پیش بینی بورس امروز ۳۰ بهمن ۱۴۰۱

شاخص کل بورس در هفته گذشته برخلاف مسیری که در سومین هفته بهمن ماه طی کرد، مجددا روندی نزولی به خود گرفت. نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در پایان سومین هفته بهمن‌ماه در ارتفاع یک میلیون و ۵۵۸ هزار واحدی قرار دلشت و این هفته به یک میلیون و ۵۲۴ هزار واحد رسید تا افت ۲.۲ درصدی را در کارنامه خود ثبت کند. امروز بورس چگونه خواهد بود؟
کد خبر: ۱۱۶۴۵۶۶
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۸ 19 February 2023

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، در تمامی روز‌های معاملاتی بهمن ماه ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار منفی بوده و پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است.

روند شاخص کل  بورس تهران  در هفته اخیر نزولی بود. در روز ابتدایی هفته و پس از تعطیلی روز شنبه- شاخص روند نزولی داشت و ۱۲ هزار واحد ریزش کرد. شاخص در روز دوشنبه ۲ هزار واحد رشد کرد، اما روز سه‌شنبه شاخص بار دیگر قرمزپوش شد و ۱۰ هزار و ۳۱۴ واحد افت کرد. روز چهارشنبه نیز شاخص ۱۳ هزار و ۱۶۶ واحد سقوط کرد.  

شاخص کل در پایان معاملات آخرین روز کاری هفته ۳۳ هزار و ۲۸۶ واحد پائین‌تر از هفته پیش ایستاد تا بازدهی هفته شاخص  بورس  منفی ۲ درصد شود.   شاخص هم وزن  نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین ۱۰ هزار و ۷۸۳ واحد پائین‌تر ایستاد و بازدهی منفی ۲ درصدی را ثبت کرد.

اما در تمامی روز‌های این هفته معاملاتی بورس تهران شاهد خروج  پول حقیقی  از بازار بودیم تا در ۱۸ روز پی در پی خالص تغییر مالکیت بازار به سمت حقوقی‌ها باشد. در مجموع کل هفته، هزار و ۴۱۳ میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار خارج شد که نسبت به هفته پیشین کاهش ۱۷ درصدی داشته است.  

شاخص کل بورس تهران در پایان هفته اخیر به فاصله ۲۴ هزار واحدی مرز ۱.۵ میلیون واحدی رسید تا این نگرانی ایجاد شود که شاخص در آخرین ماه سال به کانال ۱.۴ میلیونی سقوط کند. تنها ۲۰ روز معاملاتی تا پایان سال باقی مانده و متغیر‌های اقتصادی نشانه‌های نگران کننده‌ای برای فعالان اقتصادی دارند.

خبری خوب برای این گروه‌های بورسی

همانطور که انتظار می‌رفت، انتشار لایحه بودجه ۱۴۰۲ با خود شوک‌های نسبتا زیادی را برای بورس تهران به همراه داشت که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به ۷ هزار تومان و همچنین افزایش نسبت نرخ گاز صنایع بود که بر صنایعی همچون فولادی‌ها، معدنی‌ها و سیمانی‌ها تاثیر زیادی می‌گذاشت. همین موضوع باعث شده بود که بورسی‌ها بار دیگر با نگرانی زیادی به آینده نگاه کنند و شرایط سختی را از این منظر برای صنایع بزرگ کشور متصور باشند.

با این حال، اما همچنان تلاش‌هایی در جهت پاک شدن این نگرانی‌ها از سمت صنایع در حال انجام است. در خبری که روز گذشته منتشر شد، به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی پتروشیمی ایران (شاپا)، با پیگیری انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی، متانول سازان و رسانه‌های تخصصی، با موافقت کمیسیون تلفیق مجلس، گاز ۷۰۰۰ تومانی از بند الف تبصره ۱۴ لایحه بودجه حذف شد. علاوه بر این، عوارض صادراتی محصولات پتروشیمی از ۵ به نیم درصد کاهش یافت. مدتی قبل نیز خبری در راستای عدم افزایش نسبت گاز فولادی‌ها منتشر شده بود.

این اتفاقات در صورت تحقق می‌تواند به رفع ابهامات زیادی پیرامون بورس تهران و دو صنعت بزرگ آن یعنی پتروشیمی و فولادی منجر شود؛ بنابراین احتمالا طی روز آینده، گروه پتروشیمی بتواند موجی از تقاضا را تجربه کند.

پیش بینی بورس یکشنبه

با شروع معاملات هفته جاری از روز یکشنبه باید منتظر تاثیر مثبت این خبر بر گروه‌های یاد شده و به تبع آن کلیت بازار باشیم.

از سوی دیگر تحرکات دلار در بازار آزاد شدت گرفته است. ناگفته نماند برخی کارشناسان معتقدند، واکنش‌پذیری فعالان بازار نسبت به جابه‌جایی‌های دلار کمرنگ شده است، اما همچنان می‌توان تاثیرات روند رو به رشد دلار آزاد را در بازار مشاهده کرد.

در صورتی که شکاف بیش از ۶۰ درصدی میان دلار نیما و دلار آزاد از بین برود می‌توان منتظر رشد بازار سرمایه به خصوص صنایع دلاری بود. /تجارت نیوز

پیش بینی بورس فردا

بنابراین پیش بینی می‌شود که بورس فردا شرایط بهتری را نسبت به چهارشنبه داشته باشد، اما همچنان رو کم‌رمقی را سپری کند. به نوعی می‌توان اینگونه انتظار داشت که مسیر ابتدایی بازار منفی باشد، اما به مرور با تقاضا همراه شود. /فردای اقتصاد

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل