بازدید 15132
شرط دولت برای تخفیف قبوض گاز

چه کسانی باید قبوض گاز چند میلیونی خود را بدون کم و کاست پرداخت کنند؟

بنا بر مصوبه جدید هیات وزیران برای مشترکان گاز خانگی، آن دسته از مشترکانی که در پله ۱۲ تعرفه قدیم گاز خانگی قرار داشتند، از تخفیف ۷۰ درصدی رئیس‌جمهور برای افزایش قبوض گاز مستثنا شدند که معادل ۴۶ هزار مشترک است.
کد خبر: ۱۱۶۳۲۷۴
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱ 09 February 2023

چه کسانی باید قبوض گاز چند میلیونی خود را بدون کم و کاست پرداخت کنند؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در یکی دو سال اخیر، یکی از موضوعات مهمی که مورد توجه سیاست گذاران در دولت و مجلس بوده، مساله مدیریت بهینه گاز و برق در سطخ کشور است؛ موضوعی مهم که از سال گذشته سازوکار اجرایی به خود گرفت و دولت با ارائه جدول و پلکان مصرفی، تمام تلاش خود را به کار بست تا آن دسته از مشترکان مرفه و پرمصرف و بدمصرف، یارانه انرژی کمتری دریافت کنند و در عوض، مبلغ قبوض گاز و برقشان هم افزایش داشت.

این مسیر در سال جاری نیز تداوم داشت، تا جایی که دولت شانزدهم آذرماه امسال، هیات دولت، مصوبه جدید ‎اصلاح تعرفه گاز خانگی را ابلاغ کرد. بر پایه این مصوبه، تعرفه گاز حدود ۷۰ درصد مشترکان در پله‌های اول و مصرف درون الگوی بهینه، هیچ تغییری نمی کرد؛ اما مشترکان پرمصرف و بدمصرف افزایش قیمت داشته اند.

بر پایه این مصوبه، پله‌های اول تا سوم بدون تغییر قیمت ماندند، ولی پله چهارم تا ششم ۳۰ درصد افزایش و پله هفتم تا دهم ۵۰ درصد افزایش نسبت به تعرفه قبلی داشتند. همچنین تعرفه پله‌های یازدهم و دوازدهم نیز عدد ثابت ۵۰۰۰ و ۶۰۰۰ تومان به ازای هر متر مکعب تعیین شدند. به بیان دیگر؛

  • پله ۱ تا ۳، معادل ۶۰ درصد مشترکان، کمتر از ۳۰ هزار تومان
  • پله ۴ تا ۶، معادل ۲۹ درصد مشترکان، بین ۳۵ تا ۱۰۲ هزار تومان
  • پله ۷ تا ۱۰، معادل (حدود) ۱۰ درصد مشترکان، بین ۱۴۲ تا ۴۷۲ هزار تومان
  • دو پله ۱۱ و ۱۲، معادل ۱.۶ درصد مشترکان، در حد چند میلیون تومان

تخفیف ۷۰ درصدی؛ خبری خوش برای مشترکان پرمصرف و بدمصرف گاز/ چراغ سبز دولت برای افزایش بی رویه مصرف گاز در روزهای سرد سال؟

چه کسانی باید قبوض گاز چند میلیونی خود را بدون کم و کاست پرداخت کنند؟

با آغاز فصل سرد سال و افزایش مصرف گاز در کشور، بسیاری از مناطق به دلیل افت فشار، محروم از دریافت گاز طبیعی برای گرم نگه داشتن خانه های خود شدند. در این میان، گروهی که در پلکان مرفه و پرمصرف قرار داشتند، تلاش داشتند با انتشار قبض گاز چند میلیونی خود، به دولت فشار بیاورند تا بلکه این مصوبه از دستور خارج شود؛ تلاش هایی که در پایان به اینجا ختم شد که مدیر امور گازرسانی شرکت گاز از دستور رئیس‌جمهور برای تخفیف ۷۰ درصدی در قبوض جدید گاز خبر داد.

دستوری که در همان نگاه اول، بیانگر این موضوع بود، همه اشخاصی که با قبوض چند میلیونی مواجه شده اند، نگران نباشند و در انتظار تخفیف ۷۰ درصدی باشند. این رویکرد اشتباه با انتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس نیز مواجه شد. آن‌ها تاکید داشتند در این مدل تخفیف ۷۰ درصدی، عملا تخفیف مدنظر برای گروه‌های پرمصرف و مرفه جامعه خواهد بود و افرادی که تلاش داشتند تا مصرف گاز را در سطح بهینه نگه دارند، حالا بی نصیب از تخفیف دولت شده اند!

چه کسانی باید قبوض گاز چند میلیونی خود را بدون کم و کاست پرداخت کنند؟

دولت به اشتباه خود پی برد و عقب نشینی کرد

همان طور که اشاره شد، اجرای تخفیف ۷۰ درصدی بدون تعیین متر و معیار، از جمله حواشی هفته‌های اخیر بود که در نهایت و در روز‌های اخیر، با مصوبه تخفیف ۷۰ درصدی نرخ گازبهای برخی از مشترکین تا پایان۱۴۰۱ از سوی دولت همراه شد.

مصوبه‌ای که به صراحت بیان داشت: با عنایت به کاهش شدید دمای هوای کشور در فصل سرد سال ۱۴۰۱ و با هدف کاهش هزینه‌های مربوط به مصارف گاز طبیعی خانوار‌ها ـ که به دلیل عدم آمادگی لازم، امکان ولپاش (کنترل) مصرف گاز متناسب با الگوی مصرف بهینه را نداشته اند ـ شرکت ملی گاز ایران مجاز است استثنائا برای دوره زمانی ۱۶ آذرماه ۱۴۰۱ تا پایان سال ۱۴۰۱ تخفیفات زیر را در گازبهای مصرف خانگی اعمال و جداگانه در قبوض گاز درج نماید؛

الف) گازبهای مشترکین خانگی در دوره تعیین شده، مشمول تخفیف ریالی معادل ۷۰درصد مبلغ ناشی از رشد تعرفه‌های مندرج در الگوی مصرف گاز طبیعی برای اقلیم‌های مختلف کشور موضوع بند (م) تبصره (۱) آیین نامه اجرایی بند (ک) تبصره (۱۵) ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور در بخش گاز موضوع تصویب نامه، نسبت به آیین نامه اجرایی بند (ی) تبصره (۸) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور در بخش گاز موضوع تصویب نامه مورخ ۲ آذر ۱۴۰۰ می‌شود.

اما بخش مهم این تصویب نامه هیات وزیران در بند ب قرار دارد. در این بند تاکید شده است: تعرفه مصارف بالاتر از ۱۳۰۰ مترمکعب گاز در ماه در اقلیم یک، ۱۲۵۰ مترمکعب گاز در ماه اقلیم دو، ۱۲۰۰ مترمکعب گاز در ماه در اقلیم سه، ۱۰۰۰ مترمکعب در ماه در اقلیم چهار و ۸۰۰ مترمکعب گاز در ماه در اقلیم پنج، مشمول تخفیف موضوع بند الف این بند نمی‌باشد.

 

چه کسانی باید قبوض گاز چند میلیونی خود را بدون کم و کاست پرداخت کنند؟

چه کسانی باید قبوض گاز چند میلیونی خود را بدون کم و کاست پرداخت کنند؟

بر اساس این گزارش، دولت با مصوبه مذکور نشان داد که به انتقاد رسانه ها و کارشناسان انرژی توجه نشان داده و با توجه به دغدغه مصرف بهینه گاز طبیعی، گروه بدمصرف و مرفه را از تخفیف مدنظر کنار گذاشته است؛ گروهی که تنها یک درصد از توزیع مشترکان گاز را شامل می شود؛ اما به دلیل میزان مصرف بالای گاز برای اموری همچون گرم کردن استخر و ...، ضرورت داشت تا نرخ گاز محاسبه شده برای این مشترکان از حداقل یارانه پنهان انرژی برخوردار باشد.

حال بر این اساس، بر پایه مصوبه جدید هیات وزیران برای مشترکان گاز خانگی، آن دسته از مشترکانی که در پله ۱۲ تعرفه قدیم گاز خانگی قرار داشتند، از تخفیف ۷۰ درصدی رئیس‌جمهور برای افزایش قبوض گاز مستثنا شدند که معادل ۴۶ هزار مشترک است. بدین ترتیب مشترکانی که قبض گاز آن‌ها در ماه گذشته بیش از ۲ میلیون تومان شده، مشمول تخفیف ۷۰ درصدی نخواهند شد و باید قبوض گاز چند میلیونی خود را بدون کم و کاست پرداخت کنند؛ بنابراین، اگر پرمصرف باشید، نقره داغ خواهید شد!

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۳۴
پرداخت کنندگان قبض های میلیونی صد برابر آن از جیب من و شما به جیب زدند ، اگرفکر میکنید پولداران از سرمایه خودشان خرج یا مالیات میدن سخت در اشتباهید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
یک واحد 135 متری در مشهد که تا 20 درجه هم زیر صفر رفته بود، با داشتن پکیج تنها 25 هزار تومان برای گاز دوماهه تاکنون پرداخته ام
مگر بعدا زیاد بیاید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
عزیز جان هزینه عوارض ، مالیات و....گاز مصرفی در قبضها بیشتر از مبلغ اعلامی شما میباشد احتمالا کنتور شما خرابه ب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
قرار نیست ثروتمندان مالیات بدهند. قطعا آنها خودشان این کار را نمیکنند اما در دولت انقلابی از حلقوم آنها بیرون خواهند کشید. به همین دلیل است که بعضیهایشان که احساس خطر کردند سریع پولهایشان را به دلار تبدیل و از کشور خارج کردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
در دولت فعلی راهی برای فرار ندارند
علی از قم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
قم امسال از سالهای قبل سردتر بود پکیج ما با قدرت 60 الی 70 درصد کار می کرد در روز هم روی حدود 40 درصد ،، آپارتمان هم شمالی با متراژ 130 متر،، قبض گاز دی ماه 5200 تومان (پنج هزار و دویست تومان) ،، ممنون از ازین نظام به خاطر انرژی ارزان آن
رییسی فقط دستور دادن را یاد گرفته اما کسی از اجرا نمیکند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
اما کسی از اجرا نمیکند. یعنی چه
نقره داغ هم نشدم دارندگی برازندگی! تو چرا عقده‌ای بازی در میاری تابناک؟
پاسخ ها
ایراندوست
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
پرچم آلبانی چه شکلیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
حالا صبر کن. در این دولت هنوز مونده که نقره داغ بشی. قرار نیست 70 درصد انرژی یارانه ای را 30 درصد مردم مصرف کنند و این دولت هم منافع عموم مردم را قربانی خودخواهی درصد کمی از آنها کند
واقعا افرادی که در این سرما میرن ویلیا جکوزی ...
آخه چرا باید تعرفه‌ها جوری باشه که مبلغ بشه ۷-۸ میلیون؟

چرا تیشه به ریشه مردم میزنید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
چرا این افراد به دنبال ایجاد مشکل برای دیگر مناطق بوده اند
نخواندید درصد مردم زیر سی هزار تومن پرداخت کرده اند یر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
تقریبا تا 900 متر مکعب تعرفه متعارف هستش از اون بیشتر بشه جریمه داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
کمتر مصرف کن. وقتی میبینی خیلی از مردم دچار مشکلند چرا خودخواهی میکنی؟
پیشنهاد اداره گاز ببینه هرمردی که مهریه زنش از ۵۰۰سکه بیشتره گاز خونه اشو قطع کنه تا همه چیز باهم ست بشه
جلومردم پز می دهند و تحت تاثیر هیجانات یک چیزی می گویند بعدا که هیجانات می خوابه متوجه گاف خود می شوند اصلاح می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
یاد سخنان هیجانی حسن روحانی افتادم
آنچنان رونق اقتصادی
بشین ک دوره دومت رای بیاری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
چون اکثریت رای نخواهند داد یحتمل دور بعد هم در خدمتش هستیم
ناشناس
| Canada |
۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
مگه دور اول رای دادی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
تو که رای بی رای بودی به راهت ادامه بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
حتما رای میاره. ما بهش رای میدیم و ازش حمایت میکنیم
بفرماید اداره برق برای چی قبضهای تابستون رو لغو کرده محاسبه رو عوض کرده الان پولش رو به عنوان بدهی می خواد بگیره؟ از کی شما محاسبه رو عوض می کنی بعد 6 ماه بعد پولش رو می گیری؟
قدری با مردم صادق باشید . نگذارید اینطور برداشت شود که در شلوغی کشور نباید این شوک را وارد می‌کردید و حال با این طرفند و گذشت زمان دو باره بطریقی دیگر مصوبه را اجرایی کنید . این نوعی توهین حتی به رییس جمهور و شعور مردم است. یعنی آقای رییس جمهور نفهمید چه میگوید؟! واقعا چنین است؟!.. آقای رییس ببینید همین ها مملکت را به به چه روزی انداختن.....
جای بسی تأسف دارد خودتان میگویید که «این مسیر در سال جاری....آذر ماه امسال...مصوبه جدید اصلاح تعرفه گاز خانگی را اعلام کرد» شما آذر ماه ابلاغ و اجرایی کردید آیا قبلاً اطلاع رسانی کردید ؟ آیا به مشترکان بقول شما پر مصرف یا بد مصرف حد اقل دو مرتبه اخطار کتبی دادید؟ یا بقول خودتان اس ام اس دادید ؟ مصارف و پرداختی این بقول شما مرفهان و یا بد مصرف آن را نگاه کنید اگر مصرفشان تغییر نکرده و فقط با افزایش تعرفه ها از طریق شما مبلغ بالا رفته مشکل شماست که تذکر ندادید و اگر نه من مصرف کننده چه میدانم مصرف سرانه گاز سرانه چقدر باید باشد. هر چند نرود میخ آهنی بر سنگ.
مسولین محترم. با وجود این همه مشکلات و نابسامانی‌های اقتصادی که دارد مردم را زیر فشار خود به میکند، لطفا شما سنگدل نباشید و مردم را دریابید. واقعا همه اونایی که میلیونی پول گاز برای اومده از قشر مرفه نیستند.
بنده فقط یک پکیج دارم و اجاق گاز منزل بنده 160 متر است برای یک ماه 6240000هزا تومان پول گاز امده است نمی دانم بر چه اساسی عدم توانایی شرکت گاز در گاز رسانی باید ما ها جورش را بکشیم قبض بنده در ماههای مشابه بین 150 تا 200 هزار تومان بوده است
باید هر نفر سهمیه مشخصی از یارانه انرژی داشته باشد. ممکن است شخصی چند دستگاه آپارتمان و ویلا در شهرهای مختلف داشته باشد که سیستم گرمایشی آنها را روشن نگه دارد و مصرف همه آنها در پله یک تا چهار باشند در این صورت مبلغ کمی بابت هر کدام پرداخت خواهد کرد اما در مجموع مصرف به حق دیگر مصرف کنندگان در زمستان اجحاف میکند. خوبی دیگری که داشتن سهمیه یارانه انرژی دارد این است که خانواده های پرجمعیت متناسب با تعداد افراد مشمول سهمیه از انرژی یارانه ای میشوند که این خود تشویق مردم به فرزند آوری است و با طرح جوانی جمعیت هم تطبیق دارد. همچنین این طرح را میتوان به سایر موارد تسری داد تا یک نفر به عنوان مثال از چند خودرو با بنزین یارانه ای استفاده نکند. محل تصویب چنین قوانینی همان شورای سران قوا است چون اگر به مجلس سپرده شود، با انواع و اقسام تبصره ها مواجه میشود و به هدف واقعی خود نمیرسد.
سپاهی بسیجی وزیر وکیل مشاور وخلاصه رده مدیریتی نداشته باشند باید بپردازند .
شرکت برق قبضهای تابستون رو باطل کرده، محاسبه رو عوض کرده و این ماه به عنوان بدهی تو قبض اورده برای چی پیگیری اینکار غیر قانونی رو نمی کنید؟ اینجوری باشه قبضهای سالهای قبل رو هم باطل می کنند امسال ازمون پولش رو می گیرند
بسیار هم مصوبه خوبی است و مصرف بالا بر مبنای اقلیم مشخص شده است.
تا 1250 متر مکعب مصرف در ماه در اقلیم 2 مانند شهر مشهد و قوچان با دمای منهاي 20 درجه در دیماه امسال، قبض گاز به یک میلیون تومان در ماه هم نميرسد.
مصرف مازاد بر 1250 متر مکعب در ماه در اقلیم 2 به معنای پرت حرارت مانند باز گذاشتن پنجره ها و یا داشتن سونا و جکوزی است.
هر که بامش بیش برفش بیشتر
این چه جنایتی است درحق ملت روا می دارید برای من ماهای قبل ۷۰تومان پول گاز امد الان فصل سرما نه استخر داریم یک خانه ۹۰ متری مستجر مبلغ ۲۳۰۰ دوملیون سیصد امد این چهرربطی به مرفع دارد این نشانه ومسولین سر گردنه را نشان میدهد به قشر ضعیف بشترین اسیب را می رسانند ا
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار