شرایط خرید ۱۰۰ هزار خودروی وارداتی اعلام شد/ از ممنوعیت ورود خودروهای آمریکایی تا ورود به قرعه کشی با ۵۰۰ میلیون تومان نقدینگی

به گزارش تابناک اقتصادی؛ مدیر طرح واردات خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتوگو با شبکه خبر، در خصوص جزئیات عرضه خودروهای وارداتی و روند ثبت نام از متقاضیان اظهار داشت: قرار بود ۱۰۰ هزار خودرو را عرضه کنیم که این به معنای واردات خودرو به داخل کشور نیست و به معنای وارد توافق شدن با مردم و قالب فروش و پیش فروش خودرو به مردم است، که تاکنون نزدیک ۲ هزار دستگاه خودرو کامل وارد کشور شده و تعدادی هم روی آب است تا وارد کشورمان شوند. بقیه هم طبق قراردادهایی که با کارخانههای سازنده و بعضی از تامین کنندگان بسته شده، در حال عقد قرارداد و نهایی شدن برای ورود به کشور است.
وی افزود: ما تقریبا تنوع کامل در بحث واردات خودرو داریم؛ وزارت صمت در این بخش تمام تلاشش را کرده تا به هر شرکتی که بتواند آن شرایط مد نظر و قانونی را احصا کند، مجوز میدهد تا واردات را انجام دهد؛ بنابراین، تنوع کامل داریم به غیر از ممنوعیتهایی که برای واردات خودرویی داریم بقیه شرکتها میتوانند خودرو وارد کنند.
این مقام مسئول در این باره گفت: خودروهای وارداتی از کشورهای مختلف همچون چین است و به غیر از برندهای آمریکایی یا ساخت آمریکا، از سایر کشورها بحث ثبت سفارش و درخواست ثبت سفارش صورت گرفته و در تمامی مدلهای سدان و suv با در نظر گرفتن شرایط کمتر از ۲۰ هزار یورو در قیمت فوب کارخانه، وارد کشور خواهد شد. تاکنون ۹۰ هزار خودرو درخواست ثبت سفارش شدند که حدود نصف این تعداد قطعی شده و بقیه نیز انشاءالله تا آخر امسال قطعی خواهد شد. این در حالی است که درخواست ثبت سفارش به طور فزایندهای در حال انجام است، زیرا دولت منعی را برای واردات نداشته و فقط یک سقف ارزی است. وی در خصوص بازه قیمتی خودروهای ثبت سفارش شده نیز گفت: از ۸ هزار یورو تا ۱۹۹۰۰ یورو ثبت سفارش خودرویی داشته ایم. البته تنوع اصلی عمده خودروهایی وارداتی در سطح قیمتی ۱۰ تا ۱۴ هزار یورو است.
بیشتر بخوانید
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت در ادامه در خصوص قیمت نهایی خودروها گفت: باید تمامی هزینهها بررسی شود و انشاءالله وقتی ثبت نام در هفته آینده شروع شد، بتوانیم هم قیمت و هم نوع خودروهایی که توانسته اند مجوزهای لازم را از اداره استاندارد، محیط زیست، وزارت صمت، تخصیص و تامین بانک مرکزی بگیرند، اعلام کنیم و هم خودرو را در گمرک با مدارک مورد نیاز ترخیص کنیم.
همچنین باید توجه داشت برای نام نویسی از متقاضیان خودرو محدودیت وجود ندارد و در فاز اول، حداقل ۱۰۰ هزار نفر را خواهیم پذیرفت و به این معنی نیست که نفرات ممکن است رد شوند، ولی در فاز اول عرضه، ۱۰۰ هزار خودرو ظرف سه تا شش ماه آینده تحویل مردم میشود.
در آغاز نام نویسی، شرایط عمومی این گونه است که داشتن گواهینامه، نداشتن پلاک انتظامی فعال، طی ۴۸ ماه گذشته از شرکتهای خودروسازی داخلی، خودرویی خریداری نکرده باشند و اینکه طی یک سال آینده امکان امکان انتقال سند و واگذاری به صورت صلح و واگذاری امتیاز را هم نخواهند داشت، که باید همه اینها رعایت شود.
یک شرط دیگر هم این است که افراد باید ۵۰۰ میلیون تومان در هنگام نام نویسی در سامانه، در حساب وکالتی خود نزد بانکهای عامل که اعلام میشود، مسدود کرده باشند و با داشتن این وجه است که میتوانند ثبت نام کنند.
نکته مهم این که سامانه ثبت نام یک هفته باز خواهد بود و زمان ثبت نام در اولویت تاثیری نخواهد داشت و بر اساس قرعه کشی اولویت بندی و نوبت دهی خواهد شد. وی افزود: بلافاصله بعد از اعلام نتایج، عرضه خودروها متناسب با موجودی واردکننده، صورت خواهد گرفت. در حقیقت از زمانی که سامانه بسته میشود، چهار تا پنج روز بعد نتایج قرعه کشی و اولویت بندی اعلام و عرضه خودرو انجام میگیرد. این در حالی است که بعضی از خودروها در داخل کشور و بعضی روی آب است و تحویلها در بازه سه ماهه است.
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت در ادامه گفت: بخش اول پرداخت قیمت خودرو زمانی است که افراد در سامانه نام نویسی کردند و اولویت بندی صورت گرفت و در لیست انتظار قرار میگیرند و زمانی که خودرو عرضه شد، نام نویسی قطعی انجام میدهند و خودرو را انتخاب میکنند و سه روز فرصت دارند تا تکمیل وجه کنند و بانک آن پول را از حساب وکالتی به حساب خودروساز واریز میکند.
در بخش دوم، زمانی که خودرو ترخیص میشود و یک حقوق و عوارض گمرکی دارد. در آن زمان بخش دوم توسط خریداران واریز میشود و در بخش سوم پرداخت نیز در زمان پلاک گذاری و پرداخت مالیات است.
باید توجه داشت، افراد تا زمانی که میخواهند اولویت خودشان را حفظ کنند، باید این ۵۰۰ میلیون تومان در حسابشان بماند و هر زمان هم که بخواهند میتوانند با اعلام انصراف به سامانه، پولشان را برداشت کنند؛ منتهی آن نوبت از بین خواهد رفت. در این مرحله این خسارت و جریمه در نظر گرفته نمیشود، ولی اگر به مرحله قرارداد با خودروساز برسد، مشمول جریمه لغو قرارداد میشود.
از زمانی که دعوتنامه برای متقاضی ارسال میشود ـ که میتواند فردای اعلام نتیجه قرعه کشی هم باشد ـ یک ماه بعد خودرو تحویل داده میشود. اگر تاخیر در تحویل اتفاق بیفتد، به ازای هر ماه ۷.۵ درصد باید واردکننده جریمه دیرکرد پرداخت کند و در صورتی که بعد از سه ماه نتوانست خودرو را تحویل متقاضی دهد، میتواند قرارداد را ابطال کند که به اضافه آن ۷.۵ درصد، ۵ درصد هم جریمه ابطال را باید به مشتری بپردازد.
آیا این طرح قیمت خودروهای داخلی را کاهش خواهد داد؟
آیا این طرح بورس را منفی و یا مثبت خواهد کرد؟
آیا این طرح در بازار سکه و طلا چه اثری خواهد داشت؟
اینها را ما هفته آینده و یا دو هفته دیگر خواهیم فهمید البته اگر بازار متشکل ارزی اجازه دهد
هستش که ماشین اولی هستند
میلیارد تومانن نقدینگی در بانک ها بلوکه یا بهتر بگوئیم بی اثر میشه و از گردش فعلا حذف میشه از وارد کردن 100 هزار خودرو مهمتر بی اثر کردن این حجم نقدینگی هست. هر ساله موقع اسفند ماه از این جور جمع آوری نقدینگی زیاد داریم که مشهورترین آنها فروش برچسب برای خودرو ها بود یادتون هست؟ از هر خوردویی 17000 تومان در ان سال گرفتند بابت یک برچسب که آن هم ندادند و معلوم نشد ان پول برای چه گرفته شد
میتونی بنام کس دیگه پول واریز کنی و شرکت کنی
ولی این طرح مناسب
طبقات بالاتره نه اونی که مثلا پراید فرسوده داره یا بقول دوستمون باید واسه همون ۵۰۰ تومن اولیه هم گشت گدایی کنه
کلا ملت دو دوتا چهارتایی نیستیم
کسی که همجین خودرویی نی خواهد حداقل یک پراید هم نباید داشته باشد
یعنی بوجود آوردن بگیر لاکچری دیگر
یعنی شخص باید بره 500میلیون گشت و گدایی کنه بیاره بذاره سودش را بانک ببره (فقط دلالها این پول را همیشه آماده دارند) که بخواد در قرعه کشی شرکت کنه
ولی اگر خانواده ای سه نفر باشه ده تا خودرو داشته باشه و به یکی خودرو نداشته باشه میتونه ثبت نام کنه خودرو را برنده بشه تحویل بگیره و بعد این خانواده یازده کارت سوخت و سوبسید سوخت استفاده کنه ولی اگر یک خانواده اصلا خودرو نداشته باشه نتونه ثبت نام کنه تا اگر برنده شده گشت و گدایی کنه وسایل زندگیش را بفروشه پولش را تهیه کنه
نمیدونم مسئولین چرا سوراخهای گنده که سبب سوء استفاده زاید میشه را نمیخواهند ببینند ولی برخی سوراخهای بسیار ریز را سریع می بینند!!!؟؟؟ بنظر شما چرا
قرار بود دولت ماشین وارد کنه معلوم نیست چطور شد خود ایران خودرو و سایپا دارند ماشین وارد میکنند
دولت مثلا گمرکات این خودرو ها را کم در نظر گرفته
حالا توی بورس با دلال بازی مطمئنا خودرو 500میلیونی میشه یک میلیارد یعنی یا وارد کننده خودرو سود ناحق می بره یا میگن سود اضافه میره جیب دولت یعنی همان گمرکات اضافه به روشی دیگر
حرف پاکی و سلامت زیاد هست ولی کو پاکی و سلامت
فکر میکنید برای چی اعتماد کاملا از بین رفته
پراید بخری به قیمت اسپورتیج ببخشید من اصلاحش میکنم
دمت گرم
ما خدایی از این زاویه به داستان نگاه نکرده بودیم
ایول
یعنی اینا انقدر عقلشون نرسیده کسی که تاالان حتی یک پراید یا ۲۰۶ هم نداشته و فاقد ماشین بوده چجوری یکهو میخواد بره ماشین میبیاردی خارجی بخره!!!
اخه این چه شرط مسخره ایه که گذاشتین؟
شاید یکی یه ۲۰۶ داره برلی تردد داخل شهر حالا میخواد برای مسافرت و خارج شهر یه شاسی بلند قیمت مناسب هم بخره چه اشکالی داره؟؟؟
من نمیدونم چرا شما متوجه مساله به این سادگی نمیشید.
قیمت دلار که گرون نشده، اینو در مقایسه دلار با سایر ارزها میشه فهمید.
ریال هست که روز به روز ضعیف تر میشه، و خب ضعفش در برابر همه چیز هست
از ارز های دیگه بگیر تا اجناس فیزیکی موجود در بازار.






