بازدید 3003

بایدن: چین حاکمیت ما را تهدید کند، اقدام می‌کنیم

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی سالانه خود در کنگره کشورش در پی افزایش تنش ها میان واشنگتن - پکن هشدار داد: اگر چین حاکمیت ایالات متحده را تهدید کند، اقدام می‌کنیم.
کد خبر: ۱۱۶۳۱۲۳
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۷ 08 February 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا سه شنبه شب به وقت محلی در سخنرانی سالانه خود در کنگره این کشور با عنوان وضعیت کشور در بخش سیاست خارجی دولت خود افزود: امروز ما در قدرتمندترین جایگاه در دهه‌های اخیر برای رقابت با چین یا هر کس دیگری در جهان هستیم.

رئیس جمهور آمریکا با اشاره به دستور سرنگونی بالون اطلاعاتی چین که طی روزهای اخیر منجر به افزایش تنش میان واشنگتن و پکن شد، تصریح کرد: اما اشتباه نکنید. همانطور که هفته گذشته به صراحت اعلام کردیم، اگر چین حاکمیت ما را تهدید کند، ما برای محافظت از کشورمان اقدام خواهیم کرد و ما چنین کردیم.

بایدن با بیان اینکه ما در جهان با چالش‌های بزرگی مواجه هستیم، یادآور شد: قبل از اینکه رئیس جمهور شوم، بحث بود که چین در حال افزایش قدرت خود در جهان است و آمریکا در حال شکست خوردن بود.

رئیس جمهور آمریکا ادعا کرد: اما اکنون چنین نیست. امروز ما در قدرتمندترین جایگاه در دهه‌های اخیر برای رقابت با چین یا هر کس دیگری در جهان هستیم.

بایدن در حالیکه سفیر اوکراین در آمریکا یکی از میهمان نشست سالانه کنگره بود، از اتحاد ناتو در مقابل روسیه در جنگ اوکراین سخن گفت و افزود: ما ناتو را متحد و ائتلافی جهانی ایجاد کردیم. ما رهبری کردیم و با تجاوزهای (ولادیمیر ) پوتین (رئیس جمهور روسیه) مخالفت و از مردم اوکراین حمایت کردیم.

وی جنگ اوکراین را آزمونی برای آمریکا و جهان دانست و با تأکید بر حمایت از اوکراین گفت: آمریکا در حمایت از اوکراین متحد است و تا زمانی که لازم باشد با شما خواهیم بود.

رئیس جمهور آمریکا بدون کوچکترین اشاره ای به ایران، افغانستان و حتی کره شمالی در بحث سیاست خارجی خود افزود که به کنگره آمده است تا به وظیفه اش برای گزارش‌دهی درباره وضعیت ایالات متحده عمل کند.

بایدن افزود: گزارش من این است که از آنجا که روح و استقامت این ملت و مردم این کشو قوی هستند، وضعیت کشور نیز قوی است.

به گزارش ایرنا، مقامات آمریکایی روز پنجشنبه به وقت محلی دوم فوریه (۱۳ بهمن ماه) اعلام کردند که ایالات متحده در حال ردیابی یک بالون نظارتی مشکوک چین بوده که برای چند روز بر فراز حریم هوایی این کشور مشاهده شده است.

نخستین پیامد کشف و شناسایی بالون اطلاعاتی چین بر فراز حریم هوایی ایالات متحده، تعویق سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به پکن بود.

یک مقام آمریکایی روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد بلینکن سفر آتی خود به چین را که برای هفته آینده برنامه ریزی شده بود، به تعویق انداخته است چرا که نمی‌خواست با سفر خود واکنش افراطی به وضعیت داشته باشد و همچنین نمی‌خواهد موضوع این بالون بر جلسات او با مقامات چینی مسلط شود.

سرانجام عصر شنبه به وقت محلی، چهارم فوریه (۱۵ بهمن ماه) ارتش آمریکا بالون چینی را که باعث افزایش تنش میان واشنگتن - پکن شده بود، با جنگنده اف ۲۲ در سواحل کارولینا سرنگون کرد.

گارد ساحلی ایالات متحده آمریکا می‌گوید منطقه امنیتی موقت در آب‌های ساحلی کارولینای جنوبی در نزدیکی محل سقوط بالون چینی ایجاد و عبور کشتی‌ها در نزدیکی این منطقه را ممنوع کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پی افزایش تنش میان واشنگتن – پکن بر سر بالون اطلاعاتی چین بر فراز حریم هوایی کشورش گفت که دارای پیچیده ترین روابط با چین و خواهان باز ماندن کانال های ارتباطی هستیم.

به گزارش ایرنا، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن افزود: ما آشکار اعلام کرده ایم که خواهان باز ماندن کانال های ارتباطی با چین هستیم. ما معتقدیم در خصوص رابطه رقابتی مانند روابط آمریکا و چین، گفتگو و دیپلماسی همیشه مهم است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل