بازدید 3561

داسیلوا: برزیل به آمریکای لاتین بازگشته است

لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهوری برزیل در هفتمین اجلاس سران جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب (CELAC) گفت که کشورش «به منطقه بازگشته است.»
کد خبر: ۱۱۶۱۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰ 25 January 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از خبرگزاری فرانسه، داسیلوا کمتر از یک ماه از آغاز دوره جدید ریاست جمهوری‌اش سه‌شنبه به بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین رفت تا در این اجلاس شرکت کند.

ژائیر بولسونارو رئیس جمهوری سابق برزیل کشورش را از جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب خارج کرده بود اما داسیلوا به بوئنوس آیرس رفت تا ضمن بازگرداندن برزیل به این گروه روابط با کشورهای آمریکای لاتین را احیا کند.

داسیلوای ۷۷ ساله در این اجلاس که سران و مقام‌های بلندپایه ۳۳ کشور را گرد هم آورده است، گفت: برزیل به منطقه بازگشته و آماده است تا شانه به شانه شما و با حس قوی همبستگی و نزدیکی کار کند.

داسیلوا که پیشتر از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ رئیس جمهوری برزیل بود در اولین «موج صورتی» یعنی چرخش سیاسی آمریکای لاتین به چپگرایی، جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب را با سایر رهبران وقت منطقه تاسیس کرد.

وی سه‌شنبه در سخنرانی بازگشت خود به این گروه به بحران‌های متعدد از جمله همه‌گیری کرونا، تغییرات آب و هوایی، تنش‌های ژئوپولیتیک، ناامنی غذایی، فقر و تهدید علیه دموکراسی اشاره کرد.

آلبرتو فرناندز رئیس جمهوری چپگرای آرژانتین نیز بعنوان میزان این نشست در سخنانی گفت: ما نباید اجازه بدهیم که راست افراطی فاشیست و سرکش نهادها و مردم ما را در مخاطره قرار دهد.

وی همچین خواستار پایان تحریم‌های آمریکا علیه کوبا و ونزوئلا شد.

نیکولاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا در آخرین دقایق، سفر به آرژانتین و حضور در این اجلاس را لغو کرد.

وی «احتمال تهاجم» از سوی «راست نئوفاشیست» را علت لغو سفر خود بیان کرد که اشاره وی به برخی افراد اپوزیسون آرژانتین بود که خواستار بازداشت مادورو شده بودند.

با این حال، مادورو در پیامی به این اجلاس از «تحریم‌های جنایتکارانه» علیه کشورش انتقاد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار