسته مهمتر ! ... ديروز ديدم كه آقا لطفي چهار تا دانه پياز گذاشت تو ترازو و به اكبر آقا گفت : بكش ! ... بعدش هم گفت : ٤ تا قلم سوسيس ارزانتر را بكش ! ... بايد كاري كرد كه كرامت انساني و منزلت انساني مردم به عنوان خليفة الله روي اين كره خاكي حفظ شود !! مهم اينه ... البته در باره اين مقوله صحبت زياد است و ضيق وقت ... صداي اذان مي آيد ... بايد به جماعت برسم ! ... التماس دعا جعفر خان !!
این برجامو اینقدر تو این چندساله پیچوتابش دادن شده بر قابلمه.
مشكل امروز مسموميت دانش اموران است حكومت بايد سلامت دانش اموزان را به نحو احسن تضمين كند
برجام براى غربيها خوب است كه مرتب منتظرند كه دسترسى ايران از بمب كوتاه كنند
نتیجه سفر گروسی چیزی نیست جز برد همتای روسی
واقعا بهتر نیست با کسی کاری نداشته باشیم با دنیا هماهنگ باشیم مردم و اقتصاد آرامش داشته باشه
سلام
نتیجه اش آمادگی برای نرمش سوپر قهرماناه است که کشور را چند سال به گل نشاندند تا ادعاهای پوچ خود را در مذاکرات به کرسی بنشانند و نتوانستند و مردم و کشور خسارتش را می پردازند اما به وقتش کسانی که این مسیر را برای کشور درست کرده اند باید به مردم پاسخگو باشند.
واقعا جای تاسف داره که هنوز عده ای گزینه ها رو حول برجام میبینن.
مهمترین مشکلات ایران را به ترتیب اولویت فهرست کنید ۲۰ درصد از مهمترین آنها را حل کنید

۱- بی ارزش شدن پول ملی
۲- تورم سرسام آور کالا
۳- قیمت بالای خودرو
۴- مشکل ارز و طلا و سکه که روز بروز بالا می رود
۵- وضعیت غالب دلالی بر تولید
۶- عدم کیفیت کالا های داخلی
۷ مشکل مسکن
۸ - مشکل جوانان برای ازدواج
۹ - مشکل معیشت قشر حقوق بگیر
۱۰ - فاصله طبقاتی بالا بین قشر ثروتمند و فقیر
۱۱- مشکل مالیات و عدم یارانه های هدفمند
۱۲ - مشکل تحریم ها
۱۳ مشکل اختلاف با غرب در خصوص خاورمیانه
۱۴ مشکل اسرائیل
۱۵- مشکل گوشت و مرغ و تخم مرغ
۱۶- مشکل خاموشی ها و کمبود برق
۱۷ - مشکل کمبود گاز و توقف واحد های تولیدی
۱۸- مشکل آب
۱۹- مشکل خشکسالی و سرمازدگی
۲۰ - سایر



اما ۲۰ درصدی که باید حل شود تا ۱۰۰ درصد مشکل حل شود از دیدگاه من

۱- مشکل کنترل نقدینگی و چاپ پول
۲- مشکل ارتباط با آمریکا
۳- مشکل مدیریت مالیات ها
۴- مشکل هدفمند نبودن یارانه ها
۵- مشکل در نظام قیمت گذاری دستمزد ها و کالاها بگونه ای که همگام با نرخ تورم همه آنها چه حقوق و دستمزد و چه قیمت خدمات و کالا با همدیگر و بطور یکسان افزایش یابد و گویی در نرم افزار اکسل فرمولی قرار گرفته که با نرخ تورم همه آنها محاسبه و ارائه می شود و تورم هم به ارزش پول گره خورده باشد
من که می گم مسمومیت دانش آموزان و حجاب جهت انحراف افکار عمومی از تورم است
واقعا باید لب و دهان پدر بزرگ ها و قدیمی ها بوسید که عاقلانه ترین حرف ها را زده اند و ای کاش مسئولین ما به سخنان آنها پایبند بودند آنجا که گفته اند

آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است
با دوستان مروت با دشمنان مدارا

حتی در کلام حضرت امیر (ع) هم داریم:

دارِ النّاسَ تَأمَن غَوائِلَهُم وَ تَسلَم مِن مَکایِدِهِم؛

با مردم مدارا کن، تا از گزندهایشان در امان باشی و از نیرنگهایشان سالم بمانی.

مسئولین مدارا مدارا مدارا با دشمنان نه ستیز ستیز ستیز

مسئولین مدارا به این معنا نیست که امتیاز بدهید به این معنا نیست که منابع کشور را مفت و مجانی در اختیار آنها قرار دهید به این معنا نیست که اگر تجاوز و تعدی کردند شما اجازه دهید تجاوز کنند (به عبارتی اشداء علی الکفار در مورد تجاوز و تعدی تجویز شده است)

مدارا یعنی برد-برد یعنی تمام مشکلات بین خودتان و غرب را روی یک میز بریزید و برای تک تک آنها با منطق و با دلیل و بدون عصبانیت و بدون بی احترامی حل کنید تا به مدارا برسید و قصه تمام نشدنی غرب را حل کنید
بخدا در گفتگو و تعامل بهتر می توان دین را گسترش داد تا ستیز و توهین و آتش زدن پرچم چون ارمغان دین سلامتی و نیکی و خوبی است و در غرب هم انسان هایی هستند که تمایلشان به خوبی ها اگر بیشتر از ما نباشد اما کمتر نیست

نمی دانم چرا بعد ۴۴ سال هنوز به این نتیجه نرسیده اید
حداقل از عموم مردم هم نظر سنجی نمی کنید که منطبق با رای اکثریت مردم عمل کنید و ظاهر نظرات شخصی خودتان را بر اکثریت جامعه ترجیح می دهید

ارزشی ها باید بدانند که حضرت امیر (ع) در جنگ صفین فقط مایل به حضور ابو موسی اشعری نبود چون می دانست که اهل امتیاز دادن است و نمی تواند در مذاکره برد - برد را به ارمغان بیاورد حتی حضرت امیر مایل به برد - زیان به نفع خودش هم نیست چون دور از منطق و سیاست عدالت و تقوای علی است و ظلم را حتی به دشمنان هم نمی پسندد و منطق علی (ع) بر اجرای حدود الهی است نه کینه ورزی و نظر شخصی
دلار میره بالا
دقت کردیم همیشه باید بحران و برهه حساس و دشمن و ....حرف اول باشد و آقازاده ها هم اینجا با لذت هرچه تمامتر از راه دور نظاره گر مردمی هستند که هر شب باید حساب نان فردا را داشته باشند. راستی چرا ؟
موضوع هسته ای ایران خود بخود حل شده است چون غرب بنوعی نسبت به برجام بی خیال است و این نشان می دهد که غرب از جانب ایران در مورد هسته ای خطری احساس نمی کند

اگر توجه داشته باشید غرب نه تنها پیگیر برجام نیست بلکه آنرا از دستور کاری خودش حذف کرده است و اگر واقعا برایش مهم بود پیگیر احیای برجام بود

حالا من نمی دانم که آیا دولت فعلی برایش برجام اصلی مهم است یا خیر؟
اگر برایش مهم است باید غرب را تحریک کند تا به مذاکره بازگشت کند و تحریک آن ممکن نیست مگر با غنی سازی ۱۰۰ درصدی و ساخت اولین بمب هسته ای

اگر هم برایش مهم نیست و می خواهد به همین وضعیت ادامه دهد که به نوعی یک توافق نا نوشته بین ایران و غرب و به طور اخص آمریکا نوشته شده است
یعنی سربسته غرب می گوید (شاید هم پشت پرده) تو غنی سازی ۱۰۰ درصدی انجام نده و بمب هسته ای نساز ما هم اجازه می دهیم همین وضعیت هسته ای را ادامه بدهی و پرونده را به شورای امنیت سازمان ملل ارسال نمی کنیم هر چند که چین و روسیه هم در این موضوع بی نقش نیستند و سفر گروسی هم در همین رابطه است

و لذا مردم هم باید بدانند که برجام بین ایران و آمریکا توافق شده است اما با یک لول پایین تر مبنی بر اینکه مبادلات مالی بطور سنتی انجام می شود (نه بطور الکترونیکی و با استفاده از سویفت) و ایران هم می تواند به غنی سازی ۶۰ درصدی و ۳ درصدی با حجم دلخواه خودش ادامه دهد و حتی آنرا گسترش دهد

حالا اگر ایران می خواهد از مبادلات مالی جهانی استفاده کند باید با آمریکا مذاکره و مشکلاتش را با آمریکا که غیر هسته ای است حل کند

پس مبارک است این صبح پیروزی و توافق
چرا در جنگ صفین نباید مذاکره می شد و چرا نباید آنرا به عنوان یک الگو در جنگ بین ایران و آمریکا در نظر گرفت چنانچه در صلح امام حسن (ع) به عنوان الگو در نظر گرفته نشد

چون در جنگ صفین فقط یک ضربت شمشیر تا نابودی حکومت غصب شده فاصله داشت و آن یک ضربت می توانست باعث نابودی حکومت غصب شده و جریان کفر و ضلات شود که با ترفند عمر و عاص و فریب خوردگان متعصب در سپاه علی (ع)خنثی شد

اما در موضوع ایران و آمریکا نه حکومت آمریکا حکومت غصب شده است و نه فاصله نابودی آن به یک ضربت گره خورده است و نه دشمنی از نوعی است که بین امام علی (ع) و معاویه بود

لذا باید در این موضوع عاقلانه فکر کرد و از راه کار مدارا و مذاکره استفاده کرد
ضمن اینکه در مدارا و مذاکره قرار بر این نیست که امتیازی داده شود و یا منابع مفت و مجانی در اختیار به اصطلاح دشمن قرار گیرد و اگر هم قرار بر دادن امتیاز است باید دید که در مقابل امتیازی که گرفته می شود بصرفه و یا متعادل است یا خیر

چه بسا از طریق مذاکره دشمن تبدیل به دوست و یا حداقل یک کشور طرف قرارداد و خنثی قرار شود چنانچه روسیه فعلی هم زمانی در نقش دشمن بود و اکنون تبدیل به کشور دوست شده و حتی از جهاتی از حمایت های دوطرفه برخوردار هستند و یا در موضوع عراق که تبدیل به کشور دوست شده است و زمانی بدترین تهاجم ها از طرف همدیگر را داشتند
سلام ، همسر رشته اش سیاست است .با دلایل متقن و محکم و منطقی میفرمایند مرگ برجام
الله اعلم
گروسی فقط مسئول فعالیت های هسته ای است و تجربه نشان داده است که همیشه در داخل نسبت به هسته ایران نظر مثبت اما در خارج از کشور نظرات منفی دارد و بفرض مثبت بودن در خارج از کشور غربی ها بخاطر حرف مثبت او در خصوص برجام تصمیم نمی گیرند

بنظر می رسد که برجام مورد توافق قرار گرفته است اما با یک لول پایین تر

و سفر گروسی بخاطر این است که تداوم دهنده این توافق باشد
مسلما فعالیت های هسته ای ایران مثل برجام اولیه نیست که محدود باشد اما اینطور هم نیست که کاملا خارج از دسترس آژانس باشد

در مقابل هم غربی ها توافق کرده اند که فعالیت های اقتصادی بین المللی ایران آزاد اما نه در بستر سویفت بلکه بطور سنتی انجام شود و گرنه فروش نفت ایران به ۲.۵ میلیون بشکه نمی رسید و این همه خودرو خارجی وارد ایران نمی شد و ما فراوانی ارز و دلار نداشتیم
حالا بگذریم از این موضوع که علت بالارفتن دلار و سکه به خاطر بانک مرکزی معیوب و چاپ پول در کشور است که توافق اولیه هم به آن کمکی نمی کند

مسلما چیزی که در رسانه ها گفته می شود آن چیزی نیست که پشت پرده توافق می شود و نباید زیاد به سخنان در رسانه ها تکیه کرد (حداقل در خصوص برجام)
برجام زنده است اما یکی از بازوهایش که مبادلات مالی بر بستر سویفت است شکسته است
چون هم ایران در حال غنی سازی تا ۶۰ درصد و نامحدود است و هم مبادلات مالی سنتی در جهان را دارد و هم پرونده او به شورای امنیت نرفته است و گویی یک توافق نا نوشته بین ایران و غرب در خصوص هسته ای برقرار است که هر دو طرف راضی هستند
وقتی ترامپ داره تا 1.5 سال ذیگه میاد برجام چه سودی داره خوب
این رو همه می دونند و کسی دیکه برجام نمی خاد فقط وقت کشی
جان رفت در سر می و حافظ به عشق سوخت
عيسی دمی کجاست؟ که احيای ما کند!
خدا ب داده مردم برسه ماکه حلاک شدیم
نتیجه سفر گروسی به ایران چه خواهد بود؛ احیای برجام یا تاخیر بحران و مرگ برجام؟

نخیر برزخ برجام
یکی باید توجیهتون کنه تا وقتی بمب اتم می‌سازید خبری از توافق نیست.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی