بازدید 2046

شرط تحقق آینده روشن از زبان رحیم‌پور ازغدی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه آینده روشن وقتی محقق می شود که بدانید گذشته روشنی هم دارید، گفت: یکی از توطئه های غرب علیه جوانان مسلمان این است که تاریخ علم را جعل کرده و القا می‌کند شما هیچ پیشینه درخشان یا استعدادی ندارید.
کد خبر: ۱۱۶۴۲۰۷
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸ 16 February 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، حسن رحیم‌پور ازغدی ۲۶ بهمن ماه، در دومین گردهمایی رتبه‌های برتر آزمون سراسری با عنوان آینده روشن که در تالار شهر مشهد برگزار شد، ضمن گلایه از شناخت‌های سطحی و صوری از دین و اهل بیت(ع)، این ضعف را موجب فاصله گرفتن سبک زندگی جامعه از آموزه های اهل بیت(ع) دانست و اظهار کرد: معمولا برای رفع مشکلات و حاجات خود به ائمه اطهار(ع) مراجعه می‌کنیم، اما به دیدگاه‌ها و معارف آنان برای چگونه زیستن توجهی نداریم؛ از این رو اعتقادمان به ایشان تاثیری در زندگی ندارد و نه مانع از خطای ما می‌شود و نه ما را به نیکی‌ها سوق می‌دهد. به عبارت دیگر بیشتر برایمان محبوب هستند تا امام مورد اطاعت و پیروی قرار گیرد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه شیعه ائمه بودن به معنای پیروی از ایشان و عمل به فرامین و رهنمودهایشان است، افزود: دین یعنی باور و التزام عملی به عقاید. ایمان ما در دوراهی‌ها و تصمیمات و انتخاب‌های زندگی مشخص می‌شود، نه صرفا با حضور در اماکن مذهبی. اگر بنا به ظواهر مذهبی بود، شاه پهلوی و صدام حسین نیز با آن همه جنایت به زیارت ائمه اطهار می‌رفتند، در حالیکه عملکردشان هیچ سنخیتی با سیره اهل بیت(ع) نداشت.

وی با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) مبنی بر اینکه ایمان به کثرت نماز و روزه نیست بلکه ملاک دینداری، امانتداری است، عنوان کرد: متاسفانه برخی به نماز و روزه عادت کرده‌اند، اما در زندگی حاضر نیستند هیچ بهایی برای دینداری بپردازند یا اگر امانتی از حکومت، بیت‌المال یا مردم دستشان افتاد، امانتداران خوبی نیستند.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه شیعه کسی است که هنگام فداکاری، اول صف باشد نه فقط در مواقع بهره‌برداری و تنعم، ادامه داد: از دیدگاه امام رضا(ع)، شیعه حتی هر کار حلالی را انجام نمی‌دهد یا هر خوراک حلالی را استفاده نمی‌کند. حرص و طمع در هیچ زمینه‌ای با ایمان قابل جمع نیست و به ویژه در زمینه مادیات، مایه ذلت شده و کرامت و عزت نفس انسان را زیر سوال می‌برد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این روایت از امام رضا(ع) که می‌فرمایند کسی که نوع سلام و برخوردش با سرمایه‌دار و فقیر تفاوت دارد از ما نیست، اظهار کرد: تشیع یعنی فداکاری برای خدا و خدمت به خلق و دنیا را هدف قرار ندادن. جای شما جوانان دانشجو باشم، حتما هر سال حداقل یک اردوی جهادی شرکت می کنم.

وی با بیان اینکه دین ما را حتی به احساس مسئولیت در برابر حیوانات و گیاهان سفارش می‌کند، تاکید کرد: به مناطق محروم بروید و متواضعانه و مودبانه به مردم این مناطق خدمت کنید، زیرا اصل و آنچه می‌ماند، همین‌ها است و بقیه عناوین، همه موقت و گذراست. البته منظور این نیست که به دنبال نان و نام نباشید، اما این‌ها برایتان هدف نباشد. به دنبال راضی شدن خدا باشید که یکی از راه‌های موثر آن، شاد کردن دل بندگان و گره‌گشایی از مردم است. 

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه آینده روشن وقتی محقق می‌شود که بدانید گذشته روشنی هم دارید، خاطرنشان کرد: یکی از توطئه های غرب علیه جوانان مسلمان این است که تاریخ علم را جعل کرده و القا می‌کند شما هیچ پیشینه درخشان یا استعدادی ندارید. حتی برخی اساتید شما در داخل کشور هم طوطی‌وار حرف‌های آن‌ها را تکرار می‌کنند و دستاوردهای دانشجویان خود را به سخره می‌گیرند، اما شما نگذارید تحقیرتان کنند و در عمل نشان دهید سخت در اشتباه اند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: پیش از انقلاب می‌گفتند اگر انقلاب شود و اسلام بیاید هم علم از بین می‌رود و هم زنان منزوی و تحقیر می‌شوند، در حالی که انقلاب اسلامی نه تنها مخالف علم نیست، بلکه سبب رشد پرشتاب آن شده است و همان‌ها که اسلام را مرتجع می‌دانستند، امروز خودشان مانع رشد علمی ما می‌شوند. در حوزه زنان نیز خودشان اعتراف می‌کنند که ایران اسلامی رتبه نخست رشد و تحصیل زنان در جهان را دارد. آن ها که جنسیت را بر انسانیت مقدم می‌دارند، شما را نه زن می‌دانند و نه اهل علم، چراکه متدین هستید و نمی‌خواهید طعمه نگاه جنسیتی قرار گیرید. 

رحیم‌پور ازغدی در پایان ضمن توصیه به جوانان به ویژه نخبگان نسبت به ازدواج به‌هنگام، تاکید کرد: اینکه برخی می‌گویند درس مهم‌تر است و ازدواج دیر نمی‌شود، اشتباه است؛ اتفاقا تنها چیزی که دیر می‌شود و زمانش می‌گذرد و قابل جبران نیست، ازدواج است؛ رسالت زن صرفا فرزندآوری نیست، اما این هم درست نیست که بانوان صرفا به فعالیت اجتماعی بپردازند و از خانواده غافل شوند.

افزایش تعداد بانوان باسواد کشور از ۲۳ درصد به ۹۳ درصد در ۴۴ سال اخیر

همچنین حجت‌الاسلام سعید کرمی، مدیرکل فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها نیز در بخش دیگری از این مراسم، با تاکید بر اینکه پرچم رشد و آبادانی کشور در دست جوانان است، به شتاب ایجاد زیرساخت‌های آموزشی برای دختران طی سال های پس ازا نقلاب اسلامی اشاره و اظهار کرد: ایران اسلامی در این زمینه رتبه نخست را دارد؛ طبق اسناد بین‌المللی، آمار بانوان باسواد کشور پیش از انقلاب اسلامی، ۲۳ درصد بود که اکنون به بیش از ۹۳ درصد رسیده است.
وی با اشاره به حدیث شریف «العلمُ سلطانٌ»، پیشرفت علمی را مقدمه پیشرفت همه‌جانبه یک کشور دانست و افزود: اقتدار نرم و قدرت نفوذ هر کشور، در رشد علمی آن ریشه دارد؛ ایران در این زمینه، گام‌های اولیه را بسیار محکم و استوار برداشته و از کشوری که سهمی در علم نداشت، امروز به کشوری سرآمد در اغلب عرصه‌های علمی رسیده است و امید می‌رود بتوانیم اقتصاد و تولید خود را نیز به این مرحله برسانیم.

مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها بیان کرد: کشور ما پس از چهار دهه از انقلاب اسلامی به رتبه پانزدهم جهان در تولید علم رسیده و ۲درصد تولید علم جهان را بر عهده دارد. همچنین در زمینه نانو، رتبه یازدهم، در عرصه سلول‌های بنیادی، رتبه دوم و در انرژی هسته‌ای و ثبت اختراع، رتبه هفتم را دارد که رسالت تداوم این مسیر پیشرفت بر عهده نخبگان جوان می‌باشد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دومین گردهمایی سراسری رتبه‌های برتر آزمون سراسری به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از ۲۶ بهمن تا پنج اسفندماه در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست