نگاهی به مصوبات و تذکرات امروز بهارستان نشینان؛

دیدن صف‌های طولانی گاز در کشور به دلیل عدم توزیع مناسب گاز / تلفات جاده‌ای نه تنها کم نشده، بلکه افزایش چشمگیری داشته است/اقناع مشروط نمایندگان از پاسخ‌های دو وزیر/ با ان شالله و ماشالله نمی‌توان کشور را اداره کرد

در نشست نظارتی امروز مجلس، وزرای نفت و صمت برای پاسخ به پرسش های نمایندگان در مورد نقش موثر نقص فنی خودرو در تصادفات جاده‌ای و عدم مدیریت مصرف گاز و تشکیل صف‌های طویل حضور یافتند و سرانجام دو نماینده مشروط از پاسخ‌های اوجی و فاطمی امین قانع شدند.
کد خبر: ۱۱۶۲۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۲ 31 January 2023

تابناک _ نشست علنی صبح امروز ( سه شنبه، یازدهم بهمن ماه ) در حالی با ریاست علی نیک زادثمرین نایب رئیس مجلس و حضور ۱۹۲ تن از نمایندگان آغاز شد که سوال ملی دو نماینده از وزرای نفت و صمت در دستور کار نظارتی امروز مجلس قرار دارد.

عدم مدیریت مصرف گاز و تشکیل صف‌های طویل گاز مایع در اغلب مناطق کم برخوردار کشور به ویژه در فصل سرما مشکلی است که هر سال تکرار می‌شود و سوال ملی مالک شریعتی، نماینده مردم تهران و سخنگوی کمیسیون انرژی از وزیر نفت در آغاز نشست علنی امروز مجلس به همین موضوع اختصاص داشت که چرا وزارت نفت به تکلیف قانونی خود مبنی بر ساماندهی توزیع گاز مایع برای خانوار‌ها و خودرو‌ها عمل نمی‌کند؟

دیدن صف‌های طولانی گاز در کشور به دلیل عدم توزیع مناسب گاز

شریعتی یادآور شد، به علت توزیع نامناسب گاز مایع در کشور با صف‌های طولانی روبه رو هستیم و توزیع مناسبی اتفاق نمی‌افتد و یا اینکه در زمینه بحث خودرو‌ها این گاز غیراستاندارد استفاده و بالغ بر یک میلیون تن برآورد می‌شود، چون از ۲.۵ میلیون تن پالایشگاه‌ها تقریبا ۱.۱ میلیون برای مصرف است و ۴۰۰ هزار تن و حدود یک میلیون تن، غیررسمی در شبکه توزیع می‌شود که عمدتاً برای مصرف خودرو‌هاست.

برای اجرای کامل قانون استفاده سوخت LPG منتظر دستورالعمل سازمان استاندارد هستیم

وزیر نفت نیز در پاسخ به سوال این نماینده تاکید کرد که در بحث تولید کار زیادی در دولت شده و امروز بیش از ۲.۲ میلیون تن در پالایشگاه ها، ۵.۶ میلیون تن در پالایشگاه‌های گازی و ۴ میلیون تن نیز در پتروشیمی‌ها تولید می‌شود و صادرات این محصول در دولت سیزدهم بیش از ۵۰ درصد نسبت به پایان دولت دوازدهم افزایش یافته و برای اجرای کامل قانون استفاده از سوخت LPG منتظر دستورالعمل سازمان استاندارد هستیم.

اقناع مشروط شریعتی از توضیحات اوجی درخصوص عدم ساماندهی توزیع گاز مایع برای خانوارها و خودروها

در نهایت شریعتی پس از اظهارات وزیر نفت به صورت مشروط و با تاکید بر ضرورت توجه جدی وزارت بنفت به اجرای قانون تا آخر بهم ماه سال جاری و شفاف و ضابطه مند شدن این موضوع از توضیحات وزیر قانع شد.

چهار عامل اصلی انسان، جاده، وسیله نقلیه و محیط عوامل چهارگانه‌ای است که در حوادث مرگبار جاده‌ای و تلفات انسانی نقش جدی دارد و بر اساس اظهارات اخیر سردار سید تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور فراجا، نقص فنی خودرو‌های داخلی نقش ۵۰ درصدی در تصادفات جاده‌ای کشور دارد و نمونه بارز این موضوع هم معیوب بودن ایربگ خودرو‌ها در تصادف زنجیره‌ای بهبهان استان خوزستان در سال ۱۴۰۰ بود که واکنش‌های زیادی را در پی داشت.

نقش موثر نقص فنی خودرو در تصادفات جاده‌ای، سوال ملی حسین گودرزی، نماینده مردم دورود و ازنا بود که در ادامه نشست علنی امروز خطاب به وزیر صحت مطرح شد و گودرزی تاکید کرد در حوزه خودرو تنها به دوره مدیریت آقای فاطمی امین مربوط نیست و از گذشته و عوامل مختلف انسانی، محیطی و کیفیت خودرو در بروز این مشکلات تاثیرگذار بوده اند و ما بر کیفیت خودرو با نگاه اجتماعی تمرکز داریم.

 

بر خلاف توضیحات وزیر، تلفات جاده ای نه تنها کم نشده، بلکه افزایش چشمگیری داشته است

این نماینده مجلس با انتقاد از استفاده وزارت صمت از پلتفرم‌های قدیمی و عدم طراحی پتلفرم‌های جدید و نصب این امکانات بر روی خودرو‌های تولید داخل بیان کرد که طراحی برخی خودرو‌ها مانند وانت و نیسان مربوط به دهه ۷۰ است و با وجود قیمت ۴۵۰ میلیون تومانی آن‌ها در بازار، امکان نصب تجهیزات روی آن‌ها وجود ندارد و توسعه خودروی اقتصادی براساس پلتفرم‌های ایمن تر، برنامه ریزی برای تولید پتلفرم‌های استاندارد، برنامه ریزی برای کاهش سالانه حداقل ۱۰ درصد از دوره خارج کردن خودروسازی فرسوده و ایجاد انگیزه اقتصادی برای ارتقای امنیت خودرو‌های تولیدی از طریق ایجاد تناسب بین سود خودروساز و سطح ایمنی خودرو، از دیگر شروط اقناع از پاسخ‌های وزیر صمت خواهد بود و این موضوعات باید در یک زمانبندی مشخص شش ماهه انجام شود.

آمار کشته های تصادفات در هر یکصد تصادف از ۴.۴ به یک کاهش یافته است

هر چند گودرزی تاکید دارد، آمار تلفات جاده‌ای افزایش یافته، سید رضا فاطمی امین وزیر صمت در نشست علنی امروز تاکید کرد، در هر یکصد تصادف ۴.۴ فوتی و در سال ۱۴۰۰ این عدد به یک رسیده است؛ هر چند یک فوتی نیز در تصادفات قابل قبول نیست، با توجه به اینکه وسایل نقلیه بیش از ۷۰ درصد افزایش یافته، در این زمینه شاهد کاهش مطلوبی هستیم و ۴۹ درصد از تصادفات به علت عامل انسانی، ۳۶ درصد عامل جاده و ۱۵ درصد خودروست، ولی در ده سال گذشته اقداماتی انجام شده تا خطرات ناشی از تصادفات به حداقل برسد.

فاطمی امین تاکید کرد که در وزارت صمت کارگروه کیفیت تشکیل شده و هفتگی جلسه برگزار می کند و اقداماتی که باید توسط خودروسازان انجام شود، پیگیری کرده و تذکرات لازم را می‌دهد؛ بنابراین، با انجام این اقدامات بسیاری از چالش‌های حوزه تصادفات کاهش پیدا خواهد کرد.

اقناع مشروط گودرزی از توضیحات وزیر صمت درباره اقدامات خودروسازان برای ایمن سازی تولیدات

با توجه به توضیحات وزیر صمت، در نهایت نماینده سوال کننده به شرط انجام اقدامات موثر برای ایمن سازی تولیدات داخلی و با دادن فرصت شش ماهه از توضیحات وزیر قانع شد.

گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درباره عملکرد احکام مرتبط با درآمدهای مالیاتی و واگذاری دارایی‌های سرمایه ای در بودجه ۱۴۰۱

در ادامه نشست علنی امروز، گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد بررسی عملکرد مهمترین احکام تبصره‌ها و ردیف‌های مرتبط با درآمد‌های عملیاتی (با محوریت درآمد‌های مالیاتی) و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور توسط محمدمهدی مفتح سخنگوی این کمیسیون قرائت شد.

اوجی: روز‌هایی داشتیم که تا ۱۳۰ میلیون لیتر بنزین در سال ۱۴۰۱ مصرف می‌شد

جواد اوجی، وزیر نفت پس از قرائت گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد وضعیت فروش دارایی و سهام توسط وزارت نفت یادآور شد که دولت در این حوزه دو عرضه بزرگ داشت؛ یکی درصدی از پالایشگاه شازند و نزدیک ۲۰ درصد از سهام پتروشیمی خلیج فارس که ۱۲ درصد پتروشیمی خلیج فارس از طریق مزایده به فروش گذاشته شد و صندوق نفت در این مزایده برنده و درصدی از سهام پالایشگاه شازند نیز در سال ۱۴۰۱ براساس تکلیف قانونی فروخته شد. همچنین در فروش اوراق نیز در سال ۱۳۹۹ در حدود ۲۳.۵ همت واگذار و در سال ۱۴۰۰ نیز ۲ همت به فروش گذاشته شد و در سال ۱۴۰۱ وزارت نفت درخصوص فروش اوراق چیزی در بودجه نداشته است؛ بنابراین، در ارتباط با درآمد‌های به دست آمده از فروش نفت و میعانات گازی و خالص گاز صادراتی و فروش فرآورده‌ها و وصول آن طی ده ماهه، حدود ۴۰ درصد نسبت به ده ماهه ۱۴۰۰ را داشته ایم و در حوزه صادرات گاز هم ۱۵ درصد بیش از سال ۱۴۰۰ عایدی داشتیم و وصولی ما در بحث صادرات گاز طی همین ده ماه کاملا محقق شد.

منظور: درآمدهای مالیاتی نسبت به سال گذشته ۵۵ درصد رشد داشته است

بر اساس این گزارش، داود منظور رئیس سازمان مالیاتی همه در ادامه در موضوع درآمد‌های مالیاتی مطرح کرد که عملکرد ما در سال جاری تا اکنون در ده ماه اول سال تحقق حدود ۳۹۰ همت مالیات است که نسبت به سال گذشته ۵۵ درصد رشد داشته است و پیش بینی می‌شود تا پایان سال این مهم به حدود ۴۶۵ همت برسد و این میزان تحقق خواهیم داشت که نسبت به کل بودجه تعیین شده برای سازمان مالیاتی تحقق ۱۰۳ درصد را خواهیم داشت.

میرتاج الدینی: عده ای کسری تراز عملیاتی را با کسری بودجه ترکیب می کنند

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی نماینده مردم تبریز در مجلس در ادامه نشست تاکید کرد، در سال جاری شاهدیم بیش از ۹۰ تا ۹۵ درصد منابع بودجه تحقق پیدا کرده و به عبارت دیگر با کسری بودجه قابل توجهی مواجه نیستیم و این در حالی است که عده‌ای خلط مبحث کرده و کسری تراز عملیاتی را با کسری بودجه قاطی می‌کنند که چنین نبود.

البته وی در مورد مولدسازی و واگذاری دارایی‌های نیز بیان کرد که در بودجه ۱۴۰۱، ۳۲ همت برای این حوزه گذاشته بودند، اما ۵ همت تحقق پیدا کرد و در بودجه ۱۴۰۲ نیز ۱۰۷ همت گذاشته اند که این سوال برای همگان ایجاد شده است که چطور محقق می‌شود که خوشبختانه دولت راهکار خوبی پیدا کرده و در جلسه سران کشور به تصویب رسیده و استیذان از رهبری گرفتند سپس هیات ۷ نفری برای مولدسازی دارایی‌های کشور تشکیل شد که با نظر آن‌ها تصمیم گرفته شود و سایر نهاد‌های نظارتی به این حوزه ورود پیدا نکنند که این اصلی‌ترین مانع در واگذاری‌ها بود که با تشکیل این هیات رفع شد.

 

قادری: باید در پیش‌بینی درآمدهای نفتی برای سال آینده محتاط‌تر برخورد شود

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز نیز تاکید دارد، رشد درآمد مالیاتی در بودجه سال آینده ۵۹ درصد است، اما ظرفیت‌های کشور در نسبت مالیات به تولید ناخالص ملی از استاندارد‌های بین‌المللی بسیار پایین است، بنابراین سازمان مالیاتی در صورتی که جدی‌تر برخورد کند، می‌تواند بدون اینکه فشار به افراد را افزایش دهد با جلوگیری از فرار‌های مالیاتی و ارائه لوایح مربوط به مجلس درآمد‌های مالیاتی را افزایش دهد.

نماینده مردم شیراز همچنین یادآور شد که مولدسازی و واگذاری دارایی‌های دولت باید از طریق مزایده و روش‌های رقابتی باشد تا کسی در معرض اتهام قرار نگیرد، زیرا این روز‌ها شایعاتی مطرح است، مبنی بر اینکه می‌خواهند اموال دولت را غیررقابتی به ثمن بخس واگذار کنند که باید جلوی این شایعه گرفته و شورای عالی واگذاری کار‌های خود را از طریق شرایط رقابتی انجام دهد تا این نگرانی‌ها برطرف شود.

 

رضاخواه: ضرورت رعایت عدالت معاملاتی

در ادامه نشست علنی امروز مجتبی رضاخواه با اشاره به گزارش مذکور تاکید کرد که باید روی دو موضوع درآمدهای مالیاتی و درآمدهای نفتی در بودجه سال آینده توجه شود که به نظر می‌رسد پیش برآوردی صورت گرفته است و اوجی و منظور باید توضیح دهند که اگر این درآمدها محقق نشود، در سال آینده چه اقدامی برای کسری بودجه می‌خواهند انجام دهند.

سلیمی: نگرانی های مجلس از کسری بودجه سال ۱۴۰۲

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات نیز با تاکید بر اینکه این گزارش می‌تواند برای تصمیم گیری دقیق در بودجه سال ۱۴۰۲ نقش موثری داشته باشد بیان کرد، در حوزه درآمد‌های نفتی از محل صادارت برای سال آینده، مبالغ کمتری در بودجه دیده شده که اگر عملیاتی نشود، با کسری بودجه مواجه خواهیم شد. همچنین در حوزه واگذاری دارایی‌ها از محل سهام شرکت‌های دولتی طی ده ماه گذشته تنها ۵۶ درصد محقق شده که اگر در این خصوص هم برای سال آینده تصمیمات واقع بینانه نداشته باشیم، باز با کسری بودجه روبه رو می‌شویم.

سعادتی: بودجه برنامه محور مدنظر دولت و مجلس باشد

اما در ادامه نشست علنی امروز مهدی سعادتی، نماینده مردم بابل شفافیت در نظام مالی و مالیاتی را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد که براساس بررسی‌ها، تبصره ۱۶ و ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ علیرغم فرمایش و دستورهای رهبر معظم انقلاب اجرا نشده و تسهیلات آن اختصاص نیافته و همچنین مساله همسان سازی حقوق بازنشستگان از محل دارایی‌ها اجرا نشده است.

نجم آبادی: ضرورت ارائه گزارش دقیق از دلایل عدم اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی

بهروز محبی نجم آبادی، نماینده مردم سبزوار هم یکی از نمایندگانی بود که در مورد گزارش کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد در سال ۱۴۰۱، ۵۴ درصد از منابع بودجه عمومی از محل درآمد‌های مالیاتی دولت است که بیشترین تحقق از منابع مالیاتی را به خود اختصاص داد، مالیات منبع پایداری است و هر چه اتکای آن بیشتر شود، تحقق منابع و آرزوی صفر شدن کسری بودجه و کسری تراز عملیاتی به تحقق نزدیک خواهد شد.

حاجی بابایی: ۷۱۲ همت برای فروش دارایی‌های سرمایه‌ای مثل نفت و اموال برای ۱۴۰۲ پیش بینی شد

در ادامه نشست علنی امروز، حمیدرضا حاجی بابائی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم پس از قرائت گزارش کمیسیون متبوعش یادآور شد که حدود ۵۰ همت از تبصره ۱۴ به سال ۱۴۰۲ منتقل شده و مصوبه‌ای نیز تحت عنوان ترمیم حقوق داشتیم که آن نیز اضافه شد و ۲۰ درصد نیز افزایش حقوق‌ها و ۴۲ درصد افزایش بودجه طبیعی است. همچنین درآمد‌ها در سال ۱۴۰۱، ۶۹۸ همت بود و در سال ۱۴۰۲ به ۹۷۸ همت افزایش می‌یابد و درآمد‌های مالیاتی و گمرکی و از این قبیل ۳۷ درصد رشد خواهد داشت.

حسینی: تراز عملیاتی بودجه سال 1400 به طور نسبی نه به صورت مطلق افزایش پیدا نکرد

سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ هم در مورد گزارش قرائت شده مطرح کرد که به دلیل تأخیر ۳۵ روزه در ارسال لایحه، یک سوم زمان رسیدگی را از دست داده‌ایم و به دلیل فشردگی بررسی بودجه از اعضای کمیسیون عذرخواهی و تاکید کرد در بودجه عمومی با نفت خام، میعانات و خالص صادرات سر و کار داریم و با در نظر گرفتن یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه به قیمت ۷۵ دلار و نرخ ETS این عدد محقق می‌شود؛ اما نگرانی‌هایی وجود دارد مثلا ما یک رقم داریم تحت عنوان خالص صادرات گاز، ولی با این روند مصرف گاز، ما از صادرکننده گاز تبدیل به واردکننده این محصول می‌شویم، یعنی نه تنها کمکی به هدفمندی نمی‌کنیم، بلکه باید از بودجه عمومی نیز به هدفمندی اضافه کنیم بنابراین باید به این مهم توجه کرد.

نوروزی: استان های شمالی با مشکل تامین انرژی مواجه هستند

بر اساس این گزارش و در ادامه نشست علنی امروز رحمت الله نوروزی، نماینده علی آباد در تذکری بیان کرد، استان های شمالی کشور با مشکل تامین انرژی مواجهند و ما برای تامین گاز و برق در این استان ها به ویژه برای صنایع استان گلستان دچار مساله هستیم و شاهد قطع برق صنایع در گلستان به مدت یک هفته بوده ایم که لازم است مسئولان مناقشات انرژی با کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان را حل کنند.

نیکزاد: اتکای بودجه کشور بر درآمدهای مالیاتی به جای درآمدهای نفتی یکی از راهکارهای اصلاح نظام بودجه ریزی است

در ادامه نشست علنی امروز علی نیکزاد ثمرین، نایب رئیس مجلس با اشاره به گزارش مجلس پیرامون عملکرد بودجه ۱۴۰۱ از اتکای بودجه کشور بر درآمدهای مالیاتی به جای درآمدهای نفتی به عنوان یکی از راهکارهای اصلاح نظام بودجه ریزی یاد و تاکید کرد، راهکار افزایش درآمدهای مالیاتی افزایش نرخ مالیات نیست، بلکه در قدم اول مسئولان مربوطه باید تلاش کنند فرارهای مالیاتی کاهش پیدا کند و استفاده از پایه های مالیاتی جدید مانند مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر مجموع درآمد است که باید صورت پذیرد؛ اما مراقب باشیم این افزایش مالیات ها منجر به فشار بر تولیدکنندگان و کارآفرینان نشود.

ناطقان میان دستور یازدهم بهمن ماه

پس از پایان اظهارات نمایندگان در مورد گزارش کمیسیون برنامه و بودجه، اسامی ناطقان میان دستور جلسه امروز صحن توسط علی کریمی فیروزجایی قرائت شد و نمایندگان به ایراد نطق خود پرداختند.

جلال محمودزاده: با ان شالله و ماشاءالله نمی توان کشور را اداره کرد

جلال محمودزاده در نشست علنی امروز (سه شنبه ۱۱ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور ضمن ابراز همدردی با مردم خوب شهرستان خوی که در جریان زلزله اخیر متاسفانه دچار ضرر‌های جانی و مالی فراروانی شدند، بیان کرد: اینجانب می‌خواهم از طریق این تریبون از درد دل‌های مردم بگویم؛ مردمی که در شرایط بسیار سختی قرار گرفته اند و از عملکرد تعدادی از مسئولین اصلا رضایت ندارند؛ هر چند شاید این درد دل‌ها به مذاق عده‌ای خوش نیاید، ابتدا اجازه می‌خواهم در این فرصت اندک مروری داشته باشیم بر عملکرد یکسال و نیم گذشته دولت سیزدهم و تحقق شعار‌های انتخاباتی رئیس جمهور.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای رئیسی در دوران انتخابات وعده‌های مختلفی دادند که اصلی‌ترین این وعده‌ها عبارت بودند از ساخت ۴ میلیون مسکن در چهارسال، رفع فقر و کاهش ۵۰ درصدی هزینه‌های درمان، احیای برجام و تک رقمی کردند و کاهش تورم به نصف درصد تورم آن زمان، کنترل قیمت ارز، آزادی بیان، عادلانه کردن قیمت خودرو، گسترش و توسعه اینترنت و ایجاد یک میلیون شغل در سال؛ اما چه بر سر سرنوشت این وعده‌ها در یک سال و نیم عمر دولت سیزدهم آمد؟

وی گفت: بر اساس گزارش مرکز آمار در دی ماه ۱۴۰۱ تورم به بیش از ۴۶ درصد رسید و ایران در ردیف هشت کشور جهان با بالاترین نرخ تورم قرار گرفته است. ۲۱ خرداد ماه سال ۱۴۰۱ تعداد ۶۱ نفر از اقتصادانان کشور در نامه‌ای سرگشاده به آقای رئیسی از احتمال ایجاد تورم سه رقمی در ایران ابزار نگرانی کردند و نسبت به عواقب ادامه سیاست‌های دولت در این زمینه هشدار دادند، اما آیا به این هشدار‌ها گوش داده شد؟

این نماینده مجلس مطرح کرد: آقای رئیسی فروردین سال ۱۴۰۱ در دیدار با هنرمندان در شرایطی علت اصلی تورم و گرانی در ایران را تورم ۴۰ درصدی در دولت آقای روحانی اعلام کرد که سیاست‌های دولت سیزدهم و خود ایشان بر حذف یکباره ارز ترجیحی باعث شد قیمت کالا‌های اساسی از جمله برنج، گوشت و مرغ و دیگر اقلام مصرفی مردم چندین برابر شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس اظهار داشت: در رابطه با وعده قطع ارتباط سفره مردم با دلار و کنترل قیمت ارز‌های خارجی در طول این مدت از عمر دولت سیزدهم متاسفانه دلار با ۷۶ درصد افزایش به ۴۵ هزار تومان رسیده است در رابطه با احیای برجام ایشان در هنگام انتخابات گفت که برجام را یک دولت مقتدر می‌تواند امضا کند، اما اولین دوره مذاکرات احیای برجام در دولت آقای رئیسی با چند ماه تاخیر در آذرماه ۱۴۰۰ برگزار شد، ولی به دلیل کارشکنی روسیه و جنگ اوکراین توافقی حاصل نشد و احیای برجام به بن بست کامل رسید که نتیجه آن متاسفانه صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام در ادامه ضعف دیپلماسی خارجی دوست سیزدهم اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل بیان اظهارات متعدد و بی اساس شرکای سیاسی و اقتصادی و دولت‌های چین و عراق در رابطه با خلیج فارس و جزایر سه گانه ایرانی، ناتوانی و ضعف عملکرد در پیگیری حق و حقوق رژیم حقوق دریای خزر و کاهش سهم کشورمان از ۵۰ درصد به ۷۰ درصد بر دریای خزر، سد سازی‌های بی رویه ترکیه بر روی آب‌های مرزی و رودخانه‌های ارس و دجله و فرات و در عوض اجرای کنگره بی فایده و هزینه بر زنان تاثیرگذار در اوج فقر و تورم کمرشکن در کشور. آیا این همان اقتداری بود که آقای رئیسی از آن سخن می‌گفت؟

وی ادامه داد: در رابطه با شعار بالا بردن آستانه تحمل دولتمردان که توسط آقای رئیسی در هنگام انتخابات مطرح شد نیز می‌توان گفت، در واقع در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ تعداد شکایات‌ دولت از اشخاص و اصحاب رسانه، نسبت به سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰ درصد افزایش نشان می‌دهد، شدت گرفتن اخراج اساتید و معلمان منتقد در دانشگاه‌ها و مدارس، حذف فله‌ای و اتوبوسی نیرو‌های توانمند و با سابقه در بدنه کارشناسی وزارتخانه‌ها به بهانه‌های گرایش‌های سیاسی و جایگزین کردن نیرو‌های بی تجربه و فاقد صلاحیت علمی از جریان سیاسی خاص که متاسفانه این جابجایی‌های فله‌ای به دهیاران روستا هم رسیده است افزایش رویکرد امنیتی و قضایی در بدنه دولت به جای رویکرد سیاسی و اجرایی.

این نماینده مردم مهاباد در مجلس بیان کرد: درباره شعار تولید سالانه یک میلیون مسکن نه تنها محقق نشده بلکه قیمت مسکن به شکل سرسام آوری افزایش پیدا کرده، به طوری که آرزوی خانه دار شدن مردم به آرزوی تامین رهن مسکن تنزل پیدا کرده است. در رابطه با وعده آقای رئیسی برای حل یک هفته‌ای مشکل بورس و کاهش نرخ ارز به ۱۵ هزار تومان با پرداخت یارانه ۴۵۰ هزار تومانی در هر ماه برای هر ایرانی بدون تغییر در قیکت کالا‌های اساسی نه تنها مشکل بورس بعد از گذشته یکسال و نیم از عمر دولت حل نشده بلکه روز به روز بدتر شده و مردم گرفتارتر شده اند.

محمودزاده تاکید کرد: در رابطه با شعار افزایش سرعت اینترنت و نگرانی‌های آقای رئیس جمهور از گیم بازی کودکان و نوجوانان متاسفانه می‌بینیم وضعیت اینترنت چه وضعیتی دارد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: عدم تعیین تکلیف معلمین حق التدریس، نهضتی، پیش دبستانی و دوره دید‌های دانشگاه فرهنگیان رشد ۱۷ درصدی دانش آموزان بازمانده از تحصیل، سقوط کشور به هشتمین رتبه کشور‌های فلاکت زده جهان، ۱۲ برابر شدن فرار سرمایه از کشور، کمبود‌های بحرانی برای حداقل ۱۰۶ قلم از دارو‌ها همه مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: متاسفانه در بدنه دولت و مجلس برخی فکر می‌کنند با پاک کردن صورت مسئله بر آبروی و حیثیت دولت اضافه می‌شود، ولی کاملا در اشتباه هستند و باید گفت با انشاءالله و ماشاءالله و مشکلات بر گردن این و آن انداختن نمی‌توان کشور را اداره کرد امیدوارم دولت سیزدهم بتواند در این وضعیت با همکاری همه مردم و دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های مردم نهاد مشکلاتی را برطرف کند.

 

- محمدصفری ملک میان: امنیت غرب آسیا مدیون مردان پولادین سپاه است

- موسی غضنفرآبادی: انقلاب اسلامی عزت ملت و نماد هوشمندی و خودباوری ایران است

- سیداحمد رسولی نژاد: سازمان بازرسی به واگذاری موقوفه سرخه پلنگان ورود کند

- روح اله ایزدخواه: اگر پالایشگاه‌ها شتابزده واگذار نمی‌شدند اکنون کسری بودجه نداشتیم

اعلام وصول سوالات ملی و منطقه ای نمایندگان از وزرای صمت و دادگستری

پس از پایان نطق میان دستور نمایندگان، علی کریمی فیروزجایی عضو هیات رئیسه موارد اعلام وصولی را قرائت کرد که دو سوال ملی و منطقه ای نمایندگان از وزرای صمت و دادگستری از جمله اعلام وصولی های نشست امروز مجلس بود.

بر اساس این گزارش و در ادامه نشست امروز؛ جمعی از نمایندگان مجلس در قالب تذکرات شفاهی، نکاتی را به وزرا و مسئولان اجرایی کشور متذکر و خواستار توجه جدی به آنها شدند:

تذکرات شفاهی یازدهم بهمن

پاک‌فطرت: نجات کشور با پرداختن به حوزه آموزش امکان‌پذیر است

علیپور: مجلس در بودجه سال آینده برای مقاوم سازی خانه های روستایی خوی ردیف بودجه در نظر بگیرد

سنگدوینی: وضعیت نابسامان شرکت دخانیات در استان های شمالی قابل قبول نیست

منتظری: بانک مرکزی نیاز به پیش‌بینی‌پذیری در نرخ ارز دارد

نیک‌بین: مدیر اقتصادی دولت چه کسی است؟

عباسی: وزیر میراث فرهنگی به فکر صنعت رو به تعطیل گردشگری باشد

دهمرده :رئیس جمهور مطابق قول خود هر چه سریعتر به سیستان و بلوچستان سفر کنید

امیرآبادی فراهانی: طرح مجازات اظهارنظرکنندگان نه به کمیسیون ارجاع شده است و نه به قانون تبدیل شده است

بسطامی : برقراری پروازهای فرودگاه ایلام تنها محدود به برگزاری مراسم اربعین نشود

توسلی: وزیر ورزش از انجام وظایف و تعهدات خود ناتوان است

بدری: ضرورت بازگشت خدمات رسانی در حوزه اینترنت به حالت عادی

پژمانفر: بانک ها به بهانه های واهی از دادن تسهیلات خرد به مردم سر باز می زنند

باقرزاده: آقای ضرغامی بهتر نیست به جای توئیت های نامربوط به وظایف اصلی خود بپردازید؟

سیاهکلی: سوال نمایندگان از وزرا باید حتماً در صحن به رأی گذاشته شود

در نهایت زنگ پایان نشست نظارتی امروز مجلس در ساعت ۱۲:۱۹ توسط علی نیکزاد نایب رئیس مجلس به صدا درآمد و نشست بعدی (یکشنبه، ۱۶ بهمن ماه) اعلام شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
جاده های غیر استاندارد و تاریک و بدون چراغ یکی از اصلی ترین عوامل تصادفات جاده ای است
بعضی ها چقدر فراموش کارهستند با همین دوتا انشاالله و ماشاءالله به این جایگاه رسیدن
پاسخ ها
وحید
| United States of America |
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
خلایق هر چه لایق
گرانی سرسام آور قطعات و لوازم خودرو از جمله لاستیک سبب شده تا موقع ترکیدن تعویض نشوند
جاده ها پر از خودروهای ناایمن شده
اعصاب و ر‌وان ملت هم مریضه
فردا اقاى شريعتمدارى طى مقاله اى در كيهان چندين انگ و رنگ را براى نماينده مهاباد دراز مى كند ، اما يقينا در ماهيت حقايقى كه اين نماينده به زبان اورده هيچگونه تغيير و خللى بوجود نخواهد امد
رییسی...‌رئیسی.. استعفا... استعفا...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی