بازدید 32506
روز هشتم زلزله ترکیه و سوریه

افزایش تلفات زلزله در ترکیه به ۳۲ هزار تن / قرار گرفتن ۱۱۰ شهر ترکیه روی گسل‌های خطرناک/اردوغان از زلزله ترکیه جان سالم به در می برد؟/ دستور شیخ الازهر مصر برای ارسال کمک به سوریه

زمین لرزه مخربی به بزرگی و شدت ۷.۸ ریشتر در ساعت ۰۴:۱۷ دقیقه بامداد روز دوشنبه، ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۱ مناطق وسیعی در جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند که در جریان آن تلفات و خسارات‌ زیادی وارد شد.
کد خبر: ۱۱۶۳۸۷۸
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰ 13 February 2023

افزایش تلفات زلزله در ترکیه به 32 هزار نفر

بین الملل تابناک: زمین لرزه مخربی به بزرگی و شدت ۷.۸ ریشتر در ساعت ۰۴:۱۷ دقیقه بامداد روز دوشنبه، ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۱ مناطق وسیعی در جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند که در جریان آن تلفات و خسارات‌ زیادی وارد شد.

بیشتر بخوانید

دستور شیخ الازهر برای ارسال کمک به سوریه
۱۴۰۱/۱۱/۲۴ - ۲۱:۴۹

شیخ الازهر دستور داد تا نهادهای وابسته کمک‌های متنوعی را برای زلزله زدگان سوریه ارسال کنند.

به گزارش رسانه‌های مصر، شیخ الازهر دستور داد در چارچوب نقش "خانه زکات و صدقه" در امداد رسانی به آسیب دیدگان از حوادث غیر مترقبه، تمامی کمک‌های مورد نیاز شهروندان سوری در مناطق زلزله زده فراهم شود.

برپایه این گزارش، این کمک‌ها شامل غذا، پوشاک و سرپناه است.

شایان ذکر است که خانه زکات و صدقه که تحت نظارت شیخ الازهر است، یک طرح «امداد بشردوستانه» را در دستور کار خود دارد که از طریق آن کمک‌های بشردوستانه فوری به کسانی که در داخل یا خارج از مصر در معرض بلایای طبیعی هستند، ارائه می‌شود.

ترکیه اجازه استفاده از حریم هوایی خود برای کمک به سوریه را داد
۱۴۰۱/۱۱/۲۴ - ۲۰:۱۱

وزیر خارجه ترکیه در سخنانی از آمادگی کشورش برای اجازه استفاده هواپیماهای حامل کمک‌های بشردوستانه از حریم هوایی ترکیه و انتقال این کمک‌ها به سوریه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری العهد، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در این باره گفت: ما حریم هوایی کشورمان را به روی هواپیماهای کشورهایی که قصد ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه را دارند باز خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: این وظیفه انسانی ماست.

دیدار گریفیتس و اسد
۱۴۰۱/۱۱/۲۴ - ۱۸:۴۲

مارتین گریفیس معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده امور امدادی و هیئت همراه وی امروز در دمشق با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش سانا، اسد و گریفیتس روز دوشنبه درباره پیامدهای زلزله‌ای که در سوریه به وقوع پیوست و نیازهای انسانی مردم سوریه برای غلبه بر این پیامدها بحث و گفت‌وگو کردند.

بشار اسد در این دیدار بر ضرورت ارسال کمک های فوری به کل مناطق سوریه از جمله مناطق اشغالی و تحت کنترل گروه های تروریستی مسلح تأکید کرد.

رئیس جمهور سوریه همچنین بر اهمیت تمرکز تلاش‌های بین المللی برای کمک به بازسازی زیرساخت‌ها در سوریه تأکید کرد و آنرا یک ضرورت حیاتی برای زندگی مردم سوریه و بازگشت پناهندگان سوری به شهرها و مناطق خود برشمرد.

گریفیس هم به پاسخگویی سریع دولت سوریه و اقدامات امدادی آن اشاره و تأکید کرد که سازمان ملل برای حمایت از عملیات امدادی و تامین نیازهای سوری‌ها تلاش می‌کند.

امروز همچنین فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه میزبان مارتین گریفیتس معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده امداد اضطراری و هیات همراه او بود.

در این دیدار، زمینه‌های مختلف همکاری بین سوریه و آژانس‌های سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه، به ویژه با توجه به راه‌های مقابله با عواقب زلزله‌ای که چند روز پیش منطقه را لرزاند، بررسی شد.

دو طرف بر لزوم اطمینان از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به همه سوری‌ها بدون تبعیض و در تمام بخش‌های سوریه تأکید کرده و از همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد خواستند تا از تلاش‌ها برای کمک به سوری‌ها برای غلبه بر این فاجعه انسانی به دور از سیاسی کردن و بر اساس احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه، حمایت کنند.

اردوغان از زلزله ترکیه جان سالم به در می برد؟
۱۴۰۱/۱۱/۲۴ - ۱۶:۱۲

به موازات چالش‌های اقتصادی و سیاسی که ترکیه با آن دست و پنجه نرم می‌کند، زلزله ویرانگری نیز صبح روز دوشنبه هفته پیش این کشور را لرزاند. این زلزله آزمون حساسی برای «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه محسوب می‌شود که قرار است سه ماه دیگر، سرنوشت او در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی آینده، مشخص شود.

وبگاه شبکه «المیادین» با انتشار یادداشتی با تیتر «زلزله ترکیه... دشوارترین آزمون اردوغان پیش از انتخابات» نوشت: «با وجود چالش‌های اقتصادی و سیاسی که ترکیه سال‌ها با آن روبه‌رو بوده، زلزله‌ای که صبح روز دوشنبه آن را لرزاند و هزاران کشته و زخمی برجای گذاشت، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه را در مقابل یک آزمون حیاتی در خصوص روند امداد و نجات زلزله‌زدگان قرار داد و این در حساس‌ترین شرایط سیاسی برای او رخ داد.

بهره‌برداری مخالفان سیاسی اردوغان از زلزله ترکیه

به اعتقاد نویسنده، این امر بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی که قرار است در ۱۴ ماه می برگزار شود، سایه افکنده است، انتخاباتی که پیش از این به عنوان سخت‌ترین انتخابات برای او در طول دو دهه حکومتش توصیف می‌شد، که طی آن او با بلوکی از احزاب اپوزیسیون متحد روبه‌رو خواهد شد که دیگر برای تغییر اکثریت در پارلمان ترکیه یا سرنگونی خود اردوغان تلاش می‌کنند.

در ادامه این یادداشت آمده است: هنوز گرد و غبار زلزله ویرانگر ترکیه ننشسته که احزاب مخالف و برخی از ساکنان مناطق آسیب‌دیده از کندی اقدامات مسئولان و عدم تدارک آنها و ارائه تجهیزات لازم برای مقابله با ویرانی‌های رخ داده، گلایه دارند.

به اعتقاد نگارنده، اعلام وضعیت «فوق‌العاده شدید» از سوی رئیس‌جمهور ترکیه، گشت‌های میدانی او و اعتراف به وجود «کاستی‌ها» و «شکاف‌ها» در برخورد دولتش به این فاجعه، ناجی اردوغان و حزب عدالت و توسعه او نبود. ناامیدی در تعدادی از مناطق آسیب‌دیده‌ای که مخالفان او در آن حضور دارند، سایه افکنده و خانواده های زلزله‌زده، دولتی را که نمی تواند به آنها کمک کند و بستگان آنها را که زیر آوار گرفتار شده‌اند، نجات دهد، محکوم می‌کنند.

در ادامه این یادداشت آمده: «مخالفان سیاسی که سالهاست تلاش خود را بر سرنگونی رئیس‌جمهور ترکیه متمرکز کرده‌اند، این حادثه را فرصت مناسبی برای بسیج مردم علیه اردوغان می‌‌بینند و می‌گویند: "تعداد بالای تلفات تنها به دلیل زلزله نیست، بلکه به دلیل ساختمان‌هایی است که به درستی تحت کنترل و نظارت فنی قرار نگرفته‌اند و از نظر کیفیت ساخت در سطح پایینی قرار داشته‌اند"».

در همین راستا، مخالفان اردوغان می‌گویند که «ارتش در جریان این زلزله به اندازه کافی سریع عمل نکرده زیرا دولت اردوغان پروتکلی را که به موجب آن ارتش می‌توانست بدون هیچ دستوری وارد عمل شود، باطل کرده بود».کمال قلیچدار اوغلو، رهبر اصلی‌ترین حزب مخالف ترکیه در همین خصوص گفته است: «اگر یک نفر مسئول این وضعیت باشد، آن اردوغان است».

حمله رسانه‌های غربی به اردوغان

به نوشته المیادین، رسانه‌های غربی نیز به جای تمرکز بر روی بُعد انسانی در زلزله اخیر، در جستجو برای انتشار تصاویر، صحنه و صداهای منتقد از عملکرد دولت ترکیه و سرزنشگر آن به دلیل کوتاهی‌ در وظایف خود و فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب برای مقاومت در برابر زلزله هستند.

به نظر می‌رسد که در چنین شرایطی، سفرهای رئیس‌جمهور ترکیه به مناطق زلزله‌زده نیز نتوانست این رسانه‌ها را ساکت کند. در همین راستا نیز هفته نامه «شارلی ابدو» در صفحه رسمی‌اش در توئیتر با انتشار تصویری از یک بنای ویران شده، با طنزنوشت: «زلزله در ترکیه..نیازی به ارسال تانک‌ها نیست».

یا روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» با تیتر «دولت کجاست؟ .. اردوغان پس از زلزله در ترکیه با خشم مردمش مواجه شد»، نوشت که اردوغان و حزب عدالت و توسعه، با اتهامات بازماندگان این زلزله مواجهند و آنها به کندی اقدامات دولت و توزیع نابرابر کمک‌ها، به ویژه در مناطقی که از نظر سیاسی به احزاب مخالف حزب حاکم وفادار هستند، اعتراض دارند.

این روزنامه انگلیسی به همین امر بسنده نمی‌کند و می‌نویسد که از بیم انتشار اطلاعات علیه دولت ترکیه، «دولت اردوغان به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی دستور داده است تا دسترسی به توییتر را مسدود کنند».

روزنامه بریتانیایی «فایننشال تایمز» نیز می‌نویسد: «این زلزله آزمونی برای رهبری اردوغان است. وی روز چهارشنبه از شهر ویران شده قهرمان مرعش در نزدیکی مرکز زمین لرزه بازدید کرد تا کسانی را که او را متهم به سوء استفاده از این فاجعه برای پیشبرد برنامه خود کرده‌اند، انتقاد می‌کنند، زیر سوال ببرد».

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» نیز گفت: «پیامدهای این زمین لرزه بر میزان بازگشت اردوغان برای تشکیل دولت سایه افکنده، زیرا منتقدان او را متهم می‌کنند که با تضعیف حقوق شهروندی کشور را به سوی استبداد سوق داده و استقلال نهادهای دولتی مانند وزارت امور خارجه و دولت ترکیه و بانک مرکزی را تضعیف می‌کند».

المیادین در ادامه می‌نویسد: «مروری سریع بر موضع‌گیری مهمترین روزنامه‌های غربی در قبال زلزله ترکیه، نشان می‌دهد که این رسانه‌ها چگونه فرصتی بی‌سابقه برای تنبیه رئیس‌جمهور ترکیه به خاطر موضعش در قبال جنگ روسیه در اوکراین و سرنگونی او در داخل پیدا کردند، امری که اردوغان به خوبی از آن آگاه است و از تلاش برای تحریک مردم با اخبار جعلی و تحریف وقایع سخن می‌گوید. امری که این سوال را به وجود آورده که آیا وی در انتخابات آتی نیز شانسی برای پیروزی دارد؟

موقعیت اردوغان پیش از زلزله نیز حساس بود

اردوغان که از سال ۲۰۰۳ قدرت را در دست دارد، با انتقادات فزاینده‌ای در خصوص سازمان دهی ضعیف و کندی عملیات امدادی مواجه است امری که خودش نیز به آن در خصوص مناطق زلزله‌زده اذعان دارد.

به اعتقاد نویسنده، اردوغان که امروز با یک آزمون واقعی روبروست، حتی قبل از زلزله در موقعیت حساسی قرار داشت. در انتخابات شوراهای شهرداری‌های اخیر، حزب او آراء خود را در شهرهای بزرگ از دست داد که مهمترین آن استانبول بود.

در ادامه یادداشت مذکور آمده است: «در دوران حکومت اردوغان، ترکیه به دلیل اتخاذ سیاست‌های اقتصادی غیرمتعارف او، از نرخ تورم بالا و سقوط ارزش واحد پول ترکیه رنج برد. درخواست های او برای کاهش نرخ بهره منجر به افزایش تورم به بالاترین حد در ۲۴ سال گذشته شد و در سال گذشته به ۸۵ درصد رسید و طی دهه گذشته، لیر ۱۰ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد».

شکاف‌ها در روابط اردوغان و با آمریکا و اروپا و برخی کشورهای عربی

در سطح خارجی، شکاف در روابط ترکیه با اروپا به ویژه به دلیل موضع ترکیه در مورد جنگ روسیه در اوکراین و مخالفتش با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتوافزایش یافته است. به همین ترتیب، پس از اینکه آنکارا به دلیل قرارداد خرید موشک اس-۴۰۰ از روسیه و مخالفت‌های گسترده در کنگره آمریکا در خصوص فروش جنگنده‌های اف ۱۶، از برنامه توسعه نسل بعدی جنگنده‌های اف ۳۵ کنار گذاشته شد و نیز به دلیل حمایت‌های آمریکا از شبه‌نظامیان کرد در سوریه، روابط ترکیه و آمریکا نیز متشنج شد. در کنار این امر باید به کاهش روابط ترکیه با شماری از کشورهای عربی از جمله مصر و عربستان سعودی نیز اشاره کرد.

اردوغان چگونه می‌تواند بر پیامدهای زلزله فائق آید؟

نگارنده در ادامه اشاره می‌کند: با وجود این چالش‌ها، ترکیه پس از زلزله مانند قبل آن نیست؛ زیرا کارشناسان اقتصادی می‌گویند این زلزله میلیاردها دلار هزینه به بودجه آنکارا تحمیل می‌کند و رشد اقتصادی را در سال جاری دو درصد کاهش می‌دهد و این یک چالشی اضافه برای دولت این کشور است که باید قبل از انتخابات سرنوشت‌ساز ماه می، تلاش‌های زیادی برای بازسازی مبذول دارد.

بر اساس این یادداشت، شمار زیادی از مردم ترکیه بر این باورند که رئیس‌جمهور می‌تواند حمایت ملی را برای مقابله با بحران بسیج کند و موقعیت خود را تقویت کند، زیرا او در اجرای کمپین‌های انتخاباتی مهارت دارد و دولتش تجربه مقابله با زلزله‌ها، آتش‌سوزی جنگل‌ها و سایر بلایای طبیعی از زمان روی کارآمدن طی ۲۰ سال گذشته، را دارد. صمن اینکه برخی بری این باورند که به هر حال هرگونه تصور از ناتوانی دولت در مدیریت صحیح این فاجعه یا اطمینان از عدم اجرای قوانین مناسب ساخت و ساز در یک کشور زلزله خیز به تلاش اردوغان برای انتخابات آتی ضربه وارد می‌کند.

در پایان یادداشت المیادین آمده است: بی‌تردید، اردوغان به یاد دارد که بی کفایتی مقامات این کشور در زمان زلزله ۱۹۹۹، حزب او را پس از سه سال به پیروزی رساند. بر این اساس، میزان پاسخ مناسب به این فاجعه، پس از ماه ها سرنوشت سیاسی او را رقم خواهد زد، بنابراین یا همه چیز را خواهد برد یا همه چیز را از دست خواهد داد.

قرار گرفتن 110 شهر ترکیه روی گسل های خطرناک
۱۴۰۱/۱۱/۲۴ - ۱۵:۵۳

اداره کل تحقیقات و اکتشافات معدنی ترکیه (MTA) با انتشار نقشه جدید گسل‌های فعال در این کشور در وبسایت خود اعلام کرد که ۱۱۰ شهر و مرکز جمعیتی بزرگ در ۴۵ استان ترکیه بر روی گسل احداث شده است.

 این مرجع تخصصی اعلام کرد که بر اساس آخرین ارزیابی کارشناسی انجام شده، ۴۸۵ گسل فعال در ترکیه وجود دارد که می‌توانند زلزله‌های ۵.۵ ریشتری و بالاتر را ایجاد کنند.

اداره کل تحقیقات و اکتشافات معدنی ترکیه در آخرین گزارش خود شهرهای مهم استانبول، ازمیر، بورسا، دنیزلی، ارزینجان، ارزروم، قونیه، کوجاعلی، ادیرنه، سامسون، ترابزون، آنکارا، سیواس، آدانا، وان و کایسری را جزو شهرهای واقع بر روی گسل در این کشور نام کرد.

این اداره کل همچنین ۱۰ استان زلزله زده جنوب این کشور شامل قهرمان‌مارش، کیلیس، دیاربکر، آدانا، عثمانیه، آدیامان، مالاتیا، غازی‌آنتپ، شانلی‌اورفا و هاتای را که در پی دو زلزله ۷.۸ و ۷.۶ ریشتری دوشنبه هفته گذشته به ویرانه‌ای تبدیل شدند، جزو شهرهای واقع بر روی گسل در ترکیه اعلام کرد.

افزایش تلفات زلزله در ترکیه به ۳۲ هزار نفر

با گذشت یک هفته از زلزله ویرانگر و مرگبار در ترکیه، مقام‌‎های این کشور روز دوشنبه (امروز) آمار جدیدی از شمار قربانیان زمین لرزه مخابره کردند.

منابع رسانه‌ای از آنکارا، پایتخت ترکیه خبر دادند که تعداد زلزله دوشنبه هفته گذشته در این کشور همچنان رو به افزایش بوده و آمار جدیدی از کشته‌های این زلزله ثبت شده است.

به گزارش العربیه، سازمان مدیریت حوادث غیرمترقبه ترکیه (آفاد) روز دوشنبه (امروز) اعلام کرد که شمار تلفات زلزله در این کشور به ۳۱ هزار و ۶۴۳ تن افزایش یافته است.

بنا بر اعلام این نهاد دولتی ترکیه، ۲۷۲۴ پس لرزه از زمان زلزله هفته گذشته در این کشور ثبت شده است.

دوشنبه هفته گذشته بود که زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۸ درجه در مقیاس ریشتر به مرکزیت ترکیه، بخش‌های زیادی از منطقه غرب آسیا و شرق مدیترانه را به لرزه درآورد. داده‌های مراکز زلزله‌نگاری حاکی از آن بود که این زمین‌لرزه در مرز ترکیه و سوریه و در ۲۶ کیلومتری شمال شرق غازی‌آنتپ ترکیه رخ داده است.

«مارتین گریفیتس» معاون دبیرکل سازمان‌ ملل در مسائل انسانی و امداد اضطراری پیش‌بینی کرد که شمار تلفات زمین‌لرزه شدید ترکیه و سوریه «دو برابر یا بیشتر» خواهد شد. این مقام ارشد امدادی سازمان ملل، روز شنبه وارد «قهرمان مرعش» کانون اولین زمین‌لرزه ۷.۸ ریشتری ترکیه شده بود.

به رغم تشدید تلاش‌های دولت و ارتش ترکیه، کمبود مواد غذایی و هجوم شهروندان به فروشگاه‌ها خبرساز شده است. رسانه‌های ترکیه‌ای هفته گذشته تصاویری منتشر کرده بودند که نشان می‌داد، مردم این کشور در برخی شهرهای جنوبی با کمبود مواد غذایی مواجه هستند.

وبگاه‌های ترکیه‌ای از قبیل «آی کری»، «۲۳ درجه» و خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» با انتشار تصاویری گزارش داده بودند که شهروندان ترکیه‌ای برای تأمین موادغذایی خود به فروشگاهی در استان هاتای هجوم برده‌اند.

دیوید میلیبند، مدیر کمیته بین‌المللی نجات سازمان ملل، می‌گوید در پی زلزله اخیر در شمال سوریه، ۱۵ میلیون تن در سراسر این کشور به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. سازمان بهداشت جهانی برای کمک به زلزله‌زدگان سوریه و ترکیه درخواست کمک فوری ۴۲ میلیون دلاری کرده و از آسیب دیدن ۱۴۰ هزار تن در زلزله این کشورها خبر داده است.

آواربرداری‌ها در ترکیه همچنان با کمک امدادرسان‌های خارجی ادامه دارد. استان‌های هاتای و قهرمان‌ماراش از نظر وضعیت امدادرسانی و میزان تخریب و شمار کشته‌ها در وضعیت بسیار بدی قرار دارند و میزان آواربرداری‌ها، هنوز به ۲۰ درصد تخریب‌ها هم نرسیده است.

پلیس و وزارت دادگستری ترکیه طی یک هفته گذشته، صدها تن از پیمانکاران و مالکان شرکت‌های ساختمانی را به اتهام ساخت بناهای ناامن و نادیده گرفتن قوانین ایمن‌سازی ساختمان در برابر زلزله، بازداشت کرده‌اند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، نیز در سخنانی قول داد از اختیارات قانونی رئیس‌جمهوری برای برخورد شدید با پیمانکاران و معماران «جنایتکار» استفاده کند. او همچنین گفت که بازسازی مناطق زلزله‌زده را ظرف چند هفته آغاز می‌کند و حمایت‌ مالی گسترده از زلزله‌زدگان را وعده‌ داد؛ وعده‌هایی که برای بسیاری از مردم در ترکیه دیگر چندان جذاب و اطمینان‌بخش نیستند.

آن‌طور که حاضران در شهرهای زلزله‌زده و همچنین شهروندان و فعالان رسانه‌ای ترک در رسانه‌های اجتماعی می‌گویند، محبوبیت اردوغان در ترکیه پس از زلزله اخیر به‌شدت کاهش یافته و این مساله در آستانه انتخابات حساس ریاست‌جمهوری در اردیبهشت ۱۴۰۲، طبیعتا رئیس‌جمهوری ترکیه و حزب متبوع او را نگران خواهد کرد.

منتقدان می‌گویند، وعده‌های قبلی اردوغان درباره کاهش تورم و بهبود وضعیت اقتصادی ترکیه هنوز محقق نشده است. آن‌ها حالا وعده‌های او درباره بازسازی فوری شهرهای زلزله‌زده را هم «دروغ انتخاباتی» می‌دانند.

مهم‌ترین انتقاد شهروندان ترکیه از دولت اردوغان و مجلس این کشور پس از زلزله اخیر این است که چرا در دو دهه اخیر، تبصره‌های قانونی که به سازندگان ساختمان‌ها اجازه می‌داد در صورت رعایت نکردن مفاد ایمن‌سازی و استانداردهای ضدزلزله بتوانند با پرداخت پول و جریمه، جواز بهره‌برداری از ساختمان را دریافت کنند، حذف نشده‌اند. منتقدان خاطرنشان می‌کنند حتی تحقق تمام وعده‌های «رویایی» اردوغان هم ده‌ها هزار کشته زلزله اخیر را زنده نمی‌کند.

زلزله دوشنبه گذشته از نظر میزان تلفات ششمین بلای طبیعی جهان در قرن اخیر به شمار می رود، به طوری که آمار تلفات آن از زلزله بم در ایران ـ که سال ۲۰۰۳ (۱۳۸۲) رخ داد و ۳۱ هزار کشته به جا گذاشت ـ فراتر رفته است. تاکنون تنها در ترکیه بیش از ۸۰ هزار تن بر اثر زلزله مجروح شده‌اند و دست‌کم یک میلیون تن در سرپناه‌های موقتی به‌ سر می‌برند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴۶
انشالله شهرداری ما هم با نگاه به این خرابی وحشتناک ترکیه با شدت به فکر وضع قوانین و نظارت سخت برای سوداگران ساخت و ساز و عباس گوشتی های سازنده باشه و اینها رو بجای ورود به ساخت و ساز به همون بیزینس ابدوخیاری خودشون پرت کنه ( فلش بک به عباس گوشتی فیلم اجاره نشین ها)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
اخطارهای نظام مهندسی رو بایگانی نکنند،گرچه تا نظام مهندسی قدرت پیدا نکنه مشکل باقیست
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
مدتهاست مهندسین در ایران به گوشه رانده و از گردنه اقتصادی کشور کنار گذاشته شده اند
شما توقع داری سازه های ساخته شده توسط سوداگران مسکن، توان ایستادگی در برابر زلزه را داشته باشد
عاقبت رفتن سمت اسرائیل امریکا و منافقگون رفتار کردن
پاسخ ها
ارومیه
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
زلزله چه ربطی به اسراییل داره بیسواد
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
یکم فسفر بسوزونی بد نیست. مردم خوی هم رفتن سمت اسرائیل که خونه هاشون رو زلزله ویران کرده؟ مردم بم و ورزقان و منجیل چطور؟
ناشناس
| Netherlands |
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
زمین لرزه از فرایندهای طبیعی است که خداوند در جهان درست کرده شما وسط بیابان باشی زمین لرزه 10 ریشتر هم هیچ آسیبی به شما نمی رسونه مردم اسیر ساخته های خودشان هستند و بی کفایتی دولتمردان و فساد باعث می شود ساختمان ها هم روی گسل ساخته شوند هم ناایمن ساخته شوند.
زمانی همین تهران کمتر از ۴۰۰ کیلومتر مربع وصعت داشت و نقشه گسل های تهران تهیه شده بود و به هیچ عنوان اجازه ساخت و ساز در محدوده گسل ها داده نمی شد امروزه وصعت تهران به ۸۰۰ کیلومتر مربع رسیده و همه گسل های تهران ساخت و ساز برپاست زمین لرزه با بزرگی بیش از هفت درجه ریشتر در تهران در همان دقایق اول قربانیان میلیونی خواهد داشت
پردیس در استان تهران را دریابید هم روی گسله ، هم بلند مرتبه و بی حساب کتاب ساخته شده ، هم نصف ساختمانهاش رو شرکت ترکیه ای ساخته که خودشون الان تو ترکیه تحت تعقیبند !!
پاسخ ها
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
فاز ۱۱ پردیس با ۷ ریشتر فکر کنم با خاک یکسان بشه. خودم . هم طبقه ۷ یکی از همین برج هام. فاز ۱۱ اندازه کل ترکیه تلفات میده بقیه جاها بماند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
واقعا درست میگی.... نکته مهمیه...همین شرکت های ترک این ساختمان ها رو ساختن
واقعا الان باید چگار کرد اونم نزدیک دماوند که همیشه در معرض خطر زلزله بوده؟
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
این بنده خدا که دیس لایک کرده یعنی معتقده پردیس تهران با حساب کتاب ساخته شده!؟ من خودم در فاز ۳ پردیس می‌شینم پردیس تهران قطعا یکی از جاهایی است که در زلزله چیزی ازش نمیمونه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
مسکن مهر روستای مهرآباد شهر رودهن ضد زلزله ساخته شده
جهان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
به نظر من علاوه بر حرف شما، خود مردم هم باید به فکر باشند. همه خونه زندگیشون رو ول کردند رفتن سمت تهران و اطرافش. واقعا وقتی خطر هست برای چی. اروم اروم شروع کنند به برگشت سمت شهرای خودشون. هر چقدر هم سخت باشه.
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
والا من آوار ساختمان های ترکیه رو می بینم می گم صد رحمت به ساختمان های ایران آخه طرف نیم متر ضخامت سقف رو بتون آرمه کرده بعد چهار تا ستون ضعیف گذاشته برای این حجم از بتون والا تو ایران الان هر ساختمانی می بینی سفال های تو خالی برای دیوار استفاده می کنند و سقف رو با یونولیت پر می کنند تا سنگین نشه و ستون ها بتونند تحمل کنند من موندم ترکیه با این همه اهن و تلپ و بعد از زمین لرزه سال ۹۹ میلادی که بیش از ده هزار نفر قربانی شدن نه تنها ساخت و ساز رو بهتر نکرده بلکه بدتر هم شده و این نتیجه بی کفایتی و فساد حکومت اردوغانه البته این ساختمان های بساز بفروش در ایران هم همین وضع رو دارن کلا این حوادث بی کفایتی ها و فساد رو آشکار می کنه
نتیجه اعتماد به آمریکا میشه ترکیه فلک زده
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
زلزله خوی و کرمانشاه و بم و ... نتیجه اعتماد به چین است
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
نتیجه فساد حاکمیت ترکیه است
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
اتفاقا اردوغان که در این چند ساله متمایل به روسیه شده پس طبق استدلال آبدوغ خیاری خودت نتیجه گرایش به شرقه
اردغان در باتلاق تاریخ غرق شد. او با جنگ افروزی و مغرور از قدرت، در قهر طبعت گرفتار شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
جالبه نوکران اردوغان حتی نمی دونند مردم ترکیه الان چه نفرتی از اردوغان دارند و اینجا منفی می زنند
ناشناس
| Netherlands |
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
طبیعت با کسی قهر نداره فساد حکومت اردوغان باعث شد دهها هزار نفر از مردم ترکیه جانشان را از دست بدهند همین عکس در تابناک رو ببین چند ساختمان کاملا استوار هستن و خراب نشدن پس معلوم می شه ساختمان سازی ترکیه آلوده به فساد و رشوه خواریه که زیر مجموعه حکومت ترکیه هستن
تیتر را اصلاح کنید
به جای تلفات میتونید بنویسید قربانیان جان باختگان از دست رفتگان
واقعا که هزاران سال زندگی زیر پرچم مقدس اسلام هم نتونسته بعضی رادرست کنه همچنان خوی آریایی دارن
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
تلفات عربی هست یا به قول تو اسلامی

جان باختگان واژه درستی هست منم با تو هم دل هستم که جان باختگان باید به کار برده می شد اما این خوی آریایی در تیتر نبوده خوی اسلامی نویسندگان تابناک بوده و تو چون سوادت کمه تصور کردی تلفات ایرانیه!!!!!
اخرين امار تركيه بالاى ٣٥٠٠٠ است
احتمال بيش از ٦٠٠٠٠ فقط در تركيه
الان زمان گسل سواری رقبای سیاسی اوردوغان است اما فعلآ هرکسی در ترکیه علیه اردوغان حرف بزند بعنوان آشوبگر به زندان طویل المدت محکوم میشود تا نتواند در انتخابات حتی رأی بدهد!
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
در فساد و بی کفایتی اردوغان شکی نیست تو اسمش رو گسل سواری بگذار چهل هزار نفر کشته شده امثال شما به فکر اردوغان هستید
اقایونی که قراره سالی یک میلیون مسکن بسازند حواستون هست؟ زلزله فقط برای همسایه نیست ها.
زلزله ترکیه به خاطر فیلم های فاسدیه که میسازن های هی منفی بزنن غربگدا ما که میدونیم انرژی همه چیزه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
چرا پس منطقه کردنشین اتفاق افتاده؟ چرا سوریه اینهمه کشته شده؟ فاسد فکر توست بلایای طبیعی قسمتی از سرنوشت انسانهاست ولی انسانها عقل دارند می تونن ازش دوری کنن یا تاثیرش را کم کنن
از این مطلب برمیاد ترکیه هم ماده ۱۰۰ داره
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
دقیقا همینطوره ترکیه هم یک سیستم داره عین اینجا همون ماده ۱۰۰ رو هم داره که با روشه ساختمان ناایمن رو تایید می کنند
یادزلزله بم افتام ۶/۶ ریشتر۵۰هزارفوتی یکم تفکربدنیستا
من با اردوغان کاری ندارم که تو رسانه ها نوشتن چندین نفر پیمانکار ساختمون رو بازداشت کردن ولی خدایی زلزله ای که اونهمه خرابی حتی تو جاده ها به وجود آورد و زیر و رو کرد زمین رو. بازداشت پیمانکاران ساختمون غیر منطقیه واقعا خود زمین با اونهمه قدرتش بالا پایین شد

دوم اینکه مقاوم سازی یه ساختمون به هر حال هزینه بره مردم باید برای حفظ جان خودشون و خانواده شون در رفع مشکلات ساختمانشون هزینه کنن
پاسخ ها
جهان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
بسیار عالی گفتین. و علاوه این که تو خونه های واقعا بیکیفیت نشینند روی گسل. این خودکشی محضه‌ .به جای کوچ سمت تهران به سمت جاهای امن کوچ کنند. با اون همه سد اطراف تهران خدایی نکرده بعد از زلزله زیرا اوار تو سیل خفه میشند.
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
خب تو خیلی دقیق نگاه نکردی در بسیاری از شهرها دقیقا در یک نقطه که یک ساختمان ویران شده کنارش یک ساختمان پابرجاست این نشون می ده زمین لرزه مشکل اصلی نبوده بلکه فساد حکومت ترکیه در ساخت و مجوز دادن به ساختمان هایی که درست ساخته نشده اند عامل اصلی تلفات سنگین بوده
ناشناس
| Netherlands |
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
همه مردم که مهندس و معمار نیستن شما می ری در یک مجتمع خونه می خری دولت باید بر ساخت اصولی این ساختمان ها نظارت داشته باشه نه اینکه طرف با فساد و روشه خواری و ماده ۱۰۰ یک ساختمان غیر ایمن رو به مردم بفروشه پس ریشه این مسایل فساد در دولت هاست به مردم ربطی نداره
به گفته کارشناسان تورک و سایر کشور ها این بزرگترین زلزله خاکی هست دو زلزله 7.7 و 7.6 ریشتر که منطقه به وسعت 10 استان یعنی 15 میلیون نفر تحت تاثیر قرار گرفتن / در این مواقع کمک ها از استان همسایه بسرعت انجام میگیره که در این زلزله استانهای همجوار ... با همه این عوامل با مدیزیت فوق العاده باعث میشه اردوغان محبوبتر بشه زلزله وان - مالاتیا - ازمیر ... اینو ثابت کزدن
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
چهل هزار نفر کشته در ترکیه نشانه بی کفایتی اردوغانه نه محبوبیتش
کلا چاپلوسان درگاه اردوغان حتی نمی دو.نند مردم ترکیه در چه وضعی هستند و چه نفرتی از اردوغان پیدا کرده اند و نظرات توهمی در اینجا منتشر می کنند کاش به جای این هرز منابع که نظر نوشتی می رفتی کمک به مردم و یک نفر رو نجات می دادی
ناشناس
| Netherlands |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
پسر جان کارشناسانت احتمالا همون سازندگان ساختمان های ویران شده در ترکیه هستن !!!!بزرگترین زمین لرزه در ترکیه بوده نه در جهان در ضمن یک زمین شناس هلندی سه روز پیش از زمین لرزه حتی شدت زمین لرزه در این منطقه را با دقت زیاد پیش بینی کرد اما فساد حکومت ترکیه کمترین اهمیتی به آن نداد
زلزله‌بم‌یادتونه‌‌ماهم‌تونوبتیم‌ازلزله‌ترکیه‌بدتر‌سرمون‌اومده‌
کاش میشد یه هشتکی راه انداخت که مردم روی گسل تو خانه های بی کیفیت نشینند. و به سمت تهران سرازیر نشند. زندگی هر چند بهتر ارزش این خطر رو نداره. اطراف تهران سدهایی هم هست که به کیفیت سدهای ترکیه نیستند. کاش کوچ برعکس بشه. مردم از خطر فراری بشند. تو اون خونه ها نشستن یه خودکشی دسته جمعی هست. شما نه بچه هاتون. طبق گفته کارشناسان بالاخره این زلزله اتفاق میافته. نمیتونید بشینید منتظر اینکه دولتها به فکرتون باشند. چون مشخصا زورشون نمیرسه.
علت جان باختگان زیاد زمین لرزه در ترکیه به ترتیب :
- فساد گسترده در ساخت و سازهای ترکیه و تایید ساختمان های غیر ایمن ( دقیقا مثل ایران خودمانه)
- افزایش جمعیت بی رویه در ترکیه و ساخت و ساز روی گسل ها (دقیقا مثل ایران)
- شدت زمین لرزه
- زمان پیدایش زمین لرزه که همه مردم در خانه ها در خواب بوده اند
توجه زلزله صبحگاه ۱۷ بهمن بود نه عصر ۱۸ بهمن لطفا تصحیح کنید.
داشتم لایو دومهندس ترک و ژاپنی رو می‌دیدم مهندس ترکیه ای به ژاپنیه میگفت ژاپن که این همه زلزله میاد با اون شدت چرا اینقدر تلفات ندارد
مهندس ژاپنی در جوابش حرف کاملا منطقی زد

گفت وقتی زلزله میاد ما هم دعا میکنیم شما هم دعا میکنید یا نماز می‌خونید ولی ما چند کار اضافه انجام میدهیم که شما انجام نمی‌دهید اونم اصولی سازی هست شما همه چیز رو به خدا محول میکنید و با انشالله ماشاالله کاراتون رو پیش میبرید ولی ما کنار اقدامات اولیه پیش بینی زلزله رو هم بعنوان یه کار روزانه می‌سنجیم کنار تخت هر نفر یه بطری آب معدنی و یه سووت داخل پلاستیک قرار میدهیم و بعضی موارد یه جعبه کمک اولیه و مواد غذایی ضروری
ولی شما با این که توی گسل زلزله هستین و این همه تلفات هم می‌دین بازم ساخت و ساز غیر اصولی انجام میدهیم اینجا اگر مهندس و پیمانکاری تخلف کنه بدبخت میشه ولی اونجا شما از کنار این مسائل راحت می‌گذارید
ما به سازهامون نگاه چندین ساله داریم شما اینده نگر نیستین
اونایی که میگن بلا سر مردم ترکیه اومده چون گناهکارن. وقتی خانه های کاه گلی روستاهای آذربایجان در زلزله آذربایجان ویران شدن از این حرفها زدن یادتونه زلزله آذربایجان از اولین زنجیره های زلزله های بالای ۵-۶ ریشتر در ایران بود؟
بعدش همینجور زنجیره وار در مناطق مختلف ایران زلزله اومد.

شماتت نکنید لطفا این بلا سر خودمون هم میاد.

تو ژاپن یا هر جای دیگه زلزله بالای هفت ریشتر بیاد خسارت به بار میاره و زلزله موهبت نیست همونطور که تو زلزله ۹ ریشتر ژاپن با اون همه مقاومت ساختمان هاشون بازم طبق آخرین آمارشون ۳۰ هزار کشته به جای گذاشت.
حجاب خانم های ترکیه حتی در شرایط زلزله قابل توجه بعضیا باشد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم