بازدید 592
اقتصاد در گذر زمان

از «بسته شدن پرونده ادغام بانک ها» تا «کاهش قیمت دلار در آخرین روز پاییز»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سی امین روز آذر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۱۵۹۶۷۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶ 21 December 2022

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سی امین روز آذر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

30 آذر ۱290، در پي تحريم کالاهای انگليسي در شيراز، كمپاني «زيگلر» انگليسي از «سر ادوارد گري» وزير خارجه انگلستان درخواست ارائه راه حل در اين خصوص كرد.

30 آذر ۱۳29، آيت الله كاشاني با انتشار اعلاميه اي از مردم دعوت كرد تا براي اعلام حمايت از ملي شدن صنعت نفت روز اول دي در مسجد شاه (مسجد امام خميني) اجتماع كنند.

30 آذر ۱۳51، ايران 500 هليكوپتر از امريكا خريد.

30 آذر 1390، محمود احمدی ‌نژاد رییس جمهور خبر داد که فاز دوم هدفمندی یارانه ‌ها در ماه‌ های باقیمانده از سال ۹۰ اجرایی خواهد شد؛ او گفت: دولت در صدد است در دو سه گام دیگر همه یارانه ‌ها را در اختیار مردم قرار دهد و ان شاء الله همین امسال گام دوم هدفمندی یارانه ها را اجرا می ‌کنیم و «حق مردم» را در «جیب خودشان» می‌ گذاریم.

30 آذر 1392، قائم‌ مقام سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه «توافق» از دریافت مالیات حذف خواهد شد، گفت: برای اظهارنامه ‌های الکترونیکی معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده است.

30 آذر 1393، بانک مرکزی مفاد دومین توافق‌ نامه بانک ‌ها بر سر نرخ‌ های سود را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. در این بخشنامه، نرخ سود برای دو گروه از سپرده‌ های مدت ‌دار، به میزان ۲ درصد افزایش پیدا کرده و در مقایسه با مصوبه پیشین، مکانیزم‌ های بیشتری برای تضمین اجرای آن طراحی شده است. همچنین بانک مرکزی اعلام کرده است که رویکرد «ارشادی» پیشین را در قبال بانک ‌ها و موسسات متخلف تغییر می ‌دهد و از این پس، به ‌صورت «شدید» و «قاطع» با متخلفان برخورد می ‌کند.

30 آذر 1394، همزمان با ابراز امیدواری محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران مبنی بر برداشته شدن تحریم‌ها در دی ماه و تاکید بر این موضوع که زمان لازم برای اجرای سایر تعهدات در برجام بیش از چند روز نیست، سیدعباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام از آزاد شدن دارایی‌های مسدود شده کشورمان در بانک‌های خارجی از اواسط یا حداکثر اواخر دی خبر داد.

30 آذر 1395، بررسی طرح استیضاح دوم عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در سایه بررسی برنامه ششم توسعه به تعویق افتاد.

30 آذر 1396،  بیت‌کوین که طی ماه‌های اخیر در یک روند صعودی چشمگیر مرز قیمتی ۲۰ هزار دلار را هم پشت‌سر گذاشته بود، در حدود ۸ هزار دلار از ارزش خود را از دست داد.

30 آذر 1398، پارلمان بریتانیا پس از گذشت سه سال که مملو از مباحثات نگران‌کننده، آرای فلج‌کننده و دو انتخابات عمومی بود، در نهایت به برگزیت رای مثبت داد و راه را برای بوریس جانسون باز کرد تا به‌دنبال مقدمات خروج از اتحادیه اروپا برود.

30 آذر 1399، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی در فضای مجازی، در خصوص پروژه ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح نوشت: پروژه بزرگ و مهم ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح، امروز به پایان رسید و همانطور که پیش تر هم اعلام شده بود، تا پایان آذرماه پروژه عظیم ادغام بانک‌های انصار -مهر اقتصاد-حکمت-قوامین و مؤسسه اعتباری کوثر در بانک سپه نهایی خواهد شد. وی افزود: صبح امروز با برگزاری مجمع بانک انصار، آخرین بانک نیز در بانک سپه ادغام شد؛ ضمن اینکه پروژه ادغام این شش بانک، کاری بسیار پیچیده و عظیمی بود که باپشتکار و مدیریت دقیق همکارانم در حوزه نظارت بانک مرکزی، همراهی صمیمانه و خوب بانک‌های ادغامی، ستاد محترم کل نیروهای مسلح، وزارت امور اقتصادی و دارایی و مدیران تلاشگر بانک سپه در طول ۲.۵ سال به سر انجام رسید. به گفته همتی، انجام این پروژه، یکی از مهمترین برنامه‌های اصلاح نظام بانکی بود، که با تدابیر مقام معظم رهبری و تأکیدات ریاست محترم جمهور با جدیت آغاز و با یک کار فشرده، به یاری خداوند به نتیجه رسید. از تمام عزیزانی که در به ثمر رسیدن این کار بزرگ همراهی کردند، قدردانی می‌کنم.

30 آذر 1400،  در معاملات امروز (سه شنبه ۳۰ آذرماه ۱۴۰۰) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۶۷۵۹ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۷۳۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز دوشنبه، ۱۰۱ تومان ارزان‌تر شده است.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل