بازدید 12488
گمشده این روز‌های بودجه ۱۴۰۲

ترجیح دولت برای سال آینده؛ یارانه نقدی یا کالابرگ؟ / وزیر رفاه: اگر استقبال مردم خوب باشد، کارت یارانه جایگزین یارانه نقدی می شود

لایحه بودجه سال آینده با نقاط قوت و ضعف همراه است. بودجه ای که در موضوعات معیشتی و اقتصادی بیش تر مورد توجه مردم و کارشناسان است. به گونه ای که یکی از چالش های مدنظر، ماندگاری یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ در سال آینده است؛ این در حالی است که رقمی که دولت برای یارانه درنظر گرفته است نسبت به سال قبل بدون تغییر است.
کد خبر: ۱۱۶۰۱۸۰
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲ 18 January 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در حالی که روز گذشته، کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در کمیسیون تلفیق تصویب شد، یکی از موضوعات مهم اقتصادی که در میان مردم دغدغه شده، آینده پرداخت یارانه نقدی است. مساله مهم که با گذشت نه مرحله واریز مبالغ ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان به حساب بانکی سرپرست خانوار، حالا با رونمایی از تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ و عدم تغییر سقف بودجه‌ای آن، نگرانی جدی در میان یارانه بگیران شکل گرفته است؛ نگرانی از این ناحیه که با وجود افزایش نرخ تورم از ابتدای سال تا به امروز و احتمال تداوم این روند در ماه‌های آینده، دولت برنامه‌ای برای افزایش مبلغ یارانه نقدی ندارد. این نگرانی با صحبت‌های میرکاظمی، معاون رئیس جمهور جدی‌تر شد؛ جایی که رئیس سازمان برنامه و بودجه در گفت‌وگویی  در پاسخ به این که آیا رقم یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی در سال آینده افزایش پیدا می‌کند، تاکید داشت: خیر عدد همین است.

اما این اظهارنظر معاون رئیس جمهور در شرایطی است که در ماه‌های اخیر، بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱، دولت موظف به اجرای کالابرگ شده است؛ طرحی که در همان آغاز اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها از سوی رئیس جمهور نیز مورد توجه بود و وی تاکید کرد: «تا زمانی که زیرساخت‌های فنی برای کالابرگ الکترونیک آماده شود که احتمالا یک یا دو ماه باشد، کمک معیشتی نقدی پرداخت خواهد شد و هر گاه کالا برگ الکترونیک آماده شد، تناسب میزانی که به عنوان کمک معیشتی پرداخت می‌شود، کاملاً با مردم در میان گذاشته خواهد شد.»

حال با گذشت چندین ماه از وعده رئیس جمهور مبنی بر اجرای سازوکار کالابرگ، دولت و به طور مشخص وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تلاش و برنامه ریزی کرده اند تا در ماه‌های پایانی سال، اجرای قانون مربوطه را در دستور کار قرار دهند. به گونه‌ای که در هفته‌های گذشته، زمزمه اجرای آزمایشی طرح کالابرگ در یکی از استان‌های جنوبی شنیده و از زبان وزیر رفاه بیان شد: یک شبکه ملی اطلاعات ایجاد و طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت نمونه و آزمایشی در برخی استان‌ها اجرا شده است که قبل از پرداخت یارانه به مردم، یارانه آن‌ها به یک حساب پشتیبان واریز می‌شود.

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی که از شبکه یک سیما پخش شد در رابطه با تاکید بر اینکه دولت بستر فنی سبد کالا را فراهم کرده است، اظهار کرد: دولت در تلاش است سبد کالا را ارائه کند. مردم می‌توانند بین سبد کالا و یارانه انتخاب کنند. بنده فکر می‌کنم ارائه سبد کالا برای مردم بهتر باشد. دغدغه دولت و مجلس معیشت مردم است. دولت بستر فنی سبد کالا را فراهم کرده است. ما باید قدرت خرید مردم را به ویژه در کالای اساسی حفظ کنیم.

بررسی‌ها نشان داد انتخاب اختیاری میان دریافت نقدی و خرید کالای اساسی در طرح کالابرگ، شیوه اجرای این طرحی است که آزمایشی در استان هرمزگان کلید خورد، به گونه‌ای که بر اساس این طرح خانوار‌ها می‌توانند به اعتبار یارانه یک ماه زودتر کالا‌های اساسی را خریداری کنند.

بنابراین در هفته‌های گذشته سید صولت رضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص فرآیند این طرح گفته بود: فرآیند در کالابرگ به این شکل است که کارت بانکی معادل یارانه دریافتی شارژ می‌شود و خانوار‌ها در یک بازه زمانی مشخص مختارند پروتئین و کالا‌های اساسی دریافت کنند و در صورتی که از این شارژ برای خرید کالای اساسی استفاده نکنند، می‌توانند در زمان پرداخت یارانه‌ها، پول را نقدی برداشت کنند.

جزئیات جدید از اجرای آزمایشی کالابرگ

حال با گذشت حدود یک ماه، امروز سید صولت مرتضوی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره امکان حذف یارانه نقدی خانوار‌ها گفت: این طرح در استان هرمزگان آزمایشی در حال اجراست و حدود هزار فروشگاه در این استان به سیستم کالابرگ الکترونیکی مجهز شده اند.

وی با بیان اینکه تعداد فراوانی فروشگاه و خواربار فروشی در هر استان برای اجرای این طرح تعریف شده است، افزود: در حال ارزیابی استقبال مردم از این طرح در کل کشور هستیم. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابراز امیدواری کرد که با استقبال خوب مردم این طرح اجرایی شود، زیرا بستر کار فراهم شده است. مرتضوی در ادامه با یادآوری اینکه پس از موفقیت در اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در استان هرمزگان، اجرای آن به پنج استان دیگر تسری می‌یابد، ابزار امیدواری کرد که بتوان تا پایان امسال این طرح را در کل کشور اجرایی کرد.

مرتضوی درباره اینکه آیا کارت یارانه تا سال آینده جایگزین یارانه نقدی می‌شود، گفت: این موضوع به میزان استقبال مردم بستگی دارد و کاملا اختیاری است؛ اگر استقبال خوب باشد این طرح جایگزین یارانه نقدی خواهد شد.

ترجیح دولت برای سال آینده؛ یارانه نقدی یا کالابرگ؟ / وزیر رفاه: اگر استقبال مردم خوب باشد، کارت یارانه جایگزین یارانه نقدی می شود

روش مشاهده اعتبار کالابرگ

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اینکه سرپرستان خانوار چگونه می‌توانند اعتبار خود را بررسی کنند، اعلام کرد: سرپرستان خانوار با کد دستوری# ۲۸*۷۸۸* می‌توانند میزان اعتبار خود را مشاهده و به هر مقداری که ضرورت دانستند، خرید کنند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: در طرح کالابرگ الکترونیک خرید موادغذایی که حدود ده قلم کالا و مشمول ارز ۴۲۰۰ بودند را در سبد کالا قیمت گذاری کردیم که پایه قیمت گذاری آن شهریور ۱۴۰۰ بود.

وی این توضیح را هم داد که کالابرگ اقلام مهمی چون برنج و مرغ، لبنیات، ماکارانی و روغن را شامل می‌شود؛ انتخاب یک کالا در این مرحله کاملا اختیاری است و یک نفر می‌تواند اگر ضرورت داشت، برنج خرید کند و کل مبلغ اعتباریش را در این مرحله مقدماتی یک قلم کالا بخرد.  

۱۴۰۲؛ یارانه نقدی یا کالابرگ؟

همان طور که در آغاز اشاره شد، دولت در لایحه بودجه سال آینده، رقم ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی در نظر گرفته و آن طور از سخنان رئیس سازمان برنامه و بودجه مشخص است، دولت علاقه‌ای به اجرای کالابرگ در سال آینده ندارد و ترجیح می‌دهد با روش یارانه نقدی ادامه مسیر دهد؛ اما این در حالی است که در این روز‌ها و هفته ها، وزارت رفاه همه تلاش خود را می‌کند تا در برخی از استان ها، اجرای قانون بودجه امسال را عملیاتی کند و به مردم کالابرگ ارائه دهد. وعده‌ای که به نظر می‌رسد برای سال آینده در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، چون به نظر می‌رسد بسیاری از نمایندگان مجلس موافق کالابرگ هستند و انتظار می‌رود در روز‌های آتی و در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه، به آن پرداخته شود.

این در حالی است که مرتضوی تاکید دارد جایگزینی کارت یارانه با یارانه نقدی در تا سال آینده به میزان استقبال مردم بستگی دارد؛ استقبالی که به نظر می‌رسد، در صورت ارائه کالا‌های اساسی به قیمت شهریور ۱۴۰۰، چراغ سبزی به کالابرگ در سال آینده از سوی مردم است؛ موضوعی که حداقل در صحبت‌های امروز وزیر رفاه مبنی بر پایه قیمت گذاری کالا‌ها به قیمت شهریور ۱۴۰۰ هم شنیده شد.  

در این شرایط که سقف بودجه‌ای یارانه نقدی برای سال آینده از نگاه دولت تغییری نخواهد داشت و با توجه به اینکه تورم بیش از ۴۰ درصدی به معنی کاهش قدرت خرید یارانه است، انتظار می‌رود مجلس یارانه نقدی را به کالابرگ ترجیح ندهد و در جهت تقویت قدرت خرید مردم برای کالا‌های اساسی، توجه ویژه‌ای داشته باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۵۳
آره دیگه وضعیت ملت از سال آینده!!!!!!!!!!!!برنج مرغوب درجه 3 پاکستان یا درجه 3 از نوع همراه با فلزات سنگین سمی !!!!! گوشت منجمد گاو یا گوسفند از نوع برزیلی تاریخ گذشته که با درج تاریخ جدید که بیشتر بدرد خوارک محصولات صنعتی میباشد!!!!!!!!!!!!! مرغ منجمد تاریخ گذشته یا فاسد که دوباره با تاریخ جدید !!!!!!!!!!!! روغن کارخانجات غیر مرغوب با پالم صنعتی و محصولات لبنی هم به همین شکل از طریق انبار گردانی در سطح ایران برای هر ایرانی !!!!!!!!!!!!!!! تنها با دریافت کوپن کالا برگ!!!!!!!!!!! مسئولان خدوم و انقلابی !!!!!!!!!!در خدمت ملت قهرمان و شهید پرور ایران!!!!!!!!!!! هر کس نمیخواهد میتواند کالا برگ خود را بفروشد یا انصراف خود را اعلام نماید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
تجربه نشون داده در این جور مواقع هیچ وقت منافع مردم در نظر گرفته نمیشه مثال ساده همین هزینه تنظیم سند خودرو که اینقدر بالا و پایین شد تا آخر به نفع دولت بسته شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
مگه دیگر مردم دنیا چی می خورند
شما تو آلبانی چی می خورید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
نگران نباش؛ پارسال آیت الله پروفسور رییسی گفتند اقتصاد را به برجام گره نمی زنیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
دقیقا همینه و اینجوری اجناس و خوراکهای روی دست مانده دولت به هدر نمیره و به خورد ملت بدبخت شده میره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
شما تو آلبانی از چه نوع محصولاتی استفاده می کنی؟
ترجیح دولت برای سال آینده باید استعفاء باشه و انتخابات زود هنگام .
این دولت اینکاره نیست .
در این ۱/۵ سال به اندازه ۲۰ سال عقبگرد داشتیم در عرصه اقتصاد و سیاست .
بسه دیگه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
این 1/5 سال ؛ 50 سال به ما گذشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
در پایان این دولت برمیگردیم به اوضاع و احوال سال ۱۳۰۰هجری خورشیدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
دولتی که غرب را به زانو دراورد
و شما غربگدا ها را نا امید کرد
باید سخت گذشته باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
چراغ علاء الدین و دَبه های نفت و کپسول گاز را که

دوباره احیا کردید

خوب یکباره کوپن ارزاق را هم صادر و بکار بیندازید

تا قشنگ ۴۰ سال به عقب برگردیم ( صلوات )خ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
اون موقع که یک شخصی می گفت با 6 کلاس سواد آکادمیک نمی توان ...
چقدر دقیق گفته بود.
آرزومیکنیم مدیران اقتصادی کشورمان به درجه ای از علم ودانش برسندکه بجای شعاربه پرداخت نوع یارانه به افرادی که از چهارستون بدن سالمند وقدرت کارکردن دارندافتخارشان ایجادکارو اشتغال مولد ونه مسافرکشی ودلالی ودوره گردی باشد درکشورهای پیشرفته یارانه وجوددارد ولی فقط برای افرادناتوان که قادربکارنیستند درکشورماهم تا یکی دودهه پیش چنین بود که مردم مناعت طبع داشتندکسی مایل نبودبرای گذران زندگی بجای کاروتلاش باپول پرمنت دولتی زندگی کند ولی امروزه بعلت بی تدبیری چنان شده که حتی ثروتمندانی ناشناس چنین میکنند وآنانکه قادربکارکردنندترجیح میدهندپول بدون زحمت بگیرند چیزی که حتی ازنظرشرعی درست نیست وبقول قدیمی هابرکتی هم ندارد
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
ناشناس محترم ،نوشته ات خنده داره ،چراکه مگر پول یارانه نقدی چقدر میشه که مردم ایران با ان زندگی کنند، یارانه نقدی یک خانوار ۳نفره ۹۰۰هزار تومن میشه ،آخه بااین پول نمبشه برای یکماه ۳کیلو گوشت خرید کنند، ش
باز صف هاي طولاني!
بزرگترین اشتباه دولت، استفاده از کالابرگ الکترونیکی است. اونهایی که متخصص هستند می تونن بفهمند که زیرساخت فنی لازم برای این کار چه هزینه کمرشکنی رو به دولت تحمیل خواهد کرد. تازه حفظ و نگهداری و جلوگیری از حملات سایبری به این شبکه، داستان خودش رو داره. پس بیخودی دولت رو توی چاه نیاندازید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
مردم با پول یارانه میرن گوشی و شارژ و مواد می خرن و میگن برای خرید مرغ پول نداریم
خانواده هلی 5 نفره دارن ماهی دو ملیون تومن یارانه می گیرن
هم اقتصاد ول است
هم سیاست ول است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
عوضش طرح پوشش و حجاب سفت و سخته.
هیچ آینده روشنی برای هیچد رحوزه ای در کشور متصور نیست
نه اقتصاد نه سیاست نه فرهنگ نه ورزش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
فقط بازار کار کردن مهران رجبی داغ داغ داغ است

و در سیمای میلی چادر زده و حتی به خانه هم نمی رود
رئیسی اگه راست میگه قیمت ها رو برگردونه به شهریور ۱۴۰۰
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
به شهریور 1401 هم نمیشه برگردوند.
وقتی کانال قیمت ها رفت بالا حداقلش اینه در همون کانال ثابت بمون. انتظار کاهش نداشته باشید.
کالا برگ اگر درصدی باشه قطعا بهتر یعنی چندتا کالای اساسی همیشه دولت هفتاد درصد قیمتش پرداخت کنه اینطوری اگر مرغ پونصد هزار تومن هم بشه به مردم فشار نمیاد ولی اگر قرار باشه همون مقدار یاانه باشه نباشه بهتر خودمون بهتر مدیریت میکنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
فکر بدی نیست. لکن ممکنه برخی همون 50 درصد رو هم نداشته باشند اون وقت نمی تونند از کالابرگ استفاده کنند و دلال ها کالابرگ شون رو به نصف قیمت می خرند.
از آنجائی که تورم بالایی داریم، اگر مبنا قیمت کالاها باشدف سال بعد ارزش این کالا برگ نصف خواهد شد. بنابراین باید همانند کوپن زمان جنگ مبنا وزن کالا باشد. یعنی چند قلم کالای اساسی با وزن مشخص به هر خاناوده تعلق بگیرد. فیمت آن در بازار آزاد هر چقدر زیاد هم بشود تفاوتی نکند. هر نفر فلان کیلوگرم در سال بن گوشت یا مرغ یا فلان کالای اساسی را داشته باشد. قوت مردم تضمین شود.
در بودجه ۱۴۰۲
فقط بودجه حوزه ها و صدا و سیما افزایش جهشی داشته
کابینه کلافه کننده سخنران بدون عمل را منحل کنید
ترجیه دولت باید کناره گیری از قدرت از فروردین ۱۴۰۲ باشد
دولت داره شب و روز اسکناس بدون پشتوانه چاپ میکنه .
از اوضاع بی ریخت اقتصادی و افزایش تورم روزانه این موضوع مشخص میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
دولت هیچ برنامه کارشناسب اقتصادی نداره .
سقوط آزاد ارزش ریال کلید خورده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
دروغ محض! شما دلالی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
معلوم شده که آن برنامه هفت هزار صفحه ای که رییسی میگفت

تراکت های تبلیغاتی اش بوده است !!!؟؟؟

خخخخخخخههههههههههخخخخخخخ
دولت جوان انقلابی میدانی مقاومتی جهادی استشهادی با به خداحافظی دل ۸۵ میلیون ایرانی داخل و خارج کشور را شاد کند در سال جدید
دولت باید تعطیل شود
ضرر نبودن و نداشتن دولت اینجوری به مراتب کمتر از داشتن دولت اینجوری است
کابینه سهمیه ای
سلام
کدام یارانه ؟ همان یارانه ای که ملاک قطع وبرقراری آن معلوم نیست
یارانه کسی که یک خودرو دارد و کارمند دولت هست وهمسر و دو فرزند دانشجو ومحصل دارد ومستاجر است را چطوری حساب کردید که آن قطع نمودید.نکند ملاک محاسبه همان پول بی ارزشی ست که بابت خودرو حساب کرده اید؟ دولت اقتصاد دان ارزش خودرو بلا نرفته ریال آنقدر بی ارزش شده که ارزش یک خودرو زیاد به نظر میاد
پس کو ساخت سالانه ۱ میلیون مسکن ؟
یه دونه مسکن هم تا حالا نساخته این بابا
آهان
پس یارانه رو هم می خواهید جمع کنید
اگر به خدا اعتقاد دارید بروید کنار و بگذارید کاردانها کشور را اداره کنند .
پول بهتره چون کالا برگ شرکت ها میکشن رو جنس هاشون
سر ملت کلاه رفت
الان پول یارانه = یک کیلو گوشت
حداقل از شر شیطانی یارانه که باعث تورم بی حساب کتاب بوده راحت می‌شویم
یارانه نقدی بدین خودمون مدیریت میکنیم دولت و مجلس ذهنشو درگیر نکنه. این طرح ها از تدبیر و آینده نگری و از سر دلسوزی نیست. یه فکری برای بیکاری جوان‌هایی که وارد دهه چهارم زندگیشون شدن و همچنان مجردند کنید.
هزینه هر کارت برای هر خانوار چقدر است واز کجا تامین میگردد وبعهده کیست وچرا میبایست هزینه اضافی تحمیل گردد.ایا اطلاحات در خانوارها وتفکیک فرزندان از پدر ومادر که ازدواج کرده اند صورت پذیرفته است یا همان اش وهمان کاسه است وفقط نامش تغییر میکند وایا ورقم ریالی یارانه نیز مانند همزمان با رشد تورم قابل تغییر است ضمنا چرا دولت در صد تغییر در نام استهمانند مسکن مهر که تبدیل شده است به مسکن ملی .یارانه نقدی تبدیل به جایگزینی کالابرگ وغیره ............................
بسیاری از مردم همین مبلغ بسیار تحقیرآمیز یارانه نقدی را برای جبران کسری اجاره خونه و قبض های نجومی و ... هزینه می کنند. حالا سوال این است که ایا صاحب خانه حاضر است به جای قسمتی از اجاره، کالابرگ از مستاجر بدبخت دریافت کند؟ بسیاری از خانواده ها مدتهاست که با برنج و گوشت و ... خداحافظی کرده اند تا فقط یک سقف بالاسر داشته باشند.... چرا این سیستم نمی فهمد مردم با چه بدبختی هایی روبرو هستند از دست این همه بی کفایتی؟!!!! خدایا کمک خدایا کمک خدایا کمک
بالاخره بدبختی ملت هم حدی داره!
هر سال دریغ از پارسال، البته باید گفت امروز دریغ از دیروز...بابا دست بردارید از سر مردم.
علی برکت الله . الهم عجل ولیک الفرج . بار خدایا به عزتت قسم و به آبروی حضرت زهرا سلام الله علیه ظهور منجی عالم بشریت را تعجیل بفرما . الهی آمین یا رب العالمین .
مسلما طرح خوبی نخواهد بود. چون فقط به نفع تعدادی از فروشگاه ها خواهد بود. و عده ای که با این طرح میخان خودشون به یه نون و نوایی برسن
بله قالیباف تو بایدم فکر کنی کالابرگ‌بهتره از نقدی هست چون طی چند ماه کمش میکنید و در اخر حذف برای همیشه بعد با این‌اوضاع دقتصادی شما میگید ببینم استقبال مردم چجوریه خوب ازمایش نمیخواد معلومه که همه پول میخوان کی وایمیسته تو دو تا روغن یا مرغ اعلام کنی بره تو صف فروشگاه وایسه بخره اونم موقتی خجالت بکشید
چرا مثبت منفی هارو بستی
آزادی بیان
آقای رئیسی لطفایارانه نقدی بدیدپول لازم هستیم
یه یارانه میدن هرروز یه نقشه ای براش میکشن یه روز می خوان قطع کنن یه روز میگن نه شما که از مردم بدبخت خبر ندارید که بعضی مردم اين یارانه کمک اجاره خونشونه باکالا برگ کسی که بیکاره چطور اجاره بده اين حداقل یه کمکی به اجاره خونشونه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان