روز یکشنبه صف بندی مجلس دربرابر اقدام اروپا

اسماعیل کوثری گفت: آنها برای ساقط کردن نظام جمهوری اسلامی توطئه کردند و سپاه آن را خنثی کرد ،آن‌ها می گویند ما قلدر بودیم و حالا هم می خواهیم قلدر باشیم و ما می گوییم غلط کرده اید.
کد خبر: ۱۱۶۰۴۲۰
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷ 20 January 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرآنلاین، روز گذشته پارلمان اروپا پیشنهاد قرار دادن سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی در فهرست سازمان های تروریستی را به رأی گذاشت و نمایندگان این پارلمان با حضور ۶۳۸ نماینده، این پیشنهاد را به اشتراک نظر گذاشتند که در پایان این پیشنهاد با ۵۹۸ رأی مثبت برابر ۹ مخالف و ۳۱ ممتنع به تصویب رسید.

در یکی از دستور جلسات این پارلمان تحت عنوان «پاسخ اتحادیه اروپا به اعتراضات و اعدام‌ها در ایران» ادعاهایی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره حوادث اخیر و ادعای واهی حمایت تسلیحاتی از روسیه در جنگ اوکراین مطرح شده بود. اما هانا نیومان، نماینده آلمانی پارلمان اروپا در توییتر با اعلام تصویب طرح قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست موسوم به تروریسم، از تصویب طرح تشدید تحریم‌های دیگر علیه تهران خبر داد.

پیشتر سید نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی درباره هرگونه اقدام پارلمان اروپا علیه سپاه هشدار داده بود و گفته بود: اگرچه در عالم واقع، تحریم و تروریستی نامیدن سپاه پاسداران توسط کشورهای غربی فاقد ارزش عملی و صرفا یک مانور تبلیغاتی پوچ و رذیلانه است؛ اما از منظر سیاسی، پارلمان‌های اروپایی بدانند هر مصوبه ای علیه سبزپوشان انقلاب با پاسخ قاطع و مصوبات متقابل مجلس ایران مواجه خواهد شد. ستاد کل نیروهای مسلح نیز در بیانیه‌ای اقدام پارلمان اروپا را محکوم کرد و نسبت به عواقب آن هشدار داد.

در این بین دستگاه دیپلماسی کشور هم بیکار ننشست و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی با جوزپ بورل، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: ما بارها گفته‌ایم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد رسمی و حاکمیتی است که نقش مهم و حیاتی در تأمین امنیت ملی ایران و امنیت منطقه، به خصوص در مبارزه با تروریسم داشته و دارد و اقدام پارلمان اروپا در اتهام تروریستی خواندن این نهاد امنیت آفرین، به نوعی شلیک به پای خود اروپاست.

همچنین رئیس جمهور در جلسه فوق العاده هیات دولت به اقدام اخیر پارلمان اروپا در قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا و گسترش تحریم‌ها علیه کشورمان اشاره کرد و گفت: این حرکت از روی استیصال و پس از تلاش‌های ناموفق خیابانی آن‌ها برای ضربه به مردم ایران انجام شد تا بلکه به خیال خود بتوانند ملت ایران را متوقف کنند.

رئیس جمهور، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نیروی رسمی و بخشی از سازمان نظامی کشور خواند و افزود: این اقدام برخلاف قوانین بین‌الملل و منشور سازمان ملل است. از سوی دیگر شنیده ها حاکی از عزم و عکس العمل نمایندگان مجلس به این مصوبه در روز یکشنبه می باشد. امید است مسئولان جمهوری اسلامی با واکنشی غیر احساسی و بخردانه در خصوص این مصوبه تصمیم گیری نمایند. «خبرآنلاین» در گفت و گو با سردار اسماعیل کوثری نماینده مجلس به این مهم پرداخته است .

*تحلیل شما از عمل اتحادیه اروپا در خصوص قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه های تروریستی چیست؟

آن‌ها دارند خباثت می کنند و باید از آن‌ها سوال بکنید که موقعی که سپاه از ۴۳ سال پیش رسما ،قانونی و در چارچوب قانون اساسی کار کرده و ماموریت خود را انجام داده است چرا چنین طرحی را مطرح می کنند، به نظر می رسد به‌خاطر اینکه هر روز سپاه قوی تر شده و قدرتش بیشتر شده است اینها از این موضوع عصبانی هستند و ما نیز می گوییم از این عصبانیت بمیرید.

*باید بر این باور باشیم که چون سپاه قویترین ارتش خاورمیانه شده است با قصد آسیب رساندن به این نیرو این طرح را تصویب کرده اند؟

بله، باید پرسید سپاه پاسداران کجا کار تروریستی کرده است. اینها عصبانی هستند و می گویند سپاه تمام توطئه های ما را چه در داخل و چه در خارج از کشور خنثی کرده است. سپاه کار تروریستی که نکرده است، جلوی داعش را سپاه گرفت و اینها از این موضوع هم عصبانی هستند. آنها برای ساقط کردن نظام جمهوری اسلامی توطئه کردند و سپاه آن را حنثی کرد، آن‌ها می گویند ما قلدر بودیم و حالا هم می خواهیم قلدر باشیم و ما می گوییم غلط کرده اید.

منظور من این است که اینها توطئه هایی را که طراحی می کنند که بگویند سپاه تروریست است. کجای سپاه تروریست است؟ به گروه هایی تروریست می گویند که نه قانون خود را قبول دارند و نه قانون کشور های دیگر را برای خود قائل هستند. گروه هایی مثل داعش تروریست هستند. آقای ترامپ در مناظره با خانم کلینتون گفت هفت هزار میلیارد دلار هزینه کردیم و آخرش هم هیچی ،داعش با این هزینه و کشتار مردم بی دفاع تروریست نبود و حالا سپاه که قانونا یک ارتش منظم است تروریست است .

*بعد از این اعلام آقای شریعتمداری گفتند این موضوع سبب می شود ما نیز نیروهای آنان را تروریست بشماریم ،این تصور احتمال درگیری سپاه با نیروهای کشورهای دیگر را تشدید نمی کند؟

نه ،به هیچ وجه آنها جرات چنین کاری ندارند. آنها توان اینکار را ندارند، آنها اگر عرضه داشتند موضوع اوکراین را حل می کردند .

*سوال من این است که آیا حالا که در پارلمان رای آورده سران کشور ها نیز به آن رای خواهند داد؟

حتی اگر سران کشور ها هم به این طرح رای دهند چیزی تغییر نمی کند و خودشان ضرر می کنند. در گذشته و حدود تا ۲۳ سال پیش یک بازی های این چنینی در آوردند و اروپایی ها همه سفرایشان را فرا خواندند و بعد پشیمان شدند و التماس کردند که برگردند.

*آیا این موضوع باعث نمی شود که حضور منطقه ای سپاه کمتر شود؟

نه،اصلا به هیچ وجه.

*دیروز سردار سلامی گفتند یک آرایش جهانی علیه سپاه ایجاد شده است.

بله همه کشورهای اروپایی آمده اند جمع شده اند و گفته سردار سلامی درست است، ضمن اینکه این کار زیر سر آمریکا، صهیونیست ها و عربستان است.

*وزیر خارجه رایزنی های خود را در این خصوص آغاز کرده است، آیا مجلس هم برنامه ای در این خصوص دارد؟

مجلس روز یکشنبه عکس العمل خود را نشان خواهد داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل