بازدید 11314

سفر ویژه معاون اول رییس جمهور به سیستان و بلوچستان برای حل مشکلات منابع آبی و حامل‌های انرژی

محمد مخبر در آغاز ورود به فرودگاه زابل و در جمع خبرنگاران، گفت: پس از دستور رییس جمهور برای رسیدگی به مسائل استان سیستان و بلوچستان مأموریت و توفیق پیدا کردیم با تیمی از دولت و تمام نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی به این استان سفر کنیم.
کد خبر: ۱۱۶۱۱۲۰
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۳ 25 January 2023

سفر ویژه معاون اول رییس جمهور به سیستان و بلوچستان برای حل مشکلات منابع آبی و حامل های انرژی

 

تابناک _ روز گذشته محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور در رأس هیأتی از طریق فرودگاه زابل وارد استان سیستان و بلوچستان شد و مورد استقبال محمد کرمی استاندار سیستان و بلوچستان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مدیران استانی و شهرستانی قرار گرفت.

بازدید از وضعیت چاه نیمه‌ها، بازدید از خسارات‌ ناشی از سرما و یخبندان و شرکت در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان از جمله برنامه‌های سفر دکتر مخبر به استان سیستان و بلوچستان بود. این سفر پیرو دستور رئیس جمهور برای بررسی و حل مشکلات حوزه‌های حامل‌های انرژی و منابع آب استان سیستان و بلوچستان انجام شد

مخبر: انتقال آب از دریا و پیگیری حقابه هیرمند از اولویت‌های مهم دولت در سیستان و بلوچستان است

محمد مخبر در آغاز ورود به فرودگاه زابل در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آب در سیستان و بلوچستان از موضوع مهم به شمار می رود، اظهار داشت: اینکه یک استان در کنار دریا بوده و در اعماق زمین نیز آب به وفور موجود است اما روی زمین خشک باشد، اصلا موضوعیت ندارد و به منظور رفع مشکلات مردمان این دیار موضوعات انتقال آب از دریا، آب‌های ژرف و پیگیری حق آب تالاب هامون بجد مورد تاکید دولت است.

وی تاکید کرد: به منظور تامین آب مورد نیاز در شمال سیستان و بلوچستان، موضوع پیگیری حقابه هیرمند از طریق دیپلماسی نیز دنبال خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به مشکل تامین سوخت در سیستان و بلوچستان گفت: به منظور تامین سوخت مورد نیاز در این استان، موضوع افزایش جایگاه های سوخت مورد تصمیم‌گیری خواهد گرفت. همچنین موضوع اشتغال و مصوبات سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان، از دیگر برنامه‌های مهم در سفر به این استان است.

گفتنی است، سید ابراهیم رئیسی در جلسه دوم بهمن ماه هیات دولت در بخشی از سخنانش، مردم سیستان و بلوچستان را مرزبانان صادق دیرین ایران توصیف کرد و با اشاره به مشکلات پیش آمده در تأمین انرژی در این منطقه، به معاون اول مأموریت داد رفع این مشکل را با فوریت پیگیری کند.

وی همچنین وزیر امور خارجه و نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان را مأمور کرد تا از طریق رایزنی با هیات حاکم بر این کشور، موضوع حقابه کشورمان از رود هیرمند و تأمین آب مورد نیاز مردم سیستان و بلوچستان را با جدیت دنبال کنند. امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه طالبان در دیدار اخیر خود با حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهوری و رئیس نمایندگی سیاسی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، تاکید کرد که حکومت طالبان به رعایت حقابه ایران از رود هیرمند متعهد است.

دولت مشکلات کم آبی و خشکسالی سیستان و بلوچستان را به طور ویژه رسیدگی می‌کند

معاون اول رئیس جمهور گفت: دولت سیزدهم مشکلات کم‌آبی و خشکسالی سیستان و بلوچستان بویژه منطقه سیستان را به طور ویژه مورد رسیدگی قرار می‌دهد تا این مشکلات ریشه‌ای حل شود.

محمد مخبر روز سه‌شنبه در بازدید از چاه نیمه‌های منطقه سیستان که با حضور وزیر نیرو، وزیر نفت، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و مدیران استانی انجام شد، با تاکید بر اینکه دولت متعهد به تامین آب آشامیدنی برای مردم سیستان و بلوچستان است اظهار داشت: دولت سیزدهم با جدیت طرح انتقال آب از دریا و استخراج آب‌های زیرزمینی به این استان را پیگیری می‌کند تا مشکلات کم‌آبی و خشکسالی مردم این منطقه ریشه‌ای حل شود.

وی همچنین به برنامه‌های دولت سیزدهم و وزارت نیرو برای حل مشکلات آب سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: تامین آب از طریق چاه‌های ژرف و آب‌های سطحی تا بهار سال آینده از برنامه‌های کوتاه مدت و همچنین بهره‌برداری از طرح‌های انتقال آب استانی حداکثر تا دو سال آینده از برنامه‌های میان مدت دولت است.

معاون اول رئیس جمهور در خصوص برنامه‌های بلند مدت حل مشکلات کم آبی سیستان و بلوچستان گفت: امیدواریم پروژه انتقال آب از دریای عمان به سرتاسر این استان تا پایان دولت سیزدهم نهایی شود.

افغانستان باید به حقابه هیرمند متعهد باشد و دولت جمهوری اسلامی ایران این موضوع را از مجاری بین‌المللی پیگیری می‌کند.
وی همچنین با اشاره به پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی برای احیای حقابه هیرمند تاکید کرد: افغانستان باید به حقابه هیرمند متعهد باشد و دولت جمهوری اسلامی ایران این موضوع را از مجاری بین‌المللی پیگیری می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان در حاشیه بازدید معاون اول رئیس جمهور و وزیر نیرو از چاه نیمه‌های منطقه سیستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حجم فعلی سد‌های این استان نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل ۲۸ درصد کاهش یافته است.

محمدامین بارانی افزود: حجم آب موجود در مخازن سد‌های سیستان و بلوچستان ۲۵ درصد حجم کل مخازن است.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان بر اساس شاخص بارش، تبخیر و تعرق استاندارد شده هم‌اینک ۹۵ درصد مساحت این استان تحت تاثیر خشکسالی قرار دارد.

مجید محبی افزود: تاثیرات خشکسالی در هر منطقه خاص و متفاوت شرایط اقلیمی آن منطقه بوده و مدت آشکار شدن آسیب‌های آن نیز ممکن است در مناطق مختلف، تفاوت داشته باشد؛ اما آنچه مشهود است آسیب‌های جدی آن بر روند طبیعی فعالیت‌های انسانی، حیات گیاهی و زندگی جانوری و همچنین تاثیر آن بر حوزه کشاورزی، صنعت، اقتصادی، اجتماعی و میزان آب‌های سطحی و زیرزمینی است.

وی ادامه داد: استان پهناور سیستان و بلوچستان بیش از بیست سال است درگیر تبعات تغییرات اقلیمی و به دنبال آن گرفتار خشکسالی مزمن و کمبود شدید منابع آبی بوده و برخاستن ریزگرد‌ها و وزش باد‌های شدید از پیامد‌های تغییرات اقلیمی در این منطقه است.

 

 

افتتاح دویست و بیستمین مدرسه برکت در سیستان و بلوچستان

مدرسه برکت شهید "احمد باجی زائی" شهرستان زرآباد به عنوان دویست و بیستمین مدرسه برکت در سیستان و بلوچستان با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان روز سه‌شنبه در حاشیه این مراسم اظهار داشت: این طرح آموزشی در روستای دودر شهرستان زرآباد قرار دارد که همزمان با سفر معاون اول رئیس جمهور به استان سیستان و بلوچستان به صورت ویدیو کنفرانسی افتتاح شد.

میثم لک زایی بیان کرد: با افتتاح این طرح آموزشی، بیش‌ از ۱۸۰ دانش آموز از فضای آموزشی استاندارد در این منطقه برخوردار شدند.

وی زیربنای این مدرسه را ۵۴۰ مترمربع عنوان کرد و ادامه داد: این طرح با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال توسط بنیاد برکت و با مشارکت اداره‌کل نوسازی مدارس ساخته شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان ضمن تقدیر از همکاری بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خصوص ساخت مدارس در این استان افزود: این بنیاد در سال‌های گذشته ۲۲۰ طرح مدرسه سازی را در نقاط مختلف استان با بیش‌ از یک‌هزار کلاس درس با اعتبار بیش‌از ۹۱ میلیارد تومان ساخته است؛ هم‌اینک بنیاد برکت ۱۷ طرح با ۹۴ کلاس درس در سیستان و بلوچستان در حال ساخت دارد.

لک زایی در خصوص میزان سرانه فضای آموزشی سیستان و بلوچستان، گفت: با همکاری خیرین نیک اندیش، نهاد‌های انقلابی و دولت و فعالیت جهادی همکاران ما در این اداره‌کل، فضای آموزشی استان به ۳.۸۱ رسیده که همچنان با میانگین سرانه آموزشی کشور ۵.۲۲ فاصله دارد.

افتتاح خط ۲۳۰ کیلو ولت زاهدان - میرجاوه

خط ۲۳۰ کیلو ولت زاهدان - میرجاوه به اعتبار یک‌هزار و ۹۹۶ میلیارد ریال با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان روز سه‌شنبه اظهار داشت: طول مدار این خط ۱۵۰ کیلومتر و مدت اجرای طرح ۱۳ ماه بوده است.

علیرضا پرنده مطلق گفت: پست ۶۳ به ۲۰ کیلوولت پرواز زاهدان نیز به ارزش یک‌هزار میلیارد ریال افتتاح شد. این خط با ظرفیت ۱۰۰ مگا ولت آمپر در دوازده ماه اجرا شده است.

افتتاح کارخانه قیر در شهرک کامبوزیا زاهدان

کارخانه قیر و عایق رطوبتی با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور در شهرک کامبوزیا زاهدان افتتاح شد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: کارخانه قیر شرکت فرآبند مهراد شرق با مساحت ۶ هزارو ۷۹۲ متر و ظرفیت سالانه تولید ۸۰ هزار تن قیر و ۱۵ هزار تن عایق رطوبتی امروز افتتاح شد.

علیرضا راشکی گفت: این کارخانه با سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده؛ کارخانه قیر و عایق رطوبتی برای ۱۲۵ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

اقدامات ارزشمندی در حوزه سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی انجام شده است

معاون اول رئیس جمهور گفت: با وجود تمام کارشکنی‌هایی که از سوی بیگانگان می‌شود، خوشبختانه اقدامات بسیار خوبی در حوزه سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی کشور انجام شده است.

روز سه‌شنبه محمد مخبر در نشست با فرمانداران و مسئولان منطقه سیستان ـ که در محل فرمانداری زابل برگزار شد ـ با بیان اینکه با وجود برخی هجمه‌ها و فشار‌های دشمنان به زودی شاهد گشایش‌های خوبی در کشور خواهیم بود، اظهار داشت: دولت اقدامات بسیار خوبی در زمینه اشتغال و مسکن در سطح کشور به ویژه سیستان و بلوچستان در حال انجام دارد.

وی بیان کرد: اقدامات دولت در زمینه مبارزه با کرونا در سطح کشور چشمگیر بود، به طوری که روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن بر اثر این ویروس منحوس جان خودشان را از دست می‌دادند و خانواده‌های زیادی داغدار می‌شدند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به مشکلات کم آبی سیستان و بلوچستان گفت: این استان در کنار دریاست و یک دریایی هم از زیر خاک این منطقه می‌گذرد و ما از تمام امکانات برای برطرف کردن مشکلات کم آبی استان استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: انتقال آب از دریای عمان و استفاده از ظرفیت آب‌های ژرف در سیستان و بلوچستان برای برطرف کردن مشکلات کم آبی این استان در دستورکار دولت است که امیدواریم این مشکلات هر چه زودتر برطرف شود.

پیگیری حقابه هیرمند هستیم

مخبر بیان کرد: برای برطرف کردن مشکلات کم آبی سیستان وبلوچستان بجد پیگیر دریافت حقابه هیرمند از کشور دوست و برادر افغانستان هستیم.

وی با بیان اینکه حقابه‌ای که ما از کشور همسایه طلب داریم، این را با قدرت دنبال خواهیم کرد، افزود: با توجه به تعاملاتی که در این زمینه وجود دارد و آن‌ها به ما نیاز دارند و ما هم به آن‌ها نیاز داریم، نمی‌توانیم حقوق همدیگر را نادیده بگیریم و حقابه باید دریافت شود.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم با دریافت حقابه، بهره‌گیری از آب‌های ژرف و انتقال آب از دریای عمان طی دو  تا سه سال آینده چیزی به نام مشکل آب در سیستان و بلوچستان و کشور نباشد.

وی اظهار داشت: طرح انتقال آب از دریا از طریق شش خطی که طراحی شده انجام می‌شود که عملیات اجرایی برخی از این خطوط آغاز و برخی هم تازه شروع خواهد شد.

مخبر تصریح کرد: امیدواریم از طریق طرح انتقال آب از دریا حداقل در بخش صنعت و در برخی از مناطق برای بخش آشامیدنی در یزد، کرمان، اصفهان خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی و بویژه سیستان و بلوچستان مشکلات کم آبی این استان‌ها را برای همیشه برطرف کنیم.

وی با اشاره به خسارات‌ ناشی از سرما به بخش کشاورزی منطقه افزود: گلخانه‌داران سیستان و بلوچستان که در سرمای اخیر این استان دچار خسارت شدند، با کمک بلاعوض و هم اعطای تسهیلات بانکی به آنان کمک خواهیم کرد. دولت تلاش خواهد کرد از گلخانه‌داران سیستان و بلوچستان که تمام زندگی خود را در راه تولید گذاشته‌اند، حمایت کند.

رئیس جمهور دستور رسیدگی به مشکلات سیستان و بلوچستان را صادر کرد

وی بیان کرد: رئیس جمهور دستور دادند که مشکلات سیستان و بلوچستان از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد که بدین منظور در این سفر وزرای نیرو و نفت نیز حضور دارند.

مخبر تصریح کرد: کار‌های خوبی در سیستان و بلوچستان از سوی دولت سیزدهم آغاز شده و آینده این استان درخشان است.

وی با اشاره به برنامه‌های تحولی رئیس جمهور افزود: محور برنامه‌های توسعه‌ای دولت مردم هستند و از مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم مردم را پای کار بیاورند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: توان اجرایی دولت و امکانات دولت محدود است، اما با کمک مردم می‌توانیم بسیاری از کار‌ها را انجام دهیم و در جا‌هایی که مردم فعال شدند، توسعه بهتری رخ داده است.

وی با اشاره به بازدید خود از منطقه سیستان افزود: وضعیتی که مردم این منطقه دارند، خوب نیست و از نزدیک زمین‌های کشاورزی را که زمانی سرسبز بود و هم‌اینک بر اثر بی آبی خشک شده بود، دیدم؛ حتما برای رفع مشکلات آنان اقداماتی انجام خواهد شد.

مخبر تصریح کرد: در یک ماه اخیر به دلیل سرمای هوا و نبود سوخت قبض بعضی از مردم منطقه سیستان و بلوچستان گران شده بود که تصمیماتی در رابطه با جبران آن گرفته خواهد شد.

وی با اشاره به مشکلات سوخت سیستان و بلوچستان تأکید کرد: جایگاه‌های سوخت در این استان متناسب با جمعیت و وسعت وجود ندارد و با برگزاری جلسات در این سفر و با حضور وزیر نفت برنامه‌ها و طرح‌هایی برای حل مشکل جایگاه‌های سوخت بررسی و پس از تایید اجرا می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور به حساسیت و علاقه‌مندی رهبر معظم انقلاب و همچنین رئیس جمهور نسبت به منطقه سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: افتتاح خط ریلی زاهدان–خاش موجب خرسندی مقام معظم رهبری شد و رئیس جمهور نیز پس از بروز برخی مشکلات طی روز‌های گذشته در این استان تیمی از دولت را مامور کرد تا مسائل استان هر چه زودتر پیگیری و برطرف شود.

۷۱ جایگاه سوخت جدید در سیستان و بلوچستان ساخته می‌شود

معاون اول رئیس جمهور گفت: ۷۱ جایگاه سوخت در سیستان و بلوچستان به منظور رونق ترانزیت کالا و حل مشکل کاهش صف‌ها در این استان احداث می‌شود.

محمد مخبر شامگاه سه شنبه در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در سفر به این استان، علاوه بر مصوب شدن مصوباتی در بخش‌های مختلف نظیر ساخت سدها، خطوط انتقال آب از دریا و آبرسانی به روستا‌ها و گازرسانی، مقرر شد ۷۱ جایگاه سوخت جدید نیز به منظور کمک به رفع مشکلات مردم و توسعه روز افزون این نقطه از ایران اسلامی ساخته شود.

وی با اشاره اهمیت جبران خسارت کشاورزان دچار سرمازدگی سیستان و بلوچستان نیز افزود: مقرر شد علاوه‌ بر تهیه و در اختیار قرار دادن دام سبک به دامداران، به گلخانه داران نیز کمک‌های بلاعوض و تسهیلات بانکی داده شود. همچنین در مناطقی از سیستان و بلوچستان که به دلیل سرمای زیاد مجبور به استفاده برق شدند، برق اضافی مصرف شده نسبت به ماه قبل آنان بخشوده خواهد شد.

وی ادامه داد: در این سفر مقرر شد گازرسانی به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در سیستان و بلوچستان رایگان انجام شود.

مخبر بر ساخت مدارس، رفع مشکلات بیمارستان‌ها و اضافه شدن ۱۰۰ لیتر سهمیه نفت اضافه در سیستان و بلوچستان تاکید کرد و گفت: وزارت نیرو ساخت پنج هزار مزرعه خورشیدی پنج کیلو واتی در این استان را قبول کرده است.

وی بر مد نظر قرار دادن یک تیم تخصصی برای بررسی جاده‌های سیستان و بلوچستان تاکید کرد و افزود: این حجم از کمبود بزرگراه در این استان نیازمند اعتبارات بیشتر است و باید از منابعی نظیر تهاتر نفت به این بخش کمک کرد. همچنین در بحث آب‌های ژرف، قرار شد سیستان و بلوچستان پایلوت کشوری شود که وزارت نیرو یک‌هزار میلیارد تومان در این زمینه در نظر گرفته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار