پیش بینی بورس امروز شنبه اول بهمن ۱۴۰۱

بورس تهران در روز پایانی هفته گذشته، نمایی از تعادل میان خریداران و فروشندگان به نمایش گذاشت و در پایان جریان دادوستد‌های تالار شیشه‌ای نماگر اصلی با رشد ۰.۱۲ درصدی موفق شد ۲ هزار و ۹۷ واحد افزایش یابد.امروز بازار چگونه خواهد بود؟ پالایشی ها لیدر بازار می شوند؟
کد خبر: ۱۱۶۰۵۱۷
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸ 21 January 2023

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، بورس تهران که در روز پایانی هفته گذشته، نمایی از تعادل میان خریداران و فروشندگان به نمایش گذاشت و در پایان جریان دادوستد‌های تالار شیشه‌ای نماگر اصلی با رشد ۰.۱۲ درصدی موفق شد ۲ هزار و ۹۷ واحد افزایش یابد و در ارتفاع یک میلیون و ۶۸۹ هزار و ۱۴۴ واحدی بایستد. 

 در سمت کوچک‌ها نیز شاهد رشد ۰.۴۸ درصدی شاخص هم‌وزن بودیم تا بار دیگر وضعیت بهتری را برای گروه‌ها و صنایع کوچک بازار مشاهده کنیم. ارزش معاملات در روز چهارشنبه عدد ۹۶۷۵ میلیارد تومان را به ثبت رساند و خروج اندک تنها ۷ میلیارد تومانی نیز نتیجه داد و ستدهای حقیقی‌ها بود.

مژده کدال برای سهامداران

با وجود تمامی حواشی هفته گذشته در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا، روز جمعه سامانه کدال خبر مثبتی را مخابره کرد. شرکت ایرانخودرو با ارسال گزارش ۹ ماهه خود خبر از کسب سود ۱۱۴ میلیارد تومانی (۴ ریال به ازای هر سهم) داد. این در حالی است که «خودرو» در مدت مشابه سال گذشته زیان ۸۸۹۰ میلیارد تومانی (۲۹.۵ تومان به ازای هر سهم) را گزارش کرده بود. فروش سه ماهه پاییز ایران خودرو نیز ۵۰.۵ میلیارد تومان بوده که رکورد فروش فصلی این شرکت محسوب می‌شود و نسبت به سه ماهه تابستان حکایت از رشد ۴۲ درصدی دارد. با این گزارش مثبت انتظار می‌رود فردا شاهد افزایش تقاضا در سهام خودرویی باشیم که احتمالا این جو مثبت به سایر گروه‌ها نیز سرایت خواهد کرد.

جدال نیروهای مخالف در صنایع بزرگ

با تمام این تفاسیر اما همچنان نگرانی بابت بندهای بورسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ باقی است و می‌توان اثرات آن را در روند معاملاتی گروه‌های بزرگ مشاهده کنیم که البته در جدال با نرخ‌های خوب بازارهای جهانی هستند. سقف نرخ خوراک پتروشیمی‌هاست که پس از اظهارنظرهای بسیار زیادی در نهایت از عدد ۷ هزار تومانی خبر می‌دهد. این در حالی است که سقف ۵ هزار تومانی در سال ۱۴۰۱ با نقدهای بسیاری همراه بود و برخی از پتروشیمی‌ها از جمله متانول‌سازها را تا تعطیلی و شناسایی زیان نیز هدایت کرد.

پیش بینی بورس فردا

با تمام این تفاسیر و نکات ذکر شده، به نظر می‌رسد که بورس فردا روندی صعودی را طی کند و به مرور این قدرت افزایش یابد تا شاهد فتح کانال‌های بالاتر باشیم./فردای اقتصاد

پالایشی ها تا کجا رشد خواهند کرد؟

رضا روحی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن تاکید بر اینکه پالایشی ها می توانند در مقطع کنونی لیدر بازار باشند، اظهار کرد: با توجه به اینکه پالایشی ها گزارش فصلی قابل قبولی هم داشته اند و موج جدیدی از روند صعودی دلار هم در نتیجه تحریم های جدید اتحادیه اروپا به وجود آمده است رشد گروه پالایشی در مقطع کنونی دور از انتظار نیست.

 با بیان اینکه در مقطع کنونی قیمت دلار در محدوده بالای ۴۰ هزار تومان تثبیت شده و این مساله باعث می شود که شاخص اصلاح قیمتی نداشته باشد، افزود: حتی در صورتی که شاخص بخواهد اصلاح قیمتی هم داشته باشد کمتر از یک میلیون و ۵۷۰ هزار واحد نمی رود.

او با اشاره به اینکه افزایش قیمت گاز و تغییر قیمت محصولات در بازارهای جهانی منجر شده تا گروه فلزی ها و پتروشیمی ها اقبال چندانی نداشته باشند، افزود: به همین دلیل احتمال این هم وجود دارد که نقدینگی در بازار سرمایه به سمت گروه پالایشی حرکت کند و منجر به افزایش بازدهی نمادهای این گروه شود.

در یک هفته اخیر با وجود اینکه شاخص کل بورس در محدوده مقاومتی بوده اما حجم معاملات هم بالا بوده و وضعیت تابلوی روز چهارشنبه هفته گذشته هم نشان داد که گروه پالایشی با تقاضای خوبی روبرو شده اند و حتی نماد پالایش یکم به ۱۲ هزار تومان رسید که بعد از سال ۹۹ این قیمت را تاکنون تجربه نکرده و این موضوع حکایت از این دارد که روند مثبتی برای نمادهای گروه پالایشی شکل گرفته است و برخلاف تصور برخی فعالان بازار که فکر می کردند با افت قیمت نفت در بازار جهانی گروه پالایشی اصلاح خواهند کرد اما این اتفاق تاکنون نیفتاده و حتی این گروه با رشد شاخص کل بورس رشد هم کرده اند و با افزایش قیمت نفت در بازار جهانی شاهد جهش گروه پالایشی خواهیم بود زیرا در یک ماه اخیر این گروه بیشتر در حال درجا زدن بوده است و انرژی کافی برای یک رشد خوب را در خود ذخیره کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل