رشد بورس به چه عواملی بستگی دارد؟

عظیم ثابت کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه طی ۲ سال گذشته روند فرسایشی طولانی مدتی را تجربه کرد و شاخص بورس از نیمه دوم سال ۹۹ دیگر نتوانست نظر سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند، با توجه به چنین اتفاقی اکنون این بازار نسبت به سایر بازارها از پتانسیل بیشتری برای رشد برخوردار است.
کد خبر: ۱۱۶۳۷۷۲
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۴ 12 February 2023

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، عظیم ثابت کارشناس بازار سرمایه گفت: زمانی که شاهد شکل‌گیری انتظارات تورمی در اقتصاد کشور هستیم، برخی از بازارها پیشرو می‌شوند که در این راستا بازار طلا و سکه نسبت به این اتفاق سرعت عمل بیشتری برای تغییر قیمت داشتند و در کنار آن بازارهای کالایی هم همسو با انتظارات تورمی در حرکت خواهند بود.

وی اظهار داشت: بازار سرمایه طی ۲ سال گذشته روند فرسایشی طولانی مدتی را تجربه کرد و شاخص بورس از نیمه دوم سال ۹۹ دیگر نتوانست نظر سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند، با توجه به چنین اتفاقی اکنون این بازار نسبت به سایر بازارها از پتانسیل بیشتری برای رشد برخوردار است.

ثابت خاطرنشان کرد: ارزیابی سایر بازارها نشان‌هنده آن است که بازدهی بورس نسبت به سایر بازارها در چند وقت گذشته بسیار کمتر بوده و حدود ۱۴ درصد بازدهی را در اختیار سهامداران قرار داد.
ترمز شورای رقابت بر روند صعودی بورس

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: برخی از اتفاقات مانند افزایش قیمت ارز باعث شد تا بازار سهام در وضعیت بهتری قرار بگیرد، اما اخباری مبنی بر دخالت شورای رقابت در عرضه خودرو به بورس کالا روند بورس را تغییر داد و باعث ایجاد نوسان و افت و خیزهایی در این بازار شد.

وی اظهار داشت: قرار گرفتن این اتفاقات در کنار یکدیگر باعث شد تا بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها عقب بماند و سرمایه‌هایی که تا قبل از آن وارد صندوق با درآمد ثابت شده بودند نقد و به سمت بازار سهام سوق پیدا کنند که این امر باعث افزایش ارزش معاملات بازار شد.

ثابت معتقد است؛ این اتفاق باعث شد که تا حدودی از ضرر و زیان‌های سال‌های گذشته سرمایه‌گذاران در این بازار جبران شود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: مساله مورد اعتماد فعالان بازار این است که باید در کنار ثبات قوانین و مقررات در بازار، شاهد یک سود مطمئن و نیز اعتماد به سرمایه‌گذاری در این بازار باشیم که این امر نیازمند امینت سرمایه‌گذاری است.

ثابت ادامه داد: بهتر است دولت به همراهی مجلس به دنبال تصویب و ابلاغ قوانینی باشد که شرکت‌های فعال در بازار سرمایه از شمول قیمت‌گذاری دستوری معاف کند، زیرا یکی از چالش‌های عمده در چند سال گذشته که تداوم پیدا کرده است تحمیل قیمت‌گذاری دستوری برای شرکت‌های بورسی است که سودآوری شرکت‌ها را با چالش جدی مواجه کرده است.
سرمایه گذاری در بازار سهام با نگاه بلندمدت

وی اظهار داشت: بازار سهام بازار کوتاه‌مدتی نیست، هیجان رخ داده در بازار به دلیل عقب ماندگی ایجاد شده در بورس نسبت به سایر بازارها و نیز ذهنیت منفی ایجاد شده در میان سهامداران از این بازار است.

ثابت اظهار داشت: بازار سرمایه از جمله بازارهایی است که همیشه در بلندمدت سود خوبی را نصیب سهامداران کرده است؛ بنابراین این بازار در بلندمدت می‌تواند توقع سرمایه‌گذاران را برآورده کند، اما سرمایه‌گذاران نباید در انتظار رشدی پر شتاب از این بازار باشند.
پیش بینی بورس

این کارشناس بازار سرمایه روند معاملات بورس را مورد پیش‌بینی قرار داد و گفت: پیش‌بینی دقیق از کانال شاخص بورس امکان‌پذیر نیست؛ اما این موضوع بستگی به میزان ورود منابع در بازار و نحوه مدیریت این منابع و همکاری دولت و مجلس در تصویب قوانین تاثیرگذار دارد.

وی اظهار داشت: در مجموع بازار سرمایه با توجه به عقب ماندگی‌هایی که در طول ۲ سال گذشته تجربه کرده است، در صورت ثبات اقتصادی و مدیریت انتظارات تورمی بازدهی معقولی را در اختیار سهامداران قرار خواهد داد./ایرنا

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی