روند بازارهای سهام آسیایی

هفته جدید بازارهای مالی در شرایطی آغاز شده است که بیشتر بازارهای سهام آسیایی روز دوشنبه تحت تأثیر احتیاط در آستانه نشست فدرال رزرو و داده های کلیدی اقتصادی در این هفته در مدار منفی معاملات خود را دنبال کردند، در حالی که سهام چین با از سرگیری تجارت پس از تعطیلات یک هفته ای، به طور قابل ملاحظه یی با افزایش همراه شد.
کد خبر: ۱۱۶۱۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۳ 30 January 2023

به گزارش بورس تابناک شاخص‌های شانگهای شنژن CSI 300 و شانگهای کامپوزیت چین به ترتیب 1.2 و 0.7 درصد افزایش یافتند، که یکی از دلایل آن این است که این اولین سال نو در سه سال اخیر است که بازارها بدون محدودیت‌های کووید در سه سال اخیر با شده اند و همین امر امیدواری ها از ادامه رشد سهام را افزایش داده است. رسانه های دولتی گزارش دادند که سفرهای داخلی و مصرف در هفته گذشته دوباره با افزایش همراه بوده است. بطور نمونه مجموع سفرهای هوایی 75 درصد بیشتر شده در شرایطی که میزان تلفات ناشی از کووید بطور قابل ملاحظه یی کاهش یافته است. از طرف دیگر، دولت چین همچنین در آخر هفته تکرار کرد که قصد دارد با هدف حمایت از مصرف هزینه های دولت را افزایش دهد.

با توجه به مراودات تنگاتنگ سایر اقتصادهای منطقه ی جنوب شرق آسیا با چین، بهبود اقتصاد چین نوید رشد این مراودات برای بازارهای آسیایی بزرگتر است. اما با توجه به اینکه این کشور با بدترین شیوع کووید-19 خود نیز مقابله می کند، زمان چنین بهبودی نامشخص است. بازارها منتظر داده های فعالیت تجاری چین در این هفته هستند تا میزان سود اقتصاد از کاهش اقدامات ضد کووید را بسنجند.

احتیاط بازارهای آسیایی در آستانه نشست فدرال رزرو

بازارهای آسیایی بطور گسترده‌تر با معطوف شدن به جلسه فدرال رزرو در هفته جاری عقب نشینی کردند. در حالی که به طور گسترده انتظار می رود فدرال رزرو نرخ بهره را 25 واحد افزایش دهد، با توجه به اینکه داده های اخیر تصویری متفاوت از بزرگترین اقتصاد جهان را ترسیم می کند، چشم انداز آن در مورد سیاست پولی به دقت مورد بررسی قرار خواهد گرفت. علاوه بر نشست فدرال رزرو، بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی انگلیس هم اولین نشست های تصمیم گیری برای نرخ بهره را در سال 2023 برگزار خواهند نمود.

در این میان سهام‌ شرکت های فناوری در مقایسه با سایر گروه ها با ریزش بیشتری مواجه شدند و شاخص هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ 1.8 درصد در میان زیان‌های شدید شرکت‌هایی مانند Alibaba Group Holding Ltd و Tencent Holdings Ltd کاهش یافت. در سوی دیگر اقیانوس، مجموعه ای از گزارش های درآمدهای غول های فناوری ایالات متحده در این هفته قرار است منتشر شود که انتظار می رود موج آن بر سایر بازارها بویژه بازار چین هم تاثیر بگذارد و سرنخ های بیشتری برای سهام فناوری جهانی ارائه دهد.

در این بین البته یک استثنا هم وجود داشت و آن موتور جستجوی Baidu Inc است که این روند ریزشی را کاهش داد و تقریباً 3 درصد افزایش یافت. دلیل اصلی رشد سهام این شرکت این است که گفته می شود قصد دارد یک نرم افزار جدید مبتنی بر هوش مصنوعی به سبک ChatGPT را راه‌اندازی ماید.

در این بین بازارهای کره هم از سرازیری قیمت ها در امان نبودند و شاخص KOSPI کره جنوبی هم 1.4 درصد کاهش را در پایان معاملات دوشنبه ثبت نمود در حالی که شاخص Nikkei 225 ژاپن تنها 0.1 درصد سقوط کرد. داده‌های حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده در ماه ژانویه نیز در اواخر این هفته منتشر می‌شود و بازار کار همچنان به عنوان نقطه‌ای کلیدی برای دریافت نشانه‌هایی از شدت کاهش اقتصاد باقی مانده است.

سهام هند برای سومین جلسه متوالی سقوط کرد و شاخص‌های Nifty 50 و BSE Sensex 30 به پایین‌ترین حد خود در سه ماه اخیر رسیدند زیرا سقوط سهام تحت گروه آدانی نشانه‌های کمی از کاهش را نشان داد.

این کنگلومرا اتهامات دستکاری سهام و کلاهبرداری را که توسط گزارش کوتاه فروشنده اخیر توسط Hindenburg Research مطرح شده بود، رد کرد. اما سهام تحت این شرکت تا 20 درصد سقوط کرد.

با این حال، به نظر می رسد سهام Adani Enterprises Ltd (NS:ADEL)، شرکت گل سرسبد این کنگلومرا، زیان های اخیر را کاهش داده است و در معاملات صبح 2.5 درصد افزایش یافته است.

اگر بانک های مرکزی کاهش شدت سیاست های انقباضی – آنطور که بنظر می رسد – را در پیش بگیرند، قدم بعدی برای سرمایه گذاران پایان چرخه انقباضی خواهد بود که می تواند دور جدیدی از صعود را در بازارها ایجاد کند. از طرف دیگر کاهش بازار کار سنجه ی مهمی برای اندازه گیری شدت کاهش اقتصادی ناشی از سیاست های انقباضی است که در پایان این هفته گزارش های آن منتشر خواهد شد. و مهم ترین چیزی که عملا محور تصمیم گیری سهام داران است، گزارش های سود شرکت هاست که بنظر می رسد تا اینجا به آن ضعیفی که بسیاری را نگران کرده بود نبوده است. به همین دلیل رویدادهای توضیح داده شده می تواند سرنوشت بازارها را در ماه فوریه که بزودی آغاز می شود معین نماید./اکوایران

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی