آیا همه ارزهای صادراتی به مرکز مبادله می روند؟

اوایل بهمن ماه سال جاری بود که خبر افتتاح مرکز مبادله ارز و طلا توسط محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی منتشر شد. این مرکز از روز سه شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱ رسما کار خود را آغاز کرد. حالا دو وزیر در راستای سیاست های جدید ارزی از عرضه ارز شرکت ها در این مرکز مبادله خبر دادند.
کد خبر: ۱۱۶۵۵۲۵
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۵ 25 February 2023

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، اوایل بهمن ماه سال جاری بود که خبر افتتاح مرکز مبادله ارز و طلا توسط محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی منتشر شد. این مرکز از روز سه شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱ رسما کار خود را آغاز کرد و حالا همه سیاست های ارزی حول محور این مرکز مبادله می باشد. 

یکی از چالش های شرکت های بورسی که عمدتا برای کشور ارزآور بودند خرید ارز به قیمت غیرمنطقی بود. با راه اندازی این مرکز حالا گویا قرار است یکی از چالش های اصلی شرکت های بورسی صادرات محور حل گردد.دو وزیر نفت و صمت طی دو مصاحبه جدا در روز جاری به عرضه ارز شرکت های زیرمجموعه خود در این مرکز مبادله تاکید داشتند. 

وزیر نفت: عرضه ارز صادراتی پتروشیمی ها و پالایشی ها در مرکز مبادله

خبر مهم برای پالایشی ها، پتروشیمی ها و معدنی ها | همه ارزهای صادراتی به مرکز مبادله می روند

جواد اوجی وزیر نفت در نشست ویژه‌ با حضور مدیران هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی و پالایشی در وزارت نفت، ضمن تأکید بر اهمیت اجرای کامل سیاست‌های ارزی دولت اظهار داشت: همه ارکان دولت موظف به حمایت از بسته جدید سیاست‌های ارزی دولت و اجرای دقیق آن هستند.

وی با اشاره به اینکه بخش بزرگی از ارز صادرات در واقع ارز حاصل از مواد پتروشیمی و نفتی است، افزود: همه ارز حاصل از صادرات شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی در مرکز مبادله ارزی عرضه خواهد شد، همچنان‌که این شرکت‌ها پیش از این نیز بیشترین عرضه‌کننده ارز در سامانه نیما بوده‌اند و عملکرد قابل قبولی در بازگشت ارز حاصل از صادرات و تزریق آن به بازار برای پوشش نیازهای ارزی کشور داشته‌اند.

وزیر نفت تصریح‌کرد: از این پس نیز این شرکت‌ها و هلدینگ‌ها مکلف به عرضه ارز صادراتی در سامانه مبادله ارزی بانک مرکزی هستند و انتظار می‌رود مانند گذشته عملکرد مطلوبی هم‌سو با سیاست‌های کلان ارزی دولت داشته باشند.

وزیر صمت: تاکید بر عرضه ارز شرکت‌های صنعتی و معدنی صادرات‌محور در مرکز مبادله

خبر مهم برای پالایشی ها، پتروشیمی ها و معدنی ها | همه ارزهای صادراتی به مرکز مبادله می روند

سید رضا فاطمی امین در جلسه ویژه‌ای که با حضور مدیران شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی و مسئولان ارزی بانک مرکزی در وزارت صمت برگزار شد، تاکید ویژه دولت بر پیگیری بازگشت ارزهای صادرکنندگان بزرگ و عرضه آن در مرکز مبادله ارز و طلا را ابلاغ کرد.

وی با اشاره به اینکه همه ارکان دولت مکلف به حمایت از بسته جدید ارزی هستند، تاکید کرد که شرکت‌های زیرمجموعه وزارت صمت نیز موظفند ارزهای صادراتی خود را در مرکز مبادله ارز و طلا عرضه کنند.

به گفته وزیر صمت، این شرکت‌ها تاکنون نیز در زمینه بازگشت ارزهای صادراتی به کشور عملکرد مناسبی داشته‌اند و از این پس باید همکاری کاملی انجام دهند.

بر اساس تاکید فاطمی امین، تمام شرکت‌های صنعتی و معدنی صادرات‌محور مکلف هستند در چارچوب بسته جدید ارزی بانک مرکزی، نسبت به فروش ارز خود در مرکز مبادلات ارز و طلا طبق مکانیسم قیمتی آن اقدام کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی