بازدید 2340
عضو حقوقدان شورای نگهبان :

ایده‌های مربوط به قانونگذاری درباره تجمعات باید قابلیت اجرا داشته باشند

رییس پژوهشکده شورای نگهبان در ادامه گفت: برای تدوین قوانین به خصوص قوانینی که مستقیما با حقوق مردم سروکار دارد نظامات مختلف برنامه‌های ویژه تری دارند و به صورت منظم نطرات مردم را دریافت می‌کنند و بعد نسبت به آن اقدام به قانونگذاری می‌کنند؛ لذا هز این جهت باید فعال‌تر اقدام کنیم.
کد خبر: ۱۱۶۴۰۲۵
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰ 14 February 2023

تابناک _ عضو حقوقدان شورای نگهبان و رییس پژوهشکده این نهاد گفت: در بحث قانونگذاری درباره تجمعات در مراحل ابتدایی هستیم.

عباسعلی کدخدایی در مراسم اختتامیه رویداد رقابت ایده‌نگاری الزامات حقوقی تجمعات و اعتراضات در نظام جمهوری اسلامی ایران که صبح امروز سه‌شنبه (۲۵ بهمن‌ماه) در دانشکده مدیریت دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، بیان کرد: صحبت در رابطه با موضوع تجمعات و اعتراضات بسیار است اما در بسیاری از مواقع ما هنوز در بحث قانونگذاری و قبل از آن شناسایی موضوعاتی که نیازمند قانونگذاری است در مراحل ابتدایی قرار داریم.

وی افزود: متاسفانه همچنان این بدنه های کارشناسی به مراجع قانونگذاری ما ارتباط وثیقی پیدا نکرده اند و مهمتر از آن اینکه نظرات مردم را در شکل گیری قوانین و مقررات کمتر می بینیم.

رییس پژوهشکده شورای نگهبان در ادامه گفت: برای تدوین قوانین به خصوص قوانینی که مستقیما با حقوق مردم سروکار دارد نظامات مختلف برنامه های ویژه تری دارند و به صورت منظم نطرات مردم را دریافت می کنند و بعد نسبت به آن اقدام به قانونگذاری می کنند. لذا هز این جهت باید فعال تر اقدام کنیم.

کدخدایی یادآور شد: ایده‌ای که در پژوهشکده شورای نگهبان داشتند و پیگیری کردند بر همین مبنا بود که اگر ما در خصوص اعتراضات که بحث مهمی هست و هم در قانون اساسی ما به رسمیت شناخته شده و هم اینکه کشور ما بعد از دوره رژیم طاغوت دوره آزادی و استقلال را طی کرد و نیازمند این مباحث است و موضوع مهمی برای مردم و مسئولان است که باید بیشتر مورد کنکاش قرار گیرد.

این عضو شورای نگهبان تصریح کرد: ایده پردازی در این زمینه توسط نخبگان، اساتید و صاحب نظران باید باشد و این قبیل اتفاقات علمی که تعداد آن نیز کم است باید برای ارائه بحث و کارشناسی تر شدن موضوعات بیشتر شود تا کسانی که در مقام قانونگذاری تقنینی قرار دارند نظرات دقیق خری را در هین زمینه کسب کنند و بتوانند در نهایت قانون خوبی را تصویب کنند.

وی در ادامه ضمن اشاره به اصول مختلف قانون اساسی در موضوعات مختلف اظهار کرد: اصول ۲۴، ۲۵، ۲۶ و... مشخصا در خصوص اعتراضات است و اشکالاتی اساره شد که ان شاء الله برطرف شود.

این عضو شورای نگهبان تصریح کرد: باید توجه شود که ایده هایی که در چنین رویدادهایی ارائه می‌ شود واقعا قابلیت اجرا داشته باشند. آرمان‌ها در قانون اساسی در قالب اصول ان بیان شده و ما باید پایین تر از قانون اساسی و روی زمین نظر و ایده‌ای که می دهیم با توجه به شرایطی که در کشورمان وجود دارد قابلیت اجرا هم داشته باشد.

کدخدایی خاطرنشان کرد: طبیعتا اینها می تواند برای آینده کشور و عبور از بسیاری از مشکلات امروزمان که در قانونگذاری و در سطح بالاتر در بحث حکمرانی با آن مواجه هستیم موثر باشد.

در ادامه این مراسم مصطفی کواکبیان نماینده ادوار پیشین مجلس در رابطه با ایجاد کمیته فقهی که در یکی از طرح‌ها ارائه شده بود به طنز گفت: به نظر می رسد کار علما را زیاد نکنید. در طرح شما نوآوری‌ هایی وجود دارد اما از جنبه اجرا خیلی قابلیت اجرایی ندارد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص طرح دیگری که در رابطه با ایجاد تجمعات در فضای مجازی بود این ایده پردازی ها را رویایی خواند و عنوان کرد: واقعیت این است که چه کسی می‌خواهد این کنشگری را ساماندهی کند و آیا در این طرح در رابطه با اقدامات لباس شخصی‌ها تدبیری اندیشیده شده است.

در ادامه سید نظام الدین موسوی عضو کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در رابطه با یکی از طرح های ارائه شده برای تجمع در فضای مجازی گفت: در اصل ۲۷ قانون اساسی دو نکته آمده که تجمعات مسلحانه نبوده و مخل امنیت جامعه نباشد و لذا به کارشناسی نیاز دارد که این مبانی را بشناسد.

وی افزود: دلیل محجور بودن برخی اصول قانون اساسی این بوده که جرات نکردیم آنها را عملی کنیم و چهارچوب برای آن تعیین کنیم مانند امر به معروف و نهی از منکر که دچار مشکلاتی در این زمینه هستیم. لذا چارچوب دار کردن موضوعات مهم است.

این نماینده مجلس یادآور شد: تجمعات در فضای مجازی مانند کلاب هاوس تجمعاتی محسوب می‌شود که اگر در قوانینمان موادی رو به جلو نداشته باشیم در آینده با مشکل مواجه می شویم و باید آینده پژوهانه به مساله نگاه کنیم.

موسوی یادآور شد: از زمان انقلاب مشروطه موضوع اعتراضات و تجمعات سیاسی وجود داشت و تاکنون نتوانستیم چهارچوب روشنی برای آن داشته باشیم. چهارچوب‌های تجمعات و اعتراضات نسبت مستقیمی با تعیین تکلیف وضعیت گروه ها و احزاب و جمعیت های سیاسی دارد. در کشورهایی که این رویکرد روشن شده تکلیفشان با بحث اعتراضات و تجمعات روشن است چرا که چهارچوب هایی شکل گرفته که مسئولیت را برعهده بگیرند.

در ادامه این مراسم جلیل محبی دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز گفت: الان فضای مجازی به نحوی است که به دلیل نداشتن قوانین و مقررات آزادتر است. اصل ورود حوزه مجازی به مسئله تجمعات مساله ابتکاری و خوبی است، اما نباید به گونه‌ای شود که همین آزادی مجازی هم که اکنون وجود دارد با مشکل مواجه شود.

فضه السادات حسینی مجری صداوسیما و تحصیلکرده رشته حقوق نیز در ادامه این مراسم در خصوص ایده ای برای تشکیل تجمعات در فضای مجازی گفت: اصل کار این ایده تجمعات در فضای مجازی است که با همه پیشرفت‌های موجود، اما در همه مناطق و همچنین برای اقشار کم درآمد قابل دسترسی نیست.

جلیلی رییس دانشگاه صنعتی شریف نیز در این مراسم گفت: دانشگاه شریف پاییز سختی را گذراند و دلایل آن هم این بود که دشمن خیلی سرمایه‌گذاری کرد و دلیل تمرکز بر دانشگاه شریف جایگاه نخبگانی این دانشگاه بود.

وی ضمن ابراز خرسندی از اینکه پژوهشکده شورای نگهبان این دانشگاه را برای برگزاری این رویداد انتخاب کرده است خطاب به داوران این رویداد و کدخدایی رئیس پژوهشکده شورای نگهبان بیان کرد: اتفاقات پاییز ۱۴۰۱ برای ما تکلیفی ایجاد کرد که اقناع است و این اقناع خیلی سخت است. وقتی رسانه‌های بیگانه بر موج اقناع سوار می شوند، از طرف دیگر بحث بی عفتی بیرون می زند و با آزادی بیان و اعتراض مخلوط می شود و اینکه فرزندانمان را مجاب کنیم که هر کدام از این موارد مرز خود را دارد کار سختی است.

رییس دانشگاه شریف گفت: امیدواریم بتوانیم در دانشگاه شریف این مجاب کردن و مرزبندی را شکل دهیم چرا که اگر این اتفاق در این دانشگاه رخ دهد در سایر دانشگاه ها نیز توسعه خواهد یافت.

در پایان این مراسم نیز از گروه های ایده پرداز شرکت کننده در این مراسم توسط رییس پزوهشکده شورای نگهبان تقدیر و تشکر شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی