بازدید 2966
اختلاف نمایندگان مجلس بر سر استیضاح وزیر بهداشت

نمایندگان مردم یا مدافعان وزیربهداشت؟!

کد خبر: ۱۱۶۱۰۸۷
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰ 24 January 2023

در حالی که عضو کمیسیون بهداشت از ارجاع استیضاح عین اللهی به کمیسیون بهداشت برای بررسی در نشست هفته آینده این کمیسیون خبر داده است، رییس کمیسیون بهداشت مجلس، اعلام کرد استیضاح وزیر بهداشت در دستور کار این کمیسیون قرار ندارد.

به گزارش سلامت نیوز، در حالی که عضو کمیسیون بهداشت از ارجاع استیضاح عین اللهی به کمیسیون بهداشت برای بررسی در نشست هفته آینده این کمیسیون خبر داده است، رییس کمیسیون بهداشت مجلس، اعلام کرد استیضاح وزیر بهداشت در دستور کار این کمیسیون قرار ندارد.

جالب اینجاست که عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفته طبق آیین نامه پس از ارجاع طرح استیضاح به کمیسیون، وزیر مربوطه یک هفته فرصت دارد تا در کمیسیون حضور یابد و با توجه به اینکه روز گذشته استیضاح به کمیسیون ارجاع شده وزیر باید در اولین جلسه که یکشنبه هفته آینده است در کمسیون حضور یابد و در این نشست بحث استیضاح با حضور خود وزیر بهداشت و نمایندگان استیضاح کننده بررسی خواهد شد و بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، گزارش آن به هیات رئیسه مجلس ارائه خواهد شد، اما دکتر شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفته: استیضاح مطابق قانون آیین نامه داخلی مجلس، روند و فرایند خاص خود را دارد و موضوعی تحت عنوان بررسی استیضاح وزیر بهداشت در دستور کار کمیسیون بهداشت و درمان قرار ندارد.

مشخص نیست چطور هر کدام از این نمایندگان به قانون استناد می کنند و یکی از استیضاح بر طبق قانون می گوید و دیگری آن را براساس قانون تکذیب می کند! آیا نمایندگان مجلس، قانون را هر طور که به میل دارند تفسیر می کنند؟ آیا مشکلات حوزه دارویی برطرف شده است که رییس کمیسیون بهداشت بررسی استیضاح را منتفی می داند یا خودشان هم می دانند که اگر وزیر پایش به مجلس برسد باز هم گزارشی تکراری می دهد و آنها هم مجبورند باز یا امضای خود را پس بگیرند یا اعلام کنند از صحبت های جناب وزیر قانع شده اند؟

باید از رییس کمیسیون بهداشت مجلس پرسید مگر خود شما در مصاحبه ای اعلام نکردید برای اولین بار بعد از ۴۳ سال شربت تب بر کودکان نداشتیم؟ آقایان ملاحظه چه را می کنند که حاضر به سوال اساسی از وزیر بهداشت نیستند؟ بد نیست سری به داروخانه های شهر بزنید تا ببینید یه اسپری ساده ضد آلرژی در داروخانه ها یافت نمی شود و بیماران در به در دارو، داروخانه های شهر را زیر پا می گذارند چقدر دیگر باید وضع بحرانی شود تا به نتیجه قطعی در مورد عملکرد ضعیف وزیر بهداشت و مسولان سازمان غذا و دارو برسید؟

اسحاقی عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به اینکه جمع‌بندی امضاکنندگان استیضاح در هفته‌های گذشته این بود که استیضاح وزیر به بهداشت راهگشا و به سود مردم نیست، افزود: جمع‌بندی این بود که به جای این اقدام، بودجه نظام سلامت تقویت شود.

این درحالیست که در لایحه بودجه 1402 که کلیات آن به تصویب مجلس رسیده بدون در نظر گرفتن بودجه مناسب وعده استخدام 40 هزار پرسنل بدون افزایش بودجه داده شده و بدهی 40 هزار میلیاردی دانشگاه های علوم پزشکی هم قوز بالای قوز نظام سلامت خواهد بود.در بودجه تقدیمی دولت به مجلس هیچ منبعی برای پرداخت بدهی های وزارت بهداشت دیده نشده است

دولتی که اصرار به اجرای سراسری پزشک خانواده و نظام ارجاع دارد اما تکلیف منابع آن در بودجه دقیقا مشخص نیست و این نماینده عزیز باید پاسخگوی مردم باشد با این تفاسیر چگونه میتوان ادعای تقویت بودجه نظام سلامت را داشت؟

در ماده 221 آیین نامه مجلس آمده است که بعد از تسلیم استیضاح به هیأت رئیسه مجلس، هیأت رئیسه موظف است بلافاصله طرح استیضاح را به کمیسیون تخصصی ذی‌ربط ارجاع کند و کمیسیون مکلف است حداکثر ظرف یک ‌هفته ضمن اطلاع‌رسانی به استیضاح‌کنندگان و دعوت کتبی وزیر مربوطه، موارد استیضاح را بررسی کند.

پس از مدت مذکور درصورتی که حداقل ده ‌نفر از امضاء‌کنندگان استیضاح از طرح آن منصرف نشوند استیضاح در اولین جلسه علنی طرح می‌شود و پس از طرح استیضاح در جلسه علنی کاهش امضای نمایندگان تأثیری در مطرح شدن استیضاح ندارد و وزیر موظف است ظرف ده روز در مجلس حاضر شود و هیأت رئیسه در همان روز متن استیضاح را برای وزیر یا وزیران مورد استیضاح ارسال و همزمان چاپ و بین نمایندگان توزیع کند، پس یا قانون عوض شده یا هر کدام از نمایندگان ساز خود را می زنند.

نمی گوییم وزیر بهداشت را برکنار کنید ولی آیا این حق مردم نیست که بدانند دلیل بروز این مشکلات چیست؟ به خاطر مشکلات متعدد دارویی در کنار مردم باشید و از حقشان دفاع کنید لازم به توضیح نیست که وظیفه قانونی یک نماینده چیس ! حالا چیزی که به نظر میرسد این است که نمایندگان بیشتر هوای دولتمردان را دارند تا مردم!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان