بازدید 4887

افزایش شمار زخمی‌های زمین لرزه روز گذشته ترکیه

زمین لرزه ۵.۶ ریشتری در منطقه "یشیل یورت" شهر مالاتیا در جنوب ترکیه، تاکنون یک کشته و ۱۰۳ زخمی برجای گذاشته است.
کد خبر: ۱۱۶۵۸۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۶ 28 February 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، "فخرالدین کوجا" وزیر بهداشت ترکیه در توئیتی نوشت که مجروحان تحت درمان قرار گرفتند.

وی افزود که ۶ تن از آنها تحت عمل جراحی قرار گرفتند و سه تن نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

"یونس سیزر" رئیس مرکز مدیریت حوادث اضطراری ترکیه (آفاد) در کنفراس مطبوعاتی مشترک با "اورهان تاتار" مدیرکل بخش زمین لرزه و جلوگیری از مخاطرات در آفاد اعلام کرد که عملیات جستجو و نجات درحال حاضر در آوارهای پنج ساختمان متمرکز شده است.

وی افزود که این منطقه از زمان وقوع زمین لرزه ۷.۸ ریشتری در قهرمان ماراش در ۶ فوریه (۱۷ بهمن) هر سه دقیقه شاهد یک پس لرزه است.

از سوی دیگر تاتار نیز در این بار گفته که منطقه شاهد یک فعالیت زمین لرزه غیر عادی است، به سوری که ۴ زمین لرزه مستقل به قدرت ۷.۷، ۷.۶، ۶.۴ و ۵.۳ ریشتر در کنار ۴۵ پس لرزه که قدرت آن بین ۵ و ۶ ریشتر بوده، این منطقه را لرزانده است.

مدیرکل بخش زمین لرزه و جلوگیری از مخاطرات در آفاد اعلام کرد که بعد از زلزله روز ششم فوریه (۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۱) و در مدت ۲۰ روز گذشته، بیش از ۱۰ هزار پس لرزه در مناطق جنوبی ترکیه ثبت شده است.

این زمین لرزه در ساعت ۱۲:۰۴ به وقت محلی و در عمق هفت کیلومتری زمین رخ داده است.

بنا به اعلام این منبع، این زلزله که در استان زلزله زده و ویران شده مالاتیا رخ داده، در مناطق زلزله‌زده استان‌های همجوار بویژه در غازی‌آنتپ نیز احساس شده است.

زلزله ۷.۷ و ۷.۶ ریشتری روز ۶ فوریه ۲۰۲۳ برابر با ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۱ ترکیه که تاکنون جان ۴۴ هزار و ۳۷۴ نفر را در جنوب ترکیه گرفته، علاوه بر تلفات جانی زیاد، خسارت‌های مالی سنگینی نیز بر پیکره اقتصاد در این دو کشور بر جای گذاشته است.

هنوز ابعاد و عمق خسارت اقتصادی زلزله ترکیه به طور کامل مشخص نشده و کارشناسان در حال برآورد میزان خسارت وارده هستند و به علت گستردگی محل وقوع زلزله و خسارت سنگین در ۱۱ استان این کشور، تعیین خسارت دقیق این فاجعه کمی زمان‌بر خواهد بود.

هر چند که خسارت دقیق این زلزله که از آن به عنوان "فاجعه قرن" یاد می‌شود، هنوز مشخص نشده؛ ولی برخی نهادهای اقتصادی برآوردهای خود را از میزان خسارت این زلزله اعلام کرده و گفته اند که اقتصاد ترکیه به سختی می‌تواند از زیر بار خسارت این رویداد کمر راست کند.

روزنامه دیلی صباح ترکیه چند روز پیش زیان وارده به اقتصاد این کشور در پی زلزله اخیر را ۸۴.۱ میلیارد دلار برآورد و اعلام کرد که خسارت ساختمان‌های مسکونی ۷۰.۸ میلیارد دلار، خسارت به درآمد ملی ترکیه ۱۰.۴ میلیارد دلار و زیان وارده به نیروی کار نیز حدود ۲.۹ میلیارد دلار است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل