بازدید 10270
بسته ویدیویی «تابناک»

مخوف‌ترین تکاور جنگ جهانی دوم / عملیات انفال، قتل عام کردها توسط رژیم بعث عراق / دفاعیات متهمان نازی در دادگاه نورنبرگ / سوگواری بازماندگان قربانیان سینما رکس آبادان

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌های عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۱۶۱۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۲ 27 January 2023

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


مخوف‌ترین تکاور جنگ جهانی دوم

«اتو اسکورتسنی / Otto Skorzeny» یک تکاور آلمانی و افسر وافن اس اس بود که در زمان جنگ جهانی دوم عملیات‌ بسیار مهمی برای آلمان نازی انجام داد. او پس از جنگ نیز برای بسیاری کشورها از جمله آمریکا عملیات انجام داد و با تشکیل سازمان‌هایی مانند پالادین گروپ در قالب یک شرکت امنیتی خصوصی، به تربیت مزدورهایی که عملیات‌ چریکی انجام می‌دادند ادامه داد. این تکاور قابل که به چند زبان مسلط بود، در طول جنگ با انجام عملیات‌ خطرناک ـ هم در میدان جنگ و هم از نظر تبلیغاتی ـ به ارتش و حکومت هیتلر و پس از آن نیز به سی‌آی‌ای «CIA» و سایر سازمان‌های امنیتی و دولت‌های مختلف نیز کمک‌های بسیاری کرد. در این ویدیو بیشتر با این تکاور نازی آشنا شوید.

 

 

گروگان‌گیری سفارت ایران در لندن

چند سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شش مرد مسلح با گذرنامه‌های عراقی وارد لندن شدند و پس از چند روز تمرین و آمادگی در روز چهارشنبه دهم اردیبهشت ۱۳۵۹ (۳۰ آوریل ۱۹۸۰) به سفارت ایران در لندن حمله کردند. این گروگانگیری که شش روز به طول انجامید، با پشتیبانی دولت صدام انجام شده بود. این شش مرد مسلح، که در عراق آموزش دیده بودند، خواستار آزادی برخی زندانیان سیاسی و استقلال خوزستان بودند و خود را عضو سازمان‌هایی معرفی می‌کردند که خواستار حقوقی چون تدریس زبان عربی و اولویت صرف درآمد‌های نفتی خوزستان در این شهر و سپس ایران بودند. بعد از شروع هشت سال دفاع مقدس، این واقعه تا حد زیادی در اثر جنگ از خاطر مردم رفت. گزارش بی‌بی‌سی از این واقعه را همراه با تصاویری از عملیات نجات گروگان‌ها در ویدیو تابناک با زیرنویس فارسی ببینید.

 


عملیات انفال، قتل عام کردها توسط رژیم بعث عراق

عملیات انفال مجموعه‌ای از حملات نظامی به کردستان عراق بود که در مراحل پایانی هشت سال دفاع مقدس به فرماندهی علی حسن المجید انجام شد. این حملات که با هدف نسل کشی کرد‌ها انجام شد، روستا‌های کرد‌ها را هدف قرار داد و با کشتن روستاییان و نابود کردن روستا‌ها همراه بود. رژیم بعث به منظور قتل و غارت کرد‌ها نام انفال را روی این عملیات گذاشت که القا می‌کرد این کار آن‌ها، مشروع و حلال است. در این مستند که در سال ۱۹۹۳ و پیش از سقوط رژیم بعث تهیه شده است، مدارک اولیه‌ای که وجود این فاجعه و عمق آن را اثبات می‌کند، به صورت میدانی در کردستان عراق دنبال می‌شود. این فیلم را با زیرنویس فارسی در ویدیو تابناک ببینید. هشدار؛ این ویدیو شامل تصاویری است که شاید برای همه مخاطبان مناسب نباشد.

 


دفاعیات متهمان نازی در دادگاه نورنبرگ

پس از شکست نیرو‌های محور و تصرف آلمان به دست نیرو‌های متفقین به اصرار آمریکا، برای جنایت‌کاران جنگی، دادگاهی تشکیل شد که به دادگاه نورنبرگ مشهور است. این دادگاه دوران جدیدی در قوانین بین‌المللی حقوق بشر ایجاد کرد، چون پیش از آن، هیچ دادگاهی برای جرایمی از این دست و در این مقیاس شکل نگرفته بود. هشت قاضی آمریکایی، انگلیسی، روسی و فرانسوی قضاوت را به عهده گرفتند و ۲۲ تن از مقامات نظامی، سیاسی و اقتصادی آلمان را که رهبری این کشور در دوران جنگ را در دست داشتند محاکمه کردند. هیتلر، هیملر که رئیس وافن اس اس بود و یوزف گوبلز، رئیس تبلیغات نازی پیش از دستگیری خودکشی کردند و گورینگ که فرمانده لوفت‌وافه (نیروی هوایی آلمان) بود، بعد از محکومیت و پیش از اینکه اعدام شود، خودکشی کرد.

در این ویدیو، می‌توانید آخرین دفاعیات چند تن از مهمترین متهمان این دادگاه را که سعی در توجیه جنایات خود می‌کنند ببینید؛ گورینگ، فرمانده لوفت‌وافه؛ یواخیم فون ریبنتروپ، وزیر امور خارجه، ویلهلم کایتل، رئیس ستاد فرماندهی نظامی هیتلر، ارنست کالتنبرنر و رئیس سازمان امنیت که متهم به اجرا کردن «آخرین راه حل» به اعدام محکوم شدند. همچنین آلبرت اشپر، وزیر تسلیحات به ۲۰ سال زندان محکوم گشت.

 

سفر نخست وزیر چین به ایران در واپسین ماه‌های حکومت پهلوی؛ گردش به چپ!

محمدرضا پهلوی در واپسین ماه‌های حکومتش، گردش به چپ نمود و از رهبران چین دعوت کرد تا به ایران بیایند. در همین راستا، «هوآ گوئوفنگ / Hua Guofeng» نخست‌وزیر جمهوری خلق چین در نهم شهریور ۱۳۵۷ به ایران آمد و مذاکرات رسمی با شاه داشت. حضور این مقام ارشد چین در ایران با اعتراضات مردم همراه شد که در جریان این اعتراضات، شماری از انقلابیون به ضرب گلوله کشته و مجروح شدند. تصاویری از این دیدار، که حاصلی برای تداوم رژیم پهلوی نداشت، در تابناک می‌بینید.

 


سوگواری بازماندگان قربانیان سینما رکس آبادان

یکی از مهمترین حوادث سال ۱۳۵۷ که باعث افزایش خشم مردم و سرعت بخشیدن به انقلاب اسلامی ایران شد، فاجعه به آتش کشیدن سینما رکس آبادان بود. علت خشمگینی مردم، نسبت دادن این فاجعه به عوامل حکومت پهلوی بود. حدود ساعت ۲۱:۴۵ شب بیست و هشتم مرداد، طبق آمار دقیق ۶۳۰ تن از کسانی که به دیدن فیلم گوزن‌ها در آخرین سانس به سینما رفته بودند، در آتش سوختند. شمار کشته‌شدگان بعداً به بیش از ۶۷۷ تن افزایش یافت. سینما زمانی دچار آتش‌سوزی شد که در حال نمایش فیلم گوزنها، ساخته مسعود کیمیایی بود. این فیلم به گونه‌ای اشاره کوتاه و گذرایی داشت، به روز‌های فرار و مرگ یک مبارز مسلح علیه حکومت پهلوی و بسیاری بر این عقیده بودند که فیلم به بخش کوچکی از واقعه سیاهکل پرداخته ‌است. همین امر موجب برخی گمانه‌زنی‌ها، مبنی بر دخالت ساواک در این آتش‌سوزی شد. متقابلاً در فضای انقلابی سال ۱۳۵۷ مقامات وقت رژیم پهلوی با نسبت دادن این رویداد به مارکسیست‌های اسلامی آن را متهم کردند. بقایای سینما در سال ۱۳۸۴ تخریب و به مجتمع تجاری تبدیل شد. کشته شدگان سینما شهید محسوب شدند و همچنان برای بزرگداشت آنان مراسم گلباران بر مزارشان برگزار می‌شود. آنچه اکنون می‌بینید، سوگواری بازماندگان قربانیان سینما ریکس در قبرستان آبادان، پس از وقوع این حادثه است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار