بازدید 66906

چرا امروز قیمت دلار در بازار متشکل، صرافی‌ها و شعب بانکی قد کشید؟ / پای حراج هلندی در میان است؟

در حالی که چند روزی است، نرخ ارز در بازار روند افزایشی به خود گرفته است، صبح امروز در شروع معاملات رسمی بازار متشکل ارزی و صرافی‌های مجاز، شاخص ارزی به طرز معناداری قد کشید و به رکورد جدیدی رسید.
کد خبر: ۱۱۶۴۱۰۹
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴ 15 February 2023

محمدرضا مقامی فرد- به گزارش تابناک اقتصادی؛ صبح امروز در بازار متشکل ارزی، بهای دلار و یورو با افزایش چشمگیری کلید خورد، به گونه‌ای که در لحظه انتشار این گزارش، بهای هر اسکناس دلار آمریکا در این بازار (متشکل ارزی) با افزایش حدود ۱۶۰۰ تومانی نسبت به روز قبل، به رقم ۴۲۹۹۴ تومان و با حاشیه سود قانونی، بر روی تابلوی صرافان به رقم ۴۵۰۲۲ تومان رسیده است؛ نرخی که نسبت به روز قبل، ۱۶۰۰ تومان گران‌تر شده است. این روند برای یورو نیز تکرار شد و نرخ یورو بازار متشکل با افزایش حدود ۱۶۰۰ تومانی نسبت به روز قبل به رقم ۴۷۵۸۷ تومان و آخرین نرخ یورو در صرافی‌ها نیز با افزایش نسبت به روز گذشته به رقم ۴۸۰۶۳ تومان رسید.

بازار امروز:

پشت پرده افزایش قیمت دلار در بازار متشکل، صرافی‌ها و شعب بانکی؛ پای حراج هلندی در میان است؟

پشت پرده افزایش قیمت دلار در بازار متشکل، صرافی‌ها و شعب بانکی؛ پای حراج هلندی در میان است؟

 

بازار دیروز

چرا امروز قیمت دلار در بازار متشکل، صرافی‌ها و شعب بانکی قد کشید؟ / پای حراج هلندی در میان است؟

چرا امروز قیمت دلار در بازار متشکل، صرافی‌ها و شعب بانکی قد کشید؟ / پای حراج هلندی در میان است؟

اما دلیل این افزایش معنادار، آن هم در یک روز چیست؟

برای پاسخ به این پرسش، باید به چند هفته قبل بازگشت؛ بیش از چهل روز قبل با تغییر سکاندار بانک مرکزی، اعمال سیاست‌های جدید ارزی در دستور کار فرزین رئیس کل جدید بانک مرکزی قرار گرفت؛ برنامه‌هایی که در همان گام نخست از تعیین نرخ ثابت ۲۸۵۰۰ تومانی برای واردات کالا‌های اساسی و ضروری در بستر سامانه نیما حکایت داشت و در ادامه نیز فرزین از ورود بانک مرکزی به بازار آزاد ارز با هدف نرخ سازی خبر داد؛ چشم اندازی که در همان آغاز کار با جدایی دلار توافقی از ساختمان شیشه میرداماد همراه شد و رئیس کل بانک مرکزی در فضای مجازی در پاسخ به دغدغه یکی از کاربران توئیتر نوشت:  بانک مرکزی با حذف دلار توافقی به دنبال برچیدن رانت به‌ وجود آمده بوده است؛ از این به بعد از تمامی صرافی‌ها بدون انجام ثبت‌نام، ارز خود را دریافت کنید؛ به نرخ تابلو، بدون صف.

سیگنال فرزین به خریداران ارزی در شرایطی بود که کلیددار بانک مرکزی ضمن اشاره به نرخ ارز در بازار آزاد از برنامه بازارساز برای ورود به این بازار و نرخ سازی خبر داد؛ سیاستی جدید از سوی بانک مرکزی که با افزایش سقف (پنج هزار یورو اسکناس) عرضه ارز با کارت ملی در شبکه صرافی‌ها و شعب بانکی منتخب ارزی همسو شد.

مهار دلار با سبک هلندی

در این میان، افزایش نرخ خرید و فروش ارز در بازار متشکل اتفاقی بود که از آن با نام اجرای حراج هلندی در بازار ارز رونمایی شد؛ حراجی که ساعتی و چند قیمتی توسط بانک مرکزی در بازار متشکل ارزی اجرا و سازوکار آن به زبان ساده با فروش ارز با نرخ بالاتر به متقاضی و در ادامه کاهش پلکانی قیمت ارز همراه می‌شود. به بیان دیگر، کسری منابع صرافان در حراج ساعتی توسط بانک مرکزی در بازار متشکل عرضه می‌شود و در حراج هلندی، هر صراف به قیمتی که خودش تقاضا کرده از میانه به بالا ارز دریافت می‌کند. در حقیقت میانه نرخ سفارش گذاری صرافان به عنوان نرخ بازار متشکل عمل می‌کند و نرخ کاملا غیردستوری و بدون محدودیت از منبع تا مصرف است.

به گفته یک منبع آگاه ارزی، حراج ساعتی است و کسی که نرخ بالاتر از میانه نرخ گذاشته باشد، در حراج عدم النفع دارد و عملا نرخ ارز در آن روز ظرف یک یا دو حراج به یک نرخ مشخص روزانه همگرا می‌شود.

به گفته فعالان و کارشناسان ارزی، این راهکار و اقدام مانع از شکل گیری فضای توزیع رانتی ارز می‌شود و با از بین رفتن تفاوت نرخ ارز صرافی مجاز با بازار آزاد، منجر به شکل گیری نرخ واقعی و شفاف در بازار ارز می‌گردد. باید تاکید داشت هدف گذاری این نوع حراج در اوضاع کنونی، تعیین نرخ اولیه ارز در تهران به جای دوبی خواهد بود که می‌تواند مانع از شکل گیری جولان نوسان گیران و سفته بازان فردایی ارز شود.

نبی زاده مشاور ارزی رئیس کل بانک مرکزی نیز در رابطه با سیاست جدید بانک مرکزی بر این باور است: بانک مرکزی در تصمیم جدید خود، ضمن از بین بردن بازار توافقی، نرخی را تعیین می‌کند که رانت را از بین ببرد. البته سیاست بانک مرکزی پذیرش این نرخ به عنوان نرخ رسمی ارز کشور نیست و از این به بعد بانک مرکزی در این بازار با قدرت حضور پیدا خواهد کرد. بانک مرکزی قطعا با ورود با قدرت بیشتر در بازار ارز، اجازه شکل گیری این نرخ‌ها را که از نظر بنیان‌های اقتصادی نیز صحیح نیست، نمی‌دهد.


محمدرضا رنجبرفلاح، اقتصاددان نیز با اشاره به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر تامین همه نیاز‌های ارزی در سازوکاری جدید، تاکید کرد: استفاده از بازار آزاد به این شکل است که بر اساس سیاست حراج نزولی یا حراج هلندی عمل خواهد شد؛ به این صورت که بانک مرکزی تقاضای متقاضیانی که در نرخ‌های بالا تقاضا دارند، پاسخ می‌دهد و بعد از آن روی منحنی تقاضا، از قیمت‌های بالا و پاسخ دادن به تقاضا‌های با نرخ‌های بالا به تدریج به سمت نرخ‌های پایین‌تر حرکت می‌کند. در این صورت، انتظارات و الگوی انتظارات در جامعه تغییر می‌کند و بر خلاف گذشته که کسی ارز می‌خرید و فردای آن روز با نرخ بالاتر سود می‌کرد، نخواهد بود.

 

جمع بندی

 

بنابراین افزایش بیش از ۱۵۰۰ تومانی نرخ دلار در صرافی‌ها و بازار متشکل، ریشه در سازوکار حراج هلندی دارد؛ روشی که در راستای نرخ سازی ارز از سوی بازارساز در حال اجراست و در برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت می‌تواند اثرگذاری مثبت در راستای مدیریت و تعدیل نرخ ارز داشته باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴۱
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱۱۴
ساعت 12:25

دلار: 46,660 تومان
سکه: 25,900,000 تومان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
ساعت 14:56
دلار 47 هزار تومان
سکه 26،200،000 تومان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
خواهشا آبروی چند هزار ساله ایران را حفظ کنید
در زمین کشوری بازی می کنیم که ارز اقتصادی طرف مقابل ما هست انتظار چه چیزی دارید ؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
دلار 47200
ساعت 16
ناشناس
| Canada |
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
مملکت را به امان خدا رها کرده اند
به این میگن مدیریت به امان خدایی !!!
سیدمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
یه بنده خدا بود زیر همه اخبار کامنت میذاشت که دستاوردهای دولت خوب ارائه نشده و اگر ارئه بشه همه میفهمن دولت چقدر دستاورد داشته!!!
چند روزی هست سرو کله اش پیدا نشده از دستاورد دلار 47 تومنی و بی تفاوتی دولت بگه!
دولت دلال بزرگ ایران است به راحتی دلار ۳۹ هزارتومانی را در ظرف چند روز به ۴۵ هزار تومان رساند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
چرا امروز قیمت دلار در بازار متشکل، صرافی‌ها و شعب بانکی قد کشید؟

بی سوادی
ناشناس
| Canada |
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
دقیقا درسته
همه این جهش قیمتی برای جبران کسری بودجه است
فرزین هم روسیاه از آب درآمد!
مشکلات این مملکت با رفتن این مسئول و آمدن مسئولی دیگر حل نمی شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
فرزین کاره ای نیست همونطور که قبلیها کاره ای نبودن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
همین فرزین در گفتگوی ویژه خبر گفت:
قیمت 42 هزار بازار غیر واقعی است
حالا امروز بانک مرکزی
با ریاست ایشان دلار را
46500 تومان
می فروشد.
روش عالیه... پیش به سوی دلار 100 تومنی... خدا قوت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
چرا امروز قیمت دلار در بازار متشکل، صرافی‌ها و شعب بانکی قد کشید؟

عدم ارتباط با کدخدا
ناشناس
| Germany |
۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
جواب ۱۵۱۹: علت حراااااج هلندی
اصطلاح جدید
همتی میگفت اربیتاژ و خالی فروشی و کورتاژ صادراتی
ا
امروز در دانشگاه پکن، مدرک استادی به رئیسی اعطا شد.
استاد، دکتر رئیسی!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
به چه قیمتی
عدالت طلب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
استادی کم است باید پروفسوری اعطا می شد چون هیچ استادی قادر نیست در عرض ۱/۵ سال ارزش پول ملی را به نصف کاهش دهد
حراج هزاران مدرسه جدید و قدیمی در قالب طرح مولدسازی!

در مجموع بیش از ۱۶۶۰ پروژه مدرسه‌سازی با درصد پیشرفت مختلف برای مولدسازی در سامانه قرار گرفته است. تقریباً به همین مقدار نیز مدرسه قدیمی در لیست املاک جهت فروش ارائه شده است. مدارس در این لیست با ۲ عنوان قدیمی یا تخریبی عرضه شده‌اند. قیمت فروش این مدارس و روش فروش نیز نامعلوم است!!!
انتظارات تورمی و دولت فشل و بیخبر باعث شده کالاها روی دلار ۶۰ تومنی قیمت پیدا کنند
مثلا ماشین، سکه، کالاهای واراداتی و ...
حالا تو هم هر جوری دوست داری خودت رو گول بزن
بانک مرکزی هم بالاخره به همین ۶۰ تومن تن میده
این روش حالا اسمش حراج هلندی یا غیرهلندی سالهاس که داره اجرا میشه!
حراج هلندی روش خوبیه فقط زمان میبره تا جواب بده.
اميدوارم كه اين حراج هلندي ، ريشه در آمريكا و انگليس نداشته باشه !.
دولت با کاهش ارزش پول ملی هر روز از پول های داخل بانک ها و جیب مردم مالیات می گیرد بعد به دنبال مالیات از نورم با نام عایدی سرمایه است!!!!
این نرخ دلار که زدید ماله چند روز پیشه الان این قیمت نیست و 3 تومان بالاتر آمده
از بانک مرکزی که رئیسش نمی داند ارزش افزوده چیست چه توقعی داری!؟
جمع کن بابا این بساطو . بابا داره هر روز نرخ دلار رو بالا میبره و تو هم برایش داستان درست میکنی . همه اینها از بی مدیریتیه . میخواهید صدای مردم در نیاد .
یک دلیل واقعی هم برای کاهش نرخ ارز پیدا نمی کنید اما برای افزایش آن هزار دلیل وجود دارد مهمترین دلیل هم خود مسئولان
دم شما گرم خیلی با حالید.
دلار با افزایش صادرات کاهشی میشه
بورس چرا امروز ریخت؟؟
دلار از 3500 تومن 5 ساله قد کشیده تا 45000 !
این دیگه قد کشیدن نیست ! رشد نجومی و فضایی هست
حالا ریس جمهور بره چین دکترای افتخاری بگیره بیاره قاب کنه بزنه به دیوار، چه دردی از این تورم و گرانی خانمانسوز دوا میکنه، اصلا این سفر جین هم گیرم هواپیما رو بار دلار و یورو نقد از چین بزنه بیاره، اونم دو هفته ای ذوب میشه، بعدش چی؟!بیاین تصمیم بگیرین از انزوای جهانی خارج بشیم وحی و آیه خدا نبوده که اینهمه راه اشتباه رو جلو بریم.
بنابراین افزایش بیش از ۱۵۰۰ تومانی نرخ دلار در صرافی‌ها و بازار متشکل، ریشه در سازوکار حراج هلندی دارد. روشی که در راستای نرخ سازی ارز از سوی بازارساز در حال اجراست و در برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت می‌تواند اثرگذاری مثبت در راستای مدیریت و تعدیل نرخ ارز داشته باشد.
این حرفهای تکراری و بی معنا چیست؟؟؟؟؟ دلار هر روز در حال افزایش است و به تبع آن، هرچه که هست، وابسته و یا بی وابستگی به دلار، با افزایش دلار، قیمتش قد می‌کشد و مردم در زیر این تورم افسارگسیخته، در حالت بسیار بسیار بدی قرار گرفته‌اند و هیچ دادرسی ندارند. آقای رئیس‌جمهور؟؟؟؟؟؟
خدا را شکر معجزه دولت یک دست منصوب را هم دیدیم که هیچ کسی هم مانع کارش نمیشئد همه هم همه جوره میخواهند نگذارند گیر کند الان هم باز دولتهای قبلی بد بیراه بگویید وااقعیت این است دلار 27000 نومانی را در طول 15 ماه دو برابر کرده است و ارزش پول ملی را نصف کرده است با تمام ادعا و دادار دودوری که برایش به راه انداخته بودند هر کاری بلدش را میخواهد مملکت داری هم از این قاعده مستثنی نیست شما خدایی نکرده مریضی سخت بگیری پیش پزشک حاذق متخصص حرفه ای میروی حتی اگر بی دین ایمان باشد چون تخصصش شما را درمان میکند .... به داد مردم برسید خیلی وضعیت ناجور است قبل از اینکه خیلی دیرتر بشود
خخخخخخخخخخخخخ خخخخخخخخخخخخ خخخخخخخخخخخخخ

میگه چرا دلار بالا رفته
چرا تورم داریم ؟
هنوز نمیدونی چرا ؟ وقتی دلار وارد کشور نمیشه
خب دلار بالا میره دیگه
صادرات نفت گاز برق آب طلا معادن و ... داریم
اما دلارهاش وارد نمیشه
برای همین تورم بوجود میاد
فهمیدی
چرا کویت به اون کوچولویی تورم نداره ؟! چون دلار صادراتش وارد کشورشون میشه خرج مردم میشه
فکر کنم تمام علمای اقتصاد دنیا جمع بشن نمی تونند از این وضعیت اقتصاد ایران سر در بیارن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
انشالله دکتر استاد دانشگاه پکن برگرده درست می کنه
ارز همه می دونند هدف دلت ۷۰ هزارتومنه و‌بعد حذف ۴ تا صفر
پاسخ ها
کمال فراهانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
دولت هدف ندارد این حرفتون را قبول ندارم
اصلا دولت ناکارمد چه به هدف
۲۶ شهریور ۱۳۹۹ بانک مرکزی اینکار رو انحام داد و‌شکست خورد اخبارش تو تابناک موجود هست
دولت بی تدبیر و بی لیاقت
ظاهرا دولت هیچ نگرانی در زمینه معیشت مردم نداره
واقعا اونایی که به این دولت رای دادن الان خجالت نمیکشن؟ شرمنده نیستن؟!
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
این خط تخریب جریان اصلاح طلب و تحریک به اغتشاش تا آخر دوره آقای رییسی ادامه خواهد یافت. و از تحمیل هیچ هزینه ای بر کشور و مردم پرهیز نخواهند کرد.
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
تخریب چیه؟ اصلاحطلب کیه؟ مگر خودت چشک نداری نمی بینی؟ ضمنا هر اصلاح طلبی داره دلارو میکشه بالا کاری نداره برین بگیرینش !
هیچ خبری از حراج هلندی و.... نیست
تعارض منافع است
منظور شما از چرا چیست ؟؟
فردا بانک مرکزی با افتخار دلار را ۴۴۹۹۰ کند
همش دورغه
از دور نهم ریاست جمهوری تا الان حتی یک تصمیم که برای منافع مردم باشه گرفته نشده !!!!!این تصمیم هم مثل بقیه برای درآمد بیشتر آقایون و آقازاده ها ست .
خب ، پس خدا رو شکر، مشکلی نیست
ریال به ریال افزایش قیمت ارز مساوی با پر کردن سیاه چاله کسری بودجه امسال و سال آینده است.و در این میان اکثریت جامعه تاوان این سیاست سراسر غلط را میپردازند.
با گذاشتن یه اسم شیک روی بی برنامگی هاتون نمیتونید چیزیو درست کنید
همه الفرار
در خودرو امتحان کردند و نتیجه گرفتند
در دلار و یورو هم همین کار را تکرار خواهند کرد
بنظر میرسه انگیزه های مهاجرت از ایران بشدت در حال افزایش است
کشور آباد را به ویرانه تبدیل خواهند کرد
این شیوه وقتی جواب می داد که کنترل نویز و همهمه ورودی به سیستم ( عمدی یا تصادفی) هم با سازوکار های در دسترس اقتصاد ملی میسر می بود. اما می دانیم که اینطور نیست. بنابر این ترفند خیالی بانک مرکزی ( سبک هلندی) بیشتر به مثابه یک توجیه برای استمرار این وضع (بیماری هلندی) نمود خواهد یافت.

این دست تحلیل به رفتار پلیس راهنمایی می ماند که در یک وضعیت ترافیک نویزی ( شیر تو شیر ) چها راه بعد از قطع برق چراغ های راهنما٬ بناگزیر تصمیم می گیرد هر طرف که خود رو ها هجوم برند بلافاصله دستش را به همان طرف بیرد تا بلکه وانمود کند اوضاع تحت کنترل اوست!!
ساعت خواب
نرخ دلار رفت رو چهل و هفت
برکات سفر به چین و ماچین
قطعا ما در گرداب فروپاشی و سقوط اقتصادی افتاده ایم و هر روز هم از آرزش پول

ملی مان در مقابل ارزهای خارجی کاسته میگردد
و به تبع آن، افزایش هر روزه قیمتها و بالا رفتن تورم و گرانی های افسار گسیخته را

شاهد خواهیم بود و درست همان بلائی که به سر اقتصاد زیمبابوه و ونزوئلا آمده است
ارز باید آزاد شود دلار دستوری با قیمت مکارانه 28500 فرزینی فقط دستبرد جیب شرکتهای سهامی عام به جیب مافیاست و یچ تاثیری بر قیمت های کالای مورد نیاز مردم ندارد فقط فساد را زیاد می کند جیب شرکتها را خالی می کند شرکتها نمی توانند در آینده توان تولید خودرا حفظ کنند و بتدریج استهلاکشان نیز قابل جبران نخواهد بود وقتی دلار با قیمت فرزینی تحنیل شرکتهای صادراتی عام میشود یعنی جیب سهامدار را می زنند و با زور ظالمانه دولت میرزند تو جیب باند مافیایی و دلالان ... که هیچ نقشی در تولید ندارند ... بدبخت مردمی که در بورس سرمایه گذاری کردند نمی دانند در کنار حساب سازی شرکتها دولت مستقیما بصورت دشتوری تولیداتشان با قیمت نیمایی از دستشان میخرد و دلالان سودشان را می گیرند و دستشان خالی می ماند و باید هزینه ها ی شرکت را با دلار آزاد بدهند. این چه دولتی است حامی مافیا و دلالان یا حامی تولید.
محمدرضا نجفی‌منش، رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب‌‍وکار و رفع موانع تولید اتاق تهران، گفت: بانک مرکزی می‌گوید نرخ ارز ۲۸۵۰۰ تومان است اما اصلا ارزی با این نرخ وجود ندارد.
درسامانه هم ارزی وجود ندارد
عحب کشوری است همه دنیا محرم هستند بجز ملت ایران که تمام قرار دادها ی قدیم و جدید محرمانه است.
دلار از 30 تومن شد 45 هزار این بازیا به غیر از ضرر به مردم چیزی ندارد
کلا کسی متوجه میشه چه بلایی سرمون اوردن این بی کفایتان .ارزش پول ملی زیر صفر.نابود کردید اقتصاد رو ........فروپاشی اقتصادی اتفاق افتاده است .خدا نگهدارتون مردم بی پناه و مظلوم .
چه بلایی سر این مملکت با این همه منابع اومده !؟
اثرگذاری مثبت با افزایش 1500 تومانی نرخ ارز در یک روز؟
به دلیل بی ثباتی مملکت
احسنت به این تلاش
فقط چرا این نرخ هلندی در زمانی که دلار 20 تومان بود اجرا نشد.
البته احتمالا تابناک درج نمیکند اما این افزایش ها نشانگر خروج منابع عظیم ارزها از کشور است.
پاسخ ها
محسن
| Belgium |
۱۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
از کدام منابع ارزی صحبت می کنی؟درامد ارزی ایران چیست؟؟؟
هر دفعه که دلار بالا میره هی جوری خبر رسانی میکنند که مردم فکر کنند جراحی در کاره مثل این مثال حراج هلندی!!! معلوم نیست تا کی میخوان به این بازیها ادامه بدن و چرا به مردم اجازه تنفس نمیدن.
مردم بخدا قسم گناه دارند و اینها ظلم به مردمه
نه برادر عزیز جناب رنجبر فلاح همکلاسی عزیزم
در این مورد با جنابعالی هم نظر نیستم به دو دلیل عمده
۱ - نظر کارشناسی شما ۱۸۰ درجه با مصاحبه های جناب فرزین تناقض دارد ایشان هیچگاه و در هیچ مصاحبه یا جلسه ای نه پیش بینی کردن و نه فرمودن با حذف بازار توافقی و راه اندازی سامانه جدید ارز و طلا نرخ حراج صعودی خواهد شد ! اگر خاطرتون باشه در مصاحبه تلوزیونی ( کد هم میدم که هموطنان بخاطر بیارن ) جناب رییس ب مرکزی با بالا اوردن انگشت سبابه خود تاکید میکردن دلار ۴۴ هزارتومنی تمام شد و این نرخ یک سوء تفاهمی بیش نیست ، بلا فاصله هفته بعد وقتی نرخ به کانال ۴۳ برگشت ایشون باز در تلوزیون تشریف اورده فرمودن از حضور بنده در ب م تا امروز روند کاهشی بوده بنابر این این روند ادامه دار خواهد بود ، ایشون این قول را به ملت عزیز دادن که جناب رنجر عزیز من و شما هم جزو آنیم!
۲ - ببینید برنامه سفر جناب رییسی به چین و امضاء و نیز اجرایی کردن قرارداد بسیار محرمانه ۲۵ ساله چین انجام شد و طبق معمول براورد تیم اقتصادی ما با فرض بر این که فروش نفت به چین و دریافت اسکناس پالتی از دوست و برادر چین میتواند عتش افزایش فزاینده نرخ دلار را تا عید و حتی تاثیر کسری بودجه سال اینده را هم پوشانی کند ، پس جناب فرزین هم حراج هلندی را برای اشباح این عتش پیشنهاد دادن ! غافل از اینکه طبق اطلاعات درز پیدا کرده به بیرون همچین قراری را چین نه تنها انجام نمیدهد بلکه ! مهم اینجاست ، اولا پول نفت مارا به یوان پرداخت خواهد نمود ( که این مسله بشدت در تراز ارزی کشور تاثیر گذار خواهد بود )
دوم و مهتر اینکه ما به چین اجازه میدهیم دوسال بعد پول مارا بدهد و بدتر از بدتر اینکه دوسوم رانقد بصورت یوان و یکسوم بصورت تهاتر !!! قضاوت باشما
احالا نرخ دلار افزایشی و صعود نمیشود به نظر شمااااا!!!؟؟
دلیلش فقط

فساد فساد فساد
آقای دکتر محسن رضایی اقتصاد دان که دکتری اقتصاد را با معدل نوزده و خورده ای گرفته چرا پول ملی رو به ارزش واقعی نرساندید افتضاحی که روسای جمهور دیگه در هشت سال انجام می دادند این آقا و تیمش در یکسال انجام دادند خدا به داد مردم برسه البته اگه از دست خدا هم کاری بر بیاد
ول کن چکار به دلار داری تا میتونی راهپیمایی کن و خدا رو شکر کن امنیت هست دنبال رفاه نباش
آقا ساکت فعلا دفقط فضای مجازی و فیلترینگ مهمه
مردم همیشه در صحنه عین ۸۰ میلیون نفر شدن محتکر دلال سوداگر اقتصادی با این رویه که شما پیش میرید اگر کشور تحریم هم نباشد بدتر ازاین میشود ثروتهایی که باید مولد اقتصادی جامعه باشند تبدیل به محصولات بدرد نخور ایرانخودرو وسایپا وچین شده اند ودرپارکینگها خاک میخورند دلارو سکه هایی که درگنجه فسیل میشوند بشتابید برای ویران کردن اقتصاد
جناب آقای نبی زاده مشاور ارزی محترم رئیس کل بانک مرکزی:
با سلام و احترام
امیدوارم تصمیم شما همانند مسئولینی که نرخ توافقی را پیشنهاد دادند و حال شما آنرا رد می کنید روز دیگری تصمیم شما را مسئولین دیگر رد نکنند.
با حرکت امروز شما اجناس هم گران می شود . شما حراج هلندی می کنید و می فرمایید روند کاهشی را هم تجربه می نماید اما اجناس چسبندگی زیادی پیدا می کنند و برگشت پذیری آنها یا محل و یا خیلی اندک است.
امیدوارم بزوردی مرود لعن و نفرین مردم قرار نگیرید
حراج هلندی دیگه چه کوفتیه؟؟ الان من نیاز به دلار دارم قیمت دادن ۴۸۰۰۰ تومان.
دولت نیاز به پول داره و تا عید می‌رسونه به ۵۵۰۰۰ تومان.
رئسی رفتە چین نهار بخورە!!!!!
دولار هم مال آمریکاست ربطی بە رئیسی ندارد.. رئسی باید بە فکر نهارش باشە. راستی شما نهار خوردی؟
مادامی که نظام برنامه ریزی کشور علمی نشود، چیزی درست نخواهد شد. متاسفانه اراده ای برای این امر مشاهده نمی شود.
شاید اگر ما بانک مرکزی نداشتیم
خود مردم بهتر بازار را کنترل می کردند
گمانم وقت آن رسیده است که مسولان از لجبازی دست بردارند و بیایند مثل آدم کشور را به روش درست مدیریت کنند وقتی اقتصاد شما خراب باشد هیچ کارت سامان نخواهد گرفت اولین کار احیای برجام و رفع تحریم ها است بدون رفع تحریم هیچ غلطی نمی توانید بکنید حتی اگر رییس جمهور ۶ کلاسه پرفسور افتخاری از چین بگیرند
دلار تا پایان امسال ۵۰ هزار تا پایان ۱۴۰۲ میشه ۱۰۰ هزار تومان مطمئنباشید با این وضع و ضعف مدیریتی که هست
در خواب تشریفدارید دلار از47هزار و یورو از 50هزار عبور گرد
قیمت هر کالایی اگر بالا برود بسختی پایین میاد و به نوعی چسبندگی به سقف داره این را هر کسی که اندک سواد مالی داشته باشد میداند خصوصا در شرایط اانتظار تورمی که در جامعه ما حاکم هست ، به عبارت دیگر دولت با دست خود دارد دلار را گران میکند و بهانه را تاکتیک هلندی کرده ، مردم هم این وسط زیر بار تورم دارن له میشن و فریاد رسی نیست
عراق اشغال شده، سوریه جنگزده و افغانستان بدون زیرساختار هیچکدام تورمی را که ما داریم را ندارند ، چرا؟
یکی دلیل را تحریم ها اعلام میکند، دیگر مدعی صادرات عمده نفت و پتروشیمی و بی اثری تحریم ها
یکی چاپ پول بی پشتوانه را عامل میداند و دیگر اصل موضوع را رد میکند
یکی دزدی و اختلاس را عامل میداند و دیگر میزان آنرا اندک
و…..
چیزی که مردم میبینند کوچک شدن سفره خالیشان هست و بزرگ تر شدن سفر کسانیکه مردم را به مقاومت و سکوت دعوت میکنند
با تشکر از حضور تاثیرگذار دکتر فرزین در بانک مرکزی!
دلار چرا نمی رود بالا هیچ مسئولی در جایگاه خود نیست موقعی که اما جمعه سرعین را رئیس دانشگاه میکنند
چه انتظاری داریم
امروز رفتم سیب زمینی وپیازخریدم شدصدهزارتومان...اینهاهم مگه وارد میشه که گرون شده
ازجین برگرده حلش میکنه
تا زمانی که فروش محصولات نفتی و پتروشیمی و برق رو به خارج ..... واردات برنج و مواد اولیه به داخل به ریال انجام نشه....
که از متقاضی دئلار به فروشنده ریال تبدیل بشیم( مثل روسیه)
تا زمانی که بازار به دولار و یورر گره بزنیم.....
تا زمانی که محتاج مردم حتی پیاز و سیب زمینی رو دولاری قیمت گذاری کنیم....
تا زمانی بورس کالا به اسم حفاظت از بیت المال داره تورم و پمپاژ میکنه به اقتصاد.....
و تا زمانی که افرتدی برای سرمایه های این کشور برنامه ریزی میکند که هیچ کنترل و نظارتی رو خروجی عملکردشون نیست....
دولار 46 تمانی که هیچه خودمانم باید آماده دولار 60-70 تومانی کنیم
عرضه میخادهمه چیزعرضه میخاد
لازمه پیدایش ظهور قطعا دلار240000 تومانی هست .باید دست در دست هم تلاش کنیم یک یا علی دیگر
گرانی امروز دلار از برکات سفر رییس جمهور به چین هست
ای هلندی ر! ما فکر کردیم مقصر دولت رییسی می باشد! استغفرا... توبه!
وقتی‌‌ملت همیشه در صحنه‌هجوم‌میبره‌به‌خرید‌دلار‌‌نتیجش‌همینه
شاید در متن ۲۰ فقره تفاهم‌نامه با چین مطالبی وجود دارد که در ایران نتیجه عکس داشته باید به رئیس جمهور بگیم عزیز پاتو از ایران بیرون نگذار اوضاع خرابتر میشه
هلندی یا افغانی ،خلاصه مردم له میشن
من دکتری اقتصاد دارم ترو خدا بدید من هم ۴۰ تومن بزازم روش
همه ی این صغری کبری کردن ها برای پیچوندن مخاطب است. افزایش روزانه 5هزار میلیارد تومان نقدینگی که به زودی
به 7 هزار میلیارد و 10 هزار میلیارد تومن در روز می رسد باعث و ریشه همه ی این تلاطمات و ناهنجاری ها ست. برای دلار 1000000ریالی آماده باشید.
سلام ب آقای آیت الله مهندس دکتر پرفسور رئیسی دلار فردایی ۴۸۰۰۰ پژو ۲۰۷ ۹۰۰ملیون تومان بلد نیستید واقعا انصراف بدید بقران هر روز با هر صد تومان بالارفتن دلار آرزوی هزاران جوان ایرانی میمیره
بی دلیل نیست اوار شدن قیمتها سهام رو سر مردم.......
اخه کدوم ا تو این بازار متورم سرمایشو میبره تو بورسی که با بالا رفتن قیمت ارز میریزه،،،،،،،،،،،،،،، دلال های ارز کیا هستن ارگانهای دولتی که میلیون دلاری تسهیلات ارز نیمایی گرفتن،،،،،، میهن ۵ میلیون، کاله ۶ میلیون، ایران خودرو ۱۲ملیون،،،،،،،،
مشکل از فرزین است
اقا من نمیدانم چرا ملت ایران اینقدر روی دلار حساسه مگه چی شده نه کسی از گرسنگی مرده و نه تاثیری روی راهپیمایی ها داشته خدا بکنم بشه۰۰۰ ۱۰۰تومان تا دشمن بفهمه بشه یک میلیون هم تاثیری نداره
دد
دیگر هیچ آینده روشنی نمیتوان متصور شد
تا وقتی اقتصاد درست نشه تعامل و سیاست خارجی ما اصلاح نشود و تحریم ها برداشته نشود اوضاع همینه
کی فهمید چی شده وچی خواهدشد.ولی به زبان ساده دلار گوش نمیده!!
چراکشوری که درآن مشکل ارزی وجوددارد به افرادی که نیاز ارزی ندارند5000دلاریایورو ارزفروخته می‌شود که درمنزل نگهداری کنندوعملا آن راازچرخه تولید خارج کنندضمنامشکل نگهداری آن رانیزداشته باشند.
علت سفر رئیسی است که هیج منفعتی برای ایران نداشت
بعد طرف میاد میشنه میگه پیشرفت چشمگیری داشتیم و فقط یک اشکالات خیلی کوچکی وجود دارد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
مقام ها همیشه درست می گن و حق با جانب آنهاست
بلاخره عیدی و حقوق می خواهید یانه؟
پس با این اوصاف 44 ساله دلار داره حراج هلندی می شه که قیمتش از 7 تومن به 47 هزار تومن رسیده؟ بابا جمعش کنین
چرا را باید برید از اونایی بپرسید که خون خلق الله را کردن توی شیشه و رازی هستن که بخاطر منافع خودشون قشر ضعیف هر بالایی بخواد سرش ب
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها