بازدید 15516

مشاهده «یوز» مادر به همراه ۳ توله در محور عباس‌آباد

یک یوزپلنگ ماده به همراه ۳ فرزندش در محور عباس‌آباد ـ سمنان دیده شدند. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان گفت که سن سه توله یوز تازه مشاهده شده در محور عباس‌آباد - میامی این استان توسط محیط‌بانان منطقه حدود ۱۰ ماه است.
کد خبر: ۱۱۶۰۴۰۳
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵ 20 January 2023

عکس آرشیوی است.

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، صفحه پارک ملی توران در فضای مجازی از مشاهده یک یوزپلنگ ماده به همراه ۳ توله‌اش در محور عباس‌آباد ـ سمنان خبر داده است.

در این خصوص هشدار داده شده است که با توجه به ناامن بودن محور عباس‌آباد ـ سمنان و سابقه تلفات یوز در این منطقه در سالیان گذشته، رانندگان در این محدوده از سرعت خود کاسته و با احتیاط بیشتری رانندگی کنند.

سه توله‌یوزپلنگ مشاهده شده در میامی استان سمنان ۱۰ ماهه هستند

بهرامعلی ظاهری روز جمعه در گفتگو با ایرنا ابراز داشت: تصاویر این سه توله یوزپلنگ همراه مادر مستندسازی شد، اما به دلیل کیفیت پایین تصاویر هنوز مشخص نیست که از یوز‌های شناسنامه‌دار هستند یا خیر، اما شادابی و سلامت توله‌ها به طور کامل مشهود است.

وی یادآور شد: مشاهده یک ماده یوز به همراه سه توله آن خبر خوشی برای محیط‌زیست و این گونه در خطر انقراض است و بر اساس مشاهده‌ها سه توله که به طور کامل بزرگ شده و استقلال غذایی خوبی دارند، به ثبت رسیده‌اند؛ این خبر می‌تواند یک نوید خوب باشد.

توله‌یوز‌های مشاهده شده تا یکسال و نیم دیگر به استقلال در زندگی می‌رسند

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود توله یوزپلنگ‌ها از یک سال و نیم دیگر به استقلال زندگی برسند.

وی ادامه داد: شناسایی یوزپلنگ‌ها از طریق خال‌ها و ردیف خال‌های موجود بر روی بدنش انجام می‌شود که اکنون کیفیت تصویر پایین و امکان شناسایی نیست.

ظاهری با اشاره به سابقه متعدد تصادف یوزپلنگ‌ها در شَمحور پر سانحه عباس‌آباد- میامی در جاده ترانزیتی تهران- مشهد در محدوده استان سمنان، تصریح کرد: به دلیل اینکه یوز‌ها در محور پر تصادف میامی عباس آباد به سر می‌برند، اکنون محیط‌بانان در منطقه حضور داریم و با نورافکنی (روشن‌سازی) و تردد در این مسیر تلاش می‌شود تا از یوز ماده و سه توله حفاظت کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان با بیان اینکه یوز ماده و سه توله آن در حال گذر از منطقه آزاد عباس‌آباد به منطقه حفاظت شده توران بودند، گفت: در صورت ورود به منطقه حفاظت شده توران، از طریق دوربین‌های تله‌ای نصب‌شده می‌توانیم آن‌ها را شناسایی کنیم.

به گزارش تسنیم، پیش از این نیز، حسن اکبری؛ معاون تنوع زیستی سازمان حفاظت از محیط زیست از مشاهده ۴ یوزپلنگ ماده به همراه ۱۰ توله در سال ۱۴۰۱ و در محدوده پارک ملی توران خبر داده بود. ازجمله این موارد مشاهده "تلما" به همراه ۴ توله و "هلیا" به همراه ۳ توله‌اش بودند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی